Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Opplevde i en annen tråd en bruker som satte spørsmålstegn ved at jeg skrev "kinamat". Jeg spurte hva hun reagerte på, men fikk aldri svar. Tråkket jeg over streken? Kineserene her i traktene kaller det kinamat selv, så jeg forstår ikke hva det er å reagere på 😅

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare komisk å tro at det er støtende. Bare å ignore slike folk 

Anonymkode: 21cfe...071

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier Thai-mat også jeg 😒 Skrekk og gru.

Anonymkode: 6ee9c...88b

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier også kinamat om kinamat, det står det til og med på plakaten utenfor restauranten her.  Men, jeg har lært meg å si Thaimat dersom det er thaimat o.l, før så brukte jeg nok mer kinamat på all asiatisk mat. Jeg bare tenkte ikke over det.  

Anonymkode: cc46b...8db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk noe i det. 

Rent språklig er det merkelig at vi omtaler mat fra Kina som kinamat og ikke kinesisk mat. Det finnes få (ingen?) andre eksempler på dette. 

Anonymkode: 5c8f0...53f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rent språklig er det merkelig at vi omtaler mat fra Kina som kinamat og ikke kinesisk mat. Det finnes få (ingen?) andre eksempler på dette. 

Jeg leste et kåseri om dette en gang, og det er innafor 😅 jeg fant det ikke igjen, men her har KI oppsummert det enkelt: 

Forskjellen på «kinamat» og «kinesisk mat»

I dagligtalen har det oppstått en subtil nyanse mellom de to begrepene: [1]

Kinamat assosieres ofte med den vestlig-tilpassede restaurantmaten vi ble kjent med på 70-, 80- og 90-tallet. Dette er retter som frityrstekt svinekjøtt, Chop Suey, Biff med bambusskudd og rikelig med sursøt saus. Denne maten var opprinnelig basert på det kantonesiske kjøkkenet, men ble mildnet og tilpasset skandinaviske ganer som ikke var vant til sterk mat. [1, 2, 3]

Kinesisk mat brukes i dag i større grad når man snakker om autentisk tradisjonsmat fra Kina – som de ekte, regionale kjøkkenene (for eksempel brennende sterk Sichuan-mat, tradisjonell Dim Sum eller mat fra Yunnan-provinsen). [1]

Uttrykket lever altså i beste velgående fordi det bærer på en stor dose nostalgi og beskriver en helt bestemt matkultur som har vært en viktig del av den norske restaurant- og takeaway-historien i over 60 år.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det finnes sveklinger som er så skjøre og blir støtt av så lite så er vel det alene grunn nok til å fortsette å kalle det kinamat osv.

Anonymkode: e0a10...db7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Like støtende som Amerikansk Gryterett.

Anonymkode: b6032...55f

• Liker 3
Skrevet

Ja 3 stavelser er jo kortere enn 4, og enklere om man skal snakke fort 😅 jeg vet om en romantisk sang fra 80tallet også, hvor de synger om kinesiske øyne og er sminket med sånn winged liner, er dette også rasistisk om det synges som en kjærlighetserklæring? Jeg prøver bare å se hvor grensen går ☺️

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier "kinesisk mat" men ville aldri reagert eller tenkt over det om noen sa "kinamat", og når jeg tenker meg om sier jeg jo Thaimat. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Fordi vi like å forenkle språket. Derfor har jeg heller aldri brukt betegnelsen, Thailandsk mat, men jeg har alltid sagt Thaimat. 

Anonymkode: 6ee9c...88b

AnonymBruker
Skrevet

Vi må zoome ut litt for å forstå det. 

Selvfølgelig mener de færreste noe vondt med å omtale en viss type mat som kinamat. Det har vi gjort i mange år i Norge. 

Men smaker ikke begreper som kjing kjong kinamann, kinavirus og kinavarer litt vondt i munnen nå? 

Det er faktisk noe nedlatende med ord som vi setter «Kina-» foran. Smak litt på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er lettere å si kinamat. Sier ikke Thailandsk mat, eller for den saks skyld indiamat. Grunnen til at jeg ikke sier indiamat er fordi "indisk" er enklere å si (og dessuten et integrert ord i vokabularet mitt, i motsetning til indiamat). 

Anonymkode: 17f51...5a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal innrømme at når jeg hører folk sier "kinamat" så tenker jeg at de henger igjen på 80-tallet og de foretrekker en vassen Toro-gryte, enn autentisk kinesisk mat. Men det er en fordom som ikke akkurat rammer kinesere eller deres kjøkken, men heller sidrompa nordmenn.

Anonymkode: 99436...cea

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig mener de færreste noe vondt med å omtale en viss type mat som kinamat. Det har vi gjort i mange år i Norge. 

Men smaker ikke begreper som kjing kjong kinamann, kinavirus og kinavarer litt vondt i munnen nå? 

Det er faktisk noe nedlatende med ord som vi setter «Kina-» foran. Smak litt på det. 

det skrives ching chong 

Anonymkode: d3146...44f

AnonymBruker
Skrevet

Det som er dumt med å vanne ut begreper som rasisme og fordommer, er at folk blir lei når «alt» er rasistisk. Så når man da prøver å rette søkelyset på ting som faktisk er rasistisk, så tar man det mindre på alvor. «Ulv ulv» 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så lenge du har nedlatende tanker om Kina, er det så klart det. For oss som ikke har det (deg inkludert, regner jeg med) er det virkelig ingenting nedlatende med det!

Akkurat som om hvis kineserne hadde omtalt brunosten vår som Norgeost, eller bunad som Norgedrakt, hadde jeg aldri i livet tatt meg nær av det.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skal innrømme at når jeg hører folk sier "kinamat" så tenker jeg at de henger igjen på 80-tallet og de foretrekker en vassen Toro-gryte, enn autentisk kinesisk mat. Men det er en fordom som ikke akkurat rammer kinesere eller deres kjøkken, men heller sidrompa nordmenn.

Det er virkelig ikke noe galt å henge igjen på 80tallet, ting var enklere før for 40 år siden hvor folk ikke tok seg så nær av ting på andres vegne. Hva enn sidrompa betyr og hva enn du prøve å oppnå med den olsenbanden-fornærmelsen('70s much eller?); du sitter jo der høyt på strå og håner folk som ikke liker kinamat så godt. For meg blir det for vått og mye sursøtt. Jeg foretrekker thailandsk, eller thaimat som de sier. Hver sin smak 🙂

Skrevet

Kinamat, indisk mat, meksikansk mat, spansk mat osv osv. jeg ser ikke noe galt i å bruke det, det betegner jo kort og greit hva slags mat det er. 

Om jeg skulle høre av mine utenlandske kolleger at de sister norske mat så greit for meg.

Det er enklere å si kinamat enn å si mat de lager i Kina 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan rammer denne fordommen dem?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

det skrives ching chong 

Anonymkode: d3146...44f

Kilde?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...