Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket hvor mye  utbetalt pensjon du kan få når den tid kommer?

Vet du hvor og hvor mye arbeidsgiver sparer til deg, evt hvor du kan sjekke pensjonen din. 

Er pensjon noe du vurderer når du skal skifte arbeidsgiver? 

Kjenner du til uttrykket pensjonsknekken, og hva dette innebærer?

Om du har sjekket dette, og ser at det kan bli lite utbetalt om x antall år, er det noe du sparer til selv? 

Anonymkode: ebefc...cbb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på pensjon som en bonus. Ettersom jeg har gått ned en del i lønn de siste årene og pensjon er opptjent gjennom hele arbeidslivet, blir ikke knekken så voldsom (jeg har sjekket). Jeg har aldri turt å ha et forbruk som er på nivå med inntekt, de gode årene har jeg spart mye.

Pensjon er absolutt noe jeg vurderer med bytte av arbeidsgiver. Jeg har ikke AFP nå, skal jeg bytte arbeidsgiver vil jeg prøve å finne noen som har det. Jeg har fremdeles noen år på meg, såfremt de ikke endrer reglene før jeg kommer så langt og trekker opp stigen etter seg.

Anonymkode: e4045...fe3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nylig blitt pensjonist og mine viktigste råd er å legge seg opp penger selv og sørge for å være gjeldfri. 

Anonymkode: 30662...816

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg vet hva den foreløpige beregningen sier at jeg skal få som pensjonist. Men det er ca 30 år til, så mye kan skje.

Ja, jeg vet hvor det spares og hvor mye. Har valgt at alt skal i fond.

Ja, pensjon er en viktig del av bildet hvis jeg skal bytte jobb. Kan de ikke tilby like god sparing som jeg har i dag, må lønna tilsvarende opp slik at jeg kan spare selv.

Nei, kjenne rikke til uttrykket.

Sparer ikke noe utover det arbeidsgiver sparer, og det arbeidsgiver trekker ekstra fra lønna.

Anonymkode: 8cbb5...f60

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg vet hva jeg får ca utbetalt, men sparer også opp til pensjon privat og det har jeg gjort fra jeg var 18. Blir også gjeldsfri når jeg er 58. Kommer nok ikke til å bytte jobb da jeg trives veldig godt. 

Anonymkode: 48039...73c

AnonymBruker
Skrevet

Ja, blir minstepensjonist og er enslig. Men med alt nedbetalt holder det i massevis.

Anonymkode: aff87...9e1

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har sjekket. 
Jeg jobber i det offentlige, det er ingen pensjonsknekk. 
Ja, jeg sparer selv til pensjon i tillegg. Regner med å gå av med pensjon om ca 20 år, og det er tid til mange endringer før den tid, inkludert AFP. Alle endringer vil kun bli til det negative for meg, så jeg stoler ikke et sekund på at jeg vil få en ok pensjon, selv om jeg har jobbet i det offentlige i nesten hele arbeidslivet mitt. 

Anonymkode: 5615a...aa0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg vet hva jeg får ca utbetalt, men sparer også opp til pensjon privat og det har jeg gjort fra jeg var 18. Blir også gjeldsfri når jeg er 58. Kommer nok ikke til å bytte jobb da jeg trives veldig godt. 

Anonymkode: 48039...73c

Er mange som har fylt 50 år, som blir i samme jobben frem til pensjonsalderen. 

Anonymkode: 2ca9b...23f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...