Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Søkte sommerjobb som assistent på samme sykehjem som jeg var i praksis som sykepleierstudent dette skoleåret. Jeg fikk jobben heldigvis....

....Men hun sa til meg at de jeg hadde arbeidet med da jeg gikk i praksis (på 1 avdeling), som hun spurte, fortalte henne at jeg ikke var til å anbefale. Jeg hadde visst ikke vært interessert i å lære pleie og stell, men var mer fokusert på andre ting, som å springe rundt med en mannlig sykepleier og være med på sykepleieprosedyrer. Jeg kan med hånden på hjertet si at de 15 ukene jeg var i praksis der, så hadde jeg 2 vakter med sykepleier hvor jeg skulle være med å lære hvordan enkelte prosedyrer skulle gjøres, også var jeg 3-4 ganger vekke i ca.15 minutter for å være med på sykepleieprosedyrer hvor sykepleier ville ha meg med. Hva faan er det de forventer???

Jeg var faktisk veldig flink med de eldre, stelte og matet de, underholdt og lyttet til de - ja alt som jeg vil si er god pleie. På evalueringen hvor kontaktpleieren og kontaktsykepleieren var, fikk jeg høre at jeg måtte bli flinkere til å disponere tiden, være litt raskere, som eneste negative ting. Ellers var alt kjempepositivt. Forstår ikke at folk på avdelingen jeg hadde praksis ikke sa noe til meg hvis de ikke var fornøyde! Kontaktpleieren min var jo der på så og si alle vaktene jeg hadde, og jeg fikk heller ikke beskjed av henne om noe.

Folk er så forbanna redde for å si ting de mener til mennesker det gjelder. Men når en fra administrasjonen kommer og spør etter deres mening, så tyter det ut edder og galle! Falske mennesker.... Hva forventet de? At jeg skulle arbeide som de, som hjelpepleier? Er man student så er man student - og jeg trivdes kjempegodt og likte faktisk å være med de eldre - og dekke deres grunnleggende behov. Forstår rett og slett ikke hva jeg har gjort galt siden de kan komme med slikt piss! De tåler kanskje ikke sykepleiere og sykepleiestudenter? Hvem vet...

Det som er litt morsomt er at hun støttet meg, og sa at det var jo et selvfølge at man som sykepleiestudent er interessert i å være med på litt prosedyrer, noe som alle studentene faktisk gjorde dette året. Hun sa at grunnen til at hun fortalte meg det, var fordi hun synes at deg skulle vite det, og at det var noe jeg absolutt ikke skulle ta meg nær av. Før jeg i det hele tatt kom med forklaringer eller mine meninger, så var hun allerede i gang å lage turnusen min. Jeg spurte henne overrasket om jeg allerede var blitt ansatt, og hun sa ja og at hun var en god menneskekjenner, at hun så at jeg var et godt menneske som tar arbeid og skole seriøst. Føler akkurat dette var utrolig herlig. Hun som sitter i administrasjonen (hun er sykepleier) velger mer eller mindre å lukke ørene for hva sine ansatte har å si, og velger å ansette meg etter kun noen få minutter. Hun kan umulig ha tillitt til hjelpepleierne på avdelingen jeg hadde praksis. Og det har ikke heller lengre...

ps: vet ikke om jeg har grunn til å irritere meg, men måtte bare få det ut :ironi:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg!

Skjønner frustrasjonene dine utrolig godt! Nå er jeg ikke sykepleierstudent (ennå!), men jobber som ekstravakt. Har en assisterende sjef som er veldig flink til å fortelle meg at det nok ikke blir noen vakter på meg når jeg ikke klarer å gjøre jobben min, ramse opp hva jeg gjør feil, osv. Sjefen er fullstendig klar over dette, men gir meg full arbeidsuke hver uke allikevel. Tror det er en del rare folk ute og går i sånne nesten-maktposisjoner... har ihvertfall inntrykk av at ledere ofte velger litt hvem de egentlig skal høre på!

Men du fikk jo jobben! Grattis! Nå kan jeg forestille meg at det er fristende å rekke tunge eller noe til de teite folka. :klappe:

Skrevet

Gratulerer med sommerjobb!!

Jeg har opplevd noe av det samme som du har opplevd. Hadde sommerjobb i en bedrift og gjorde jobben min bra. Jeg tok ikke mer pause enn lunsj-pausen, jeg jobbet hardt, jobbet mye overtid når det var behov for det m.m. Alle sa de var så fornøyd med meg når jeg sluttet. Da jeg søkte sommerjobb der året etter fikk jeg ikke jobb fordi sjefen hadde hørt diverse negativt om meg i etterkant. Og dette fikk jeg vite via bekjente. Og ingenting av det de hadde sagt stemte!! (Tror kanskje de sa det fordi jeg jobbet minst dobbelt så fort som de fast ansatte...)

Jeg har aldri skjønt hvorfor ikke folk kan si dette på evaluering e.l., ikke bak ryggen på meg i etterkant. Men jeg tror dessverre dette er veldig vanlig, og du kommer nok til å oppleve det flere ganger i løpet av et yrkesliv. Og mitt inntrykk er at dette ofte skjer med de som gjør en god jobb, og som fremdeles er engasjert og ønsker å bidra med noe. Særlig på sykehjem o.l.

Skrevet

Huff. Jeg jobber ikke i helsesektoren selv, men må si jeg ikke hører annet enn historier som dette fra bekjente og familie. Er det en overflod av teite, korte, dumme megger og bitchete surkjerringer i norsk helsevesen der "kvinne er kvinne verst"? :overrasket:

Er så utrolig sjeleglad for å jobbe sammen med menn og utenfor helsesektoren...

Skrevet

Det er "godt" å høre at slikt skjer i andre arbeidssektorer.

Når det gjelder helsesektoren, så er det utrolig mye sladder og et slags "klasse-system" der leger, sykepleiere, hjelpepleiere og assistenter nærmest "krangler" med hverandre om status og kunnskapsnivå. Helt idiotisk. Og ja, helsesektoren har et utrolig dårlig rykte på seg der! Kjempetrist igrunn.... Og disse galningene skal jeg jobbe med. Hehe.

Kvinner er flinke til å slenge drit om folk, spesielt de de egentlig misunner eller er bedre enn de selv. Men menn er ikke så enormt mye bedre, men kvinner er nok verst.

Skrevet

Kritikken kan jo ikke ha vært særlig graverende siden du ble ansatt! Siden sjefen tydeligvis ser at du er en verdifull medarbeider får du heller prøve å heve deg over de som har hatt noe å innvende på innsatsen din.

Er det ikke dessuten ganske vanlig med profesjonskamp mellom sykepleiere og hjelpepleiere i helsevesenet? Mener jeg har hørt at dette er et velkjent fenomen. Ikke la deg senke ned på deres nivå men konsentrer deg heller om å gjøre en best mulig jobb for dem som burde være i sentrum på sykehjem, nemlig beboerne!

Skrevet (endret)

Om hun er en god sjef kan vel diskuteres.....en sjef skal jo ivareta interessene og skape godt arbeidsmiljø for ALLE ansatte

Og ville nok selv reagert på at de tingene som ble brukt som argument for at du ikke skulle ansettes, ikke kom med i avslutningsrapporten etter praksis. De som skrev den gjorde jo dermed ikke jobben sin, og du fikk jo ikke mulighet til å komme med innvendinger på det de tydeligvis mente var en dårlig utført jobb av deg

Endret av Nita
Gjest ansatt på sykehjem
Skrevet

Jeg har sett mange sykepleierstudenter de 6 årene jeg har jobbbet på sykehjem og min erfaring er at det er stor forskjell på dem. De fleste er faktisk veldig flinke, men det finnes også de som viser lite initiativ og ikke viser vilje til å bidra litt extra dersom det er dager hvor det er ekstremt mye å gjøre ( feks pga sykdom og at man er underbemannet). Vet at de ikke skal regnes med i arbeidsstokken men man får jo litt"good will" når man strekker seg litt ekstra. Det er jo også dette som blir arbeidsituasjonen etter studiet så det er vel like greit å få førstehånds kjennskap til et stresset arbeidssituasjon like først som sist.

At et av ankepunktet mot deg var at du brukte for lang tid er faktisk er faktisk ikke urelevant for dine kollegaer. Vi har hatt mange studenter som fortsetter hos oss som extravakter og i ferier. Spesielt i begynnelsen er min erfaring at disse har problemer med å se at de ikke er der som studenter men faktisk ansatt til å gjøre en jobb på lik linje med oss andre ( hjelpepleiere og assistenter) Som student har man 1-2 man skal følge opp og som ansatt 4-5 og da sier det seg selv at man ikke kan bruke like godt tid som man gjør som student.

Og 1 året som sykepleierstudent er faktisk satt av til å lære pleie og stell bare for å ha det sagt! mao hjelpepleieroppgaver som du kaller det for.

Skrevet
Søkte sommerjobb som assistent på samme sykehjem som jeg var i praksis som sykepleierstudent dette skoleåret. Jeg fikk jobben heldigvis....

....Men hun sa til meg at de jeg hadde arbeidet med da jeg gikk i praksis (på 1 avdeling), som hun spurte, fortalte henne at jeg ikke var til å anbefale. Jeg hadde visst ikke vært interessert i å lære pleie og stell, men var mer fokusert på andre ting, som å springe rundt med en mannlig sykepleier og være med på sykepleieprosedyrer. Jeg kan med hånden på hjertet si at de 15 ukene jeg var i praksis der, så hadde jeg 2 vakter med sykepleier hvor jeg skulle være med å lære hvordan enkelte prosedyrer skulle gjøres, også var jeg 3-4 ganger vekke i ca.15 minutter for å være med på sykepleieprosedyrer hvor sykepleier ville ha meg med. Hva faan er det de forventer???

Jeg var faktisk veldig flink med de eldre, stelte og matet de, underholdt og lyttet til de - ja alt som jeg vil si er god pleie. På evalueringen hvor kontaktpleieren og kontaktsykepleieren var, fikk jeg høre at jeg måtte bli flinkere til å disponere tiden, være litt raskere, som eneste negative ting. Ellers var alt kjempepositivt. Forstår ikke at folk på avdelingen jeg hadde praksis ikke sa noe til meg hvis de ikke var fornøyde! Kontaktpleieren min var jo der på så og si alle vaktene jeg hadde, og jeg fikk heller ikke beskjed av henne om noe.

Folk er så forbanna redde for å si ting de mener til mennesker det gjelder. Men når en fra administrasjonen kommer og spør etter deres mening, så tyter det ut edder og galle! Falske mennesker.... Hva forventet de? At jeg skulle arbeide som de, som hjelpepleier? Er man student så er man student - og jeg trivdes kjempegodt og likte faktisk å være med de eldre - og dekke deres grunnleggende behov. Forstår rett og slett ikke hva jeg har gjort galt siden de kan komme med slikt piss! De tåler kanskje ikke sykepleiere og sykepleiestudenter? Hvem vet...

Det som er litt morsomt er at hun støttet meg, og sa at det var jo et selvfølge at man som sykepleiestudent er interessert i å være med på litt prosedyrer, noe som alle studentene faktisk gjorde dette året. Hun sa at grunnen til at hun fortalte meg det, var fordi hun synes at deg skulle vite det, og at det var noe jeg absolutt ikke skulle ta meg nær av. Før jeg i det hele tatt kom med forklaringer eller mine meninger, så var hun allerede i gang å lage turnusen min. Jeg spurte henne overrasket om jeg allerede var blitt ansatt, og hun sa ja og at hun var en god menneskekjenner, at hun så at jeg var et godt menneske som tar arbeid og skole seriøst. Føler akkurat dette var utrolig herlig. Hun som sitter i administrasjonen (hun er sykepleier) velger mer eller mindre å lukke ørene for hva sine ansatte har å si, og velger å ansette meg etter kun noen få minutter. Hun kan umulig ha tillitt til hjelpepleierne på avdelingen jeg hadde praksis. Og det har ikke heller lengre...

ps: vet ikke om jeg har grunn til å irritere meg, men måtte bare få det ut  :ironi:

Må si det var en dårlig leder som sa dette til deg. Hun er med på å lage splid på arb.plassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...