AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:15 #1 Skrevet søndag kl. 16:15 Jeg har vært med på karusellen siden 2015. Da hadde det vært glanstid siden 70-80-tallet med unntak av et par større nedturer. Nå er det så opp og ned på en ekstrem målestokk jeg aldri har sett makan til. Jeg er vant til å ha is i magen. Men begynner å lure om ting skal ned, veldig ned etterhvert. Anonymkode: 083b6...3ec 1
Hololo Skrevet søndag kl. 16:37 #3 Skrevet søndag kl. 16:37 (endret) Det har ikke akkurat vært glanstider siden 70/80 tallet, vet ikke om du huske første 10året av 2000 tallet. Godt mulig det kommer et krasj snart, men jeg skal utnytte det, ved krasj så er inntjeningen bedre enn ved gode tider. Så lenge du fortsatt har lang spare horisont og god diversifisering så ville jeg ikke vær så veldig redd, i løpet av et investerings liv så vil det gå mye ned, flere ganger. Endret søndag kl. 16:38 av Hololo 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:41 #4 Skrevet søndag kl. 16:41 Portia Catonis skrev (3 minutter siden): Hvilke fond har du? Fondene mine er svært spredt. Teknologi, miljø, globalt++ Har også en del mer kostbare fond innen eiendom som har gitt grei avkastning. Har litt av alt. Anonymkode: 083b6...3ec
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:42 #5 Skrevet søndag kl. 16:42 Hololo skrev (4 minutter siden): Det har ikke akkurat vært glanstider siden 70/80 tallet, vet ikke om du huske første 10året av 2000 tallet. Godt mulig det kommer et krasj snart, men jeg skal utnytte det, ved krasj så er inntjeningen bedre enn ved gode tider. Så lenge du fortsatt har lang spare horisont og god diversifisering så ville jeg ikke vær så veldig redd, i løpet av et investerings liv så vil det gå mye ned, flere ganger. Ikke alle fondssparere er 25. Anonymkode: 083b6...3ec 1
Kattkreket Skrevet søndag kl. 16:46 #6 Skrevet søndag kl. 16:46 Jeg har også vært i karusellen siden 2015. Sånn ca. Har hatt en eventyrlig avkastning så langt! Ja, det kan gå en god del ned i framtida, tror jeg. Men satser på at det lønner seg å ha is i magen en siste gang. Er straks 50 og vurderer å ta ut litt etter litt.. 1
Hololo Skrevet søndag kl. 16:46 #7 Skrevet søndag kl. 16:46 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke alle fondssparere er 25. Anonymkode: 083b6...3ec Derfor jeg sa "så lenge du fortsatt har lang spare horisont" Hvor lenge det er til du trenger pengene må tas hensyn til med tanke på risiko. 2
Rastebenk Skrevet søndag kl. 16:48 #8 Skrevet søndag kl. 16:48 (endret) Hallgeir Kvadsheim sa at man skal kjøpe fond og så egentlig bare glemme dem. Sjekke dem årlig. Så det gjør jeg. Har aksjer i globalt indeksfond, fremvoksende markeder og small cap indeks. Tittet for en måneds tid siden, 8 % oppgang i år. Er fornøyd med det ☺️ Har lang sparehorisont både for fondene til barna mine og til meg. Endret søndag kl. 16:49 av Rastebenk 2
Portia Catonis Skrevet søndag kl. 19:34 #9 Skrevet søndag kl. 19:34 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fondene mine er svært spredt. Teknologi, miljø, globalt++ Har også en del mer kostbare fond innen eiendom som har gitt grei avkastning. Har litt av alt. Anonymkode: 083b6...3ec Hvis du har spredt risikoen godt skjønner jeg ikke helt hvorfor du vil trekke deg ut? Jeg har snekret sammen litt egne fond og enkeltaksjer, samt noen «ferdige» fond fra Kron. Er overhodet ingen ekspert. Selvfølgelig er det svigninger, men fondene har økt mellom 61 og 86% siden start, og enkeltaksjene har økt ca 300%
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:36 #10 Skrevet søndag kl. 19:36 Har aldri hoppa på. For mye etisk og moralsk forkastelig der. Anonymkode: f49ef...5c6 4
newman01 Skrevet mandag kl. 08:02 #11 Skrevet mandag kl. 08:02 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har aldri hoppa på. For mye etisk og moralsk forkastelig der. Anonymkode: f49ef...5c6 Det er mer moralsk og mindre forkastelig å ha sparepenger i banken, så banken kan låne bort disse pengene til prosjekter som har til hensikt å drive gruvedrift og dumpe avfallet i Førdefjorden? Så du kan kapitalisere på moralsk forkastelige ervervede renteinntekter? 2
AprilLudgate Skrevet mandag kl. 08:34 #12 Skrevet mandag kl. 08:34 Ikke spart i fond før, men har et mindre beløp jeg tør tape nå. Enn sålenge har det vært mer gunstig med sparekontoens rente. Kommer ikke til å sette sparepengene inn på fond nå nei, jeg har ikke troa på evig oppadgående kurve. 2
Hxndyman Skrevet mandag kl. 08:38 #13 Skrevet mandag kl. 08:38 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har vært med på karusellen siden 2015. Da hadde det vært glanstid siden 70-80-tallet med unntak av et par større nedturer. Nå er det så opp og ned på en ekstrem målestokk jeg aldri har sett makan til. Jeg er vant til å ha is i magen. Men begynner å lure om ting skal ned, veldig ned etterhvert. Anonymkode: 083b6...3ec Følg med renten på amerikanske 10 års statsobligasjoner. lampene blinker blodrødt for å si det sånn.. 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:42 #14 Skrevet mandag kl. 08:42 Trump’s Final Term Ends in: - Countdown Timer Nei, vurderer ikke å gå ut av fond. Jeg bare venter. Anonymkode: c73e6...d49 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:56 #15 Skrevet mandag kl. 08:56 AprilLudgate skrev (15 minutter siden): Ikke spart i fond før, men har et mindre beløp jeg tør tape nå. Enn sålenge har det vært mer gunstig med sparekontoens rente. Kommer ikke til å sette sparepengene inn på fond nå nei, jeg har ikke troa på evig oppadgående kurve. Med penger på sparekonto går du glipp av renters rente-effekten. Husk at du må betale 22 % skatt på renteinntektene hvert eneste år. Hvis du for eksempel har 1 million kroner stående til 5 % rente, tjener du 50 000 kroner i renter det første året, men sitter igjen med bare 39 000 kroner etter at skatten på 11 000 kroner er trukket fra. Tar vi i tillegg høyde for inflasjonen, betyr det at du så vidt klarer å bevare pengenes kjøpekraft. Selger du derimot andeler i et vanlig indeksfond, utløses ingen skatt før du tar ut mer enn det du opprinnelig investerte. Slike fond gir som regel en historisk avkastning på rundt 7 %, og over tid er dette langt mer lønnsomt enn en sparekonto,selv i dårlige tider. Anonymkode: 6ac05...9aa 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:23 #16 Skrevet mandag kl. 09:23 Jeg skulle gjerne satt mer penger inn på fond. Har 70 500 kr på høyrentekonto og 18 000 på fond. Sparer 10 000 kr av inntekten i mnd. Men jeg skal bruke de 70k på kjøp av møbler til ny leilighet. Det er fortsatt 30-40 år til jeg blir pensjonist (sparer til pensjon fordi jeg blir mest sannsynligvis minstepensjonist hvis jeg ikke kommer meg ut i jobb). Så jeg tenker at jeg får ta opp fond sparingen når jeg har flyttet inn. Anonymkode: 9ad4c...f3c 1
AprilLudgate Skrevet mandag kl. 09:40 #17 Skrevet mandag kl. 09:40 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Med penger på sparekonto går du glipp av renters rente-effekten. Husk at du må betale 22 % skatt på renteinntektene hvert eneste år. Hvis du for eksempel har 1 million kroner stående til 5 % rente, tjener du 50 000 kroner i renter det første året, men sitter igjen med bare 39 000 kroner etter at skatten på 11 000 kroner er trukket fra. Tar vi i tillegg høyde for inflasjonen, betyr det at du så vidt klarer å bevare pengenes kjøpekraft. Selger du derimot andeler i et vanlig indeksfond, utløses ingen skatt før du tar ut mer enn det du opprinnelig investerte. Slike fond gir som regel en historisk avkastning på rundt 7 %, og over tid er dette langt mer lønnsomt enn en sparekonto,selv i dårlige tider. Anonymkode: 6ac05...9aa Joda, er klar over det. Men med utviklingen nå geopolitisk har jeg ikke ståltro på fortsettelse av den historiske utviklingen, og det sier jo fagfolk og i media. De kan jo ta feil selvsagt. Men jeg setter ikke penger inn i fond som jeg ikke har råd til å tape. Jeg har vokst opp med vedvarende lavinntekt og som barn holdt vi flere ganger på å bli hjemløse. Så jeg er nok risikoavers av den grunn. Da får jeg heller ta risken med å få et skattetap. Taper heller til skatt som kommer fellesskapet tilgode enn å bare se alle pengene fordufte om fremtiden byr på vekst. Nå er sparerenten min 4,7%, og fondene mine ligger et godt stykke under det. 3 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:53 #18 Skrevet mandag kl. 09:53 AprilLudgate skrev (12 minutter siden): Joda, er klar over det. Men med utviklingen nå geopolitisk har jeg ikke ståltro på fortsettelse av den historiske utviklingen, og det sier jo fagfolk og i media. De kan jo ta feil selvsagt. Men jeg setter ikke penger inn i fond som jeg ikke har råd til å tape. Jeg har vokst opp med vedvarende lavinntekt og som barn holdt vi flere ganger på å bli hjemløse. Så jeg er nok risikoavers av den grunn. Da får jeg heller ta risken med å få et skattetap. Taper heller til skatt som kommer fellesskapet tilgode enn å bare se alle pengene fordufte om fremtiden byr på vekst. Nå er sparerenten min 4,7%, og fondene mine ligger et godt stykke under det. Da bør du bytte fond. Anonymkode: 6ac05...9aa
newman01 Skrevet mandag kl. 09:53 #19 Skrevet mandag kl. 09:53 AprilLudgate skrev (11 minutter siden): Joda, er klar over det. Men med utviklingen nå geopolitisk har jeg ikke ståltro på fortsettelse av den historiske utviklingen, og det sier jo fagfolk og i media. De kan jo ta feil selvsagt. Men jeg setter ikke penger inn i fond som jeg ikke har råd til å tape. Jeg har vokst opp med vedvarende lavinntekt og som barn holdt vi flere ganger på å bli hjemløse. Så jeg er nok risikoavers av den grunn. Da får jeg heller ta risken med å få et skattetap. Taper heller til skatt som kommer fellesskapet tilgode enn å bare se alle pengene fordufte om fremtiden byr på vekst. Nå er sparerenten min 4,7%, og fondene mine ligger et godt stykke under det. Da bør du i det minste prøve å maksimere avkastningen på sparepengene. Forbrukerrådet Bank du bør ihvertfall sørge for å få 5% på sparepengene. De fleste klarer å binde deler eller hele sparekontoen i minst 3mnd.
AprilLudgate Skrevet mandag kl. 11:10 #20 Skrevet mandag kl. 11:10 newman01 skrev (1 time siden): Da bør du i det minste prøve å maksimere avkastningen på sparepengene. Forbrukerrådet Bank du bør ihvertfall sørge for å få 5% på sparepengene. De fleste klarer å binde deler eller hele sparekontoen i minst 3mnd. Takk for tips! Noe trenger jeg tilgang på uttak for, men ikke alt. Skal definitivt se på flytting av noe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå