AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:03 #1 Skrevet fredag kl. 07:03 I Danmark er det visst allmenn kunnskap at det var danskene som ga oss Ekofisk, det største oljefeltet som startet det norske oljeeventyret, fordi det var så synd på oss fattige fjellaper. Danskene kunne satt seg på bakbena og krevd en annen fordeling av nordsjøen som ville sikret dem Ekofisk. Anonymkode: cd9a8...c61
Ti T Usen Skrevet fredag kl. 07:10 #2 Skrevet fredag kl. 07:10 Nei, det er bare tull. Delelinja mellom Danmark og Norge ble trukket opp lenge før det ble funnet olje der.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:15 #3 Skrevet fredag kl. 07:15 Nei, det er en myte. Jeg har også hørt at den danske utenriksministeren var full og gav det bort, men det er selvfølgelig ikke slik ting blir gjort. Norge, Danmark og Storbritannia delte Nordsjøen med en midtlinje mellom landet, etter standard konvensjoner. Men, både Færøyene og Grønland var opprinnelig norsk territorium , og kom under dansk kontroll under unionen. De beholdt Danmark etter unionsoppløsningen Anonymkode: b3044...f8e
Lunda Skrevet fredag kl. 23:45 #4 Skrevet fredag kl. 23:45 (endret) Ti T Usen skrev (16 timer siden): Nei, det er bare tull. Delelinja mellom Danmark og Norge ble trukket opp lenge før det ble funnet olje der. Jeg ville ikke kalle to år for det ble funnet olje "lenge før", men det var før i hvert fall. Men grunnen til at man kom til disse forhandlingene var på grunn av oljen som ble funnet i Nederland noe som igjen gav en mistanke om at det kunne være olje i Nordsjøen, men det var langt fra sikkert og man ville ha klare grenser mellom de respektive landene i tilfelle så det ikke ble konflikter i etterkant i tilfellet de ble funnet olje der. Det har gått rykter om at det var veldig mye alkohol med i bildet under forhandlingene, men jeg tror ærlig talt at de ryktene kom etter at det ble funnet olje. Endret lørdag kl. 00:02 av Lunda
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå