Gå til innhold

Sverige leiemarked mot Norge

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg ser at Sverige har en annen model på f.eks leiemarkedet, når jeg ser på sider som Qasa, HomeQ..

De har mye billigere leie, og ja( det kan være relativ til lønn) Men svenske har økt lønnsnivåene betydelig, inntekten skatten er også ganske lik norge på gjennomsnitt. 

I Gotebørg f.eks kan du finne leligheter under 10 000kr. Gøteborg er jo ganske lik Oslo i størrelse og økonomi, det finnes også høye betalte jobber der. 

Men de har mye lavere bolig kostnader, lavere rente og lavere matpriser.

Burde vi ikke har mer sosial bolig poltikk? Gjennomsnitt leie i Oslo er jo ganske høyt.. 14-15000kr på hybler liksom!??

Noen som kan forklare dette dypere, hadde jeg satt pris på. :)

Anonymkode: 04683...ce3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mens andre land har satset mye på en ok leiepolitikk og et nokså regulert leiemarked har Norge kjørt hardt på at å eie bolig er saligheten for alle, og leiemarkedet har kjørt sitt eget løp. Tror aldri vi vil komme bort fra den "modellen" i Norge

Anonymkode: dccb7...693

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mens andre land har satset mye på en ok leiepolitikk og et nokså regulert leiemarked har Norge kjørt hardt på at å eie bolig er saligheten for alle, og leiemarkedet har kjørt sitt eget løp. Tror aldri vi vil komme bort fra den "modellen" i Norge

Anonymkode: dccb7...693

Ja? Men jeg ser at sverige har 65% eierskap og norge her 77%, 
Er en forskjell på eierskap av bolig. 

Men sverige klarer fortsatt å holde prisene relative lave?

Selv på de småstedene eller "billigste" områdene er det fortsatt ganske høye leiepriser.. 

Kan det være mer at utleier er mer påvirket av renten? siden de alle låner seg til over full evne.. ? 
Vil jo selv eie et hjem, men er litt vanskelig med våre høye leiepriser her i landet..

Anonymkode: 04683...ce3

Skrevet

Du hoppet glatt bukk over den enkleste forklaringen.

Medianlønnen i Sverige var på 38 300 per måned kr i 2025.
Medianlønnen i Norge var på 55 800 kr per måned i 2025. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sverige er ikke så griske og har ikke brøkdelen av våre antall folk på trygd.

Anonymkode: 9e421...c0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sverige er ikke så griske og har ikke brøkdelen av våre antall folk på trygd.

Anonymkode: 9e421...c0b

Kanskje du skal lese deg opp litt på formueskatten i Sverige, og skattleggingen av sekundærboliger i Sverige før du uttaler deg? 

Anonymkode: 1ecbf...48e

AnonymBruker
Skrevet

Det er store forskjeller. Det finnes førstehåndskontrakt hvor du leier av kommunale selskaper (ikke likt kommunale sosialboliger, det finnes også) og andre private selskaper som leier ut. Disse er sterkt regulerte, når det kommer til regler og leie. Du kan leie samme bolig hele livet uten å være redd for å miste boligen. Det er ofte lange ventetider i kø for å få disse boliger. Når du kommer frem i kø, kan det være at du må takke ja til en bolig som ikke er drømmeboligen din ellers vil du komme bak i køen igjen.

Så finnes det andrehåndskontrakter som ikke er like regulert, og ofte på "svarte" marknaden, hvor du leier av en som har førstehåndskontrakt. Disse finner du ofte på hjemmesidene du pekte på. 

Det er veldig regulert for hvordan du går frem for å leie ut boligen din.

Dette gjelder også boliger som du eier. Det finnes ikke selveier- leiligheter i Sverige, hva jeg kjenner til, så hvis du eier boligen din så må styrelsen i foreningen du tilhører godkjenne utleie, og dette er også regulert og ikke ønskelig, fordi hvis det er mange utleieboliger i en forening så senker det verdien og kvaliteten på de andre boligene i foreningen. Min mamma er styreleder i en forening og hun klager daglig på de som leier ut. 

Så, at leien er lavere kommer først og fremst av avtaler som påminner om kollektivavtaler i arbeidslivet, og sterke reguleringer og leietaker- rettigheter. 

Anonymkode: f818b...95d

AnonymBruker
Skrevet

Det er et stort svart leiemarked i Sverige (mye videreutleie), særlig i pressområdene (ref forrige innlegg)

Anonymkode: 54ba3...aef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...