Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg har en venninne som jeg er veldig glad i. Vi har holdt sammen i mange år. Men jeg opplever at hun er sjalu. På tiden jeg bruker på andre venner, barna mine osv.

I tillegg har jeg gjort det bra i karrieren min siste tiden og fått diverse goder ++. Hun har kommet med noen kjipe kommentarer i forbindelse med det. Opplever også at hun er sur de gangene vi er ute sammen og jeg får mye oppmerksomhet fra motsatt kjønn. De kommer liksom rett bort til meg og overser henne. Jeg har vært i et forhold, så jeg har selvsagt avvist alle disse tilnærmelsene.

Videre er jeg ferdig med en ganske tung utdanning, som hun selv har ønsket å ta men ikke fikk til og derfor måtte slutte allerede første året. 

Jeg bare føler på at hun er kjip og ikke er oppriktig glad på mine vegne. Hver gang vi møtes så føler jeg meg dårlig etterpå. Det kan feks være at hun spør hvor høy lønn jeg har, jeg svarer ærlig og i samme vending kan hun ta opp noe dritt fra fortiden, for eksempel «husker du da du gjorde det eller det» eller «ikke sikkert dette varer så lenge». 

Hva bør jeg gjøre her? 

Anonymkode: 4600f...df3

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår at dette tar mye energi fra deg. Og det høres ut som du har henne som venn mest pga lojalitet? 

Det er lov å sette grenser til venner - og det er naturlig at man vokser fra hverandre som venner også. Du har 3 valg: 

1. Hvis du helt ærlig ikke ønsker å tilbringe mer tid med henne, har du lov å velge det! Så kommuniserer du det til henne. Alt for mange er fanget i usunne dynamikker, og glemmer at de selv kan ta et aktivt valg for å bryte ut.

2. Vil du beholde henne i livet ditt er det viktig å sette klare grenser for deg selv, hva du aksepterer. Så kommunisere det til henne. Det gir henne muligheten til å tilpasse seg. Skjer det ingen endring, går du tilbake til punkt 1.

3. Å ikke gjøre noe er også et valg. Da vil du sakte, men sikkert utslette deg selv, noe som påvirker flere områder i livet ditt.

Anonymkode: 26e70...b47

• Nyttig 5
Skrevet

Kanskje det ikke er så lett for henne å være venninne med deg?

Jeg kan jo forstå hvorfor, men hun takler sjalusien veldig dårlig og lar det gå utover deg. Og legger opp til det selv ved å stille spørsmål som trigger henne. 

Høres dessverre ikke liv laga ut når hun føler så på denne forskjellen. 

Du må nok bare ta det opp helt direkte og ærlig. Bare ikke si «jeg får til, du ikke». 
Si du merker hun ikke klarer heie på deg, og kommer med stikk. Du vil forstå, men det er og kjipt å bli kritisert hele tiden.

Min søster var sånn med meg i maaaaange år. 

Anonymkode: 39354...86f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kan jo forstå hvorfor, men hun takler sjalusien veldig dårlig og lar det gå utover deg. Og legger opp til det selv ved å stille spørsmål som trigger henne. 

Du må nok bare ta det opp helt direkte og ærlig. Bare ikke si «jeg får til, du ikke». 
Si du merker hun ikke klarer heie på deg, og kommer med stikk. Du vil forstå, men det er og kjipt å bli kritisert hele tiden.

Nei det virker jo ikke slik? Synes det er kjedelig for jeg ønsker henne alt det beste. Hadde det vært omvendt ville jeg vært så glad for hennes del. Oppriktig glad. 

Ja hun stiller mange spørsmål. Når jeg kjøpte meg ny bil feks fikk jeg «du skal vise frem hva du har?» , «hva kostet denne?», «nå gidder du vel ikke henge med meg som kjører en Opel!» . Jeg føler selv jeg valgte nøkternt. En helt vanlig elbil som mange andre har. På ingen måte noe råflott. Når vi treffes å jeg har på meg et eller annet kommenteres det i retning av «denne var ikke billig!» surt. 

Hvordan er relasjonen deres idag? 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg forstår at dette tar mye energi fra deg. Og det høres ut som du har henne som venn mest pga lojalitet? 

Det er lov å sette grenser til venner - og det er naturlig at man vokser fra hverandre som venner også. Du har 3 valg: 

1. Hvis du helt ærlig ikke ønsker å tilbringe mer tid med henne, har du lov å velge det! Så kommuniserer du det til henne. Alt for mange er fanget i usunne dynamikker, og glemmer at de selv kan ta et aktivt valg for å bryte ut.

2. Vil du beholde henne i livet ditt er det viktig å sette klare grenser for deg selv, hva du aksepterer. Så kommunisere det til henne. Det gir henne muligheten til å tilpasse seg. Skjer det ingen endring, går du tilbake til punkt 1.

3. Å ikke gjøre noe er også et valg. Da vil du sakte, men sikkert utslette deg selv, noe som påvirker flere områder i livet ditt.

Anonymkode: 26e70...b47

Takk. Jeg velger alternativ 2. Skal forsøke å ta henne på det neste gang.  

• Hjerte 1
Skrevet

Ut i fra innlegget er det vel ikke tvil om at du mener du har fått ting til og ikke henne. Og at du ikke liker henne noe særlig. Så kanskje avrunde dette vennskapet som ikke er noe vennskap. 

Anonymkode: bb3ce...e7d

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk. Jeg velger alternativ 2. Skal forsøke å ta henne på det neste gang.  

Jeg tror ikke personen forsøkte å foreslå at du skulle ta henne. Å sette grenser handler om å kommunisere hva du aksepterer og ikke, og skal gjøres på en konsekvent og vennlig måte. Det skal ikke være et angrep. Beklager hvis jeg misforsto deg.

Jeg vil legge til at du ikke bør konkludere med at hun er sjalu. Hvis dere begge har ønsket dere et ganske likt liv hvor hun har mislykkes og du har oppnådd det dere drømte om kan det være at du ofte minner henne på hennes egne knuste drømmer. Du er bildet på alt hun ikke fikk til. Det betyr ikke at hun er direkte sjalu på deg, men sørger over egne tap. Det betyr ikke at du skal akseptere oppførselen hennes, men være forsiktig med å anklage henne for sjalusi. Jeg anbefaler å spørre, åpent og nysgjerrig, hvorfor hun sier det hun gjør. Hvis hun klarer å være ærlig kan det være at dere blir ferdig med saken en gang for alle.

Anonymkode: 7b2ef...e33

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ut i fra innlegget er det vel ikke tvil om at du mener du har fått ting til og ikke henne. Og at du ikke liker henne noe særlig. Så kanskje avrunde dette vennskapet som ikke er noe vennskap. 

Nei det stemmer ikke. Det er hun som mener det og lar det bli en sak. Hun har fokus på det og det står i veien for vennskapet vårt. Dette er jo ikke noe jeg legger opp til. Sånn utenom å leve livet mitt 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun er nok både sjau og misunnelig. Er mulig dere ikke passer så godt sammen lenger. Du har høy utdannelse som hun måtte gi opp, du blir sjekka opp på byen, til tross for at du er i forhold med mann og barn, mens kandidatene overser din venninne som kanskje er singel? Du er altså både vellykka og antageligvis vakker. Det er meget mulig dere vil trives bedre med mennesker dere har mer til felles med. Trist for dere begge, men dette forholdet er ikke bærekraftig for noen av dere. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke personen forsøkte å foreslå at du skulle ta henne. Å sette grenser handler om å kommunisere hva du aksepterer og ikke, og skal gjøres på en konsekvent og vennlig måte. Det skal ikke være et angrep. Beklager hvis jeg misforsto deg.

Jeg vil legge til at du ikke bør konkludere med at hun er sjalu. Hvis dere begge har ønsket dere et ganske likt liv hvor hun har mislykkes og du har oppnådd det dere drømte om kan det være at du ofte minner henne på hennes egne knuste drømmer. Du er bildet på alt hun ikke fikk til. Det betyr ikke at hun er direkte sjalu på deg, men sørger over egne tap. Det betyr ikke at du skal akseptere oppførselen hennes, men være forsiktig med å anklage henne for sjalusi. Jeg anbefaler å spørre, åpent og nysgjerrig, hvorfor hun sier det hun gjør. Hvis hun klarer å være ærlig kan det være at dere blir ferdig med saken en gang for alle.

Anonymkode: 7b2ef...e33

Skjønner. Jeg mente ikke å gå til angrep altså. Tenkte mer å «ta henne på det» når kommentarene kommer. I retning av «hvorfor sier du dette? Jeg synes det er kjipt og føler på at du ikke er glad på mine vegne når du sier det slik» 😀 

• Liker 1
Skrevet
Ibot skrev (1 minutt siden):

Hun er nok både sjau og misunnelig. Er mulig dere ikke passer så godt sammen lenger. Du har høy utdannelse som hun måtte gi opp, du blir sjekka opp på byen, til tross for at du er i forhold med mann og barn, mens kandidatene overser din venninne som kanskje er singel? Du er altså både vellykka og antageligvis vakker. Det er meget mulig dere vil trives bedre med mennesker dere har mer til felles med. Trist for dere begge, men dette forholdet er ikke bærekraftig for noen av dere. 

Hun er dessverre singel og sliter med helsen sin. Klarer ikke stå i jobb. Så jeg skjønner jo at dette er et veldig vanskelig tema for henne. Men vi har som sagt holdt sammen i 15 år. Utrolig trist at dette skal være slutten for oss.. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei det stemmer ikke. Det er hun som mener det og lar det bli en sak. Hun har fokus på det og det står i veien for vennskapet vårt. Dette er jo ikke noe jeg legger opp til. Sånn utenom å leve livet mitt 

Jeg går inntrykk av at du ikke liker henne og er bedre enn henne. Du har fått livet til og ikke henne. Og at hun er syk og mislykket. Og at selvom du er i forhold og hun er singel er deg de vil ha.  Og nå vil du ikke ha noe med henne å gjøre. En klamp om foten din. Så bytte henne ut med mer vellykkete og friske, pene mennesker. Lykke til med å kutte henne ut! 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg går inntrykk av at du ikke liker henne og er bedre enn henne. Du har fått livet til og ikke henne. Og at hun er syk og mislykket. Og at selvom du er i forhold og hun er singel er deg de vil ha.  Og nå vil du ikke ha noe med henne å gjøre. En klamp om foten din. Så bytte henne ut med mer vellykkete og friske, pene mennesker. Lykke til med å kutte henne ut! 

Det inntrykket er feil. Det jeg ikke liker er alle disse kjipe kommentarene. Årsaken til at jeg tok dette med i hovedinnlegget er jo for å forklare omstendighetene rundt slik at det er mulig å gi råd i den ene eller andre retningen. Jeg er ikke dum. Forstår jo hva som er kjernen i disse utspillene som kommer. 

Det er ikke det jeg ønsker…

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hun er dessverre singel og sliter med helsen sin. Klarer ikke stå i jobb. Så jeg skjønner jo at dette er et veldig vanskelig tema for henne. Men vi har som sagt holdt sammen i 15 år. Utrolig trist at dette skal være slutten for oss.. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det inntrykket er feil. Det jeg ikke liker er alle disse kjipe kommentarene. Årsaken til at jeg tok dette med i hovedinnlegget er jo for å forklare omstendighetene rundt slik at det er mulig å gi råd i den ene eller andre retningen. Jeg er ikke dum. Forstår jo hva som er kjernen i disse utspillene som kommer. 

Det er ikke det jeg ønsker…

Her sier du at det er utrolig trist at det skal være slutten. Så du har bestemt deg for å avslutte vennskapet fordi du er bedre enn henne. Så lykke til med å kutte henne ut. Det blir deilig! 

Skrevet

Hun har åpenbart dårlig selvbilde, og det er ingen god situasjon å være i. Hun mener nok på ingen måte å være slem, men det er ikke lett å gå rundt og føle seg underlegen - da blir man ofte bitter og ugrei.

Jeg har ingen andre råd enn å se om du kan klare å ignorere det? 

Det er jo det dårlige selvbildets forbannelse. Man ser stygt på seg selv, og så oppfører man seg etterhvert slik man er redd for at andre ser en - og da kan selv folk som er veldig glad i en person begynne å mislike den.

Anonymkode: 86af8...474

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Her sier du at det er utrolig trist at det skal være slutten. Så du har bestemt deg for å avslutte vennskapet fordi du er bedre enn henne. Så lykke til med å kutte henne ut. Det blir deilig! 

Nei jeg har ikke bestemt meg for å kutte henne ut. Jeg skal snakke med henne 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min søster er også litt sånn. Hvordan fikk du slutt på det?

Anonymkode: 99031...b4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nei jeg har ikke bestemt meg for å kutte henne ut. Jeg skal snakke med henne 

Eller la oss vri det til at hun er en grusom venn som har det kjipt og fortjener deg ikke. 

Alt det du sa om henne hvorfor vil du være venner med henne? Du trenger henne ikke. Du har jo mann, barn og andre venner. Og liker henne ikke. 

Skrevet

Kan du ikke prate med henne?

Anonymkode: deadb...9d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

What? Eg les absolutt ikkje desse tinga i det TS skriv. 

For meg verkar det som om TS vil ha venninna si tilbake, men utan alle dei dårlege kommentarane. ❤️ 

Anonymkode: 748be...dee

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...