AnonymBruker Skrevet i går, 10:20 #1 Skrevet i går, 10:20 Jeg var inne for snart 2 år siden for å ta blodprøver av "alt". Det vil si vitaminstatus, jern, kolesterol, stoffskifte osv. Sa til legen at jeg vil ha beskjed om jeg er like over minimum, for jeg vil ha høyere verdier. Norge opererer bl.a. med veldig lav standard på B12 i forhold til flere andre, så jeg vil ha mer. I familien har vi problem med høyt kolesterol som ikke påvirkes av diett, og jeg ba derfor om det også. Fikk egen time til dette fordi de ville måle det fastende. Legen skrev sms etter noen dager, "alt er tipp topp", og jeg stolte på det. Fikk ikke prøvesvar tilsendt. Nå kom vi inn på dette med B12 igjen i et familieselskap og jeg tenkte jeg ville sjekke hva jeg hadde hatt, så jeg ba dem sende. Der ser jeg både at jeg er på absolutt minimum av B12, de har ikke målt d-vitamin, det står at prøvene ikke er tatt fastende og jeg har høyt kolesterol! Ikke kjempehøyt, men min bror har prøvd ulike medisiner i 3 år for sitt som var totalt 5,9. Mitt er totalt 6,1, men jeg har høyere god kolesterol enn ham da. Mitt gode er 2, dårlig 4,1, fettinnhold/ triglyserider 0,82. Nå er jeg temmelig frustrert ettersom jeg sa at jeg ønsker å måle grunnet arvelig høyt kolesterol i familien. Ingenting i mitt kosthold tilsier at det skal være høyt. Drikker lite, røyker ikke, er aktiv hver eneste dag og spiser sunt. De rådene man får til å prøve å spise det ned er sånn jeg lever til vanlig, den maten jeg liker best. Er det andre med tilsvarende målinger som er medisinert, evnt har de sagt hvorfor dere ikke skal medisineres? Jeg er klar over at mitt ikke er veldig høyt, men til å være en ellers sunn kropp viser det at kroppen min ikke gjør det den skal med fett i leveren, og pga arvelighet burde jeg jo i det minste blitt fulgt opp med jevnlige målinger til de evnt ser at det må medisineres 🧐 Anonymkode: 80337...ad7
AnonymBruker Skrevet i går, 10:29 #2 Skrevet i går, 10:29 Hva ligger b12 hos deg? Du vet at leger nå måler aktivt b-12? Feks hos meg ligger aktivt b12 på 123 og det er normalt. Hva ligger d vitamin på? Både jeg og mannen hadde litt forhøyet Ldl kolesterol, min var på grensen 4.0 og hos han 5.9. Legen ba oss om å endre kosthold, aktive er vi jo fra før av. Vi endret kosthold, gikk mer turer, ofte dobbelt med tur og min Ldl ligger nå på 3.0 og hans på 3.6. Så i vårt tilfelle hjalp både det å endre kosthold og være f da mer aktive enn vi har vært før. Når det er sagt, så treng det ikke å være verken kosthold eller mosjon, men arvelig. Min mann på foreldre sin side, moren bruker kolesterol medisin. Det kan også være stress relatert hos noen. Jeg synes du burde bestille ny time eller bestill time privat. Du SKAL bli hørt. Anonymkode: e49c9...148 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:13 #3 Skrevet i går, 11:13 Du ber om å få tilsendt resultatene når de foreligger. Anonymkode: c6e4f...589 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:29 #4 Skrevet i går, 11:29 Jeg skrev at de målte ikke D- vitamin. B12 husker jeg ikke nå, men det var dårlig på alle fronter der. Det var liksom kolesterolet jeg hang meg mest opp i av dette, siden jeg sa at vi har arvelig høyt. Jeg går tur hver dag, som regel flere pga hund. Deler på det med mannen, men hver eneste dag har jeg gått, i 20 år nå. Jeg trener kondisjon to ganger, styrke 3 ganger ukentlig i tillegg. Vi spiser magert kjøtt, foretrekker kylling. Svært lite frityrstekte greier, kanskje 4-5 ganger i året. Kjøper vi mat ute så er det som regel en pizza, men lager helst alt hjemme. Spiser grove knekkebrød eller sukkerfri yoghurt med masse frø/ kjerner i til frokost/ lunsj, unntatt gjerne varme rundstykker lørdag eller søndag. Rikelig med frukt og grønt hver dag, og dette har også vært likt i 20 år. Har nok den arvelige typen, og får be om ny time 😅 Min mor fikk en gang 6 uker på seg til å prøve å endre det med diett. Hun spiser allerede sunt, men la til mer havre, enda mindre sukker/ fett enn hun pleier og reduserte kraftig i mengden rødt kjøtt. Hun gikk ned flere kilo (aldri vært tykk), men kolesterolet var uforandret og legen sa dette er ikke en type vi kan fikse med mat. Samme med min bror. Han har kuttet så drastisk i alt mulig, levd veldig restriktivt og spist mye fisk og salat for å øke det gode. Ingen effekt der heller, og han er også aktiv hver dag. Anonymkode: 80337...ad7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå