AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:47 #1 Skrevet mandag kl. 18:47 Har du fettlever? Jeg har fått påvist det, er på vei ned i vekt nå. Hva hjalp for deg? Og hva veier du Anonymkode: 655fa...f01
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:50 #2 Skrevet mandag kl. 18:50 Jeg har en venninne med fettlever, hun veier ca 95 kg. Tror ikke hun har lagt om livsstilen så mye, men ut fra det hun forteller synes jeg ikke hun spiser så fryktelig usunt. Anonymkode: ed4f0...120
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:51 #3 Skrevet mandag kl. 18:51 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har en venninne med fettlever, hun veier ca 95 kg. Tror ikke hun har lagt om livsstilen så mye, men ut fra det hun forteller synes jeg ikke hun spiser så fryktelig usunt. Anonymkode: ed4f0...120 Men lever hun som normalt? Drikker alkohol osv? Anonymkode: 655fa...f01
Christina82 Skrevet mandag kl. 19:18 #4 Skrevet mandag kl. 19:18 Ryddet for avsporing. Christina82, mod
SPOCA Skrevet mandag kl. 19:31 #5 Skrevet mandag kl. 19:31 (endret) Ja, og jeg har aldri hatt fettlever. Jeg veide 146 kg i mars, og veier 103,3 kg nå. Jeg har veid over 260 kg på mitt tyngste. Jeg drikker ikke alkohol, og spiser minimalt med fett. Jeg lever primært på skyr, proteinpudding, knekkebrød med leverpostei eller makrell i tomat, og supper, potetetretter og kylling/kalkun. Jeg tåler ikke laktose, kullsyre eller sukkerrike måltider. Jeg har derfor kuttet ut alt av brus/kullsyreholdige drikker og godteri/snacks. Endret mandag kl. 19:34 av SPOCA 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:33 #6 Skrevet mandag kl. 19:33 SPOCA skrev (1 minutt siden): Ja, og jeg har aldri hatt fettlever. Jeg veide 146 kg i mars, og veier 103,3 kg nå. Jeg drikker ikke alkohol, og spiser minimalt med fett. Jeg lever primært på skyr, proteinpudding, knekkebrød med leverpostei eller makrell i tomat, og supper, potetetretter og kylling/kalkun. Jeg tåler ikke laktose, kullsyre eller sukkerrike måltider. Jeg har derfor kuttet ut alt av brus/kullsyreholdige drikker og godteri/snacks. Sunt💪🏾💪🏾💪🏾💪🏾 Anonymkode: 655fa...f01 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:38 #7 Skrevet mandag kl. 19:38 SPOCA skrev (6 minutter siden): Ja, og jeg har aldri hatt fettlever. Jeg veide 146 kg i mars, og veier 103,3 kg nå. Jeg har veid over 260 kg på mitt tyngste. Jeg drikker ikke alkohol, og spiser minimalt med fett. Jeg lever primært på skyr, proteinpudding, knekkebrød med leverpostei eller makrell i tomat, og supper, potetetretter og kylling/kalkun. Jeg tåler ikke laktose, kullsyre eller sukkerrike måltider. Jeg har derfor kuttet ut alt av brus/kullsyreholdige drikker og godteri/snacks. Kan det hjelpe for meg og bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig, lettprodukter og magrere? Anonymkode: 655fa...f01
SPOCA Skrevet mandag kl. 19:54 #8 Skrevet mandag kl. 19:54 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kan det hjelpe for meg og bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig, lettprodukter og magrere? Anonymkode: 655fa...f01 Det kan det nok, men jeg ville nok kanskje tatt dette med en lege. Jeg får nøye oppfølging av en ernæringsfysiolog på sykehuset. Skal sies at jeg faktisk bruker smør, i tillegg til olivenolje (der dette passer), da jeg trenger kaloriene (jeg ligger på et svært lavt kaloriinntak jeg overhodet ikke anbefaler med mindre det er høyst nødvendig). Har blitt anbefalt karbonadedeig da dette har vesentlig mindre fett enn kjøttdeig. Dessverre tåler jeg ikke kjøttdeig eller karbonadedeig lenger, og kan ikke spise det i særlig grad lenger. Jeg ville nok rådet til rene råvarer, mitt problem er at jeg sliter med en del rene råvarer også. Jeg hadde en operasjon i mars, og konsekvensen gjorde at jeg må være ytterst forsiktig med alt jeg får i meg. Samtidig er prosesserte produkter i enkelte tilfeller enklere for meg å fordøye, men det er ikke noe jeg ville anbefalt til andre. Jeg prøver derfor å holde meg til de minst fettete prosesserte produktene. Endret mandag kl. 19:55 av SPOCA
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:40 #9 Skrevet mandag kl. 20:40 SPOCA skrev (1 time siden): Ja, og jeg har aldri hatt fettlever. Jeg veide 146 kg i mars, og veier 103,3 kg nå. Jeg har veid over 260 kg på mitt tyngste. Så utrolig flink du har vært! Anonymkode: 26b1d...980
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:11 #10 Skrevet mandag kl. 22:11 Fettlever er svært vanlig hos overvektige. Omtrent 80% av alle med en BMI over 30 har det. Men de færreste kommer på å måle det. Da jeg var overvektig målte jeg ikke dette, legen fokuserte på andre markører, spesielt blodsukker som ofte henger sammen med organfett. Fettlever av fedme er mer reversibelt enn fettlever av alkohol. Men fettlever av overvekt opptrer som regel i sammenheng med metabolsk syndrom som bukfedme som produserer insulin, høyt blodsukker (pre-diabetes) og hormonforstyrrelser. Det kan fort bli en ond sirkel. Mitt langtidsblodsukker gikk fra 42 til 34 da jeg gikk ned i vekt. Jeg hadde nok fettlever også, men hadde normale leververdier. Fettlever påvises av ultralyd. Normal ALAT utelukker ikke fettlever. Anonymkode: d0cbd...0ff 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:04 #11 Skrevet i går, 06:04 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fettlever er svært vanlig hos overvektige. Omtrent 80% av alle med en BMI over 30 har det. Men de færreste kommer på å måle det. Da jeg var overvektig målte jeg ikke dette, legen fokuserte på andre markører, spesielt blodsukker som ofte henger sammen med organfett. Fettlever av fedme er mer reversibelt enn fettlever av alkohol. Men fettlever av overvekt opptrer som regel i sammenheng med metabolsk syndrom som bukfedme som produserer insulin, høyt blodsukker (pre-diabetes) og hormonforstyrrelser. Det kan fort bli en ond sirkel. Mitt langtidsblodsukker gikk fra 42 til 34 da jeg gikk ned i vekt. Jeg hadde nok fettlever også, men hadde normale leververdier. Fettlever påvises av ultralyd. Normal ALAT utelukker ikke fettlever. Anonymkode: d0cbd...0ff Ja ikkesant. Dessverre har jeg pcos, så insulinresistens er det nok av ja😅 Anonymkode: 655fa...f01
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden Fruktose og sukker bør man ha minst mulig av. Mye fiber og grønnsaker. De fleste medisiner er innom lever, så man bør passe på de også. Anonymkode: 18e3b...87f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå