Gjest Gjesta Skrevet 6. mai 2006 #61 Skrevet 6. mai 2006 Israel har eksistert i flere tusen år. Det er tydelig at Far til 2 ikke har lest Bibelen. Araberne som begynte å kalle seg palestinere, etter at Israel vant krigen over de arabiske angriperne i 1967, hadde ikke tidligere eksistert som et eget folk, og ville heller ikke tidligere bli kalt dette. Om noen kan kalles palestinere, så er det både jøder og arabere. Det var i år 70 e.Kr. at romerne begynte å kalle Israel for Palestina. Hele konflikten går ut på at araberne ikke tåler jødenes eksistens, og vil fjerne dem helt. Landet Israel er allerede fjernet fra kartet som de arabiske skolebarna har. ← Så enig , så enig
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #62 Skrevet 6. mai 2006 Nå ville det være en interessant fortsettelse på denne debatten om hver enkelt av dere, Leende og andre gjester, om det er fler av dere som ikke tør gi seg til kjenne, Far til to, Brunhilde og Punktum, om dere kan fortelle meg hva dere ønsker at Israel skal gjøre, eller hva dere ønsker å gjøre med Israel og eller deres innbyggere. Dere er flinke til å komme med tåpeligheter, men hva vil dere gjøre med jødene? ← Vi vil i alle fall ikke bruke dem som fyrstikk for å starte apokalypsen, slik de kristne gleder seg til ...
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #64 Skrevet 6. mai 2006 Til etterretning: mange som kommer med sine meninger slenger gjerne på sin akademiske tittel for å framstå som en autoritet. En cand.real er en som har studert realfag. Dette kunne fint vært snekker Sørsdal, uten at yrket ville gitt ham mer autoritet. ← Bra sagt. Realfag er kjempeviktig og det er enormt behov for slik kompetanse - men i forbindelse med en utenrikspolitisk analyse, burde tittelen heller være Cand. polit.
Gjest du Skrevet 6. mai 2006 #65 Skrevet 6. mai 2006 Midtøsten er nok mer komplisert en som så....Det har vert uro i midtøsten i over 2000 år. Romerene har vert der...Det Ottomanske imperiet..Byztantinerene..Persere...Arabere..Egyptere...jøder...Briter..Franskmenn osv....Midtøsten er ikke en konflikt som er ny det er en 2000 år konflikt som jeg tror aldri vil bli løst. ← Det er nok ikke så enkelt at det enten er jødens eller artaberens feil. Denne konfliketen er mye mer komplisert en som så. ← De mest fornuftige innleggene i hele tråden, og det selv om det var to korte innlegg. Selv er jeg uenig den påstanden at den aldri vil bli løst, men jeg tror det vil ta lang tid. Og med den innsikten alle parter har (og i tillegg "meklerene") så tror jeg det vil ta veldig lang tid. Blir helt idiotisk å diskutere med folk som mener (selv om ikke alle sier det rett ut) at: - alle palestinere (ok arabere da ) står for de gærne tingene - alle israelerene (hvorfor kommer jøder inn?) står for de gærne tingene eller - Israel har gjort ingen feil - Palestina har gjort ingen feil
Far til 2 Skrevet 6. mai 2006 #66 Skrevet 6. mai 2006 Nå ville det være en interessant fortsettelse på denne debatten om hver enkelt av dere, Leende og andre gjester, om det er fler av dere som ikke tør gi seg til kjenne, Far til to, Brunhilde og Punktum, om dere kan fortelle meg hva dere ønsker at Israel skal gjøre, eller hva dere ønsker å gjøre med Israel og eller deres innbyggere. Dere er flinke til å komme med tåpeligheter, men hva vil dere gjøre med jødene? ← Hva om Israel trakk seg tilbake til de grensene som ble satt i 1948? og som definerte det landet engelskmenn og amerikanerene tildelte dem. Deretter tilfører vi Palestinerene de samme midlene som Israel har blitt tildelt pr. innbygger fra USA og andre land. Til slutt aksepterer vi at andre enn Israel gjør overgrep mot sivilbefolkningen og myndighetene forøvrig. Vi aksepterer kaldblodig drap av barn, bruk av jagerfly, helikopter, raketter, tanks, buldosere og militær styrker på bakkenivå. Om partene blir behandlet med et minimum av likeverd vil de kansje bli enige seg imellom og demokratiet kan få en mulighet ettersom verdien på menneskene blir den samme.
Gjest gotthard Skrevet 7. mai 2006 #67 Skrevet 7. mai 2006 israel fikk land av usa og england, dårlig gjort mot palestinerene men slik var det nå. så fant israelerene ut at de ville ha mere land og okuperte lit mere land i fra palestinerene og fordrev de som bodde der til flyktningleiere. fn protesterer og mye av hverden følger med i protesten, men israel bryr seg ikke. der har du vel mye av det dagens palestinere sloss i mot? israel hadde sharon ved makten her, sharon er/var ettersøkt av fn for krigsforbrytelser, lurer på hvor lang tid usa ville brukt på og bombe et annet land hvor statsmenisteren er etersøkt for slik jeg? det nevnes her at jøder blei tvangsflyttet ut av husene sinne for bnoen år siden, men det nevnes ikke at det var av israelske styrker og at det var for og gi tilbake en liten del av det okuperte område. det nevnes også at palestinerene ikke ville klart seg økonomisk uten israel da de gir arbeid osv, hvilken mulighet har palestinerene hat til og bygge op en bærekraftig industri? bygger de en fabrik blir den jo skutt i filler av israel. om jeg går til naboen min og sier at før i tia tilhørte hans tomt mitt gårdsbruk, har jeg da rett til og okupere det og eventuelt skyte han?det står jo i snorres kongesagaer at dette var et stort gårdsbruk før. og om jeg da har en utrolig sterk onkel som beskytter meg, uanseth hva jeg gjør, så må det da være tillat? og bruke bibelen for og retferdigjøre undertrykkelse av et folk blir lit feil i minne øyne, bygger ikke bibelen på kjærlighert og respekt for alt levende? elsk din nabo osv? og bruke jødeforfølgelsen under ww2 begynner og bli en patetisk klisje, spesielt med tanke på at de fleste som opplevde det nå er døde og med tanke på at israel på mange måter behandler palestinere slik tyskere behandler jøder før krigen startet. dette er cen konflikt som ikke lar seg løse så lett, men jeg vet at om svenskene hadde okupert østfold og undertrykt resten av norge ville jeg også kasta stein mot soldater eller brukt ag3 mot kampfly og tanks.... can.barnehage onkel
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #68 Skrevet 7. mai 2006 Hva om Israel trakk seg tilbake til de grensene som ble satt i 1948? og som definerte det landet engelskmenn og amerikanerene tildelte dem. Deretter tilfører vi Palestinerene de samme midlene som Israel har blitt tildelt pr. innbygger fra USA og andre land. Til slutt aksepterer vi at andre enn Israel gjør overgrep mot sivilbefolkningen og myndighetene forøvrig. Vi aksepterer kaldblodig drap av barn, bruk av jagerfly, helikopter, raketter, tanks, buldosere og militær styrker på bakkenivå. Om partene blir behandlet med et minimum av likeverd vil de kansje bli enige seg imellom og demokratiet kan få en mulighet ettersom verdien på menneskene blir den samme. ← Eh ja. Vi kan ikke bare gå tilbake til 1948, ting har skjedd siden den gang. Drap er ikke varmblodig uansett, drap er drap, og det blir vi dessverre ikke kvitt. Klart vi aksepterer drap og jagerfly osv. En god løsning er å gjøre Israel og Palestina til to selvstendige nasjonalstater. Men det er ikke sikkert det er lett. Psykologisk faktor tilsier at de to landområdene og folkene der er blitt avhengig av krig for å overleve. Akkurat som når ebarn av alkoholikere/mishandlereer tilbøyelige til å velge det samme i en partner, ikke fordi det er bra, men fordi det er hva den er vant med.
KR-øst Skrevet 8. mai 2006 #69 Skrevet 8. mai 2006 Om partene blir behandlet med et minimum av likeverd vil de kansje bli enige seg imellom og demokratiet kan få en mulighet ettersom verdien på menneskene blir den samme. ← Jeg tror neppe at noen som ikke er araber, muslim eller jødehater, tror et ord av det du skriver her. Det er kun jødene som praktiserer likeverd av disse. Jeg skal gi deg noen eksempler, siden du vet så lite om dette: Araberne får leve sammen med jødene i Israel, og er også med i regjeringen. Jødene blir forvist fra arabernes områder, eks. Gaza og såkalte Vestbredden. Jødene gir hvert eneste år en stor pengesum til araberne i Gaza og såkalte Vestbredden. Araberne tar ufortjent i mot. Jødene i Israel skaffer massevis av arabere jobber i landet. Jeg har aldri hørt om at det motsatte har skjedd. Jødene vil ha fred med både arabere og resten av verden. Araberne vil ikke ha fred med jødene. De vil fjerne dem på samme viset som de har fjernet landet deres fra skolekartene. Det ser heller ikke ut til at de vil ha fred med resten av verden som ikke er muslimer heller. Alle mennesker med litt sunn tankegang forstår at dette ikke bare har med denne konflikten å gjøre. Samme elendigheten skjer jo så og si over alt hvor det lever arabere og muslimer. Svar meg på hvordan du tolker ordet likeverd. Ser du din tolkning av likeverd i Saudiarabia, der de har veier hvor bare muslimer får kjøre? Ingen andre er verdige til å bruke disse. LIKEVERD?
T.S Skrevet 8. mai 2006 #70 Skrevet 8. mai 2006 (endret) Alle mennesker med litt sunn tankegang forstår at dette ikke bare har med denne konflikten å gjøre. Samme elendigheten skjer jo så og si over alt hvor det lever arabere og muslimer. Svar meg på hvordan du tolker ordet likeverd. Ser du din tolkning av likeverd i Saudiarabia, der de har veier hvor bare muslimer får kjøre? Ingen andre er verdige til å bruke disse. LIKEVERD? ← Igjen viser du en total mangel på kunnskap om det du skriver om. Jødene driver systematisk og nedverdiger og vanskeliggør livet til araberne. De river ned hus til uskyldige familier, de skyter ned tolvåringer som hiver stein, de bygger murer rundt områder de har okupert (!), de lager leirer til arabere (palestinere) der forholdene er ren slum, mens de selv har det råflott et stenkast unna. de har laget en fin liten kø på tre-fire timer som de må gjennom for å komme seg på jobb (du så kanskje ikke nrk sin serie walkabout fra Israel?), de gjør faktisk alt de kan for å holde araberne nede økonomisk og psykisk. Nei, snakk om diskriminering skal man lete etter! Om du ikke tror meg så får de lese annet enn den propagandaen du tydelig vis har fått tak i, eller reise og se selv. Det gjorde jeg. Og det skremte vannet av meg det jødene får lov til å gjøre der nde! Og vet du hva? .. Det er masser av jøder som også står opp og sier at det er horribelt hva regjeringen gjør mot arabere og palestinere! Til slutt må jeg si at jeg synes det er utrolig merkelig at Palestinerne ikke synes det er ok at Israel ble dannet mitt i landet deres! Fra walkabout: Bestemor ser deg Nils og Ronny reiser så oppover Vestbredden med en gruppe eldre, jødiske kvinner som kaller seg ”Machom Watch”. I alt teller kvinnene rundt 500, og de har gjort det til sin oppgave å overvåke sjekkpunkter og grenseoverganger. Formålet er å påse at israelske soldater ikke begår overgrep mot palestinerne de er satt til å kontrollere. Noe annet enn nyhetene Nils og Ronny tar oss til slutt med til de mest betente kontrollpostene utenfor byene Ramallah og Nablus. Her bruker palestinere i tusentall flere timer hver dag på å komme forbi de israelske soldatene. På kontrollpostene presenteres vi også for et bilde av Vestbredden som ikke fanges opp av nyhetssendingenes heseblesende reportasjer. http://www.nrk.no/programmer/tv/walkabout/5611748.html Endret 8. mai 2006 av storebror*
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #71 Skrevet 8. mai 2006 Jeg tror neppe at noen som ikke er araber, muslim eller jødehater, tror et ord av det du skriver her. Det er kun jødene som praktiserer likeverd av disse. Jeg skal gi deg noen eksempler, siden du vet så lite om dette: Araberne får leve sammen med jødene i Israel, og er også med i regjeringen. Jødene blir forvist fra arabernes områder, eks. Gaza og såkalte Vestbredden. Jødene gir hvert eneste år en stor pengesum til araberne i Gaza og såkalte Vestbredden. Araberne tar ufortjent i mot. Jødene i Israel skaffer massevis av arabere jobber i landet. Jeg har aldri hørt om at det motsatte har skjedd. Jødene vil ha fred med både arabere og resten av verden. Araberne vil ikke ha fred med jødene. De vil fjerne dem på samme viset som de har fjernet landet deres fra skolekartene. Det ser heller ikke ut til at de vil ha fred med resten av verden som ikke er muslimer heller. Alle mennesker med litt sunn tankegang forstår at dette ikke bare har med denne konflikten å gjøre. Samme elendigheten skjer jo så og si over alt hvor det lever arabere og muslimer. ← Rørende. Greit å vite hvor du står Jeg tok meg nylig en tur tilbake til 2002 - da Sharon moste flyktningeleiren i Jenin. Blant annet. 20. april 2002 - Reis hjem til Quisling-land LONDON/OSLO (Dagbladet): - Folk som ga oss Quisling, trenger ikke å komme her og fortelle oss hva som er rett og galt. Denne kraftsalven er rettet mot FNs spesialutsending Terje Rød-Larsen, og blir avfyrt av Zalman Shoval, rådgiver for Israels statsminister Ariel Sharon. http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/04/20/326052.html 1. mai 2002 Israel innrømmer plyndring og hærverk Israelske soldater var ansvarlige for omfattende hærverk og tyveri under offensiven mot Vestbredden, skriver avisen Haaretz tirsdag. http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/05/01/328279.html 20. mai 2002 «Det lille helvetet» GAZA (Dagbladet): 1,2 millioner palestinere er stuet sammen på området, såvidt større enn Hamar kommune. Godt over 50 prosent av befolkningen er uten arbeid, og 600.000 mennesker går snart tom for mat. Det er ikke uten grunn at israelere kaller Gaza for «det lille helvetet». [..] - Israelerne nekter oss å få inn store mengder med mat inn i Gaza. Derfor er de 600.000 flyktningene, som er helt avhengige av å få mat fra oss, snart helt tomme for føde. Det faktum at folk knapt har mat gir vel et lite bilde av hvor vanskelig folk har det nå, forteller presseoffiser Isa Qarra i UNWRA. http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/05/20/331530.html 30. november 2002 Nesten 60 prosent av palestinerne vil ha en slutt på drapene av sivile inne i Israel, viser en meningsmåling offentliggjort i avisa Ha'aretz i går. Palestinerne ber nå sine ledere straffe palestinere som dreper israelske sivile inne i Israel. I tillegg sier nesten 80 prosent at de vil avslutte intifadaen hvis Israel stopper sine angrep på palestinerne. http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/11/30/355131.html 2. desember 2002 Israelske styrker rev FN-matvarelager Verdens matvareprogram (WFP) krever erstatning etter at et av deres lagre med mat til nødlidende palestinere ble revet av israelske styrker. http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/12/02/355322.html 3. desember 2002 FN-ansatte protesterer mot israelske overgrep FN-ansatte fra 22 land, som jobber i de palestinske områdene, protesterer i et opprop mot det de kaller økende trakassering og vold fra israelske soldater. http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/12/03/355409.html 24. desember 2002 - Hvorfor svikter dere oss? Det er ei trist jul i Betlehem. Folk mangler melk, brød og medisiner. Over 70 prosent er uten arbeid. Den kristne befolkningen i Jesu fødeby føler seg forlatt av Europas kristne. [...] SJEFPRESTEN har hatt ei tung adventstid i år. De tre første søndagene i advent kom det knapt folk til gudstjenestene hans. Den israelske hæren okkuperte byen, og innbyggerne hadde portforbud. Dermed var det bare de aller modigste troende som torde å lure seg ut i gatene og inn i Fødselskirken. http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/12/24/357048.html 28. januar 2003 «Vi må tilbake til Oslo-avtalen» Ariel Sharons regjering har - og vil fortsette - å føre Israel i feil retning etter dagens valg, mener Uri Savir, israelernes sjefforhandler under Oslo-prosessen. http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/01/28/359939.html Moskéer som kirker, Israel respekterer ingen andre religioners hellige hus. Ser du din tolkning av likeverd i Saudiarabia, der de har veier hvor bare muslimer får kjøre? Ingen andre er verdige til å bruke disse. LIKEVERD? ← Du er ute på litt tynn is her. Det er f.eks. forbudt for ikke-jøder å drive misjon i Israel. Samtidig er det streng kontroll på hvem som får drive politisk arbeid i landet, bare se hvordan norske grafikere ble nektet innreise: 26. februar 2003 Nordmenn kastet ut av Israel Grafikerne fra Oslo skulle til Vestbredden og Gazastripen. - Sikkerhetsrisiko, sa israelske myndigheter og kastet dem ut i dag. http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/02/26/362594.html Men for all del; la oss denge Saudi-Arabia. Det trengs. Hvorfor er de spart? Wahabbistene - den mest brutale og undertrykkende retningen innen Islam. Nesten alle kaprerne 11. sept. 2001 var fra SA, allikevel slipper ikke FBI-etterforskerne inn.
T.S Skrevet 8. mai 2006 #72 Skrevet 8. mai 2006 Jødene vil ha fred med både arabere og resten av verden. ← hehe: Konfliktfylt I dag ligger de ulike kristne kirkesamfunnene i stadig konflikt om eierskapet til hver kvadratcentimeter av Gravkirken i Jerusalem. , og skulle for eksempel et gresk-ortodoks teppe komme noen centimeter inn på armensk grunn, eller Gresk støv bli feiet bort av fransiskanske koster, kan det fort gå hett for seg, med oppgjør på tørre never. Derfor har også selve nøkkelen til den kristne verdens viktigste symbolbygg blitt overlatt til de ”upartiske” muslimene. Hver morgen og hver kveld må de låse opp og igjen kirken, for deretter å gjemme nøkkelen så ingen av kirkesamfunnene skal finne den og gjøre hevd på den… Steike så fredelige kristne er!
T.S Skrevet 8. mai 2006 #73 Skrevet 8. mai 2006 "De fredelige jødene" http://wo.uio.no/as/WebObjects/avis.woa/wa...26&del=uniforum
T.S Skrevet 8. mai 2006 #74 Skrevet 8. mai 2006 Har jeg tatt så feil? Er det ikke araberne som stadig får juling av israelerne som er så frekke at de forsvarer seg. Israelerne er jo de eneste i hele verden som ikke har lov til dette. Er det ikke araberne som har det så ille? Nå har de fått Gaza rensket for jøder. Araberne er de eneste i hele verden som får lov til å drive med etnisk rensing, men nå kan jo ikke stakkarene klare seg uten jødene, så nå klages det i hele verden for at jødene har stengt grensene inn til Israel. De må jo selvfølgelig få komme inn med selvmordsbomberne sine. Det er utrolig at ikke disse araberne forstår at hvis de får tatt kverken på alle jødene som de er så avhengige av, så har de mistet sitt levebrød for alltid. Det er ikke lite penger Israel gir til palestinerne hvert år. Dette i tillegg til alle som har arbeid i Israel. Jeg kan snakke mye om Israel. De har bl.a sykehus som tar i mot både jøder og arabere, ja til og med overlevende selvmordsbombere tar de i mot for forpleining. Israelerne har trekt seg ut av Gaza, men fortsatt blir de bombardert fra den kanten. Israelerne har ikke brent palestinernes, eller andres flagg. Israel har ikke opptøyer i gatene av folk som vil ta kverken på alle palestinere og andre arabere. Heller ikke har de opptøyer i gatene mot alle vestlige land som har de samme ønsker som araberne. Israel er et av verdens fremste på teknologi, nr. 2 etter USA. Blandt mange andre land har Norge gjort seg avhengige av mye av denne teknologien. Israel tilbød engang palestinerne å være med på denne tekniske utviklingen, men ble avvist. Jeg kan gjerne fortsette å snakke om Israel, så bare si fra om du vil vite mer. ← Hæ? Kina, Japan og Tawan er vel foran Usa mht teknologi. Israel blåser hus med unger i til himmels når de jakter på stenkastere og andre utrolig farlige terrorister med kamphelikoptere. Det er få som får lov til å begå så mange krigshandlinger som Israel! De har jo usa som trygge partnere "in crime". etinsk rensing? Jeg vil i så fall kalle å okkupere fo så å få vakk alle andre nasjonaliteter for rensing i så fall. De må få inne bomberne sine???? De må få gå på jobb uten å måtte stå i kø i timevis, samt bli slått og sparket og hunset med! _Det_ er poenget her. Om man tror at en halv promille av alle er alle, da har man problemer med matte.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #75 Skrevet 9. mai 2006 "De fredelige jødene" http://wo.uio.no/as/WebObjects/avis.woa/wa...26&del=uniforum ← Du bør skille mellom begrepet 'jødene' og Israel. Ikke alle jøder er enige i det Israel gjør, spesielt ikke i Norge. Det er en vanskelig balansegang, jeg vet
T.S Skrevet 9. mai 2006 #76 Skrevet 9. mai 2006 Du bør skille mellom begrepet 'jødene' og Israel. Ikke alle jøder er enige i det Israel gjør, spesielt ikke i Norge. Det er en vanskelig balansegang, jeg vet ← Har selv skrevet om jøder som er imot sitt lands politikk over her. Skrev det som en reaksjon på den ensidige jødehyllesten til østfyren...
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #77 Skrevet 9. mai 2006 Har selv skrevet om jøder som er imot sitt lands politikk over her. Skrev det som en reaksjon på den ensidige jødehyllesten til østfyren... ← Japp, det var egentlig en mer generell betraktning, da. Jeg har et rent kulturelt forhold til både jøder og muslimer, men mener Israel må tåle kritikk som nasjon. Tenk deg dette: for tolv år siden undertegnet partene en fredsavtale - i dag ligger alt det arbeidet i ruiner, og man kan ikke engang finne dokumentene fra Oslo-avtalen. Fantastisk!
T.S Skrevet 10. mai 2006 #78 Skrevet 10. mai 2006 Japp, det var egentlig en mer generell betraktning, da. Jeg har et rent kulturelt forhold til både jøder og muslimer, men mener Israel må tåle kritikk som nasjon. Tenk deg dette: for tolv år siden undertegnet partene en fredsavtale - i dag ligger alt det arbeidet i ruiner, og man kan ikke engang finne dokumentene fra Oslo-avtalen. Fantastisk! ← Det finnes et ord som bare brukes om jøder vet du, så de står i en særstilling der... Ordet er antisemetisme. Det lille ordet der gjør en stor forskjell i forhold til nær alle andre folkegrupper mht diskriminering etc. Dvs at det er langt lettere å være "imot" andre grupper enn jødene. Jeg er ikke hverken pro eller con noen jeg, men synes ensidig fokus blir feil...
Far til 2 Skrevet 11. mai 2006 #79 Skrevet 11. mai 2006 Jeg ser at Israel nå forsøker å fremstille seg selv med et minimum av empati ovenfor Palestinerene og nå vil innføre "nødhjelp". Det gjør de ved å ikke lenger holde tilbake skattepenger som rettmessig tilhører Palestinerene. Den Israelske regjeringen er jammen snill som lar Palestinerene få de pengene som rettmessig tilhører dem link:Israelsk oppfatning av nødhjelp
talin Skrevet 12. mai 2006 #80 Skrevet 12. mai 2006 Jeg ser at Israel nå forsøker å fremstille seg selv med et minimum av empati ovenfor Palestinerene og nå vil innføre "nødhjelp". Det gjør de ved å ikke lenger holde tilbake skattepenger som rettmessig tilhører Palestinerene. Den Israelske regjeringen er jammen snill som lar Palestinerene få de pengene som rettmessig tilhører dem Så du vill at Israel skal utbetale penger til en "stat" der den sittende regjeringen har som uttalt må å utrydde Israel?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå