Mooza Skrevet mandag kl. 13:45 #1 Skrevet mandag kl. 13:45 (endret) Frykt for lablekkasje etter at russisk labtekniker døde. Det står forsker i NRK, men det virker rart at hun er 28 år og forsker, så stoler mer på den russiske versjonen her. Flere sykehus er stengt og rundt 200 personer er satt i isolasjon øst i Russland etter at en laboratorieansatt døde av en ukjent sykdom. Frykt for lablekkasje etter at russisk pestforsker døde - NRK Jeg er glad for at de stenger sykehus og isolerer mange! Samtidig- er det ikke rart at en labtekniker som jobber med pest, etter sigende selve svartedauen, ikke tar seg en sprøyte med antibiotika hvis hun mister et glass med farlige bakterier? Hvis de fleste dør innen et døgn hvis de ikke får antibiotika, så skulle man tro at hun visste det? Naturlige spørsmål er jo- Kan den være resistent mot antibiotika? FHI følger saken, og sier at hvis dette er pest, så kan det stoppes med smittesporing og behandling med antibiotika. "Helsemyndighetene i nabolandene Kirgisistan, Usbekistan og Kasakhstan opplyser mandag at de har skjerpet sine forebyggende tiltak og grensekontroller mot Russland." VG; Nær 200 overvåkes etter mystisk dødsfall - FHI følger med på situasjonen Jeg håper dette blir en veldig kort tråd. Endret mandag kl. 13:46 av Mooza feilskriving 1
Tvist Skrevet mandag kl. 14:07 #3 Skrevet mandag kl. 14:07 Ja, det høres ut som starten på en virusfilm. Vi kan jo ikke gjøre annet enn å vente og se, men synes synd på fen stakkars forskeren.
NoaideBiehtar Skrevet mandag kl. 14:18 #4 Skrevet mandag kl. 14:18 Mooza skrev (28 minutter siden): Samtidig- er det ikke rart at en labtekniker som jobber med pest, etter sigende selve svartedauen, ikke tar seg en sprøyte med antibiotika hvis hun mister et glass med farlige bakterier? Hvis de fleste dør innen et døgn hvis de ikke får antibiotika, så skulle man tro at hun visste det? Naturlige spørsmål er jo- Kan den være resistent mot antibiotika? Det er vel ikke sagt at hun ikke ble behandlet med antibiotika rett etterpå, eller? Men NRK skriver dette: Sitat Behandles primært med antibiotika, men har relativt høy dødelighet selv ved tidlig behandling. Isolasjon og bruk av munnbind/maske gir god beskyttelse. Jeg er ikke redd for at dette er en ny pandemi, pest finnes jo rundtomkring i verden allerede, men det er ikke så smittsomt som for eksempel covid er. Dette uhellet er vel sånn sett ikke verre enn hvilket som helst tilfelle av pest ellers i verden? 🤔 2
Mooza Skrevet mandag kl. 14:23 Forfatter #5 Skrevet mandag kl. 14:23 NoaideBiehtar skrev (1 minutt siden): Det er vel ikke sagt at hun ikke ble behandlet med antibiotika rett etterpå, eller? Men NRK skriver dette: Jeg er ikke redd for at dette er en ny pandemi, pest finnes jo rundtomkring i verden allerede, men det er ikke så smittsomt som for eksempel covid er. Dette uhellet er vel sånn sett ikke verre enn hvilket som helst tilfelle av pest ellers i verden? 🤔 Aah.. Jeg trodde det kunne behandles med antibiotika innen et døgn- så overlevde man, men ja- da kan det jo være at hun fikk behandling men likevel døde. Man skulle jo tro at en 28 åring var relativt sterk da. Nei, det er gjerne ikke verre. Det er kanskje bare litt mer skummelt ettersom det var en lablekkasje, og Russland ikke har bekreftet noe. Underforstått; Vi vet ikke hvor mye de har tuklet med dette. 1
FryNor Skrevet mandag kl. 14:53 #6 Skrevet mandag kl. 14:53 Mooza skrev (23 minutter siden): Aah.. Jeg trodde det kunne behandles med antibiotika innen et døgn- så overlevde man, men ja- da kan det jo være at hun fikk behandling men likevel døde. Man skulle jo tro at en 28 åring var relativt sterk da. Nei, det er gjerne ikke verre. Det er kanskje bare litt mer skummelt ettersom det var en lablekkasje, og Russland ikke har bekreftet noe. Underforstått; Vi vet ikke hvor mye de har tuklet med dette. Russland og Sovjet har tuklet med veldig mye oppigjennom årene så det er jo litt overraskende at det ikke har vært flere utbrudd og lekkasjer fra laboratorier. Det finnes flere fasiliteter sovjettiden som jobbet med biologiske våpen som nå er forlatt og åpne for almenheten, her snakker vi om basselusker som virkelig er dødelig. Du kan jo lese om blant annet Aralsk-7 og Vozrozhdeniya øya i Aralsjøen. https://www.bbc.com/future/article/20170926-the-deadly-germ-warfare-island-abandoned-by-the-soviets
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå