Gå til innhold

Venner med lite nettverk av venner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en kompis som har sosial angst.

Meg og min samboer inviterer han stadig med på ting, noe vi synes er veldig hyggelig. Han blir noen ganger med oss på det vi inviterer til. Men opplever at han ofte må gå tidlig hjem. Han har «avtaler» med andre venner ganske tett opp i vår avtale. Vi tror det handler mer om «undskyldning» for å gå hjem enn faktisk avtale. 

Når vi spør hva han har gjort siden sist vi møttes, forteller han også ganske ofte at han har vært hjemme med en kompis og sett film. Vi har begynt å lure på om dette faktisk stemmer, eller om han bruker det som en unnskyldning fordi han synes det er vanskelig å si at han egentlig bare sitter hjemme alene. Vi har aldri møtt eller hørt noe særlig om hvem denne kompisen er, og han var heller ikke med i bursdagen hans. Det gjør oss litt usikre på om denne kompisen faktisk finnes. 

Vi ønsker selvfølgelig ikke å presse ham eller få ham til å føle seg ukomfortabel. Samtidig kan det være litt kjipt når vi inviterer ham med på noe, og han stadig har behov for å gå tidlig.

Hvordan kan vi best forholde oss til dette? Bør vi bare akseptere at han kanskje trenger å ha en «unnskyldning» for å kunne trekke seg fra sosiale situasjoner, eller burde vi på en forsiktig måte si at han ikke trenger å finne på en grunn for å dra hjem?

Vi er egentlig mest opptatt av at han skal føle at han kan være ærlig med oss, og at det er helt greit å si at han er sliten eller trenger å dra hjem.

Anonymkode: 394ff...f80

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viss det er at han han en unnskyldning, så kan det hende han trenger den unnskyldningen for i det hele tatt være litt sosial. Har dere merket noe mønster ? Er det unnskyldninger når dere er flere, når dere er ute i stede for hjemme hos dere osv? Om det er når dere er ute kan jo dere foreslå film og snack eller middag hjemme hos dere å se om det går bedre.

Om dere tar han på det og det faktisk er en unnskyldning kan dere risikere at han ikke sier ja igjen

Anonymkode: 54468...d5f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har en kompis med sosial angst, og ønsker gjerne råd fra andre som har erfaring med dette.

Jeg og samboeren min inviterer ham jevnlig med på ting, og han inviterer også oss. Vi synes det er veldig hyggelig å være sammen med ham.

Det vi legger merke til, er at han ganske ofte forteller at han har vært sammen med venner, eller at han skal videre til venner senere på dagen og derfor må gå tidlig når vi gjør ting sammen. Vi har imidlertid aldri møtt disse vennene, hørt navnene deres eller sett bilder av dem. I bursdagen hans var det hovedsakelig personer han kjenner gjennom organiserte aktiviteter, og vi opplever ikke at han omgås disse privat. Vi deltar også på noen av de samme aktivitetene.

Vi har derfor begynt å lure på om han kanskje egentlig tilbringer mye tid alene hjemme, og om «avtaler med venner» kan være en måte å gjøre det lettere for ham å avslutte sosiale situasjoner på. Kanskje synes han det er vanskelig å være åpen om hvor mye eller lite sosial kontakt han egentlig har.

For oss er det ikke noe problem om han har få venner eller tilbringer mye tid alene. Vi ønsker bare at han skal føle seg trygg på at han kan være ærlig med oss, uten å føle at han må ha en forklaring. 

Hva ville dere gjort i en slik situasjon?  

Tar gjerne imot råd og erfaringer.

Anonymkode: e7a2a...a2c

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor du skal foreta deg noe som helst? Han har sine grenser for hva han vil dele med deg, og det er det bare å respektere uavhengig av hva du måtte mene om saken. Det er det venner gjør.

Anonymkode: fa259...d2c

• Liker 16
Skrevet

La det ligge? 🤷‍♀️

Anonymkode: 31134...2b3

• Liker 10
Skrevet

Jeg tenker ikke det er så mye å gjøre, bortsett fra å fortsette å invitere han med på ting. Synes ikke du skal konfrontere han på noe vis, dersom det er det du mener?  Kanskje han skal teffe noen av og til, og andre ganger er det kanskje bare noe han sier for da er det nok sosialisering for han, og han vil hjem. 

Anonymkode: 52880...80e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Han har sosial angst, men er liksom så travel med venner at han alltid må skynde seg videre når han er med dere? Selvsagt er det noe som skurrer. I tillegg var ingen av disse vennene, kun noen bekjente, i bursdagen hans. Det er klart han lyver.

Men selvsagt skal dere ikke konfrontere han med dette, for det er ikke noe som skader noen. Han har åpenbart et behov for å begrense det sosiale samværet han har, (med dere) og så skammer han seg for mye til å fortelle sannheten og velger derfor å ta en hvit løgn. I tillegg kan det være at han skammer seg over lite sosialt nettverk og får to fluer i en smekk her.

Eksen min var sånn. Når han en sjelden gang traff andre mennesker (helst familie) fortalte han om hvordan det gikk med/hva som var nytt i livet til "venner" han ikke hadde sett på 10-15 år. Alt han fortalte om var ting han hadde fått vite via sosiale medier. 

Anonymkode: a740b...e60

Skrevet

Introverte mennesker har lav kapasitet til å være sosiale. Kanskje dette også gjelder han, hvis han har sosial angst. Det ærlige å si vil da være noe sånt som "Nå er jeg så sliten i hodet at jeg orker ikke å være med dere lenger, hadet/kan dere gå?" 

Blir du fornøyd hvis han sier det? På hvilken måte vil det hjelpe deg at han er mer "ærlig"?  

Anonymkode: 7646c...ab0

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du føler at du trenger å gjøre noe? Hva er viktigst for deg - at han er komfortabel og trygg eller at han er ærlig om hvor mye han eventuelt er alene? Det er ikle opp til deg å bestemme at han kan være begge deler med deg, uansett hvor mye du vil - men hvis du presser det, kan du fort oppnå at han ikke er noen av delene.

• Liker 2
Skrevet

Vi har inntrykk av at vennen vår ikke alltid er helt ærlig med oss om hva han gjør når han ikke er sammen med oss. Vi ønsker egentlig bare at han skal kunne være åpen og ærlig med oss. ❤️ Det å si at man ikke har så mange å være sammen med, eller at man skal hjem og være alene, burde ikke være noe tabu. Vi ønsker ikke at han skal føle at han må overdrive eller pynte på hvor sosial han er.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som han ikke har lyst til å bruke for mye tid med dere.

Anonymkode: 82036...38f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Å være introvert eller ha sosial angst er krevende. Aksepter ham som han er uten å grave noe mer.

Skjønner ikke hva godt du tenker skal komme ut av det. Bortsett fra å lanskje skremme ham vekk…

Anonymkode: 32c1f...025

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har inntrykk av at vennen vår ikke alltid er helt ærlig med oss om hva han gjør når han ikke er sammen med oss. Vi ønsker egentlig bare at han skal kunne være åpen og ærlig med oss. ❤️ Det å si at man ikke har så mange å være sammen med, eller at man skal hjem og være alene, burde ikke være noe tabu. Vi ønsker ikke at han skal føle at han må overdrive eller pynte på hvor sosial han er.

Dere får bare vente og se, da. Behandle han normalt og pass dine egne saker. 

Anonymkode: f65ad...f25

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke sosial angst, men jeg har ikke stort sosialt batteri. Tipper vennene mine ikke hadde satt pris på det hvis jeg sa det som sant var: nå er jeg helt utslitt av å være sammen med deg og vil hjem. 

Anonymkode: f8ed8...5e9

• Liker 3
Skrevet

Dere har ikke noe krav på å vite hva han gjør når han ikke er med dere. Herregud.

Han lever greit med slik han har det, det bør du akseptere. 

Anonymkode: 32c1f...025

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bare fortsett med å være en god venn og et godt sted å komme på besøk. Så velger han selv hva han vil si og ikke. Ikke overtenk dette, hvis du kommenterer noe slik at han føler du tror han tar en spansk en, så blir bare alt verre. 

Anonymkode: 52880...80e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Asså... snakk om å dra antakelser. Hvordan kan dere vite dette? Dere spionerer kanskje på han??

Anonymkode: 8a7dd...fb8

Skrevet

Kan dette vsom har vært interessert i fitte, og derfor ikke er interessert i å henge med "dere"?

Anonymkode: 82036...38f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en kompis med sosial angst, og ønsker gjerne råd fra andre som har erfaring med dette.

Jeg og samboeren min inviterer ham jevnlig med på ting, og han inviterer også oss. Vi synes det er veldig hyggelig å være sammen med ham.

Det vi legger merke til, er at han ganske ofte forteller at han har vært sammen med venner, eller at han skal videre til venner senere på dagen og derfor må gå tidlig når vi gjør ting sammen. Vi har imidlertid aldri møtt disse vennene, hørt navnene deres eller sett bilder av dem. I bursdagen hans var det hovedsakelig personer han kjenner gjennom organiserte aktiviteter, og vi opplever ikke at han omgås disse privat. Vi deltar også på noen av de samme aktivitetene.

Vi har derfor begynt å lure på om han kanskje egentlig tilbringer mye tid alene hjemme, og om «avtaler med venner» kan være en måte å gjøre det lettere for ham å avslutte sosiale situasjoner på. Kanskje synes han det er vanskelig å være åpen om hvor mye eller lite sosial kontakt han egentlig har.

For oss er det ikke noe problem om han har få venner eller tilbringer mye tid alene. Vi ønsker bare at han skal føle seg trygg på at han kan være ærlig med oss, uten å føle at han må ha en forklaring. 

Hva ville dere gjort i en slik situasjon?  

Tar gjerne imot råd og erfaringer.

La det være. Som introvert og hypersensitiv så må jeg ofte innskrenke sosialt samvær pga. utmattelse. Jeg finner ikke på ting, jeg sier bare ikke noe om det. Avtaler bare i forkant. Tar mye på sparket også. Men det er et stigma rundt det å være mindre i stand til sosialt samvær. Det er vondt.

Anonymkode: 21b8b...589

• Liker 3
Skrevet

Morna Jens! Nå er jeg lei av å snakke med dere og vil være alene. Hva om vi treffes igjen neste måned? Helst 1.5 timer maks 

Mm, hvorfor ikke si det liksom 

Anonymkode: 081fd...064

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...