Hildamaria Skrevet i går, 16:24 #1 Skrevet i går, 16:24 Bruker dere KI til å skrive jobbsøknad? Er det innafor? Vises det?
AnonymBruker Skrevet i går, 16:28 #2 Skrevet i går, 16:28 Nei. Fordi man aldri snakker som ki. Så når du da er på intervjuet og du snakker på en måte som ikke gjenspeiler søknaden i det hele tatt så ringer det ganske mange bjeller. Her går åpenbare ki søknader i søpla, vitner om manglende evne til å tenke selv. Anonymkode: d113a...7bb 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:32 #3 Skrevet i går, 16:32 Selvfølgelig ikke, jeg bruker kun mine egne ord. Anonymkode: 38578...5e3
AnonymBruker Skrevet i går, 16:34 #4 Skrevet i går, 16:34 Bruker KI som et verktøy for å kunne utforme en god jobbsøknad, men lar ikke KI skrive selve jobbsøknaden nei. Anonymkode: a9462...eda 2
AnonymBruker Skrevet i går, 16:54 #5 Skrevet i går, 16:54 Absolutt ikke. Dessuten lurer jeg på hvor motivert man egentlig er for jobben når man selv ikke klarer å formulere et søknadsbrev om hvorfor man vil jobbe der. Anonymkode: b0980...29b
AnonymBruker Skrevet i går, 17:15 #6 Skrevet i går, 17:15 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nei. Fordi man aldri snakker som ki. Så når du da er på intervjuet og du snakker på en måte som ikke gjenspeiler søknaden i det hele tatt så ringer det ganske mange bjeller. Her går åpenbare ki søknader i søpla, vitner om manglende evne til å tenke selv. Anonymkode: d113a...7bb Det går fint så lenge man lager en skill med eksempler/regler på hvordan man selv formulerer seg. Problemet med KI er ikke at folk bruker det, men at folk ofte bruker det uten kontekst/regelsett. Så ser man selvsagt over til slutt, omformulerer og retter det som evt. fortsatt ikke ser bra ut. Arbeidsgivere har mange systemer som skal forenkle søknadsprossen, når arbeidssøkere er forventet å søke på 100+ jobber i mange bransjer, og sågar 1000+ søknader i enkelte andre bransjer, så bør man selvsagt effektivisere. Anonymkode: b970f...e86 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:19 #7 Skrevet i går, 17:19 Jeg ville ha brukt det som utkast, for å få noen tips, men redigert slik at det ble min tekst. Anonymkode: d6a07...937
Flintis Skrevet i går, 17:25 #8 Skrevet i går, 17:25 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det går fint så lenge man lager en skill med eksempler/regler på hvordan man selv formulerer seg. Problemet med KI er ikke at folk bruker det, men at folk ofte bruker det uten kontekst/regelsett. Så ser man selvsagt over til slutt, omformulerer og retter det som evt. fortsatt ikke ser bra ut. Arbeidsgivere har mange systemer som skal forenkle søknadsprossen, når arbeidssøkere er forventet å søke på 100+ jobber i mange bransjer, og sågar 1000+ søknader i enkelte andre bransjer, så bør man selvsagt effektivisere. Anonymkode: b970f...e86 Dette er jo helt håpløst. Hele systemet bør forenkles.
AnonymBruker Skrevet i går, 17:35 #9 Skrevet i går, 17:35 Jeg vurderer jobbsøknader, og har flere ganger tenkt at enkelte med fordel kunne brukt KI til å hjelpe seg Da tenker jeg ikke at KI skulle skrevet jobbsøknaden, men at KI kunne vurdert om man svarer på annonsen, nevner relevante ting i teksten etc. Mange trenger ikke dette, men en god del folk trenger det, er min konklusjon. Har mottatt jobbsøknader som tydelig er skrevet av den mest entusiastiske Chatgpt du kan tenke deg med stjerne-emojier og limt rett inn også, men dette tilhører sjeldenhetene. Med mindre det er ekstreme ytterpunkter, så bryr jeg meg ikke om folk bruker KI til søknaden. Anonymkode: a256b...ce2 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:47 #10 Skrevet i går, 17:47 Flintis skrev (20 minutter siden): Dette er jo helt håpløst. Hele systemet bør forenkles. Hva mener du? Om du skal bruke en LLM til skriving og ønsker at den skal formulere seg omtrent som deg selv, så må man sette en sterk kontekst/skill. Anonymkode: b970f...e86
AnonymBruker Skrevet i går, 17:52 #11 Skrevet i går, 17:52 Her går det antakelig generasjonsskiller. De som kan bruke KI benytter det selvsagt ikke ord for ord som det kommer ut, men til sparring og utvikling av tekst. Slik journalister, jurister, konsulenter, helsepersonell etc etc gjør. Det er helt vanlig, og ganske lurt å gjøre. Er man en umoden KI-bruker synes det jo fort, det er er verktøy på linje med andre verktøy. Det blir bare så bra som den som bruker det med vett. Anonymkode: 86b8b...245 3
Magika_fra_Fyll Skrevet i går, 17:53 #12 Skrevet i går, 17:53 Jeg har brukt KI til å lage og style/formatere pdf-filene for CV og søknadsteksten men jeg skriver selve teksten selv. Synes som regel tekstene den produserer er ganske dårlig og ofte åpenbart KI-aktig
Flintis Skrevet i går, 17:55 #13 Skrevet i går, 17:55 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du? Om du skal bruke en LLM til skriving og ønsker at den skal formulere seg omtrent som deg selv, så må man sette en sterk kontekst/skill. Anonymkode: b970f...e86 Tenkte mer på all tiden som blir brukt på søknadsskriving spissing av cv lesing av søking og innkalling til intervju innkalling til andengangsintervju caser og dette med flere personer. Kanskje 50 eller fler søkere på en stilling.
AnonymBruker Skrevet i går, 17:56 #14 Skrevet i går, 17:56 Flintis skrev (Akkurat nå): Tenkte mer på all tiden som blir brukt på søknadsskriving spissing av cv lesing av søking og innkalling til intervju innkalling til andengangsintervju caser og dette med flere personer. Kanskje 50 eller fler søkere på en stilling. Joda, men er jo sånn det har blitt. Da må man som arbeidstaker også effektivisere så man ikke bruker all tid på søknader. Anonymkode: b970f...e86
AnonymBruker Skrevet i går, 17:56 #15 Skrevet i går, 17:56 KI er et fint verktøy ved dokumentskriving generelt. Ikke istedenfor å tenke sjøl men som er hjelpeverktøy. Anonymkode: 32fad...393 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #16 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei. Fordi man aldri snakker som ki. Så når du da er på intervjuet og du snakker på en måte som ikke gjenspeiler søknaden i det hele tatt så ringer det ganske mange bjeller. Her går åpenbare ki søknader i søpla, vitner om manglende evne til å tenke selv. Jeg synes ikke dette er et bra argument, fordi vi prater aldri slik vi har blitt trent opp til å skrive jobbsøknader heller. De er jo kjent for å være ekstremt formelle. KI skrevne jobbsøknader framstår derimot som latskap, noe som skjeldent er en egenskap man er på utkikk etter i sine ansatte. Anonymkode: 4bd86...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #17 Skrevet 10 timer siden Har ikke søkt ny jobb siden ai ble tilgjengelig, men bruker stadig vekk ai til å hjelpe meg med finpussen. Den er jo helt briljant når det kommer til å gjenkjenne ord jeg bruker for mye, eller komme med forslag til bedre formuleringer. Det sagt, så er det forskjell på å få hjelp og det å overlate noe til. Man bør skrive teksten selv og så bør ai kommentere. Men vit når du bør stoppe! Ai slutter aldri å forbedre, den forbedrer til og med sine egne forbedringer, i loop, inn i evigheten. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg vurderer jobbsøknader, og har flere ganger tenkt at enkelte med fordel kunne brukt KI til å hjelpe seg Da tenker jeg ikke at KI skulle skrevet jobbsøknaden, men at KI kunne vurdert om man svarer på annonsen, nevner relevante ting i teksten etc. Mange trenger ikke dette, men en god del folk trenger det, er min konklusjon. Anonymkode: a256b...ce2 Enig. Anonymkode: 75716...1ff
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå