Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I norge blusser stadig debatten opp om ulven har en plass i norsk natur.

Personlig så er jeg for at vi skal ha en levende og inntakt natur . 

Jakt skal kunne utføres dersom det er bærekraftige bestander av vilt . Bestemmelser om fredning skal respekteres .

Med det så mener jeg at det skal være  plass til alle dyr som naturlig lever i norsk natur og at det skal være en bærekraftig bestand av de artene , også rovvilt .

Vi har bestander av de 4 store rovdyrene i norge  som mange mener er på et minimumsnivå.

Konflikene oppstår ofte i områder der det er beitedyr i utmark og der det jakt interesser .

Jeg har forståelse for at bønder som mister sau på utmarksbeite er fortvilet og synes det er vanskelig . 

Mindre sympati har jeg for den delen av jeger standen som går til krig mot rovdyr som er fredet  i norsk natur .

Deres argumenter er ofte at ulven spiser elgen og at jakthunder kan bli tatt av ulv .

Når enkelte miljø organiserer ulovlig jakt på rovdyr og da spesielt på ulv så mener jeg at de er en stor skam for hele jegerstanden og alle oss som er glad i natur og friluftsliv. 

Dette tror jeg skjer i større omfang en det som blir avdekket . Det som er avdekket fremstår som organisert krimminalitet . Jeg håper derfor at det blir mye større fokus på dette fremmover og at vi klarer plukke bort  faunakriminalitet blandt norske jegere .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg velger sau over ulv, ulv over hund og ulovlig jakt er jeg selvsagt helt imot.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri opplevd noe problem med ulv. Dessuten er den klassifisert som utrydningstruet. La den leve.

Anonymkode: 9684b...f64

Skrevet

Slik jeg ser det er noe av problemet at det kommuniseres at ulven ikke utgjør noe problem samtidig som ulven tillates å leve kun i en liten del av landet som dermed får hele belastningen. Hvis det virkelig ikke er noe problem så burde ulven få spre seg naturlig i hele landet. Dette skaper selvfølgelig frustrasjon hos dem som føler at det er et problem å ha ulven rundt husveggene og stadig får fortalt av andre, som aldri har hatt store rovdyr i sitt nærområde og langt mindre sett en ulv, at ulven er nærmest bare søt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dessuten er den klassifisert som utrydningstruet.

Dette er jo en konstruksjon, og handler ene og alene om bestanden i Norge. De norske "ulvene" er også så inneavla at en kan spørre seg om det er humant å la dem få fortsette å yngle. De er ikke truet i Eurasia og har store bestander i land som Russland.

Jeg er for bonden, sau og kulturlandskap.

Anonymkode: 28163...564

Skrevet

Jeg er enig i at bønder, jegere og andre berørte må holde seg innenfor loven, men jeg er ikke enig i at det er et gode i seg selv å ha ulv i Norge. Ja, det blir ofte kluss når vi endrer naturlige økosystemer ved å drive storstilt jakt på enkelte arter, men vi har klart oss ganske godt med svært lite ulv her i landet i over hundre år. Med så få ulver er det fare for innavl, og de få ulvene vi har, gjør enorm skade for mange bønder. Jeg mener vi burde ta mer hensyn til dyrevelferd, lokal matproduksjon og norsk kultur, enn til et kunstig mål om å ha et visst antall ulv i Norge. Globalt er den jo på ingen måte utrydningstruet. Den trenger ikke å være i Norge, og Norge trenger ikke at den er her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...