Gjest Rødtoppen Skrevet 28. april 2006 #1 Skrevet 28. april 2006 Jeg fikk en desperat telefon fra svigermor her før i kveld om at hunden deres hadde bitt henne i hånda når ho skulle ta på den halsbåndet for å gå tur. Trengte skyss til legevakt for ho blødde som bare det, måtte sy, stivkrampesprøyte og antibiotika. Hunden de har er en dvergschnauzer Noen som har noen tanker om hva de bør gjøre med denne hunden nå? Det er jo ikke uvanlig at en hund som har bitt en gang gjør det igjen... De har et barnebarn på 6 mnd. og vi kommer også til å begynne å produsere etter hvert... KAN det være et engangstilfelle f.eks. fordi hunden kanskje hadde vondt et sted, eller hva tror folket? :klø:
Gjest Gjest1 Skrevet 28. april 2006 #2 Skrevet 28. april 2006 Det er jo helt umulig å si uten å vite mer om situasjonen. Var hunden aggressiv? Knurret den før den bet? Hva var grunnen til at den bet?
Gjest Gjesta Skrevet 28. april 2006 #3 Skrevet 28. april 2006 Det er kanskje greit å observere og analysere (som Violetta beskriver) oppførselen før man går til noe som helst skritt. En hund biter ikke uten at det er en grunn til det.
Gjest Rødtoppen Skrevet 28. april 2006 #4 Skrevet 28. april 2006 Det er jo helt umulig å si uten å vite mer om situasjonen. Var hunden aggressiv? Knurret den før den bet? Hva var grunnen til at den bet? ← Dette er jo en meget sta og egen hunderase i utgangspunktet. Han hadde sittet ved siden av stolen svigermor satt på, ho hadde tatt frem båndet for å gå tur, og når ho skulle sette fast båndet i halslenka hans bet han uten forvarsel...
Gjest Gjest1 Skrevet 28. april 2006 #5 Skrevet 28. april 2006 Dette er jo en meget sta og egen hunderase i utgangspunktet. Han hadde sittet ved siden av stolen svigermor satt på, ho hadde tatt frem båndet for å gå tur, og når ho skulle sette fast båndet i halslenka hans bet han uten forvarsel... ← Jeg skjønner ikke helt sammenhengen i det du sier. Men jeg tror at uansett må man vite mye mer om situasjonen enn det du beskriver her før man kan anbefale noe som helst. Jeg ville tatt kontakt med en hundeekspert som kan analysere situasjonen.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #6 Skrevet 28. april 2006 Dette er jo en meget sta og egen hunderase i utgangspunktet. Han hadde sittet ved siden av stolen svigermor satt på, ho hadde tatt frem båndet for å gå tur, og når ho skulle sette fast båndet i halslenka hans bet han uten forvarsel... ← Selv om schnauzere vel er sta er det jo ikke "derfor" en schnauzer biter. En hel rase er ikke sta og aggressiv. Jeg er enig med de som sier at sammenhengen rundt er veldig viktig å finne ut av. Kanskje hunden snudde hodet brått og beit ved et rent uhell? Kanskje den har en syns- eller hørselsfeil og dermed skvatt da svigermor skulle ta på den båndet - fordi den ikke hørte/så henne? Kanskje den ble ivrig og glefset etter båndet men traff svigermor? Eller kanskje den, som andre har nevnt, har vondt et sted. Eller også kan den selvsagt være "psyk". Jeg synes dere bør be dem ta hunden med til en atferdsekspert eller veterinær for å få den undersøkt grundig. Disse vil også gi dere råd i forhold til hva de måtte finne ut. Små babyer og barn bør man uansett ikke la være ubevoktet sammen med en hund, stor eller liten - eller samme hvor "snill" den er i andre sammenhenger, så det synes jeg ikke bør være den eneste grunnen til å evt kvitte seg med hunden..
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #7 Skrevet 28. april 2006 KAN det være et engangstilfelle f.eks. fordi hunden kanskje hadde vondt et sted, eller hva tror folket? :klø: ← Det KAN det selvfølgelig være. Dyr blir ofte aggressive når de har det vondt. Det kan også være en hel haug andre ting, og det blir vanskelig å synse uten å ha vært der. Synes forslagene om dyrlege(for å utelukke sykdom/skade) og kanskje en adferdsspesialist er bra.
Teddy Skrevet 29. april 2006 #9 Skrevet 29. april 2006 Ta hunden til en dyktig veterinær og få tatt en grundig sjekk av hunden. Hunder som har vondt reagerer ofte på den måten du beskriver når noe kommer brått på dem.
monikabrx Skrevet 30. april 2006 #10 Skrevet 30. april 2006 Det er VELDIG skjelden att en hund biter uten grunn.. Den kan ha blit skremt, om han satt i sin egen verden, og svigemora di kom brått på bakfra.. Det er absolutt en kjangs for att hunden er syk.. Er dere HELT sikkre på att det ikke var ett uhell? Hvor gammel er hunden? Det er mange ting som spiller inn, men det er ekstremt skjelden att en hund biter helt uten grunn.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #11 Skrevet 30. april 2006 Jeg fikk en desperat telefon fra svigermor her før i kveld om at hunden deres hadde bitt henne i hånda når ho skulle ta på den halsbåndet for å gå tur. Trengte skyss til legevakt for ho blødde som bare det, måtte sy, stivkrampesprøyte og antibiotika. Hunden de har er en dvergschnauzer Noen som har noen tanker om hva de bør gjøre med denne hunden nå? Det er jo ikke uvanlig at en hund som har bitt en gang gjør det igjen... De har et barnebarn på 6 mnd. og vi kommer også til å begynne å produsere etter hvert... KAN det være et engangstilfelle f.eks. fordi hunden kanskje hadde vondt et sted, eller hva tror folket? :klø: ←
Gjest Gjest1 Skrevet 30. april 2006 #12 Skrevet 30. april 2006 ← Jeg synes du har en merkelig sans for humor.
Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2006 #13 Skrevet 30. april 2006 Kanskje han/hun bare likte navnet på rasen?
Gjest Embla s Skrevet 30. april 2006 #14 Skrevet 30. april 2006 En annen ting er jo hvordan svigermoren din føler det i fht å omgås hunden etter dette - om hun kommer til å være engstelig for å bli bitt igjen osv. Jeg har alltid hørt at hunder som biter må avlives?
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #15 Skrevet 30. april 2006 Hvis hunden biter ar eieren et problem. Omplasser hunden, at den bet sin egen eier, sier alt.
moka Skrevet 30. april 2006 #16 Skrevet 30. april 2006 Hvis hunden biter ar eieren et problem. Omplasser hunden, at den bet sin egen eier, sier alt. ← da er det ikke noe tryggere å sette den bort til andre folk heller da....
Gjest Rødtoppen Skrevet 30. april 2006 #17 Skrevet 30. april 2006 Her raser det jammen inn med svar gitt! En annen ting er jo hvordan svigermoren din føler det i fht å omgås hunden etter dette - om hun kommer til å være engstelig for å bli bitt igjen osv. Jeg har alltid hørt at hunder som biter må avlives? ← Svigermor ble egentlig mest lei seg, for hun å tenkte vel på avliving med en gang. Jeg å har også hørt at hunder som biter må avlives da de ofte vil gjøre det igjen... Men de har bestemt seg for å beholde den inntil videre i hvert fall. Hvis hunden biter ar eieren et problem. Omplasser hunden, at den bet sin egen eier, sier alt. ← Jeg mener IKKE at det er eieren som har et problem selv om en hund biter (selv om det jo i noen tilfeller også er det så klart), selv de snilleste hunder som har fått verdens beste stell og omsorg kan bite! Og en hund som har bitt vil uansett ikke bli omplassert, fordi den har bitt et menneske allerede. Det er i hvert fall det vi har fått beskjed om andre steder! (les: FOD)
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #19 Skrevet 30. april 2006 Jeg ville ikke avlivet hunden. Den fløy jo ikke i strupen på eieren. Hvor hardt beit den? Ble det blodig eller bare et liksombitt? Sannsynligvis har den smerter, eller begynner å bli presenil, men jeg ville ikke tatt livet av hunden, bare fordi den beit meg. Jeg passer en hund, den biter ikke meg, men den biter andre som er for streng i tonefallet. Dvs. den har gjort det, men det har aldri vært snakk om å avlive bikkja pga det. Kansjke din svigermor var krass samtidig som hunden hadde smerter og at det er - var hele problemet.?
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #20 Skrevet 30. april 2006 Jeg fikk en desperat telefon fra svigermor her før i kveld om at hunden deres hadde bitt henne i hånda når ho skulle ta på den halsbåndet for å gå tur. Trengte skyss til legevakt for ho blødde som bare det, måtte sy, stivkrampesprøyte og antibiotika. Hunden de har er en dvergschnauzer Noen som har noen tanker om hva de bør gjøre med denne hunden nå? Det er jo ikke uvanlig at en hund som har bitt en gang gjør det igjen... De har et barnebarn på 6 mnd. og vi kommer også til å begynne å produsere etter hvert... KAN det være et engangstilfelle f.eks. fordi hunden kanskje hadde vondt et sted, eller hva tror folket? :klø: ← Hvor gammel er hunden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå