Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med 5 år mellom søsken? Jeg venter nr 2, og lurer på hvordan det blir med den aldersforskjellen, hvilke fordeler og ulemper det er?

Ønsket egentlig 2-3 år i mellom bare, men slik ble det altså ikke. 

Anonymkode: 7e4a0...8d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er 6 år mellom mine to gutter. Synes egentlig det var perfekt. Stolt skolegutt som syntes det var stas og spennede med både det å begynne på skolen og få en lillebror! De harmonerte godt sammen som barn og er tette som unge voksne også, noe som selvfølgelig varmer mammahjerte mitt 💚

Anonymkode: 4ba76...8a4

• Hjerte 1
Skrevet

Er 7 år imellom guttene mine. Det skulle ikke bli så mye, men sånn ble det. Var kanskje ikke så tett forhold når de var små, men nå er de 18 og 25 og har ett bra forhold 

Anonymkode: 0fbe9...776

• Hjerte 2
Skrevet

5 år mellom nr 2 og nr 3 her. Det har gått veldig fint. De er bedre venner enn nr 1 og 2 som det er 2,5 år i mellom. Alle jenter. 

Anonymkode: ca71c...913

• Liker 1
Skrevet

Vi har litt over 5 år mellom våre. Ville også har 2-3 år mellom men fikk det ikke til. Det har gått fint med aldersforskjellen i og med at den eldste forstod mye, kunne hjelpe til, klarte å gjøre mye selv, trengte mindre hjelp med ting. Barna har lekt, men det har ikke vært like bra og på samme nivå slik som når de er tettere i alder. Skulle nok ønske de hadde kommet med mindre mellomrom men er ikke lett å få det til alltid.

Anonymkode: 3aa66...a99

Skrevet

Vi har sju år mellom søsken, og det har gått veldig fint.

Den eldste var veldig flink til å leke med den yngste frem til han var rundt 14 år, ikke av plikt men han likte og gjøre det. Fra 14 og oppover så distanserte de seg litt mere fra hverandre, og leken gikk vel mer over til at eldste gikk mer i oppdragelsesmodus/rettledning for den yngste (tok en mer "voksen rolle")

De har hatt et godt forhold til hverandre hele oppveksten, selv om det blir litt asymetrisk.

Tror det har veldig mye med personlighet å gjøre, ikke sikkert det hadde vært like god kjemi om de hadde kommet i omvendt rekkefølge.

Anonymkode: f9461...a59

• Liker 1
Skrevet

Det er seks år mellom meg (mann) og min bror. Det var litt avstand mellom oss som barn. Vi var veldig gode venner, men jeg fant ham veldig barnslig også. Og jeg orket ikke å være så mye sammen med ham da jeg var tenåring. Men da han ble 17/18 år endret dette seg mer og mer. Jeg oppdaget at han hadde mange samme interesser som meg selv. Blant annet bil, trening (særlig landeveissykling), musikk. Jeg oppdaget at han hadde mange interessante meninger om ting. Vi begynte å sykle sammen, trene på studio om vinteren. Vi kjøpte begge motorsykler, ble med i motorsykkelklubben. Jeg hjalp ham med å pusse opp en bil. Og siden har vi blitt bedre og bedre venner. Nå er vi i 30 og 40 årene, og jeg vil si at vi er hverandres beste venner. Jeg var hans forlover og han var min. 

Anonymkode: a847b...c2e

• Hjerte 1
Skrevet

Meg og søsteren min er det 5 år i mellom. Det var veldig fint, hun " passet" alltid på meg når jeg var liten 😊 tok meg med på butikken, og alt mulig, lekte mye med meg, foreldrene mine kunne gå ut å spise, jobbe kveld og sånt. Hvertfall når jeg var rundt 10, og hun var 15, så kunne vi være alene på kvelden og natten . Hun var alltid veldig ansvarlig og veslevoksen, jeg var veldig snill og rolig. Vi fant på litt tull men ikke sånn farlige ting 😊😉. 

Anonymkode: 36871...287

• Hjerte 1
Skrevet

Nesten 4 år mellom mine og det er for mye. Den har ikke samme interesser og er sjelden venner. Ønsker maks 2 år, men det gikk visst ikke.

Anonymkode: 5da13...956

Skrevet

Aldersforskjell er i hvert fall ganske irrelevant for hvor nære de blir i voksenlivet. Det er klart de ikke kan leke så godt sammen som barn, men det kan allikevel være veldig mye gjensidig kjærlighet og interesse der. For dere voksnes del er den største utfordringen at det tar lang tid å bli ferdig med småbarnsfasen, men det skjønner dere jo allerede selv.

Anonymkode: 5b70f...b4f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nesten 4 år mellom mine og det er for mye. Den har ikke samme interesser og er sjelden venner. Ønsker maks 2 år, men det gikk visst ikke.

Anonymkode: 5da13...956

Det kan være begge veier, enten for mye eller for lite, hvem vet, ett par års aldersforskjell til kunne kanskje forandret dynamikken til det bedre.

Anonymkode: f9461...a59

• Liker 1
Skrevet

Har 10 år mellom mine og er veldig fornøyd med det.

Anonymkode: 0e497...809

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen som har erfaring med 5 år mellom søsken? Jeg venter nr 2, og lurer på hvordan det blir med den aldersforskjellen, hvilke fordeler og ulemper det er?

Ønsket egentlig 2-3 år i mellom bare, men slik ble det altså ikke. 

Anonymkode: 7e4a0...8d3

Fantastisk deilig med stor aldersforskjell mellom barna. De får all den oppmerksomhet de trenger, hver for seg 🥰

Anonymkode: 106fc...093

• Liker 2
Skrevet

Nydelig aldersforskjell! Deilig at eldste gutten min var såpass stor når han fikk en lillesøster. De har et nært bånd nå som de er store. 

Anonymkode: cb8d6...dde

Skrevet

Jeg har ingen erfaring men følger tråden spent da vi får 5,5 år mellom yngste og eldste på nyåret (vi venter nummer fire så vi er allerede godt kjent med å ha barn tett i alder)😅 trenger solskinnshistorier da jeg er redd de ikke kommer til å få like tett bånd… vet det er teit tankegang og at aldersforskjellen ikke behøver å være avgjørende😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har 10 år mellom mine og er veldig fornøyd med det.

Åh… det vil bli nesten 10 år mellom mine når den neste kommer i februar og det er den store aldersforskjellen som bekymrer meg. Så hadde satt pris på utdypende info om hvorfor dette funker så bra! Tusen takk ❤️

Anonymkode: 3d6f9...cae

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker det egentlig har mest med ungenes personlighet. Jeg kjenner til søsken på samme alder som overhode ikke passer sammen, og med aldersforskjell går fint sammen. Og søsken som er motsatt. Så tror egentlig det handler mest om personlighet, det er jo gjerne slik generelt at noen går en bra sammen med og andre ikke like bra.

Jeg har en søster som er 2 år yngre en meg, og en som er 7 år yngre. Og jeg har ett nærere forhold til hun yngste og vi har flere felles interesser.

Jeg har i tillegg en (halv)søster som er 19 år yngre, og godt forhold til henne også. Ikke på samme måte, men jeg pleide ta henne med på forskjellige ting og hun overnattet hos meg innimellom fra hun var 1-2 år om pappa og moren hennes trengte barnevakt. Hun er voksen idag, og fremdeles godt forhold til henne. 

Anonymkode: 99937...f40

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil tro de fleste finner positive sider med aldersforskjellen de selv har. Selv synes jeg minst mulig aldersforskjell er det ideelle. Barna får flest like referansepunkter fra oppveksten, og vi voksne får kortest mulig periode barna begrenser hva vi kan gjøre. Det blir også enklere å finne på ting som passer for begge/alle barna. 

Er det liten aldersforskjell kan barne også felles venner (i alle fall være sammen med hverandres venner).

• Liker 1
Skrevet

Det er fem år mellom bror og meg (jeg er storesøster). Fikk da en liten oppdragerrolle for lillebror i oppveksten for jeg taklet han bedre enn vår felles mor for han har adhd.

I voksen alder er det personlighet som skiller oss mer enn alder. 

Anonymkode: 6d9a0...0fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Åh… det vil bli nesten 10 år mellom mine når den neste kommer i februar og det er den store aldersforskjellen som bekymrer meg. Så hadde satt pris på utdypende info om hvorfor dette funker så bra! Tusen takk ❤️

Anonymkode: 3d6f9...cae

Det funker bra fordi de har vidt ulike behov, og behovene de har er der på ulike tider på døgnet. Min eldste er veldig opptatt med sitt sosiale liv om ettermiddagen, så vil han prate, se film e.l. om kvelden og da er minste i seng. Treninger, kamper osv er en familiegreie siden yngste ikke har egne treninger før om mange år enda.

De kommer rett og slett aldri i konflikt med hverandre behovsmessig og det er veldig deilig😊 Vi skal lage nr 3 når livmora er ferdig grodd neste år og det gruer jeg meg mye mer til. To tette blir tungt tror jeg.

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...