AnonymBruker Skrevet 2. oktober #1 Skrevet 2. oktober Hei. Jeg har et spørsmål om man får smartere barn av å bo i en storby? Mener da at bybarna er eksponert for mye som barn på bygda ikke er i form av utdanning, ting det snakkes om i samfunnet, utdanning etc? Anonymkode: 97d70...861 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #2 Skrevet 2. oktober Tull etter min mening Anonymkode: f952a...e55 9 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #3 Skrevet 2. oktober Tror ikke det har mye å si men. De jeg vet om som har høye utdannelse og bra jobber . Kommer ikke fra stor byer. Anonymkode: 9d4ce...823 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #4 Skrevet 2. oktober Nei, det er vel kanskje ulik kunnskap man erverver seg gjennom ulik hverdag. Utdanning finnes overalt (også nett). På bygda kan man lære nyttige ting de i byen ikke lærer seg, som for eksempel landbruk. Anonymkode: b0178...fb1 7
Hololo Skrevet 2. oktober #5 Skrevet 2. oktober Jeg vil nesten si det er omvendt, er ikke fra bygda selv men har en følelse av at barn der får mye mer frisk luft, hjelpe til på gården osv, mens bybarn har mer skjermtid. En følelse jeg sitter med og ikke fasit, men mange fra bygda tar og høyere utdanning. 7 5
LivetErEnLek Skrevet 2. oktober #6 Skrevet 2. oktober Utdanning har alle tilgang til enten man bor i byen eller på bygda. Det er påvist at mye tid ute i naturen hvor barn må være kreative, finne løsninger og ting ikke er forhåndsdefinert er svært positivt for barns hjerneutvikling. Så om noe, vil jeg vil heller hevde det motsatte. 8 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #7 Skrevet 2. oktober Nei, det stemmer nok ikke. Husker godt Thor Heyerdahl fortalte at de smarteste menneskene han hadde truffet, var de ganske isolerte innfødte på Fatu Hiva. De hadde en enorm kunnskap om alt rundt de, som de husket på, og til og med små barn hadde utrolige problemløsningsevner. Men dette gikk selvsagt ikke ann å si i dannede selvskap 😉 Anonymkode: c2331...180 5 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #8 Skrevet 2. oktober Vil si ba3n fra bygda sitter med ofte mye mer lærdom en de fra by. Mange av de pp bygda lærer å bidra tidlig i alt fra gårdsdrift, til hjelpe naboer, ofte små jobber fra de er unge. Og utdanning/skole er det. By deltar ikke barna så mye i ting i naturen,i huset osv ofte mer skjerm,ofte elsparkesykler osv Anonymkode: f952a...e55 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #9 Skrevet 2. oktober Altså, folk med høyere utdannelse er i snitt mer intelligente enn folk uten, selv om det åpenbart er en tendens på gruppenivå heller enn noe som predikerer hvordan enkeltpersoner er. Intelligens har en betydelig arvelig komponent, og utdannelsesnivået er helt generelt markant høyere i store byer. Forskjeller mellom de enkelte byer og de enkelte bygder også, naturligvis, men generelt er. Sånn. Så svaret på spørsmålet er sannsynligvis ja. Folk i de største byene er i snitt noe glupere enn folk på bygda, og det hele går i arv. Anonymkode: 0f438...cd3 5 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #10 Skrevet 2. oktober Jeg er byjente som bodde på bygda om sommeren. Opplevde bygdeungene som veldig kreative og løsningsorienterte ihvertfall. De hadde ikke alltid tilgang på raske løsninger, rask underholdning, ting kunne ikke skaffes umiddelbart osv. Annet enn det har jeg aldri tenkt over at det er noen forskjell. Anonymkode: 09d57...bb3 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #11 Skrevet 2. oktober Statistisk sett og målt med iq, ja. Litt. Det har ikke med eksponering å gjøre, men genetikk. Det er typisk de som har litt høyere iq som flytter til byer for å studere, blir og reproduserer seg der. Inntrykket mitt av folk på bygd og i by som tilhører samme sosioøkonomiske sjikt, er ellers at bygdebarna fremstår med flere ressurser. Mindre skjerm, mer friluft, mer utvikling av praktiske ferdigheter. Minst like oppdaterte på samfunnet, om enn litt mindre "streetwise" dersom plassert i en by - men mine bybarn er tilsvarende svakere på ferdigheter om plassert i fjellheimen eller fjøset. Dette er dog ren svogerforskning. Anonymkode: caed9...5b5 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #12 Skrevet 2. oktober Faktisk et veldig interessant men samtidig utrolig komplisert spørsmål. For aller først: Hva er "smart"? En bør jo starte med den definisjonen. Jeg er rimelig overbevist om at en ikke kan generalisere på så tynt grunnlag som TS legger det frem. Min definisjon på en ungdom som har best forutsetning for å være smart (slik jeg definerer begrepet "smart", men for langt til å gå inn på her) er en som: a. Er genetisk disponert (dvs smarte foreldre) b. Har hatt et godt og optimalt kosthold under oppveksten (mange undervurderer verdien av dette for utviklingen av hjernen) c. Vokser opp i et miljø (både i familien og ellers) der vitebegjær stimuleres d. Får inspirasjon fra omgivelsene til å utnytte sitt potensiale Dette finner du selvsagt både i by og på landsbygda. Anonymkode: 8f599...350 7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #13 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hei. Jeg har et spørsmål om man får smartere barn av å bo i en storby? Mener da at bybarna er eksponert for mye som barn på bygda ikke er i form av utdanning, ting det snakkes om i samfunnet, utdanning etc? Anonymkode: 97d70...861 Forskjellene i IQ mellom bygd og by dreier seg nok mest om at folk med høyere kognitiv kapasitet gjerne flytter inn til byene (pga Jobb, utdannelse osv) Ettersom IQ både har en klar arvelig komponent og blir påvirket av foreldrenes utdanningsnivå så får du gjerne barn med høyere iq i byene. Anonymkode: 7c0b0...325 4 2
Glomma Skrevet 2. oktober #14 Skrevet 2. oktober Intelligens er ekstremt arvelig. Om du ønsker smarte barn, bør du være smart selv og velge en intelligent partner. Hvor du bor har mindre å si. 3
katties Skrevet 2. oktober #15 Skrevet 2. oktober (endret) Jeg gikk hele skoleløpet i by, men på VGS kom folk fra byene rundt til dene skolen. Det var alt fra 25 min unna med bil fra nærmeste større by, til folk som bodde 1 time unna, på bygda, og måtte flytte alene til byen som 16-åringer for å kunne gå på VGS. Den smarteste personen (i Norge) på den tida kom fra et annet land og ble lege, og ellers var det overvekt av dem som skulle bli lege og advokat fra bygda. Så, nei, min erfaring er motsatt. Hvorfor det ble slik vet jeg dessverre ikke. De drev med mye "tull" (hadde det morsomt), men var også gode på skolen. Tok gjerne på seg ulike verv. Fikk egentlig inntrykket av at de fra byen kanskje var mer vant til å ha det enklere og var litt mindre rutinerte. De som bodde laaaangt utpå bygda var litt mindre smarte. Det kan handle om økonomien og mengde tid foreldrene deres hadde - det var nok grunner til at de kun kunne bo langt fra alt. Endret 2. oktober av katties
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #16 Skrevet 2. oktober Man flytter jo gjerne til byen for å studere og det er der jobbene er så da flytter ikke nødvendigvis de med høy utdanning tilbake. Men utdannelse systemet i Norge skal sørge for at alle barn lærer det samme. Så en 5.klassing på bygda skal kunne det samme som en 5.klassing i byen. Og bor man på gård så lærer man jo veldig mye i tillegg som man kan ta med seg videre i livet. Smart er et vidt begrep. Anonymkode: 9e1b3...019 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #17 Skrevet 2. oktober Hololo skrev (36 minutter siden): Jeg vil nesten si det er omvendt, er ikke fra bygda selv men har en følelse av at barn der får mye mer frisk luft, hjelpe til på gården osv, mens bybarn har mer skjermtid. En følelse jeg sitter med og ikke fasit, men mange fra bygda tar og høyere utdanning. Da jeg fikk min første jobb fikk jeg den fordi jeg var fra "bygda". + under utdannelse. Rekrutterer sa at det er drømmekandidatene de ansatte. De trenger folk som både er smarte OG har beina plantet på jorda, vi var visst mest til å stole på. Artig. Mane av de jeg gikk på skole med er høyt utdannet i gode jobber med god lønn og har gjort det godt i livet. Enda jeg ikke er fra en storby. Så, jeg vil iaf si at det å være fra "bygda" ikke betyr at man ikke er smart. Men så tenker jeg det kommer an på hva du mener med smart også. Folk fra landet synes jeg virker til å ha et mye mer bevisst forhold til prioriteringer ogd et å ha et godt liv. Det betyr ikke alltid karrierejag, bruket livet på å få de beste jobbene, stresse seg ihjel for penger og fasade. Hva som er smartest kan man nok diskuterte spør du meg. Så at de på landet ikke nødvendigvis tar høyeste utdanning i like stor grad, eller jager toppjobbene, tenker jeg ikke har noen ting å gjøre med hvor smarte de er eller ikke er. De på landet lærer masse de også, tro meg. De lærer bare andre ting. Og er ikke det bra for oss totalt sett, at folk kommer inn med ulike evner, kunnskaper, prioriteringer og tanker? Om alle vokste opp på Løkka og gikk på BI tror jeg ikke vi som samfunn hadde kommet særlig langt. Hvis det er stereotyp for å være "smart" her? Anonymkode: 8ed81...502 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #18 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg har et spørsmål om man får smartere barn av å bo i en storby? Mener da at bybarna er eksponert for mye som barn på bygda ikke er i form av utdanning, ting det snakkes om i samfunnet, utdanning etc? Anonymkode: 97d70...861 Nå kommer jo by folk opp hit for å sjekke menn og damer , fordi de i byen ikke duger. I byen er det mer rusmidler, og det blir du ikke så smart av . Flere av de velykkede bedrifter i byen, er innflyttere fra bygda som driver eller startet Anonymkode: a7545...2b1 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #19 Skrevet 2. oktober Jeg opplever bygdefolk som flinkere med håndarbeid, mens byfolk er langt flinkere sosialt. Anonymkode: aa2b1...7f2 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #20 Skrevet 2. oktober Jeg vet at både på nasjonale prøver og elevundersøkelsen så skårer Finnmark lavest. Det er vel så langt "på bygda" som man kan komme i Norge kanskje? De høyeste skårene på nasjonale prøver er i Oslo. Det er lavest skår i Innlandet og Telemark på lesing og Engelsk. Lavest skår i regning i Finnmark. https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-grunnskole/analyser/2025/resultater-fra-nasjonale-prover-for-ungdomstrinnet-2025/ Anonymkode: 7dc2e...eb1 5 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå