Gå til innhold

Testikkelkreft?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

noen som har hatt en ujevn, fast, ubevegelig klump på selve testikkelen som faktisk ikke er kreft? På siden av testikkelen, ikke bak eller topp der det er andre ting. 
Venter på ultralyd og er redd.

Anonymkode: b5728...481

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flott at du får sjekket det ut, det kan være en svulst, men behøver ikke være kreft likevel. En svulst kan være både godartet og ondartet (kreft) Det kan også være et brokk, eller bare at du kjenner bitestikkelen din. 

Hvor lenge må du vente? 

Selve ultralyden kan se hva det er, men det må tas en biopsi for å sjekke ut om det er kreft eller ikke. SJansen for det er jo relativt liten uansett, men likevel fint du tar det på alvor. 

Anonymkode: 8d7ad...91e

Skrevet

Flott du tar kuler på alvor! Hva kulen er kan være så mangt, og hva din er kan bare helsevesen finne ut av med tid og stunder. Skulle det vise seg å være kreft, er det kommet langt og mye gode proteser i tillegg om det skulle føles nødvendig! Masse lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Flott at du får sjekket det ut, det kan være en svulst, men behøver ikke være kreft likevel. En svulst kan være både godartet og ondartet (kreft) Det kan også være et brokk, eller bare at du kjenner bitestikkelen din. 

Hvor lenge må du vente? 

Selve ultralyden kan se hva det er, men det må tas en biopsi for å sjekke ut om det er kreft eller ikke. SJansen for det er jo relativt liten uansett, men likevel fint du tar det på alvor. 

Anonymkode: 8d7ad...91e

Beveger jeg testikkelen, så beveges klumpen med. Kan ses gjennom huden om jeg presser testikkelen frem.. Jeg er 31 år og har ikke barn, så er ganske bekymra. 

Ble sendt en hastehenvisning i forigårs, regner med jeg får time til ultralyd neste uke?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det der høres ut som kreft. Du beskriver noe som ligger utenpå testikkelen. Kreft oppstår inne i testikkelen. Kreft kan først kjennes som en kul når den er blitt så stor at den vokser gjennom og ut. 

Det finnes massevis av andre ting fra utenfor testikkelen, som kan kjennes som en kul, og som ikke er kreft. Cyster i og langs bitestiklene, hoven bitestikkel, bindevevsfortykkelser i hinnen rundt testiklene, forkalkninger, blodårer / varicocele, lipider… Tommelfingerregel er at det nesten aldri oppstår kreft i vevet rundt testikkelen, det kommer alltid innenfra. 

Bør likevel ta ultralyden for å være sikker, men du kan slappe av frem til da. 

Anonymkode: dc31d...41b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns ikke det der høres ut som kreft. Du beskriver noe som ligger utenpå testikkelen. Kreft oppstår inne i testikkelen. Kreft kan først kjennes som en kul når den er blitt så stor at den vokser gjennom og ut. 

Det finnes massevis av andre ting fra utenfor testikkelen, som kan kjennes som en kul, og som ikke er kreft. Cyster i og langs bitestiklene, hoven bitestikkel, bindevevsfortykkelser i hinnen rundt testiklene, forkalkninger, blodårer / varicocele, lipider… Tommelfingerregel er at det nesten aldri oppstår kreft i vevet rundt testikkelen, det kommer alltid innenfra. 

Hæ? Er ikke en klump på testikkel selve hovedsymptomet på testikkelkreft? Det er jo det det står overalt. 
ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hæ? Er ikke en klump på testikkel selve hovedsymptomet på testikkelkreft? Det er jo det det står overalt. 
ts

Joda, men...: Poenget er at de aller, aller fleste «kuler» som folk kjenner i pungen sin, er ikke kreft. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Høres nøyaktig ut som kreft

Anonymkode: 8f217...0b5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Joda, men...: Poenget er at de aller, aller fleste «kuler» som folk kjenner i pungen sin, er ikke kreft. 

Det kan jeg være enig i, men dette er ikke «pungen». Dette er på den ene siden av selve testikkelen. Ikke bak eller topp hvor andre ting er. En fast, hard, ubevegelig, ujevn klump som sitter fast på siden av en jevn og glatt testikkel. 
ts

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres nøyaktig ut som kreft

Anonymkode: 8f217...0b5

Høres også ut som titalls andre ting. Ufarlige cyster kan oppstå nesten overralt. Spiller ingen rolle hvor på testikkelen den befinner seg heller. Men ingen kan vite før ultralyd er på plass. Statistisk sett er det lav sannsynlighet for kreft basert på en kul. (ca 20% etter et raskt google søk og en studie basert på det (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14532776/)).

Om det så er kreft, vil du mest sannsynlig komme unna med å operere bort testikkel. Og du kan fint få barn, selv med kun en testikkel. Samt proteser for det om det virkelig plager deg. Og hvis du ikke har noen uvanlige smerter utenom, har det heller ikke spredt seg, mest sannsynlig. 

Men mye sannsynligheter her. Ingenting kan bevise det før evt ultralyd. Ville ikke stressa for mye over det. 

Anonymkode: c6434...e6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres også ut som titalls andre ting. Ufarlige cyster kan oppstå nesten overralt. Spiller ingen rolle hvor på testikkelen den befinner seg heller. Men ingen kan vite før ultralyd er på plass. Statistisk sett er det lav sannsynlighet for kreft basert på en kul. (ca 20% etter et raskt google søk og en studie basert på det (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14532776/)).

Om det så er kreft, vil du mest sannsynlig komme unna med å operere bort testikkel. Og du kan fint få barn, selv med kun en testikkel. Samt proteser for det om det virkelig plager deg. Og hvis du ikke har noen uvanlige smerter utenom, har det heller ikke spredt seg, mest sannsynlig. 

Men mye sannsynligheter her. Ingenting kan bevise det før evt ultralyd. Ville ikke stressa for mye over det. 

Anonymkode: c6434...e6a

Er ikke så lett. Lest om cyster, men er lett å krisemaksimere.. Bra de fleste kan få barn, jeg vil jo ikke miste den muligheten. Blir lange dager. Får man svar når man er på ultralyd? Eller tar det dager?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er ikke så lett. Lest om cyster, men er lett å krisemaksimere.. Bra de fleste kan få barn, jeg vil jo ikke miste den muligheten. Blir lange dager. Får man svar når man er på ultralyd? Eller tar det dager?

ts

Er ikke sikkert at det du har kreft, men hvis det er det så kommer det nok til å gå helt fint med deg ❤️ Kjenner flere (!) som har hatt testikkelkreft, som nå lever lykkelig med kun en testikkel. Barn har de fått også etter kreften. Det var visstnok svært greie operasjoner, dette er heldigvis en kreftform uten høye dødstall.

Anonymkode: 75a33...845

AnonymBruker
Skrevet

Legen sa til meg en gang at hodet vårt har lett for å lage kriser å tenke det verste med en gang og i de aller fleste tilfellene så er det ikke noe galt. 

Nå er du kanskje litt redd og usikker å da kan man fort havne i en loop av negative tanker. Du skal se dette går bra 🙂 Bra du får det undersøkt i hvertfall 🙂 

Jeg var slik selv når jeg opplevde å finne 3 kuler i brystet mitt, jeg lagde meg scenarior i holde om at det kunne være brystkreft og siden det går i familien min så var jeg ekstra redd. Dro til legen, fikk hasteinkallelse til sykehuset noen dager etterpå til mammografi og ultralyd. De fant ut at det var forstørrede kjertler. Klarte å slå meg til ro. Så skjønner stresset og panikken din 🙂

Lykke til ❤️

Anonymkode: 92477...eca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Beveger jeg testikkelen, så beveges klumpen med. Kan ses gjennom huden om jeg presser testikkelen frem.. Jeg er 31 år og har ikke barn, så er ganske bekymra. 

Ble sendt en hastehenvisning i forigårs, regner med jeg får time til ultralyd neste uke?

ts

Da kommer du inn i pakkeforløp og skal ha time til ul kjapt, senest innen en uke. Ofte går det raskere. Som oftest er det betennelse. Skjønner du er redd, men dette finner man ut av fort. 

Anonymkode: 5634d...a5d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

ts

Du skal få svar samme dag. Dersom det er kreft er du operert innen få dager og skal avlevere sæd til sædbank før opr

Anonymkode: 5634d...a5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...