Gå til innhold

Nervøs for journalnotater

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen andre som er nervøse for journalnotater, at systemet ikke er sikkert og at ting lekker eller at noen du kjenner snoker elns? Er ikke veldig paranoid av meg, men begge deler er vel ting som realistisk kan skje (selv om det skjer sjelden).

Har både fysiske greier jeg ikke vil hvem som helst skal vite om, men nå har jeg også begynt hos psykolog og det hadde vært vekdig sårt for meg om noen leste alle detaljene i de notatene.

Anonymkode: 77fd2...8a3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Noen andre som er nervøse for journalnotater, at systemet ikke er sikkert og at ting lekker eller at noen du kjenner snoker elns? Er ikke veldig paranoid av meg, men begge deler er vel ting som realistisk kan skje (selv om det skjer sjelden).

Har både fysiske greier jeg ikke vil hvem som helst skal vite om, men nå har jeg også begynt hos psykolog og det hadde vært vekdig sårt for meg om noen leste alle detaljene i de notatene.

Anonymkode: 77fd2...8a3

Hmmm..Nei. Det er ikke noe jeg tenker på. Om de snoker i journalen min, vil jeg si at de har større problemer enn meg 😛 

Anonymkode: 3980c...a50

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette har jeg aldri tenkt på. De legger jo igjen elektroniske spor hvis de åpner journalen din, gjør de ikke det? Så hvis du har mistanke om at noe sniker kan du be om at det sjekkes. Ingen har rett til å vite din private helsehistorikk, uansett om det ikke er noe «farlig» i så forstand. 

Anonymkode: be294...6f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ganske omfattende journal etter at jeg måtte gjennomgå en operasjon som medførte masse undersøkelser både før og etter. Ser på HelseNorge at mange har lest dokumenter i journalen min, men det er jo folk som trenger det ifm jobben de gjør enten de er leger, sykepleiere eller sekretærer. 
Forstår ikke hva problemet med at folk leser det som står der. De må jo det for å gjøre jobben sin. 

Anonymkode: cb0b8...604

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg frykter ikke at ting om meg skal komme på avvei. Det jeg reagerer på er hvor mange det er som er innom journalen min for hver ting.

Jeg knakk armen og måtte operere. I ettertid sjekket jeg journalen og det var veldig mange som hadde vært innom en tur. De eneste som manglet var vel kokken, vaktmester og renholdsfolka.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange trenger å se i journalen min, men bryr meg ikke i det store og hele.

Anonymkode: 5e9ae...2af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg frykter ikke at ting om meg skal komme på avvei. Det jeg reagerer på er hvor mange det er som er innom journalen min for hver ting.

Jeg knakk armen og måtte operere. I ettertid sjekket jeg journalen og det var veldig mange som hadde vært innom en tur. De eneste som manglet var vel kokken, vaktmester og renholdsfolka.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange trenger å se i journalen min, men bryr meg ikke i det store og hele.

Anonymkode: 5e9ae...2af

Ikke alle er innom for å lese, de er innom for å flytte deg til rett avdeling, sette deg som aktiv, inneliggende, inaktiv +++ Mest sannsynlig er ikke noen av deres historikk så spennende at noen vil inn å lese for underholdnings skyld 

Anonymkode: 3a437...2f8

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bekymret for sikkerheten. Nordmenn er naive og et enkelt offer for kriminelle som krever løsepenger. Bare se på Lillestrøm-saken. 

Anonymkode: 35d52...bd3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags Lillestrøm-sak?

Skrevet

Det bekymrer meg ikke et øyeblikk på det personlige planet. Hverken jeg eller helseproblemene mine er så interessante og spesielle at det er noe å snoke i, eller noe jeg ikke uansett forteller til de som spør. Jeg har vært fascinert over hvor mange som har hatt tilgang (det betyr jo ikke nødvendigvis at de åpner og leser) i forbindelse med innleggelser og poliklinisk behandling), men mer i form av "oi, så mye som skjer som jeg ikke tenker over og merker" enn "oi, er dette virkelig nødvendig?" - jeg stoler på at de får tilgang av en grunn.

I den større sammenhengen er selvfølgelig lekkasjer og taushetsbelagt materiale på avveie et problem og jeg tar for gitt at det jobbes kontinuerlig med best mulig sikkerhet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan selvsagt skjer, men det har i årenes løp vært mer av fysiske pasientjournaler som har blitt funnet i diverse kontainere ved sykehuset. 

Men det er jo mye mindre alvorlig enn at opplysningene "for alltid" vil være til salgs på darkweb.

Anonymkode: 69de4...519

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men det er jo mye mindre alvorlig enn at opplysningene "for alltid" vil være til salgs på darkweb.

Jeg kunne rett og slett ikke brydd meg mindre. 

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (6 timer siden):

Det bekymrer meg ikke et øyeblikk på det personlige planet. Hverken jeg eller helseproblemene mine er så interessante og spesielle at det er noe å snoke i, eller noe jeg ikke uansett forteller til de som spør. Jeg har vært fascinert over hvor mange som har hatt tilgang (det betyr jo ikke nødvendigvis at de åpner og leser) i forbindelse med innleggelser og poliklinisk behandling), men mer i form av "oi, så mye som skjer som jeg ikke tenker over og merker" enn "oi, er dette virkelig nødvendig?" - jeg stoler på at de får tilgang av en grunn.

I den større sammenhengen er selvfølgelig lekkasjer og taushetsbelagt materiale på avveie et problem og jeg tar for gitt at det jobbes kontinuerlig med best mulig sikkerhet.

Samme tenker jeg

Anonymkode: ab409...63a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva i all verden skulle personene som bruker the dark web brukt private helseopplysninger om en random person i Norge til?

Dere som har et snev av paranoia i forhold til disse tingene bør ta en ny vurdering på hvor interessante ting som helseopplysninger om en random person man ikke kjenner er.

Anonymkode: 8612f...28b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...