Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor lang tid det det er vanlig å bruke på å måkke til, la oss si; 10 hester.

Årsaken til at jeg spør er kun fordi jeg vil utfordre meg selv 😅 

Anonymkode: 35a90...c74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt umulig å svare på. Jeg har vært borti en best som stresset så mye på boks at det tok lett 1,5 time å møkke på skikkelig vis. Andre hester igjen har nærmest et eget toalett i boksen sin😅

Skrevet
Macro skrev (53 minutter siden):

Helt umulig å svare på. Jeg har vært borti en best som stresset så mye på boks at det tok lett 1,5 time å møkke på skikkelig vis. Andre hester igjen har nærmest et eget toalett i boksen sin😅

Ja, det kan jeg forstå, men jeg tenker at hesten ikke er i boksen sin under møkkinga.

Skrevet

5-10 min per boks, om hesten ikke er der.

Anonymkode: 20314...94a

• Liker 1
Skrevet

Man møkker ikke hos hester som er i boksen, man tar de ut først.  HMS, vet du. 

Noen tisser og bæsjer på fast sted, andre gjør det overalt eller roter det rundt overalt. 

Bokser har også forskjellige størrelser og mengde flis. Kommer også an på hvor ofte en boks møkkes. 

Anonymkode: ea148...9da

Skrevet

Som andre sier, det kommer helt an på.

Størrelse på boksen, hvor nytt/gammelt det er, om det er hingst, vallak, hoppe eller unghester som står der + de ulike hestenes individuelle vaner, hvilket underlag/strø man bruker i boksen. Foring og helsetilstand kan innvirke.

Jeg har hatt ansvar for hester hvor jeg ofte ikke brukte mer enn et par-tre minutter på store bokser (hopper som alle gjorde fra seg kun i ett hjørne), til bokser som har tatt lang tid 20-30 minutter fordi hesten gjør fra seg overalt.

I tillegg vil det spille inn om det er en selv som gjør det daglig, eller om det f.eks. er andre som ikke er like nøye som gjør det andre dager - da kan det fort ta lang tid.

Der jeg holder på nå er det noen som har funnet en teknikk som gjør at de er kjappe, veldig kjappe på å møkke ut av hver boks. Problemet er at disse ikke kjenner hestenes ulike vaner godt nok. Det de gjør fungerer i mange bokser, men i andre bokser med andre hester fungerer det ikke, fordi disse hestene har et annet mønster i hvor i boksen de tisser/driter. Og så ender det bare med å bli merarbeid på den som kommer dagen etter.

Anonymkode: 34a8c...b5a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, det kan jeg forstå, men jeg tenker at hesten ikke er i boksen sin under møkkinga.

Det skjønte jeg jo..den stressa hesten jeg snakket om sørget for opptråkket møkk i småbiter over hele boksen og derfor tok det 1,5 t.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hvor lang tid det det er vanlig å bruke på å måkke til, la oss si; 10 hester.

Årsaken til at jeg spør er kun fordi jeg vil utfordre meg selv 😅 

hvor høyt er ett tre?

Anonymkode: f4e64...17a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

hvor høyt er ett tre?

Anonymkode: f4e64...17a

7 meter sist jeg sjekket

Anonymkode: 0884a...8f4

Skrevet

Skal du jobbe i en stall med 10 hester?

Isåfall må du vel gjøre mer enn å ha ut møkka?

I hver boks tar det vel 5-10 min å møkke og strø. I tillegg vil jeg tro du må fylle opp med fôr og vann, så 10-15 min pr. hest litt ettersom. Kommer også an på hvor langt unna du kan legge/trille unna møkka

Anonymkode: 21fb2...2fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal du jobbe i en stall med 10 hester?

Isåfall må du vel gjøre mer enn å ha ut møkka?

I hver boks tar det vel 5-10 min å møkke og strø. I tillegg vil jeg tro du må fylle opp med fôr og vann, så 10-15 min pr. hest litt ettersom. Kommer også an på hvor langt unna du kan legge/trille unna møkka

Anonymkode: 21fb2...2fc

Det er langt over ti hester på stallen. At jeg tok tallet ti var bare for å ha et rundt tall som er mer enn en. Man kan uttale seg mer generelt på bakgrunn av 10 enn av 1. 

Selvsagt får hestene mat, vann og flis også, men det var den møkkinga jeg tenker å effektivisere. Takk for tilbakemelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...