Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor ble lurt av svindlere som hadde hacket emailen til en person og tapte 4500kr på kjøp av gavekort. De hadde i tillegg ganske spesifikk info som gjorde det enda mer troverdig. Er det noe hensikt i å anmelde dette?

Anonymkode: a9365...479

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bør anmelde. Men blir garantert henlagt.

Anonymkode: 7c85b...4f1

• Liker 2
Skrevet

Anmeld.

Men det betyr ikke at de tas eller at hun får noe igjen. Men etterpå kan du gå til banken med anmeldelsen og kanskje få dekket noe da dersom hun ikke har vært grovt uaktsomt.

Hvordan foregikk svindelen?

• Liker 1
Skrevet

Politiet ber oss alltid anmelde svindel-

AnonymBruker
Skrevet

Man må vel anmelde for å få pengene tilbake?

Anonymkode: 12cfe...d47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (24 minutter siden):

Anmeld.

Men det betyr ikke at de tas eller at hun får noe igjen. Men etterpå kan du gå til banken med anmeldelsen og kanskje få dekket noe da dersom hun ikke har vært grovt uaktsomt.

Hvordan foregikk svindelen?

Hun fikk mail fra en person i en organisasjon hun er med i, og ble bedt om å kjøpe gavekort via paysafe som skulle brukes som påskjønnelse til medlemmer. Så vidt jeg forstod har hun ikke hatt email-kontakt med denne personen før, men hackerne må ha fått kjennskap til medlemmene i denne organisasjonen. De bad henne sende referansenummer på disse gavekortene.

Jeg tror det er lite håp om noe penger tilbake, men tenkte mer om det var noe som politiet burde få vite om, selv om det alltid er svindelforsøk i omløp?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun fikk mail fra en person i en organisasjon hun er med i, og ble bedt om å kjøpe gavekort via paysafe som skulle brukes som påskjønnelse til medlemmer. Så vidt jeg forstod har hun ikke hatt email-kontakt med denne personen før, men hackerne må ha fått kjennskap til medlemmene i denne organisasjonen. De bad henne sende referansenummer på disse gavekortene.

Jeg tror det er lite håp om noe penger tilbake, men tenkte mer om det var noe som politiet burde få vite om, selv om det alltid er svindelforsøk i omløp?

Det er nok lite sannsynlig å få noe igjen her.

Det første steget her kalles som regel Business Email Compromise (BEC). Veldig vanlig hvor en konto hos en organisasjon/bedrift blir misbrukt til å lure andre. Når e-posten kommer fra en troverdig kilde man kjenner så er det større sannsynlighet for at man blir lurt.

Så det er lurt å informere den organisasjon om dette i det minste.

Og jeg ville og anmeldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...