Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Heter det innvandrerbutikk? Høres liksom ikke så greit ut å si. Vet ikke hvorfor, egentlig. Har ikke tenkt sånn over det før, men i dag spurte jeg en afrikaner om hun hadde kjøpt det på den innvandrerbutikken, så føltes det ikke helt greit. 

Er det?

Endret av Romantikk
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Romantikk skrev (1 minutt siden):

Heter det innvandrerbutikk? Høres liksom ikke så greit ut å si. Vet ikke hvorfor, egentlig. Har ikke tenkt sånn over det før, men i dag spurte jeg en afrikaner om hun hadde kjøpt det på den innvandrerbutikken, så føltes det ikke helt greit. 

Er det?

Den innvandrerbutikken? Hvis man snakker om en spesifikk butikk er da vel det vanlige å bruke navnet på butikken?

Anonymkode: 8865b...a11

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den innvandrerbutikken? Hvis man snakker om en spesifikk butikk er da vel det vanlige å bruke navnet på butikken?

Anonymkode: 8865b...a11

Glem ordet "den". Ja, det er det vel. Så innvandrerbutikk er feil å si?

AnonymBruker
Skrevet

De har somregel et navn de butikkene også.. 

Anonymkode: 6a851...972

AnonymBruker
Skrevet

Tror drt heter noe annet i wokespråket. Husker ikke hva.

Anonymkode: 6e80c...a14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å si Asiabutikk, men det er jo ikke helt riktig det heller. 

Internasjonal butikk er vel bedre.

Anonymkode: 4f48a...b38

AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med å si innvandrerbutikken?

Er det galt om man sier den italienske butikken også?

Anonymkode: c446a...221

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er innvandrer. Sier innvandrerbutikk (dersom det er relevant, for å forklare noen hvilken type butikk jeg mener). De har X krydder i innvandrerbutikker f.eks.

men jeg sier ikke «jeg var på innvandrerbutikken i dag», om du skjønner forskjellen. 
folk blir fornærma av mye, og en del av det med rette. Man sier asiamat, innvandrerbutikk, grønnsakshandler, helt ok. Bare ikke si chip chap sjappe eller noe annet døllt 

Anonymkode: 682fb...238

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Butikken har jo et navn.

Anonymkode: d53ab...fc2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes ikke invandrer butikken er ille og si.Men nå er jeg gammal da😅Bor i Asker så det er 2 butikker i sentrum.Hadde aldri sagt pakkis sjappa eller kjing kjong butikk.Flotte butikker og glad for at vi har dem.

Anonymkode: 16860...1f7

Skrevet

Er et dilemma, for i virkeligheten så har alle butikker et navn, men jeg ser og skjønner poenget. Problemet er vel at rent språklig kan man lage slike uttrykk, og kalle dem innvandrerbutikker. Men det er kanskje ikke riktig og politisk korrekt.

Når man sier "innvandrerbutikk" så brukes "innvandrer" ofte bokstavelig om eierens juridiske status. Det fungerer gjerne som en beskrivelse av butikkens kulturelle/etniske profil samt hvem som drifter og eier butikken. 

Men på samme måte kunne man i prinsippet også fått lov å si "homokiosken", hvis butikken drives eller eies av en homofil. Eller "jødesjappa" hvis den er jødisk eid eller primært henvender seg til et jødisk miljø. Men det er vel politisk ukorrekt.

Nå har vel "Innvandrerbutikk" blitt et ganske etablert, bredt uttrykk i norsk dagligtale, mens "jødesjappa" og "homokiosken" kan oppfattes som mer identitetsmarkerende eller stereotypiserende. Men hvis det er greit å identifisere en virksomhet ut fra at eieren er innvandrer, burde det logisk sett også være mulig å identifisere den ut fra at eierens sivilstatus og religion.

Blant innvandrere så bruker de fleste navnene på butikken eller "frukt og grønnsaker sjappa på hjørnet", isteden for "innvandrerbutikken" eller "tyrkersjappa" etc.

Men hvem vet, alt er lov til det blir belyst i samfunnet og noen føler seg såret og føler de blir satt i bås.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man snakker om en spesifikk butikk bruker man jo navnet på butikken.

Jeg synes det er greit å si innvandrerbutikk om en gruppe/type butikker, men man kan jo også si importbutikk.

Hvis man vil kjøpe halalslaktet storfe som ikke ble bedøvet før knivstikkingen, så er det slike importbutikker man bør gå til.

Anonymkode: b11d5...cb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis man snakker om en spesifikk butikk bruker man jo navnet på butikken.

Jeg synes det er greit å si innvandrerbutikk om en gruppe/type butikker, men man kan jo også si importbutikk.

Hvis man vil kjøpe halalslaktet storfe som ikke ble bedøvet før knivstikkingen, så er det slike importbutikker man bør gå til.

Anonymkode: b11d5...cb2

Det er mye annet godt å kjøpe på innvandrer butikk

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, er det ikke «lov» å si innvandrer heller nå… 

Anonymkode: 2d17e...197

AnonymBruker
Skrevet

@JeAnetteDahl Så flink du er til å kopiere fra KI.

Anonymkode: edaee...c3f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Asiabutikk, frukt og grønt, faktiske navnet på butikken osv. Nå er det jo flere typer "innvandrerbutikker" i Oslo for eksempel. Øst-Asiatiske butikker, tyriske, Midtøsten, Øst-Europa, var jo en Islandsk. Blir litt dumt å si innvandrerbutikk som om de har likt sortement alle sammen,

Anonymkode: eb3f1...8a9

AnonymBruker
Skrevet

Verdensmat, Asiabutikk, Internasjonalt supermarked, sultanmarked osv osv. 

Anonymkode: 64bd9...c1b

Skrevet

"Har et navn"?? Jeg husker ikke navnet på en eneste av de butikkene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (11 minutter siden):

"Har et navn"?? Jeg husker ikke navnet på en eneste av de butikkene. 

Det er bare på grunn av den lille rasisten i deg, det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bare på grunn av den lille rasisten i deg, det. 

Det er ingen liten rasist der inne :) Det blir til at man sier "innvandrersjappa" på Sagene eller et hvilket som helst sted. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...