AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:04 #1 Skrevet tirsdag kl. 17:04 jeg har en venniene jeg har vært nær med i over 10 år. jeg er utrolig glad i henne og er villig til å gjøre hva enn som trengs for at hun skal ha det bra. hun klarte å havne i feil miljø der rus er innblandet. Hun har ikke klart å legge det fra seg, men vet at det er skadende. hun har også sagt til meg at hun begynner å miste håp og har fått tanker om å ta livet sitt, samtidig så sier hun at hun ikke ønsker hjelp og dytter andre bort. hva kan jeg gjøre? Anonymkode: be865...4b1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:56 #2 Skrevet tirsdag kl. 17:56 Ring 113, fortell om det hun sa. De kan vurdere hva de gjør overfor henne og kan nokså sikkert også hjelpe deg videre med hva du gjør. Ingen skal behøve å sitte der og høre at andre snakker slikt. Den det gjelder skal få hjelp. De som blir tilsnakket på denne måten skal også få hjelp. Anonymkode: 4845f...fa1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:39 #3 Skrevet tirsdag kl. 18:39 Send bekymringsmelding Anonymkode: cf00e...e64 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:58 #4 Skrevet tirsdag kl. 18:58 Vær en venn. Vær en samtalepartner om normale temaer. Finn på noe hyggelig innimellom, men ikke la hennes situasjon ta over livet ditt. Hold kontakten omtrent på det nivået du ellers ville gjøre med venner. Send bekymringsmelding til rett instans hvis du tror hun er akutt suicidal. Hva du enn gjør: husk at det ikke er ditt ansvar å holde henne i live! Dersom hun gjør noe drastisk er det aldri din skyld, og du skal ikke føle skyldfølelse. Du er en privatperson med ansvar for ditt eget liv. Du er ikke en profesjonell som skal gå inn i en behandlerrolle. Av egen erfaring i nær vennekrets vet jeg hvor fort gjort det er å havne i de tankebanene om at "Jeg burde gjort mer...", "Jeg burde sett ...", "Hvis bare jeg hadde gjort ditt og datt der og da..." osv Anonymkode: fe2ea...edf 1 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:07 #5 Skrevet tirsdag kl. 19:07 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Send bekymringsmelding til rett instans hvis du tror hun er akutt suicidal. Nei, dette skal IKKE være opp til trådstarter å vurdere hva som er akutt. Snakker hun om selvmord så ringer man 113 allerede første gangen. Du vil ikke at denne venninnen skal ende opp med å ta livet sitt fordi du ikke vurderte det til akutt nok… Anonymkode: 4845f...fa1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:10 #6 Skrevet tirsdag kl. 19:10 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, dette skal IKKE være opp til trådstarter å vurdere hva som er akutt. Snakker hun om selvmord så ringer man 113 allerede første gangen. Du vil ikke at denne venninnen skal ende opp med å ta livet sitt fordi du ikke vurderte det til akutt nok… Anonymkode: 4845f...fa1 Ja, klønete uttrykt av meg. I 9 av 10 tilfeller er jeg enig med deg, men det går an å snakke om selvmord på en slik måte at det er åpenbart at vedkommende ikke er suicidal der og da. Uansett: terskelen for å ringe 113 skal være lav. Anonymkode: fe2ea...edf 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:22 #7 Skrevet tirsdag kl. 19:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ring 113, fortell om det hun sa. De kan vurdere hva de gjør overfor henne og kan nokså sikkert også hjelpe deg videre med hva du gjør. Ingen skal behøve å sitte der og høre at andre snakker slikt. Den det gjelder skal få hjelp. De som blir tilsnakket på denne måten skal også få hjelp. Anonymkode: 4845f...fa1 Jeg sier ikke at man ikke skal ta sucidale mennesker på alvor for det skal man, men man ringer ikke 113 fordi noen nevner at de har tanker om å avslutte livet. Det å ha tanker om selvmord er langt mer vanlig enn det folk skulle tro og 113 er ikke riktig instans for alle som har tanker om selvmord.. men er man oppriktig bekymra så kan man ringe legevakten eventuelt mental helse eller lignende. Og jeg har selv hatt både selvmordstanker og aktive forsøk. Anonymkode: d2a5b...874 5 1
AprilLudgate Skrevet tirsdag kl. 19:29 #8 Skrevet tirsdag kl. 19:29 Du får ikke gjort så mye om hun ikke vil ha hjelp. Men en bekymrkngsmelding til fastlegen kan du jo sende. 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:37 #9 Skrevet tirsdag kl. 19:37 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg sier ikke at man ikke skal ta sucidale mennesker på alvor for det skal man, men man ringer ikke 113 fordi noen nevner at de har tanker om å avslutte livet. Det å ha tanker om selvmord er langt mer vanlig enn det folk skulle tro og 113 er ikke riktig instans for alle som har tanker om selvmord.. men er man oppriktig bekymra så kan man ringe legevakten eventuelt mental helse eller lignende. Og jeg har selv hatt både selvmordstanker og aktive forsøk. Anonymkode: d2a5b...874 Helt enig med deg. Jeg har en venn som i mange år har nevnt dette ukentlig. Skulle jeg ringt 113 hver gang personen sa han/hun ikke vil leve lengre, da hadde de nok blokkert nummeret mitt. De første gangene ringte jeg 113 og legevakten, men har blitt et ord som slenges ut altfor ofte og ingen tar det seriøst lengre. Så er det sånn at de aller fleste som tar selvmord sier ingenting om det til noen på forhånd, mens de som stadig vekk sier det ønsker hjelp/oppmerksomhet. Jeg har selv hatt mange selvmordsforsøk og tanker. Anonymkode: cacec...724
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:47 #10 Skrevet tirsdag kl. 19:47 Du ringer ikke 113 nei, men du kan ringe legevakten, de kan evnt ta en velferdssjekk. Fastlegen kan du også ringe bekymring til. Anonymkode: f6c16...4cd
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:52 #11 Skrevet tirsdag kl. 19:52 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg sier ikke at man ikke skal ta sucidale mennesker på alvor for det skal man, men man ringer ikke 113 fordi noen nevner at de har tanker om å avslutte livet. Det å ha tanker om selvmord er langt mer vanlig enn det folk skulle tro og 113 er ikke riktig instans for alle som har tanker om selvmord.. men er man oppriktig bekymra så kan man ringe legevakten eventuelt mental helse eller lignende. Og jeg har selv hatt både selvmordstanker og aktive forsøk. Anonymkode: d2a5b...874 Jo, det gjør man. At du har vært suicidal er slett ikke noe som gjør deg bedre i stand til å forstå dette, snarere tvert i mot, dette er til en pårørende. Anonymkode: 4845f...fa1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:54 #12 Skrevet tirsdag kl. 19:54 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Helt enig med deg. Jeg har en venn som i mange år har nevnt dette ukentlig. Skulle jeg ringt 113 hver gang personen sa han/hun ikke vil leve lengre, da hadde de nok blokkert nummeret mitt. De første gangene ringte jeg 113 og legevakten, men har blitt et ord som slenges ut altfor ofte og ingen tar det seriøst lengre. Så er det sånn at de aller fleste som tar selvmord sier ingenting om det til noen på forhånd, mens de som stadig vekk sier det ønsker hjelp/oppmerksomhet. Jeg har selv hatt mange selvmordsforsøk og tanker. Anonymkode: cacec...724 Nei, man ringer bare én gang og det er jo for å få slutt på sånt prat! Virkelig! Man skal ikke tåle å høre om andres snakk om selvmord! Det er en grunn til at dette ikke er lov å snakke om på forum og nøyaktig samme årsak er det til at man ikke skal snakke med venner eller andre om det, utover denne ene gangen - og da må man tåle at de ringer 113. Anonymkode: 4845f...fa1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:21 #13 Skrevet tirsdag kl. 23:21 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jo, det gjør man. At du har vært suicidal er slett ikke noe som gjør deg bedre i stand til å forstå dette, snarere tvert i mot, dette er til en pårørende. Anonymkode: 4845f...fa1 Nei det gjør man ikke og dette er ikke noe jeg hevder fordi jeg selv har vært suicidal og selv har prøvd å ta mitt eget liv. Den samme informasjonen vil du få fra 113, legevakten og andre instanser som jobber med mennesker som har psykiske utfordringer. Anonymkode: d2a5b...874
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:22 #14 Skrevet tirsdag kl. 23:22 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, man ringer bare én gang og det er jo for å få slutt på sånt prat! Virkelig! Man skal ikke tåle å høre om andres snakk om selvmord! Det er en grunn til at dette ikke er lov å snakke om på forum og nøyaktig samme årsak er det til at man ikke skal snakke med venner eller andre om det, utover denne ene gangen - og da må man tåle at de ringer 113. Anonymkode: 4845f...fa1 Jeg håper virkelig ikke du har noen venner som føler at du er en trygg person og lene seg på når de har det tøft. Anonymkode: d2a5b...874 5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:44 #15 Skrevet tirsdag kl. 23:44 Hvilken hjelp er det dere sikter til? Det er ingen annen hjelp å få enn « slutt å vær suicidal, tenk positivt, du er personlighetsforstyrra». Veldig tydelig at mange her ikke skjønner det.. Anonymkode: 18280...225 1
Strigiformes Skrevet onsdag kl. 07:40 #16 Skrevet onsdag kl. 07:40 AnonymBruker skrev (14 timer siden): jeg har en venniene jeg har vært nær med i over 10 år. jeg er utrolig glad i henne og er villig til å gjøre hva enn som trengs for at hun skal ha det bra. hun klarte å havne i feil miljø der rus er innblandet. Hun har ikke klart å legge det fra seg, men vet at det er skadende. hun har også sagt til meg at hun begynner å miste håp og har fått tanker om å ta livet sitt, samtidig så sier hun at hun ikke ønsker hjelp og dytter andre bort. hva kan jeg gjøre? Anonymkode: be865...4b1 Spør helsepersonell om råd.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:27 #17 Skrevet onsdag kl. 08:27 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei, dette skal IKKE være opp til trådstarter å vurdere hva som er akutt. Snakker hun om selvmord så ringer man 113 allerede første gangen. Du vil ikke at denne venninnen skal ende opp med å ta livet sitt fordi du ikke vurderte det til akutt nok… Anonymkode: 4845f...fa1 113 er en NØDTELEFON. Du ringer dit når det er akutt fare for liv og helse. Hvis vennen til TS er på vei til å handle nå, er det akutt. Da må man rykke ut nå. Hvis TS sin venn sier hun kommer til å gjøre det i løpet av et par timer eller dager, kan man ringe legevakten eller fastlegekontoret til TS. 113, legevakt og fastlege har ulike samfunnsoppdrag. Du kan se på det som ulike farger; rød (113), gul (legevakt) og grønn (fastlege). Det riktige her er uansett å melde bekymring til fastlege. Hvis TS ikke kjenner til vennens fastlege, kan man sende bekymring til kommunelegen. Selvmordstanker er helt vanlig, og det er forskjell på tanke og handling. Anonymkode: 91b7f...ab9 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:34 #18 Skrevet onsdag kl. 08:34 AnonymBruker skrev (15 timer siden): jeg har en venniene jeg har vært nær med i over 10 år. jeg er utrolig glad i henne og er villig til å gjøre hva enn som trengs for at hun skal ha det bra. hun klarte å havne i feil miljø der rus er innblandet. Hun har ikke klart å legge det fra seg, men vet at det er skadende. hun har også sagt til meg at hun begynner å miste håp og har fått tanker om å ta livet sitt, samtidig så sier hun at hun ikke ønsker hjelp og dytter andre bort. hva kan jeg gjøre? Anonymkode: be865...4b1 Om hun ikke vil ha hjelp er det ikke mye du kan gjøre. Du kan si jeg er utrolig glad i deg, jeg trenger deg i livet mitt og håper virkelig du søker hjelp hos fastlege som kan henvise videre til psykolog. Om du har mulighet kan du si du kan være med henne til fastlege og første samtale hos psykolog om det hjelper. Anonymkode: f02a2...b7c
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:39 #19 Skrevet onsdag kl. 08:39 Jeg har tatt en beslutning om at hver gang noen sier noe i retning av at de vil ta livet sitt, så skal jeg si fra. Da sier jeg at dette har jeg plikt til å reagere på og gjøre noe med. Jeg vil da gjøre vedkommende oppmerksom på at jeg vil melde fra til pårørende og så evt helsepersonell. Hvordan man formulerer seg er selvsagt forskjellig i situasjonen, men jeg har gjort dette ovenfor flere. Anonymkode: bfa35...5f3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:40 #20 Skrevet onsdag kl. 08:40 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jo, det gjør man. At du har vært suicidal er slett ikke noe som gjør deg bedre i stand til å forstå dette, snarere tvert i mot, dette er til en pårørende. Anonymkode: 4845f...fa1 Jeg ringte en gang 113 da en person jeg ikke kjente fremsto hysterisk og sa hun skulle ta livet av seg . Noe det også fremstå som at hun var truende til. De man snakket med på 113 var ikke interessert i å hjelpe i det hele tatt. Anonymkode: f02a2...b7c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå