Gå til innhold

PMS og mensen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hørt om til flere ganger at jenter sier de har PMS midt i mensuka. Hvordan er det mulig? Er det smerter man har før nesten menstruasjon igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har hørt om til flere ganger at jenter sier de har PMS midt i mensuka. Hvordan er det mulig? Er det smerter man har før nesten menstruasjon igjen?

Neste, ja.

Skrevet

Nei, det er det ikke. PMS er noe en kvinner får (de som har det og det er svært mange!) ca. 8-10 dager før selve mensen kommer. Når selve mensen kommer, da skal faktisk PMS-spenningene være borte. Kanskje de du kjenner forveksler PMS med vondt i magen og hodet pga. mensen?

PMS betyr hvertfall for meg at jeg roter med detaljer (som jeg ikke pleier...), kommer med kommentarer jeg normalt sett ikke ville ha kommet med, blir mer nærtaken (!), og i det hele tatt: irritabel, og har en annen virkelighetsoppfatning under PMS....en dag er jeg gjerne hyperaktiv, for så de neste PMS-dagene å være veldig trett og dvask.

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg trodde PMS stod for premenstruelle spenninger. Altså spenninger før mensen.

Skrevet

Ja, det er nettopp hva gjesten over deg sier også...

Skrevet

Jepp.

PMS er forkortelse for premensruelle spenninger. Altså noe som kommer før mensen. Men man kan jo ha mensensmerter og være irritabel mm, når man har mensen òg. Men da heter det ikke PMS.

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Dessverre betyr dette (for svært mange) at kvinner er irritable, sure, litt utenfor, slappe, hyperaktive, trette, uopplagte, osv. i hele 2 av månedens 4 uker...

Dvs. halve året, 6 av 12 måneder...

Kjære alle menn (send gjerne denne PMS-tråden til alle dine bekjente og kjente menn over det langstrakte land), være overbærende og forståelsesfulle :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...