Gå til innhold

Fortsatt feber etter oppstart av antibiotika

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt feber og vondt i halsen siden lørdag. Jeg har tatt Paracet, men feberen går ikke ned. Jeg var hos legen og fikk antibiotika. Jeg tok én tablett i går og har tatt tre tabletter i dag, men feberen gir seg ikke.

Jeg føler meg veldig svak i kroppen og klarer nesten ikke å stå eller gå særlig mye.  Fåe bare lyst til å legge meg ned. Mannen min er på jobbreise, og jeg er alene hjemme med barna. Barna er helt friske.

Jeg lurer på hva dette kan skyldes, og om det er normalt at feberen ikke har gitt seg etter at jeg har startet med antibiotika. Bør jeg fortsette å ta Paracet i tillegg til antibiotika?

Hva anbefaler dere at jeg gjør videre?
På forhånd takk for hjelpen!

Anonymkode: ea4ae...6d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ju veldig kort tid. Hvilken prøver ble tatt? Så det er sikkert det er bakterielt og ikke virus.

Anonymkode: caf26...8e4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Antibiotikaen må jo få tid til å virke før den gjør utslag. Feberen går ikke ned med én gang man har puttet en tabl. i munnen.

Om det er virus som er årsaken, så fungerer ikke antibiotika, men det ble vel tatt prøver for å konstatere at det skyldes bakterier? 

Anonymkode: b6c06...29b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her fikk sønnen beskjed det kunne gå fort 3 dager før en merker bedring. Og ved ingen bedring etter 5 dager på antibiotika skulle han ta kontakt med lege igjen for vurdering om en måtte ha annen type medisin 

Anonymkode: c2337...775

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her fikk sønnen beskjed det kunne gå fort 3 dager før en merker bedring. Og ved ingen bedring etter 5 dager på antibiotika skulle han ta kontakt med lege igjen for vurdering om en måtte ha annen type medisin 

Tok han kun antibiotika eller pracet også?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Paracet tar du etter behov. 

Anonymkode: 50a74...97c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skremmende at voksne folk ikke vet forskjell å antibiotika og Paracet. Antibiotika er ikke febernedsettende, det kan ta mange dager før det virker, og hvis vondt i halsen er eneste symptom kan det være viralt og ikke virke i det hele tatt. Har du feber tar du paracet hvis du kjenner behov. 

Anonymkode: bf58a...6f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var streptesten positiv, da?

Om det er virus, som de fleste halsbetennelser er, vil jo ikke antibiotika virke. Om det er streptokokker, kan det forekomme at man må ha mer bredspektret antibiotika enn den første som foreskrives.

Å fortsatt ha feber et døgn etter oppstart på antibiotika, er uansett godt innenfor normalen. 

Paracet kan du fint bruke daglig enn periode om du opplever at det hjelper. 

Anonymkode: 1f549...716

AnonymBruker
Skrevet

Det tar normalt noen dager.

Sitat

Most people begin to notice improvement in their symptoms within 24 to 72 hours (one to three days) after starting antibiotic treatment.

[…]

Even though antibiotics start fighting bacteria quickly, your immune system also needs time to recover from the infection and reduce inflammation, which is often responsible for many symptoms. This explains why you might not feel immediate relief even though the medication is active in your body. 

Kilde

Anonymkode: 03b52...cad

AnonymBruker
Skrevet

Siden du har fått antibiotika har du en forhøyet crp, husker du hva den lå på? Det kan ta noen dager før feberen er nede selv om du har startet på antibiotika. Paracet har ingenting med antibiotika å gjøre, og du skal bruke Paracet etter anbefalt dosering for feberen i tillegg. 
Det er folk som er lagt inn med lungebetennelse som har fått antibiotika intravenøst som likevel har hatt feber i 4 dager før det slapp. 

Anonymkode: 2ef35...e4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Skremmende at voksne folk ikke vet forskjell å antibiotika og Paracet. Antibiotika er ikke febernedsettende, det kan ta mange dager før det virker, og hvis vondt i halsen er eneste symptom kan det være viralt og ikke virke i det hele tatt. Har du feber tar du paracet hvis du kjenner behov. 

Anonymkode: bf58a...6f6

Feber vil normalt gå ned ved inntak av Paracet. Det bedrer jo ikke sykdommen som sådan, men det er ikke et godt tegn at feberen ikke endrer seg for noen timer ved inntak av Paracet. 

Du kan jo ta en telefon til legevakten og spørre hva de tenker ts.

Anonymkode: 07cea...379

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Feber vil normalt gå ned ved inntak av Paracet. Det bedrer jo ikke sykdommen som sådan, men det er ikke et godt tegn at feberen ikke endrer seg for noen timer ved inntak av Paracet. 

Du kan jo ta en telefon til legevakten og spørre hva de tenker ts.

Anonymkode: 07cea...379

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Siden du har fått antibiotika har du en forhøyet crp, husker du hva den lå på? Det kan ta noen dager før feberen er nede selv om du har startet på antibiotika. Paracet har ingenting med antibiotika å gjøre, og du skal bruke Paracet etter anbefalt dosering for feberen i tillegg. 
Det er folk som er lagt inn med lungebetennelse som har fått antibiotika intravenøst som likevel har hatt feber i 4 dager før det slapp. 

Anonymkode: 2ef35...e4d

Jeg har jo tatt paracet siden lørdagen. Men feberen gir seg ikke

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg hadde lungebetennelse tok det over en uke etter at jeg starter på antibiotika før jeg var feberfri, så jeg synes du stresser. Dessuten er ikke feber en sykdom men et symptom, kroppen jobber med å bekjempe sykdommen så selv om du tar en paracet i dag kan du likevel ha feber i natt. Paracet kurerer ingenting, bare midlertidig demper feber og smerter.

Anonymkode: 0fea0...03c

AnonymBruker
Skrevet

Går feberen ned når Paracet har virkning, for så å komme tilbake? Eller merker du ingen forskjell om du tar Paracet?

Anonymkode: 0ded6...e99

AnonymBruker
Skrevet

Hvor høy feber har du da? Er den 38, eller nærmere 42?😅

Anonymkode: ac650...4e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Går feberen ned når Paracet har virkning, for så å komme tilbake? Eller merker du ingen forskjell om du tar Paracet?

Føler meg bedre på morgenen. Men blir dårlig igjen når jeg har holdt med middag og stått i kjøkkenet. Feberen kommer tilbake 16-17 tida

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Føler meg bedre på morgenen. Men blir dårlig igjen når jeg har holdt med middag og stått i kjøkkenet. Feberen kommer tilbake 16-17 tida

Ts

Det er også helt vanlig. Selv når man er frisk, vil det være normalt at kroppstemperaturen stiger utover dagen og er høyest på ettermiddag/kveld. Derfor vil du heller ikke merke like mye til feberen om morgenen som på ettermiddagen.

IMG_4387.jpeg

Anonymkode: 03b52...cad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ts

Det er kroppen din som sier i fra at du må hvile. Selv om du har fått antibiotika trenger kroppen ro for å bli frisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har jo tatt paracet siden lørdagen. Men feberen gir seg ikke

Ts

Du vet hvordan Paracet fungerer, eller? Den fjerner jo ikke feberen, den virker febernedsettende og fungerer en viss tid etter at du har tatt Paracet. Når virkningen av tabletten er ute av kroppen, kommer feberen tilbake. Så den behandler bare symptomer, ikke sykdommen! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tok han kun antibiotika eller pracet også?

Ts

Fikk beskjed å ta 1 g paracet og ibux 4 ganger om dagen,men han har historik at ved feber over 38.5 så får en den ikke ned,var innlagt en del som barn fordi vi ikke fikk ned temperaturen hans ved sykdom. Så han har fått beskjed å ta febernedsettende med en gang ved 38 for å prøve å ungå høy stigning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...