Gå til innhold

Hvor stor tomt har dere?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor tomt har dere, og er dere fornøyd? Er på boligjakt og hadde vært fint med en pekepinn på hvor stor tomt man trenger, og hva som eventuelt blir for stort. Så hva har dere, og hva bruker dere den til? 

Anonymkode: 372a5...5cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vel en mål. Bruker den ikke til noe. For min del så hadde jeg ikke trengt det. Men greit å ikke ha naboer helt tett inntil da. 

Anonymkode: d0712...aec

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

2 mål. Mer enn stort nok.

Anonymkode: c1d94...dc5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor stor tomt har dere, og er dere fornøyd? Er på boligjakt og hadde vært fint med en pekepinn på hvor stor tomt man trenger, og hva som eventuelt blir for stort. Så hva har dere, og hva bruker dere den til? 

For stort til HVA? Hva har DU tenkt å bruke eiendommen til? Det mest vanlige mtp eneboliger i dag er vel 750-1000m2. Jeg har vel noe midt imellom, og det duger som hage for meg i alle fall.

Anonymkode: 49b7e...59c

AnonymBruker
Skrevet

Har to mål. For mye for min del. Bruker det ikke til annet enn å gro til mat. Er mest til bry for gresset må klippes. Hadde klart meg med en brøkdel for å gro det jeg gror. Når jeg er ute og slikker sol og slapper av, er jeg på terrassen. Har huset ute for salg. Hage tenker jeg er mest for de med dyr og småbarn. Jeg har tenåring og meg og en katt (som stikker til skogs).

Anonymkode: c9da4...a58

AnonymBruker
Skrevet

8 mål. Akkurat perfekt for oss! Elsker å ha plass til å kunne spille fotball, trampoline, ha frukttrær og bærbusker og bålpanne. Og god avstand til naboer.  Flat tomt, som kan slåes med plentraktor og da går det, 1 times arbeid 1 gang i uken. Hadde det vært skrått og kratt og mye trær så hadde det vært veldig slitsomt. kunne selvsagt klart oss med betraktelig mindre. 1 til 2 mål tror jeg er fint! Da har en boltreplass til barn, kunne ha sitteplass ute og plass til kjøkkenhage om en ønsker. 

Anonymkode: 87ede...562

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

ca 2 mål bruker ca halvparten til dyrking

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i sentrum av en storby og har ca 1mål tomt. Perfekt for oss, og lite plen å klippe;) 

Anonymkode: 2e364...2f1

AnonymBruker
Skrevet

Sitter for tiden med 2 tomter grunnet kjøp/salg. Begge svært sentralt. Den ene er 900kvadrat, og den andre 3 mål ( inkludert en del naturtomt med blåbær og furutrær). Liker absolutt best med stor tomt.  Hadde tidligere et hus med 500 kvadrat tomt, det synes jeg ble alt for lite. 

Anonymkode: 2490f...c26

Skrevet

Min tomt er på ca 2366 kvadratmeter.

AnonymBruker
Skrevet

12,3 mål, men det er for stort for de som ikke vet at de har lyst på så stor tomt. 

Anonymkode: 55b16...02a

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor ganske sentralt på landet (gangavstand til matbutikk/apotek/og en 5-6 andre butikker, 10 min til nærmeste kjøpesenter osv), og har rett over 30 mål. Pluss omtrent like mye skog. Bruker bare rundt 15 mål da, til dyr, permakultur, frukthage, skogshage og hage, resten slås til naboens kuer. Veldig fornøyd med å kunne være nesten selvforsynt med kjøtt og grønt. 😍 

Anonymkode: a3d44...332

AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo helt hvor du kikker etter bolig. I storbyer er det ikke normalt å ha stor tomt, de færreste er over 1 mål. I min by på Finn.no er kun halvparten av eneboligene på 1 mål eller mer. Filtrerer jeg kun på bydelene som er senstrumsnære (mindre enn 20 min i bil fra) er 25% på 1 mål eller mer. 40% er faktisk under 500 m2 tomt.

Anonymkode: 7ae01...a94

AnonymBruker
Skrevet

Drøyt 100 mål. Veldig deilig. Hagen er på drøyt 3 mål. Resten er en "hundremeterskog" så jeg har god avstand til naboene. Veldig deilig. Den eneste ulempen er at detblir Veldig mange naboer og dermed mange nabovarsel ol.

Anonymkode: 30261...fdc

AnonymBruker
Skrevet

1.1 mål, men har bare havet foran meg, litt skog bak meg og et hus på hver side..

Anonymkode: aff0a...f53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1,1 i Trondheim.

Anonymkode: 4c4c6...210

Skrevet (endret)

1300 ca. Mer enn stor nok. Gjør at naboer ikke er tett på, men mesteparten brukes ikke til noe. Tror jeg fint ville klart meg med halvparten, men da ville også avstanden til naboene potensielt blitt mindre (avhengig av hvordan husene ligger, for i en del kjedene eneboliger er det ikke naboer på 2 av sidene). 

Du må tenke over hva du vil bruke den til. Utformingen har mye å si; vi har mye helning, så mye av tomta er delvis ubrukelig... kan ikke ha drivhus, kan ikke ha trampoline eller basseng - ingenting som trenger flat bakke, egentlig. Var såvidt det ble sandkasse til barna fer, men selv om den er så stor som en tilhenger er det ganske høyt fall fra den ene enden.... kan bygge mer bolig på den eventuelt. Samtidig så står det aldri vann i hagen da.

Har en del bærbusker og frukttrær, men pga helningen er det vanskelig å plukke ting fra trærne da det er omtrent umulig å sette opp en stige på en måte der den ikke faller overende pga helninga. Plenklipping på slik tomt er også noe dritt.

Endret av katties
AnonymBruker
Skrevet

Min eiendom er ca. 1100 dekar. Trives med det. Inneholder fire boliger, 6-8 driftsbygninger, noen hundre dekar skog og noen hundre dekar med jordbruk. Deilig å kunne gå tur et par timer uten å gå utenfor egen eiendom. 🙂 

Anonymkode: a0e37...0df

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

188 m2

Naboer på alle sider. Kunne sikkert klart meg med den størrelsen om de var lenger vekk, men nå ønsker jeg meg mer. 

Anonymkode: f7e66...b1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Minst mulig hvis du ikke har veldig grønne fingre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...