Gå til innhold

Israel og Palestina...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
En viss mann i USA sa for et par år siden: "Enten er dere med oss eller mot oss". Ethvert land som forsøker å hjelpe Palestinerene blir med andre ord utsatt for en eller annen form for maktmisbruk av enkelte makthavere, noe som medfører at de enkelte land ikke tør å si stopp. Dette inkluderer Norge som ikke motsatte seg likvideringen av en uskyldig mann i Lillehammer på 60 tallet. En likvidering som ble utført av Israelske agenter (dette er godt kjent bl.a. gjennom egne TV program som omhandlet drapet).

Vha frykt klarer altså enkelte politikere å true frem en løsning, men om andre benytter samme metode blir de sett på som terorister.

Bra analyse.

Vi kan også nevne at Norge hjalp Israel å skaffe seg ulovlige atomvåpen, ved å selge tungtvann på det svarte marked.

Ingen i Norge er blitt straffet for dette, tvert om; det fremstilles som en positiv ting i norske media.

Hvis Israel bruker disse vil Norge være direkte ansvarlig for mange menneskers død.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg leste forresten i dag at Cand.real Knut Sørsdal påstår at hjelpen til palestinerne fra Norge har bidratt til å øke uroen i området.

Til etterretning: mange som kommer med sine meninger slenger gjerne på sin akademiske tittel for å framstå som en autoritet. En cand.real er en som har studert realfag.

Dette kunne fint vært snekker Sørsdal, uten at yrket ville gitt ham mer autoritet.

Gjest Gjest
Skrevet
Til etterretning: mange som kommer med sine meninger slenger gjerne på sin akademiske tittel for å framstå som en autoritet. En cand.real er en som har studert realfag.

Dette kunne fint vært snekker Sørsdal, uten at yrket ville gitt ham mer autoritet.

:ler: Du har så rett.

Glimrende innlegg. Cand. real, lol.

Skrevet (endret)
Hvorfor snakkes det alltid om araberne, og ikke israelerne?

For ikke å snakke om Israels aktivitet her på berget?

Har jeg tatt så feil?

Er det ikke araberne som stadig får juling av israelerne som er så frekke at de forsvarer seg. Israelerne er jo de eneste i hele verden som ikke har lov til dette.

Er det ikke araberne som har det så ille?

Nå har de fått Gaza rensket for jøder. Araberne er de eneste i hele verden som får lov til å drive med etnisk rensing, men nå kan jo ikke stakkarene klare seg uten jødene, så nå klages det i hele verden for at jødene har stengt grensene inn til Israel. De må jo selvfølgelig få komme inn med selvmordsbomberne sine.

Det er utrolig at ikke disse araberne forstår at hvis de får tatt kverken på alle jødene som de er så avhengige av, så har de mistet sitt levebrød for alltid.

Det er ikke lite penger Israel gir til palestinerne hvert år. Dette i tillegg til alle som har arbeid i Israel.

Jeg kan snakke mye om Israel.

De har bl.a sykehus som tar i mot både jøder og arabere, ja til og med overlevende selvmordsbombere tar de i mot for forpleining.

Israelerne har trekt seg ut av Gaza, men fortsatt blir de bombardert fra den kanten.

Israelerne har ikke brent palestinernes, eller andres flagg.

Israel har ikke opptøyer i gatene av folk som vil ta kverken på alle palestinere og andre arabere. Heller ikke har de opptøyer i gatene mot alle vestlige land som har de samme ønsker som araberne.

Israel er et av verdens fremste på teknologi, nr. 2 etter USA.

Blandt mange andre land har Norge gjort seg avhengige av mye av denne teknologien.

Israel tilbød engang palestinerne å være med på denne tekniske utviklingen, men ble avvist.

Jeg kan gjerne fortsette å snakke om Israel, så bare si fra om du vil vite mer.

Endret av KR-øst
Skrevet
Like mye som Israel har fått de siste 60 årene. Penger som er brukt til å bygge opp en militærmakt for å undertrykke og fordrive Palestinerene. Jeg ber med andre ord ikke om at Palestinerene skal få mer enn det Israelerene har gjort. Så kan vi jo begynne med å regne på det.

Om det er snakk om misbruk av sin stilling synes det som om Israelske topp politikere er like dårlige eller værre slik enkelte saker kom frem i mediene for et par år siden.

En viss mann i USA sa for et par år siden: "Enten er dere med oss eller mot oss". Ethvert land som forsøker å hjelpe Palestinerene blir med andre ord utsatt for en eller annen form for maktmisbruk av enkelte makthavere, noe som medfører at de enkelte land ikke tør å si stopp. Dette inkluderer Norge som ikke motsatte seg likvideringen av en uskyldig mann i Lillehammer på 60 tallet. En likvidering som ble utført av Israelske agenter (dette er godt kjent bl.a. gjennom egne TV program som omhandlet drapet).

Vha frykt klarer altså enkelte politikere å true frem en løsning, men om andre benytter samme metode blir de sett på som terorister.

Det er vesten som selv genererer et fiendstempel ved å støtte misbruk av militær makt og overføre miliarder til en av partene, mens den andre parten fengsles.

Så lenge det ikke er likeverd vil det være konflikt. Og så lenge noen tar seg til rette med militær makt vil det være konflikt.

Nazistene klart aldri¨å få full kontroll i Norge etter krigen. De hvite i Sør-Afrika måtte til slutt gi tapt ovenfor "lokalbefolkningen". Til og Med USA har langt på vei akseptert at et svart mindretall skal ha samme rettigheter som de hvite.

At et Palestinsk flertall skal bli undertrykt slik de blir vil derfor aldri bli en suksessfull oppskrift for fred.

Jeg må si det virker latterlig å trekke fram et drap som skal ha skjedd på 60-tallet, av en som forsvarer drap av masse mennesker i dag.

Du bør forklare hva du mener med at israel undertrykker palestinerne. Å forsvare seg er ikke undertrykking.

Du nevner de hvite i Sør-Afrika, men glemte visst å nevne araberne i Nord-Afrika.

Hvor mange land har araberne tilranet seg der?

Du nevner oppskrift til fred.

Er det en god oppskrift til fred å proklamere at en ønsker å kverke eller fjerne alle de som en forhandler om fred med?

Du nevner også likeverd.

I Saudi-Arabia er det egne veier for muslimer som andre ikke får bruke. Er det dette du kaller likeverd?

Palestinerne har allerede fred. Men de ypper stadig til strid, det er kun derfor israelerne forsvarer seg.

Hadde jødene vært som araberne, så hadde ikke araberne eksistert lenger i disse områdene. Derfor er det ikke vanskelig for normalt tenkende mennesker, som ikke er jødehatere, å forstå at det blir servert en masse løgner om israelerne.

Skrevet
Bra analyse.

Vi kan også nevne at Norge hjalp Israel å skaffe seg ulovlige atomvåpen, ved å selge tungtvann på det svarte marked.

Ingen i Norge er blitt straffet for dette, tvert om; det fremstilles som en positiv ting i norske media.

Hvis Israel bruker disse vil Norge være direkte ansvarlig for mange menneskers død.

Du er nok litt sent ute med din ansvarsfordeling.

Norge er allerede medansvarlig for mange israeleres død og enda flere som er såret og invalidisert for livet.

Siden Norge har gitt støtte til Al-Najah-universitetet som har utdannet selvmordsbombere som har sprengt seg sammen med en masse uskyldige israelske barn, ungdommer og voksne, er de medskyldige fordi de ikke har kontrollert hva pengene har gått til.

Skrevet (endret)
Jeg må si det virker latterlig å trekke fram et drap som skal ha skjedd på 60-tallet, av en som forsvarer drap av masse mennesker i dag.

Det dreier seg ikke om et drap som "skal ha skjedd på 60 taller", det dreier seg dermot om et drap som i allerhøyeste grad skjedde i 1973. Jeg trodde, i min naivitet, at dette var allmenn viten for de fleste mennesker som påberoper seg å ha en viss kjennskap til Israel og landets, til tider blodige, historie.

Drapet på Lillehammer

Derfor er det ikke vanskelig for normalt tenkende mennesker, som ikke er jødehatere, å forstå at det blir servert en masse løgner om israelerne.

Er man uenig med deg så er man enten jødehater eller så ønsker man bare å rakke ned på de kristne... Kan du ikke tenke den tanken at man rett og slett er uenig - og at man til og med kan ha rett?

Endret av Brunhilde
Skrevet

Nå ville det være en interessant fortsettelse på denne debatten om hver enkelt av dere, Leende og andre gjester, om det er fler av dere som ikke tør gi seg til kjenne, Far til to, Brunhilde og Punktum, om dere kan fortelle meg hva dere ønsker at Israel skal gjøre, eller hva dere ønsker å gjøre med Israel og eller deres innbyggere. Dere er flinke til å komme med tåpeligheter, men hva vil dere gjøre med jødene?

Skrevet

Vet du, Kr-øst, jeg burde ha lært. Så lenge du mener jeg kommer med "tåpeligheter" ser jeg ingen grunn til å svare deg. Du er som et barn, om du ikke får det som du vil er "de andre" dumme, og barn gidder jeg ikke bruke tiden min på å diskutere med. Så enkelt er det.

Skrevet

Jeg forsvarer slett ikke drap. At jeg nevnte drapet på denne uskyldige Marokaneren var et signal om at vesten aksepterer altfor mye fra Israelerene.

At Israelerene dreper dobbelt så mange Palestinere sammenliknet med antal drepte Israelere aksepterer jeg heller ikke. Jeg kan faktisk ikke se at jeg støtter noen drap, aller minst fra de som viser sin kristne nestekjærlighet med å drepe uskyldige barn /ref de 2 tilfellene jeg har nevnt tidligere hvor barna fikk en mengde kuler i seg (jenta på 12 år skal ha fått 5 ? kuler i seg etter at hun var død da en Israelsk offisere gikk bort til henne og skjøt henne fra kloss hold).

Slik form for nestekjærlighet synes jeg ikke er akseptabel.

Du bør forklare hva du mener med at israel undertrykker palestinerne. Å forsvare seg er ikke undertrykking.

Om svenskene hadde satt opp et gjerde mot Norge og utplasert maskingevær, bombekastere og rakett utstyr i div skytetårn, og faktisk brukt det til å skyte nordmenn, tror jeg også vi som lever i dette landet hadde reagert.

Så lenge Israelere nekter innreise for en del Palestinere, skyter på alt som for dem synes mistenkelig som f.eks barn i 10-12 års alderen, river husene til Palestinere med buldosere, sender inn kamphelikopter med raketter, etc, etc. Ja da kaller jeg det bl.a. undertrykking og ikke forsvar. Drapene foregår tross alt på Palestinsk område.

Du nevner de hvite i Sør-Afrika, men glemte visst å nevne araberne i Nord-Afrika.

Hvor mange land har araberne tilranet seg der?

:ler: Jeg vet faktisk ikke. Det jeg sier er at "å ta land fra andre og samtidig undertrykke den etniske befolkningen" (slik det bl.a. ble gjort i Sør-Afrika) aldri vil krones med "hell" (det vil med andre ord ikke bli fred før folket blir likeverdig).

Palestinerne har allerede fred. Men de ypper stadig til strid, det er kun derfor israelerne forsvarer seg.

Hadde jødene vært som araberne, så hadde ikke araberne eksistert lenger i disse områdene. Derfor er det ikke vanskelig for normalt tenkende mennesker, som ikke er jødehatere, å forstå at det blir servert en masse løgner om israelerne.

Ypper til strid ???

Hva med Sharon som på død og liv måtte provosere den Muslimske verden da han "måtte" ??? stenge av muslimske helligdeommer på en muslimsk høytid fordi han "måtte" besøke området akkurat den dagen ?

Hva med "Norge i dag redaktøren" som "måtte" trykke tegninger av Muhamed, som ihvertfall han burde vist provoserte mer enn noe annet.

DET er å yppe til strid det.

Skrevet
Vet du, Kr-øst, jeg burde ha lært. Så lenge du mener jeg kommer med "tåpeligheter" ser jeg ingen grunn til å svare deg. Du er som et barn, om du ikke får det som du vil er "de andre" dumme, og barn gidder jeg ikke bruke tiden min på å diskutere med. Så enkelt er det.

Greit det, men vet du, at den følelsen sitter jeg med mesteparten av tiden, at jeg diskuterer med barn. Barn som er mer interessert i å diskutere meg enn sak.

Bare en ting til: Det var Far til 2 som nevnte at drapet på Lillehammer foregikk på 60-tallet. Så da er vi vel enige om at det er han som ikke kan leksa si da.

Skrevet
...

Bare en ting til: Det var Far til 2 som nevnte at drapet på Lillehammer foregikk på 60-tallet. Så da er vi vel enige om at det er han som ikke kan leksa si da.

At jeg gjorde den feilen må jeg ta på min kappe. Men at du fulgte opp tyder i det minste på at jeg når frem med mine synspunkter ;) .

Skrevet

KR-øst, til ditt forrige innlegg har jeg følgende å si:

Nei, vi er ikke enige. Far til 2 visste at drapet hadde funnet sted, og i det hisoriske perspektiv er det ikke så viktig om det var det ene eller det andre året. Du ga uttrykk for at du ikke helt trodde at det hadde funnet sted i det hele tatt, noe som overrasker meg så lenge Mossad har innrømmet skyld i denne saken.

Hva jeg vil gjøre med jødene? Jeg vil da ikke gjøre noe med jødene. Hvorfor skulle jeg det?

Jeg vil heller ikke diskutere, ellere rettere sagt krangle, mer med deg om dette, vi står så langt fra hverandre at jeg ikke ser noe poeng i det.

Du mener jødene er ufeilbarlige, jeg mener at en sak har minst to sider.

Til slutt en liten kommentar vedrørende det å diskutere deg, KR-øst. Hadde jeg ønsket å diskutere deg så hadde jeg startet en tråd med det formålet. Jeg diskuterer altså ikke deg, jeg er uenig med deg, det er to forskjellige ting. OK?

Skrevet

Jeg forsvarer slett ikke drap.

Nei vel, men drapsmennene forsvarer du iallfall.

Om svenskene hadde satt opp et gjerde mot Norge og utplasert maskingevær, bombekastere og rakett utstyr i div skytetårn, og faktisk brukt det til å skyte nordmenn, tror jeg også vi som lever i dette landet hadde reagert.

Israelerne har satt opp dette gjerdet nettopp for å forsvare seg mot slike våpen som du nevner her. Når morderne slutter å drepe jøder, vil sikkert gjerdet bli revet igjen. Er det noe jødene vil, og gjorde før Arafat og mordergjengen hans kom, så er det å leve i fred med alle.

Så lenge Israelere nekter innreise for en del Palestinere

Kan du forklare hvorfor Israel ikke kan stenge sine egne grenser?

Dette gjør de for sikkerhetens skyld. Palestinerne er selv skyld i at de ikke får komme inn i Israel. Og hvorfor skal de dit?

Hvor mange jøder kan dra fritt inn i Gaza nå?

:ler: Jeg vet faktisk ikke. Det jeg sier er at "å ta land fra andre og samtidig undertrykke den etniske befolkningen" (slik det bl.a. ble gjort i Sør-Afrika) aldri vil krones med "hell" (det vil med andre ord ikke bli fred før folket blir likeverdig).

Det var dette med likeverd da. Er jødene erklært likeverdige med muslimene? Kan du svare på dette?

Hva med Sharon som på død og liv måtte provosere den Muslimske verden da han "måtte" ??? stenge av muslimske helligdeommer på en muslimsk høytid fordi han "måtte" besøke området akkurat den dagen ?

Sharon hadde rett til å gå hvor han ville i sitt eget land. Det hadde ikke vært nødvendig å stenge av noe som helst, hvis det hadde vært fredelige folk der. Dessuten så er denne plassen erklært som mer hellig for jødene enn for araberne.

Dette er den helligste plassen for jødene, men er erklært som den 3 helligste for araberne.

Hva med "Norge i dag redaktøren" som "måtte" trykke tegninger av Muhamed, som ihvertfall han burde vist provoserte mer enn noe annet.

DET er å yppe til strid det.

Norge IDAG-redaktøren har aldri trykket disse tegningene, som etterhvert viste for all verden hvor siviliserte araberne er. Men tegningene var nok ikke gode nok til å sette sinnene i kok hos alle, slik at noen muslimer måtte finne noen verre tegninger, og dra til Midtøsten med for å skape enda mere hat til vesten

Skrevet
Det dreier seg ikke om et drap som "skal ha skjedd på 60 taller", det dreier seg dermot om et drap som i allerhøyeste grad skjedde i 1973. Jeg trodde, i min naivitet, at dette var allmenn viten for de fleste mennesker som påberoper seg å ha en viss kjennskap til Israel og landets, til tider blodige, historie.

Her ser jeg at årstallet er viktig.

Nei, vi er ikke enige. Far til 2 visste at drapet hadde funnet sted, og i det hisoriske perspektiv er det ikke så viktig om det var det ene eller det andre året. 

Her ser jeg at årstallet ikke er så viktig lenger, ca 2,5 timer senere. Hva kan årsaken være tro?

Til slutt: Jeg vet mye om dette som skjedde i Lillehammer. Det skulle da bare mangle. NRK har vel aldri tatt opp en og samme sak så mange ganger som denne, og slett ikke så mange år etter hendelsen. De er sikker ikke ferdige med den enda.

Gjest lurven
Skrevet

israel er jo millitært overlegne og har kontrollen over området, hvis de har klart å okkupere landet så tilhører det jo dem.

det er jo den sterkestest rett, det kan sikkert diskuteres om det er moralsk riktig, men det er jo sånn verden er formet.

eller skal man begynne å gi alle landområdene rundt om i verden til de menneskene som bodde der først?

Skrevet

Her ser jeg at årstallet er viktig

Nei, vi er ikke enige. Far til 2 visste at drapet hadde funnet sted, og i det hisoriske perspektiv er det ikke så viktig om det var det ene eller det andre året.

Her ser jeg at årstallet ikke er så viktig lenger, ca 2,5 timer senere. Hva kan årsaken være tro?

Jeg vet ikke, det er du som tillegger det viktighet, KR-øst, ikke jeg. Jeg kan ikke se at jeg har skrevet "Obs! Viktig årstall!" noe sted, har jeg?

Kanskje du vet mye om det som skjedde på Lillehammer, kanskje ikke. Uansett hva du vet eller ikke vet så mener jeg at du har et unyansert syn på tingene. Det har jeg forsåvidt allerede uttrykt ganske klart i tidligere innlegg.

Skrevet
israel er jo millitært overlegne og har kontrollen over området, hvis de har klart å okkupere landet så tilhører det jo dem.

det er jo den sterkestest rett, det kan sikkert diskuteres om det er moralsk riktig, men det er jo sånn verden er formet.

eller skal man begynne å gi alle landområdene rundt om i verden til de menneskene som bodde der først?

Greit nok.

Men overfør like mange milliarder til Palestinerene. Gi dem våpen og våpen opplæring. Aksepter alt de gjør.

DA !!! skal vi se hvem som er sterkest.

Skrevet
Greit nok.

Men overfør like mange milliarder til Palestinerene. Gi dem våpen og våpen opplæring. Aksepter alt de gjør.

Og hva vill de tjene til. Annet en å få drept enda flere palestinerne?

Gjest lurven
Skrevet
Greit nok.

palestinerne har ikke fått like mye som israel men norge har jo gitt en del penger til palestina også, men de havnet jo rett inn på arafats private konto

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...