Gå til innhold

Cronos er et datageni :)

Anbefalte innlegg

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg ville bare ha nevnt det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg savner Rattlesnake her :(. Han hjalp meg mye.

Gjest lilletroll i.i
Skrevet
Ja, og ikke minst veldig hjelpsom :)

JA!

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Jeg er nå ikke helt sikker :forvirret:

jeg spurte her for en stund siden om dvd brenner. Jeg hadde ikke brukt min til å brenne dvd med før og så viste det seg at den ikke tok + og minus dvd plater som den skulle , men kun minus.

Den fantastiske Cronos spurte rett ut om jeg ikke hadde tatt feil og ikke hadde dvd brenner. :frustrert::frustrert::frustrert:

Så jeg har ikke sååå mye til overs for den mannen.

Endret av Misty
Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Jeg er nå ikke helt sikker  :forvirret:

jeg spurte her for en stund siden om dvd brenner. Jeg hadde ikke brukt min til å brenne dvd med før og så viste det seg at den ikke tok + og minus dvd plater som den skulle , men kun minus.

Den fantastiske Cronos spurte rett ut om jeg ikke hadde tatt feil og ikke hadde dvd brenner.  :frustrert:  :frustrert:  :frustrert: 

Hva var galt med det? Er jo ikke så rart han stilte spørsmålstegn når du åpenbart ikke klarer å google selv.At han nå tok feil av dine datakunnskaper har ingen ting med hvor flink/ikke flink han er.

Da er et nick merket for ignorering.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=163493&hl=

Endret av Misty
Skrevet (endret)

heeey....

Tror nok ikke Cronos mente å fornærme noen med det utsagnet der.

(Kjenner ikke fyren, men kjenner igjen spørsmålet...)

Jeg jobber selv som datamann i en større bedrift i Oslo, og man opplever gaaanske mye sært når det gjelder datautstyr og datakunnskaper omtrent på daglig basis i jobben. Når man får ett spørsmål om hjelp, prøver man å bryte det ned til basics først, og så bygger man stein på stein til man finner problemet.

Ett eksempel er en kompis av meg, datamann han og, som ringte firmaet han hadde kjøpt nytt surroundanlegg til pc'n sin fra. Han kjeftet dem huden full fordi at tingene ikke fungerte som det skulle, og han var påståelig på at han hadde koblet alt rett. Etter 10 minutter med verbal overhøvling av den stakkars supportmannen på andre enden av telefonrøret, så fann han ut at han hadde unnlatt å gi surroundsystemet sitt kontakt med en strømførende kilde.... yepp, han hadde glemt å sette i stikkontakten. :ler:

Litt generellt når man poster en post om dataproblemer

Når man ikke vet hvem personen på den andre siden er, har man heller ikke noen forutsetning for å kunne si hvor mye datakunnnskaper personen sitter inne med. Når man da kommer med ett spørsmål der man ikke legger ved den tekniske spesifikasjonen (nei, har ikke lest problem-tråden din, dette er på generellt grunnlag) og heller ikke noen liste over hva man har prøvd, så er det vanskelig å kunne gi skikkelig hjelp.

Så, vær så snill når man slenger inn ett problem her, fortell hva slags pc man har.

Skriv ned ting som:

- Operativsystem (WinXP?)

- Minnestørrelse (ram)

- Prosessorstørrelse (Ghz)

- Hva som står på den delen som er problemet.

(For å finne det meste av det over, høyreklikk på min datamaskin og velg egenskaper.)

Gi også en kjapp oversikt over hva du/dere allerede har prøvd for å løse problemet.

Uff, har skrevet meg tørr på fingrene nå. :)

.

Endret av Gobi
Skrevet (endret)
Jeg er nå ikke helt sikker  :forvirret:

Den fantastiske Cronos spurte rett ut om jeg ikke hadde tatt feil og ikke hadde dvd brenner.  :frustrert:  :frustrert:  :frustrert: 

Dette er nok helt klart det første jeg ville spurt om også.

Endret av Misty
Gjest -eline-
Skrevet

Jeg jobber som IT-support på universitetet og for å kommer raskest til årsak til problemet så spør jeg gjerne helt basic spørsmål først... Ikke for å være frekk/nedlatende, men rett og slett fordi jeg ikke vet hvilket nivå brukeren er på, og dersom det er noe så enkelt at de ikke har logget seg inn før de sender noe til print (mulig på mac-oppsettet her), så er det løst uten noe mer styr, og dersom ikke det er årsaken så har jeg utelukket en årsak og kan gå videre til neste.

Gjest gjest1
Skrevet
Hva var galt med det? Er jo ikke så rart han stilte spørsmålstegn når du åpenbart ikke klarer å google selv. Du er ikke det største geniet du heller, i så fall. At han nå tok feil av dine datakunnskaper har ingen ting med hvor flink/ikke flink han er.

Da er et nick merket for ignorering.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=163493&hl=

Det må da være lov å spørre i forumet før man begynner å google å stå i. Synd du ikke har ett nick så jeg kan slippe å se flere nedlatende mld fra deg.

Gjest gjest1
Skrevet
Dette er nok helt klart det første jeg ville spurt om også.

Poenget er at dette var ikke det første spørsmålet jeg fikk, men blant det siste.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg jobber som IT-support på universitetet og for å kommer raskest til årsak til problemet så spør jeg gjerne helt basic spørsmål først... Ikke for å være frekk/nedlatende, men rett og slett fordi jeg ikke vet hvilket nivå brukeren er på, og dersom det er noe så enkelt at de ikke har logget seg inn før de sender noe til print (mulig på mac-oppsettet her), så er det løst uten noe mer styr, og dersom ikke det er årsaken så har jeg utelukket en årsak og kan gå videre til neste.

Det skjønner jeg. Men her var det at dette var ikke i begynnelsen...

Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Det må da være lov å spørre i forumet før man begynner å google å stå i. Synd du ikke har ett nick så jeg kan slippe å se flere nedlatende mld fra deg.

Du hadde lett funnet svar om dette på google. Hvis du ikke klarer det, må du regne med at du får banale spørsmål. Nedlatende meldinger?

Poenget er at dette var ikke det første spørsmålet jeg fikk, men blant det siste.

Du hadde ikke svart på noen av de andre spørsmålene før han stilte.

Det skjønner jeg. Men her var det at dette var ikke i begynnelsen...

Du hadde ikke svart på noen av de andre spørsmålene før han stilte.

Endret av Misty
Gjest Gjest
Skrevet

Du skal være takknemlig for at noen gidder å svare på slike spørsmål du burde klare å finne ut av selv. Vanligvis koster slike ting penger.

Gjest 2324
Skrevet

Ærlig talt, blir du så fornærmet for noe slik? Og i tillegg er sur et halvt år etterpå??? :overrasket:

:ler:

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Skjerpings, Miss Alexandria! Litt høflig bør du være mot folk som forsøker å hjelpe deg.

Det er jo det enests spørsmålet stakkaren stiller, og det er helt valid. Om du ikke er klar over det er det veldig mange cd-rom som er CD-RW/DVD-ROM (altså cd-brenner, men dvd-spiller) og til og med den smarteste personen kan ha oppfattet dette feil og trodd det var en DVD-brenner som var installert.

Ingen grunn til å mene at Cronos stilte et frekt spørsmål. Det var nok bare for å oppklare en veldig vanlig forvirring.

Skrevet

Oi! En egen tråd for meg! :P *beæret*

Jeg prøver bare å hjelpe til litt med det jeg evt. vet svaret på.

Jeg vet bare hvor mye jeg selv setter pris på svar i andre forum når jeg selv spør om noe.

Takk! :)

Skrevet

Hihihi.. Ja, jeg ville nok spurt om det samme som Cronos ;)

Ikke måte på hva vi datafolk får spørsmål om.. Folk som kommer med skjermene sine i stedet for PC-en.. Klager over passord som vises som stjerner på skjermen.. At han spurte om du hadde DVD-brenner.. Hihi.. Selvfølgelig!

Første jeg spør om når folk sier at PC-en er svart, er om de har husket å plugge inn strømkablen! ;)

Gjest gjest1
Skrevet
Ærlig talt, blir du så fornærmet for noe slik? Og i tillegg er sur et halvt år etterpå???  :overrasket:

:ler:

Øhh, hvem har sagt at jeg er sur da??? :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...