AnonymBruker Skrevet i går, 12:20 #1 Skrevet i går, 12:20 Hei. Stusser bare over noe. En mann her jeg bor. Har en hund. Slags gjeterhund blanding. Den har han hatt i flere år. Så hunden er nok 7-10 år. Det jeg reagerer litt på. Han lufter den på tur mange ganger om dagen. Men han går aldri med den. Han bruker selv kun elsykkel. Med ganske mellom stor fart. Hunden er aldri i bånd. Den løper langt bak ham. Sommer har vi sagt i fra men han svarer det at den er snill. Synes synd på hunden den ser så sliten ut mange ganger. Dere som har greie på hund, vet nok mere hva som er greit. Anonymkode: 1a0e6...6ae
AnonymBruker Skrevet i går, 12:28 #2 Skrevet i går, 12:28 At han lufter med elsykkel for at hunden skal få løpe litt eller nå over lengre avstander enn han klarer uten er helt greit. Men det må selvfølgelig legges opp til hundens behov og tempo. At han lar den gå løs er ikke lov halve året, men er helt innenfor nå, så lenge den er lydig og han har kontroll på den. At den ser sliten ut er vanskelig å bedømme. Jeg har selv en hund som fint kan se ut som om den holder på å dø av utmattelse og at den føler at hele verden hater den, men det er bare slik den er. I bunn er den full av energi og elsker alt og alle. Den henger bare veldig med hodet når den slapper av. Men hvis hunden du ser puster og peser eller den drar beina etter seg er det selvfølgelig en annen ting. Anonymkode: 0f930...f01 5
AnonymBruker Skrevet i går, 12:41 #3 Skrevet i går, 12:41 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): At han lufter med elsykkel for at hunden skal få løpe litt eller nå over lengre avstander enn han klarer uten er helt greit. Men det må selvfølgelig legges opp til hundens behov og tempo. At han lar den gå løs er ikke lov halve året, men er helt innenfor nå, så lenge den er lydig og han har kontroll på den. At den ser sliten ut er vanskelig å bedømme. Jeg har selv en hund som fint kan se ut som om den holder på å dø av utmattelse og at den føler at hele verden hater den, men det er bare slik den er. I bunn er den full av energi og elsker alt og alle. Den henger bare veldig med hodet når den slapper av. Men hvis hunden du ser puster og peser eller den drar beina etter seg er det selvfølgelig en annen ting. Anonymkode: 0f930...f01 Har ikke sett så mye på bakbeina. Den peser veldig . Men det er jo litt tempo de kommer. Skal prøve å se neste tur. Vet det er de med andre hunder i gata som er nok mere lei. Den løper løs. Men virker som den ikke bryr seg om andre hunder. Bare følger eier. Anonymkode: 1a0e6...6ae
AnonymBruker Skrevet i går, 12:46 #4 Skrevet i går, 12:46 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hei. Stusser bare over noe. En mann her jeg bor. Har en hund. Slags gjeterhund blanding. Den har han hatt i flere år. Så hunden er nok 7-10 år. Det jeg reagerer litt på. Han lufter den på tur mange ganger om dagen. Men han går aldri med den. Han bruker selv kun elsykkel. Med ganske mellom stor fart. Hunden er aldri i bånd. Den løper langt bak ham. Sommer har vi sagt i fra men han svarer det at den er snill. Synes synd på hunden den ser så sliten ut mange ganger. Dere som har greie på hund, vet nok mere hva som er greit. Anonymkode: 1a0e6...6ae Du som ikke har greie på hund bør fokusere på andre ting. En gjeterhund trenger veldig mye mosjon. Anonymkode: c0ca3...a39 3
enhjørningfis Skrevet i går, 12:47 #5 Skrevet i går, 12:47 Hunden min ser ut som hun blir stjelt når vi går tur. Hun må slepes 60% av turen, å nei, det er ikke fordi hun er sliten, det er fordi hun er trass og tror at hun bestemmer.. så kan være mange grunner til at hunden løper litt bak altså 😊
AnonymBruker Skrevet i går, 12:47 #6 Skrevet i går, 12:47 Det er helt normalt at hunder som løper peser, det er sånn de regulerer kroppstemperaturen og er ikke noen god indikasjon på hvorvidt de er slitene eller ikke. Jeg vil anta at siden dette er normal lufting, så er nok hunden vant til denne mosjonen og lider neppe. Gjeterhundtyper trenger uansett mye bevegelse og det er nok langt flere som får alt for lite mosjon enn det er som får for mye.... Om det ikke er et problem for noen, så ser jeg ikke helt hva man skal hisse seg opp over? Er det verre med elsparkesykkel enn vanlig sykkel? Det er mange som sykler med bikkja.. Anonymkode: 70bc3...2d8 2
AnonymBruker Skrevet i går, 12:53 #7 Skrevet i går, 12:53 Normalt at hund i bevegelse kan pesse. Gjeterhund trenger og mye bevegelse Vi bruker atv på vårrs hunder, kjører i en bestemt fart slik at hunden får jevn tempo. Det er og slik naboen som driver med husky gjør. Vi har jakt hund. Ved å gå tur så får de ikke opp tempo og ikke brukt kroppen som på den måtten som med sykkel, atv og hunde sparkesykkel Anonymkode: e7129...b19 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:00 #8 Skrevet i går, 13:00 Jeg tenker at det høres uproblematisk ut. Hadde schæfer i mange år og syklet en del med den, for han ble ikke skikkelig sliten av å bli gått tur med. Siden han har hunden løs har den mulighet til å løpe saktere/stoppe om den ikke orker mer Anonymkode: 852ef...de5
Lisa-Mari-80 Skrevet i går, 13:06 #9 Skrevet i går, 13:06 Det er så mange faktorer vi ikke vet at det er umulig å si noe om situasjonen. Det eneste man kan kommentere er at den er løs. Men om eier har full kontroll og hunden ikke søker andre hunder/folk/dyr ser jeg ingen problem. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:06 #10 Skrevet i går, 13:06 Men samtidig vil jeg legge til at jeg synes det er bra at TS bryr seg og ser en ekstra gang hvis hun mistenker at et dyr ikke har det bra. Man skal aldri overse den magefølelsen og det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang forlite hvis det kan redde bare en hund som lider. Anonymkode: 0f930...f01 2
AnonymBruker Skrevet i går, 13:29 #11 Skrevet i går, 13:29 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Du som ikke har greie på hund bør fokusere på andre ting. En gjeterhund trenger veldig mye mosjon. Anonymkode: c0ca3...a39 Så voksen du er med svaret ditt. Dårlig dag . Anonymkode: 1a0e6...6ae 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:31 #12 Skrevet i går, 13:31 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det er helt normalt at hunder som løper peser, det er sånn de regulerer kroppstemperaturen og er ikke noen god indikasjon på hvorvidt de er slitene eller ikke. Jeg vil anta at siden dette er normal lufting, så er nok hunden vant til denne mosjonen og lider neppe. Gjeterhundtyper trenger uansett mye bevegelse og det er nok langt flere som får alt for lite mosjon enn det er som får for mye.... Om det ikke er et problem for noen, så ser jeg ikke helt hva man skal hisse seg opp over? Er det verre med elsparkesykkel enn vanlig sykkel? Det er mange som sykler med bikkja.. Anonymkode: 70bc3...2d8 Har jeg sagt hisse seg opp jøss. Var jo kun spørsmål herligheten så dårlig dag det er på folk her inne. Anonymkode: 1a0e6...6ae 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:34 #13 Skrevet i går, 13:34 Takk for svar. Selv om dere trenger ikke være spydig. Jeg ville bare høre. Ha en go ettermiddag videre. Anonymkode: 1a0e6...6ae 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:05 #14 Skrevet i går, 17:05 Veldig smart å sykle med hunden. Da kan hunden faktisk løpe og ikke bare tusse ved siden av meg som går/jogger. Mye mindre slitsomt for meg også og da orker jeg lengre som gjør at hunden får kose seg på tur lengre Anonymkode: fd76f...318 1 1
Anonymbruker*** Skrevet 16 timer siden #15 Skrevet 16 timer siden Når det gjelder andre hundeeiere som er leie så blir nok ikke problemet noe bedre for dem om han har hunden i bånd, så fremst det stemmer at hunden hans alltid bare følger han. Deres hunder vil reagere like mye på en hund som løper forbi om den er i bånd eller ei. Sykkel er en fin måte å trimme hunden på, men det kan gi overbelastning. Løper hunden lange sykkelturer hver dag på asfalt vil den sannsynligvis utvikle leddproblemer med årene. Man burde heller ikke dra på sykkeltur med hunden i 25+ og steiksol, spesielt ikke på asfaltert vei! 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #16 Skrevet 16 timer siden enhjørningfis skrev (17 timer siden): Hunden min ser ut som hun blir stjelt når vi går tur. Hun må slepes 60% av turen, å nei, det er ikke fordi hun er sliten, det er fordi hun er trass og tror at hun bestemmer.. så kan være mange grunner til at hunden løper litt bak altså 😊 Haha, min også! Hun er en sta jævel og vil bestemme hvor vi skal gå, og når vi skal hjem (gjerne rett etter vi har rundet postkassa) 😅😅 Hvertfall i regn! Anonymkode: 2faff...2a7
enhjørningfis Skrevet 16 timer siden #17 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Haha, min også! Hun er en sta jævel og vil bestemme hvor vi skal gå, og når vi skal hjem (gjerne rett etter vi har rundet postkassa) 😅😅 Hvertfall i regn! Anonymkode: 2faff...2a7 Haha, godt det er flere! Min er også så frekk at om hun får gå løs i skogen og hun blir lei, så bare går hun til bilen uten å si ifra 😂 fint med en svart hund på 3 kg da ja 😂 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #18 Skrevet 13 timer siden Løping kun på asfalt er ikke bra særlig for eldre hunder. Hunder er ikke skapt for så harde underlag - ikke bra for skjelettet. Han burde velge skogsveier/gress evt grus. Noen hunder Spessielt gjetere vil sjelden vise svakhet, at de er slitne. Men da snakker vi lange avstander. Anonymkode: 036f0...226 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå