Gå til innhold

Israel og Palestina...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri helt fått med meg hva denne konflikten går ut på jeg.

Og nå er det en del styr om det på nyhetene.

Kan noen fortelle meg hvordan det hele startet, hvordan det har utvikla seg, hvordan det er i dag og hvordan konlikten kan løses?

Hvorfor er det som regel bare RV, SV og Natur og Ungdom folk som går med Palestina-sjerf? Er det bare de på venstresida som "heier" på dem?

Takker for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter Hollocost/2.verdenskrig tilbød england og USA (disse var i spissen) jødene et eget land. Dette tok de fra det mange kaller Palestina. Etterhvert ble mange Palestinere fordrevet fra landet de bodde i av "Israelerene. Israelerene ble etterhvert en krigsmakt av dimensjoner vha USA som støttet med våpen, militær opplæring og penger, ikke minst fordi Israel hadde en strategisk plaserin mellom en del land med muslimsk befolkning og nært opp mot viktige oljefelt i nabolandene.

Israelerene har senere utvidet sine boligområder utover det som var tiltenkt, noe Palestinerene ikke har akseptert. Men ettersom Palestinerene ikke fikk våpen, penger og militær trening til å forsvare seg mot Israelerene har de begrenset seg til steinkasting og selvmordsbomber (i hovedsak). Israelerene svarer som kjent med tanks/pansrede kjøretøy og helikopter med raketter som skyter istykker de palestinske husene og buldosere som jevner husene til familemedlemmer av selvmorsbombere med jorden. Dette for å skremme og straffe det paestinske folket. Palestinerene svarer med enda fler selvmordsbombere, og karusellen er igang.

Kort fortalt.

Skrevet

:ler:

Tror du heller bør google litt enn å legge veldig stor vekt på den lightversjonen over. :ler:

Gjest King James II
Skrevet

Midtøsten er nok mer komplisert en som så....Det har vert uro i midtøsten i over 2000 år.

Romerene har vert der...Det Ottomanske imperiet..Byztantinerene..Persere...Arabere..Egyptere...jøder...Briter..Franskmenn osv....Midtøsten er ikke en konflikt som er ny det er en 2000 år konflikt som jeg tror aldri vil bli løst.

Skrevet

Israel har eksistert i flere tusen år. Det er tydelig at Far til 2 ikke har lest Bibelen.

Araberne som begynte å kalle seg palestinere, etter at Israel vant krigen over de arabiske angriperne i 1967, hadde ikke tidligere eksistert som et eget folk, og ville heller ikke tidligere bli kalt dette.

Om noen kan kalles palestinere, så er det både jøder og arabere.

Det var i år 70 e.Kr. at romerne begynte å kalle Israel for Palestina.

Hele konflikten går ut på at araberne ikke tåler jødenes eksistens, og vil fjerne dem helt. Landet Israel er allerede fjernet fra kartet som de arabiske skolebarna har.

Gjest Cristoph
Skrevet

palestina har stein som våpen. israel har bomber og liknende. sånn ligger det ann.

Skrevet
palestina har stein som våpen

Stein har de men i tillegg så har de noen mye mer effektive ting slik som raketter (Katyusha), nok automatvåpen og galninger som fester sprengstoff på kroppen. Så situasjonen er da ikke helt slik som du beskriver den.

Skrevet

Stein har de men i tillegg så har de noen mye mer effektive ting slik som raketter (Katyusha), nok automatvåpen og galninger som fester sprengstoff på kroppen. Så situasjonen er da ikke helt slik som du beskriver den.

Og steinene og ungdommene som kaster dem er rasket sammen av media. Alle forstår da at man ikke kan tale palestinernes sak ved å ta bilder av de bevæpnede hamastilhengerene som ligger bak disse ungdommene.
Skrevet
palestina har stein som våpen. israel har bomber og liknende. sånn ligger det ann.

Jeg vil anbefale deg å se Dagsrevyen av og til. Selv om du ikke får den fulle sannhet der, så lyver ikke bildene med araberne som bærer geværer med raketter i munningen. Og disse var det mange av sist de ble vist på NRK.

Tro ikke at alle er dumme og godtar alt som venstresiden kommer med av falske opplysninger.

Israel var ikke særlig attraktivt for araberne før jødene bygde landet opp igjen etter å ha vært nokså øde.

Men både jøder og arabere har bodd i landet i lange tider.

De araberne som bor i Israel i dag, er de eneste som har frihet til å velge religion, og de har full ytringsfrihet. De står også fritt til å være med i det politiske liv.

Araberne derimot driver med etnisk rensing. De lever sammen med jøder i Israel, og andre nasjonaliteter i mange land, men tåler ikke at jøder lever sammen med dem.

Alle som har fulgt med i mediene, vet at Gaza I fjor ble rensket for jøder.

Nå vil de ha jødene ut av Judea og Samaria.

Gjest King James II
Skrevet

Det er nok ikke så enkelt at det enten er jødens eller artaberens feil.

Denne konfliketen er mye mer komplisert en som så.

Skrevet
Det er nok ikke så enkelt at det enten er jødens eller artaberens feil.

Denne konfliketen er mye mer komplisert en som så.

Jeg lste en gang at hvis det noen gang blir fred i Midt-østen så vil det aldri mer bli krig i verden.

Selvfølgelig alt for enkelt sagt, men det belyser hvor vanskelig situasjonen i Midt-østen er. Og hva med perserne i Iran - er de som gir sin støtte til Hizbollah.

Skrevet

Tror jeg vil anbefale trådstarten en seriøs historiebok framfor å lytte til dem som bruker Bibelen som kilde. Palestinakonflikten har røtter langt bakover i tid, men dagens konflikt startet med opprettelsen av staten Israel i 1948. Israel ble opprettet av FN for å gi jødene en oppreisning etter krigen. Problemet var at det faktisk bodde svært mange mennesker i området allerede, noe man overhodet ikke tok hensyn til. Å bruke Bibelen som kildemateriale for å forstå en seksti år gammel konflikt, leder ikke til noe godt. At det bodde jøder i Israel for to tusen år siden er ikke særlig relevant når det nå bor hundretusener av palestinere i flyktningeleire både i Palestina, Libanon og Jordan.

Odd Karsten Tveit har nettopp gitt ut en fantastisk bok om både historikken og diplomatiet i Midtøsten. Hvis du vil gå i dybden og gjøre deg opp din egen mening, kan dette være en god start.

Skrevet

Plonk - mener du seriøst at Midt-Østens historie før andre verdenskrig ikke har noe med dagens konflikt å gjøre?

Skrevet
Plonk - mener du seriøst at Midt-Østens historie før andre verdenskrig ikke har noe med dagens konflikt å gjøre?

Les igjen, plis. Jeg skrev virkelig at Palestinakonflikten har røtter langt bakover i tid. Men jeg mener bestemt at alle dem som mener at den viktigste informasjonen om konflikten finnes i en to tusen år gammel bok, er på ville veier.

Skrevet
Les igjen, plis. Jeg skrev virkelig at Palestinakonflikten har røtter langt bakover i tid. Men jeg mener bestemt at alle dem som mener at den viktigste informasjonen om konflikten finnes i en to tusen år gammel bok, er på ville veier.

Ok, jeg synes kanskje innlegget ditt var litt sammenrasket - men da kan vi kanskje vær enige om at konflikten begynte lenge før andre verdenskrig.

Tviler ikke på at boka til Tveit er god, men er det sikkert den gir det rette bildet? Han har fått sin informasjon fra kilder som igjen har tolket informasjon de har fått. Synes ikke det er riktig å ekskludere noen kilder til kunnskap i denne konflikten - du utfyller hverandre alle sammen.

Skrevet

Det er klart at det er en fordel å lese mest mulig fra ulike kilder. Men det er få i Norge som kan denne konflikten så grundig som Tveit.

En av de mest grunnleggende kildene til konflikten er at noen hevder å ha særskilt rett til et landområde fordi det er gitt dem av Gud. Det er klart det blir trøbbel av sånt.

Skrevet

Jeg skrev ingenting om at Bibelen omhandlet denne konflikten, men grunnen til at jeg nevnte den, var at i følge den, så eksisterte Israel allerede for flere tusen år siden. Det var ingen opprettelse av Israel som skjedde i 1948, det var en gjenopprettelse av deler av Israel.

Å lese en bok av Odd Karsten Tveit, er det samme som å lese en bok skrevet av en araber som deltar i konflikten.

Det er bedre å lese noe av nøytrale personer, hvis disse finnes.

Skrevet
Det er bedre å lese noe av nøytrale personer, hvis disse finnes.

Jeg vill si at personer som begge parter i saken er sure/misfornøyde med kvalifisere som nøytrale.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Odd Karsten Tveit har nettopp gitt ut en fantastisk bok om både historikken og diplomatiet i Midtøsten. Hvis du vil gå i dybden og gjøre deg opp din egen mening, kan dette være en god start.

Takk for tips! Må på biblioteket å låne den.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...