anetted Skrevet 28. april 2006 #1 Skrevet 28. april 2006 Hei. Jeg er ganske ny her på forumet, og ser at interessen for mat er stor. Jeg er utdannet kokk, og kommer gjerne med råd hvis det er noe dere lurer på.
Gjest Thalassa Skrevet 29. april 2006 #3 Skrevet 29. april 2006 Hei. Jeg er ganske ny her på forumet, og ser at interessen for mat er stor. Jeg er utdannet kokk, og kommer gjerne med råd hvis det er noe dere lurer på. ← Jeg er så dårlig på saus, har du noen konkrete tips til å lage GOD og klumpfri saus? huffameg..
Gjest Shadowlyn Skrevet 29. april 2006 #4 Skrevet 29. april 2006 Kan ikke du være online nå da?? Jeg skal lage kylling med spaghetti og fløtesaus men har ikke fløte. Går det bra med creme fraishe da?
Amalie_85 Skrevet 29. april 2006 #5 Skrevet 29. april 2006 Kan ikke du være online nå da?? Jeg skal lage kylling med spaghetti og fløtesaus men har ikke fløte. Går det bra med creme fraishe da? ← Skal du lage det nå? Kan jeg komme til deg for å få natt mat eller?
Gjest Shadowlyn Skrevet 29. april 2006 #6 Skrevet 29. april 2006 Skal du lage det nå? Kan jeg komme til deg for å få natt mat eller? ← Er ikke så veldig mye men nok til to personer.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #7 Skrevet 29. april 2006 Kan ikke du være online nå da?? Jeg skal lage kylling med spaghetti og fløtesaus men har ikke fløte. Går det bra med creme fraishe da? ← Faktisk mye bedre. Fløte blir lett "kvalmende" og tungt når du har beg å bruke creme f. Tinemor
anetted Skrevet 29. april 2006 Forfatter #8 Skrevet 29. april 2006 Kan ikke du være online nå da?? Jeg skal lage kylling med spaghetti og fløtesaus men har ikke fløte. Går det bra med creme fraishe da? ← jada, det går veldig bra!
anetted Skrevet 29. april 2006 Forfatter #9 Skrevet 29. april 2006 Jeg er så dårlig på saus, har du noen konkrete tips til å lage GOD og klumpfri saus? huffameg.. ← hvordan sauser vil du lage da?
Gjest gjest 0 Skrevet 29. april 2006 #10 Skrevet 29. april 2006 Kan du tipse om hva man kan lage av slankemat som smaker veldig godt??
anetted Skrevet 29. april 2006 Forfatter #11 Skrevet 29. april 2006 Kan du tipse om hva man kan lage av slankemat som smaker veldig godt?? ← Kan du ikke komme med noen konkrete ønsker, det er veldig mye å velge i. Jeg er forresten ikke noe ekspert på slankemat, men vet hva som inneholder mye og lite fett og karbohydrater ol. Kom med noen ønsker så skal jeg gjøre så godt jeg kan
Gjest gjest 0 Skrevet 30. april 2006 #12 Skrevet 30. april 2006 Jeg tenker på oppskrifter som er litt spennende men sunne jeg da... Ikke noe konkret...
anetted Skrevet 30. april 2006 Forfatter #13 Skrevet 30. april 2006 Jeg tenker på oppskrifter som er litt spennende men sunne jeg da... Ikke noe konkret... ← Alt med salater og friske grønnsaker er jo sundt, men det vet du sikkert. Ett tips er å bruke kikerter i salaten (disse får du ferdig kokt på boks), de metter mer og er veldig sunne. De kan også moses, tilsette olje og krydder og brukes som tilbehør istedenfor pasta og potet, som du sikkert vet inneholder masse karbohydrater. Spis mer fisk. Stekt laks med salta er deilig vår mat, og passer prfekt på grillen. Stek hele kyllinger i ovnen, det er saftig og godt pluss at det gir mer for pengene enn å kjøpe fileter. Egg er foresten også fint å ha i salat, masse proteiner også metter det mer! Bruk rømmekolle istedenfor rømme i dressinger. Det smaker det samme, men inneholder mye mindre fett. Denne kan jo også brukes i dip til grønnsaker. Håper du fikk noen ideer, selv om det ikke ble noen konkrete oppskrifter. Skal prøve å finne noen, men som jeg sa: kokker er ikke de beste på slankemat
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #14 Skrevet 1. mai 2006 Hei! Så fint at en kokk svarer på spørsmål! Hvordan planlegger man en meny? Hva passer sammen? Jeg vet at man skal unngå samme (hoved-)ingrediens, men hva mer?
Gjest Gjest_Therese_* Skrevet 1. mai 2006 #15 Skrevet 1. mai 2006 Jeg er veldig glad i pasta og forskjellige fløtesaus-retter. F.eks kyllingbiter eller kjøttstrimler som kokes med fløte. Men jeg syns det ofte blir en ganske kjedelig smak. Pleier å bare tømme over litt fløte og krydder. Er det noe annet jeg kan ha i for å gjøre retten mer spennende? Hva gjør dere kokker?
Gjest 1111 Skrevet 1. mai 2006 #16 Skrevet 1. mai 2006 Da kan du kanskje svare meg på mitt lille brownies-problem? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=193262
anetted Skrevet 1. mai 2006 Forfatter #17 Skrevet 1. mai 2006 Hei! Så fint at en kokk svarer på spørsmål! Hvordan planlegger man en meny? Hva passer sammen? Jeg vet at man skal unngå samme (hoved-)ingrediens, men hva mer? ← Når det gjelder hva som passer sammen er det bare fantasien og smaken din som stopper deg. Det man kan legge litt vekt på er metthetsgraden. At det du serverer sammen skal gjøre at man blir mett. Hvis du skal ha en tre-retters meny så er det ofte lurt å ha en forrett med feks vegetar, eller fisk/sjømat. Hovedrett kjøtt eller fugl, og dessert selvfølgelig. Hvis du har veldig kraftig forrett og hovedrett er det lurt med en lett dessert. Ikke lurt med veldig sterk forrett og mild hovedrett....da mister man litt av smaken. Man kan selvfølgelig bruke fisk til både forrett og hovedrett, men da må man tenke på å legge den kraftigste smaken til hovedretten og heller ha en lett forrett. Det samme gjelder selvfølgelig til kjøttog fugl. Vet ikke om du fikk svar på det du lurte på jeg, du får bare skrive igjen så skal jeg prøve å svare
anetted Skrevet 1. mai 2006 Forfatter #18 Skrevet 1. mai 2006 Da kan du kanskje svare meg på mitt lille brownies-problem? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=193262 ← det er besvart
anetted Skrevet 1. mai 2006 Forfatter #19 Skrevet 1. mai 2006 Jeg er veldig glad i pasta og forskjellige fløtesaus-retter. F.eks kyllingbiter eller kjøttstrimler som kokes med fløte. Men jeg syns det ofte blir en ganske kjedelig smak. Pleier å bare tømme over litt fløte og krydder. Er det noe annet jeg kan ha i for å gjøre retten mer spennende? Hva gjør dere kokker? ← Du kan prøve å bytte ut fløten med creme fraiche...da får du nesten samme konsistens, men litt lettere smak. Hvis du prøver noen av de pose-sausene som finnes på markedet er det fint å steke kjøttet i små biter og la det trekke i sausen...det er godt
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #20 Skrevet 2. mai 2006 Når det gjelder hva som passer sammen er det bare fantasien og smaken din som stopper deg. Det man kan legge litt vekt på er metthetsgraden. At det du serverer sammen skal gjøre at man blir mett. Hvis du skal ha en tre-retters meny så er det ofte lurt å ha en forrett med feks vegetar, eller fisk/sjømat. Hovedrett kjøtt eller fugl, og dessert selvfølgelig. Hvis du har veldig kraftig forrett og hovedrett er det lurt med en lett dessert. Ikke lurt med veldig sterk forrett og mild hovedrett....da mister man litt av smaken. Man kan selvfølgelig bruke fisk til både forrett og hovedrett, men da må man tenke på å legge den kraftigste smaken til hovedretten og heller ha en lett forrett. Det samme gjelder selvfølgelig til kjøttog fugl. Vet ikke om du fikk svar på det du lurte på jeg, du får bare skrive igjen så skal jeg prøve å svare ← Det var mange gode ideer. Er det noe spesielt man bør tenkte på når det gjelder krydder eller land? Blir det helt feil å blande noe kinesisk med noe italiensk? (for å ta et eksempel, eller italiensk og gresk/spansk). Kan man bruke provancekrydder i forretten og indiske krydder i hovedretten? Er ofte så usikker på hvilke smaker som går sammen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå