Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fullstendig utbrent. Jobber som pedagogisk leder og får ikke napp på jobbsøking. Hvordan holde ut? Hvordan går det med dere andre pedagogiske ledere? Er det like gale over hele linja, eller burde jeg byttet barnehage? Konstant sykdom og underbemanning. Stress, aldri nok tid til å gjøre alt vi må. Finnes det noen som har det greit i vår stilling? Alle kollegaene mine sier det samme som meg, flere søker seg bort. Finnes det håp, eller er det bare å kaste inn håndkle?

Anonymkode: f37d6...cac

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det har mye å si på hvordan barnehagen er, miljøet og barnegruppa. Jeg var i praksis (13 uker tilsammen over en lang periode) under utdanning. I en utrolig flott barnehage der det var utrolig godt arbeidsmiljø. De hadde knapt sykdom, utenom ei som var sykemeldt pga barnet sitt, men hun fikk tilsendt gaver og var med på div sosiale ting (de snakket om det). Alle var venner. Alle støttet hverandre. Det var mye hjelp på tvers av avdelingene og generelt "enkelt" å være der. De hadde gode rutiner på ting. Ene barnegruppen var tøff, men de taklet det bra. Generelt var barnegruppene veldig fine. Lett å finne på ting med dem. Godt samarbeid på avdelingene. 

Nå jobber jeg i en annen barnehage, som barnehagelærer, og det er så stress, hele barnehagen sliter med kaos, mangel på struktur og rutiner. Samtidig så blir alle forsøk på å lage orden motarbeidet.. Vanskelige foreldre, vanskelig å samarbeide med pedleder, en styrer som kommer flaksende inn i tide og utide for å kjefte for noe, skaper kaos og drar igjen. Er på avdelingene nå og da, men da sitter hun bare på mobilen. Ingen snakker sammen som kollegaer, ingen støtte, ingenting. Spurte pedleder hva jeg skal gjøre i feks plantiden min, men da ble hun sur for det må jeg finne ut av selv. Så det er virkelig viktig med hvordan arbeidsplassen er!  Det har mye å si på trivsel. Tror det påvirker barna også. 

Jeg revurderer hele yrket selv også, men søker meg til andre barnehager for å prøve en annen barnehage. Litt for å se om det er meg som er problemet eller arbeidsplassen min. Desverre ikke gode råd, annet enn å fortsette å søke andre jobber. Både barnehage og andre steder. Alle tåler feks sykdom og underbemanning om alt annet er på stell.. 

Anonymkode: 6ec28...0f6

AnonymBruker
Skrevet

Kast inn håndkleet og ta en tverrfaglig videreutdanning (trenger ikke å ta master), hvis du har mulighet til det. Det er verdt det for helsa sin del! Så lenge du har en bachelorgrad eller tilsvarende grad på minimum 180 studiepoeng, er du kvalifisert til mange videreutdanninger utenfor barnehagesektoren. Så lenge de ikke har spesielle opptakskrav. F.eks digitalisering, teknologi, ledelse, rådgiving/veiledning, psykisk helsearbeid og rus, psykosialt arbeid med barn og unge, ernæring etc.

Jeg er utdannet spesialpedagog med master, men kommer aldri til å sette mine føtter innen skole eller barnehagesektoren - før det blir bedre vilkår og mer ressurser. Satser på å bruke min spesialkompetanse innenfor didaktikk og teknologi, så jeg søker jobber innenfor flere bransjer.

Anonymkode: 4b75b...28b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hører jo om sånne barnehager, men jeg er usikker på om det er så bra som det ser ut. For alle har jo de samme rammene. 
Jeg liker deler av jobben. . Jeg liker å planlegge, utvikle, finne gode løsninger, veilede og jobbe med barna. Men jeg føler at selve pedlederrollen har blitt så utrolig mye mer enn det.

Det er hele tiden for lite folk, folk er syke, det mangler vikarer, og så skal man bare få det til å gå rundt. Og når bemanningen er dårlig, er det jo ikke sånn at de andre oppgavene forsvinner. De bare hoper seg opp.

Så du står der og skal være pedagogisk leder, men mesteparten av dagen går egentlig med til å være ekstra bemanning. Bleier, måltider, påkledning, trøsting, rydde, løse små og store problemer, passe på at alle har det bra og at dagen går rundt. Og så skal du liksom finne tid til planer, dokumentasjon, vurderinger, foreldrekontakt, veiledning av personalet og pedagogisk utviklingsarbeid oppi alt dette.

Og jeg blir så sykt avbrutt hele tiden. Jeg kan sette meg ned for å gjøre noe, og så går det kanskje fem minutter før noen trenger meg. Så tilbake til barna. Så en telefon. Så en forelder. Så en kollega som trenger hjelp. Så et barn som gråter. Så mangler vi plutselig en voksen et sted. Og når dagen er ferdig har jeg egentlig ikke fått gjort det jeg skulle.

Det som er litt absurd er at jeg samtidig har ganske mye ansvar. Hvis noe ikke fungerer på avdelingen, så føler jeg jo at det er mitt ansvar å få det til å fungere. Men jeg bestemmer jo ikke over bemanningen, vikarene, sykefraværet eller hvor mye tid jeg faktisk får til å gjøre lederjobben.

Og personalbiten kan også være ganske krevende. Man skal være leder og veilede folk, kanskje ta opp ting som ikke fungerer, fordele oppgaver osv., samtidig som man er kollega med de samme menneskene. Det er ikke alltid så lett.

Og så er det denne følelsen av aldri å være ferdig.. Jeg kan ha jobbet meg gjennom en helt sinnssyk dag og likevel gå hjem og tenke «Jeg fikk ikke gjort den rapporten. Jeg rakk ikke følge opp det barnet. Jeg fikk ikke snakket ordentlig med den ansatte. Jeg fikk ikke planlagt det jeg skulle»

Og da begynner jeg å lure på om det er jeg som ikke klarer å organisere meg godt nok, eller om det faktisk er for mye som skal gjøres innenfor de rammene vi har. Jeg må jobbe i alle pausene mine. Og jeg jobber langt mer enn fire timer som jeg skal bruke på planlegging, dokumentering, veiledning osv

Jeg er så lei av å hele tiden måtte løpe etter det som haster, i stedet for å få tid til å gjøre den jobben jeg faktisk er utdannet til. Jeg tror jeg nærmer meg slutten av dette yrket jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kast inn håndkleet og ta en tverrfaglig videreutdanning (trenger ikke å ta master), hvis du har mulighet til det. Det er verdt det for helsa sin del! Så lenge du har en bachelorgrad eller tilsvarende grad på minimum 180 studiepoeng, er du kvalifisert til mange videreutdanninger utenfor barnehagesektoren. Så lenge de ikke har spesielle opptakskrav. F.eks digitalisering, teknologi, ledelse, rådgiving/veiledning, psykisk helsearbeid og rus, psykosialt arbeid med barn og unge, ernæring etc.

Jeg er utdannet spesialpedagog med master, men kommer aldri til å sette mine føtter innen skole eller barnehagesektoren - før det blir bedre vilkår og mer ressurser. Satser på å bruke min spesialkompetanse innenfor didaktikk og teknologi, så jeg søker jobber innenfor flere bransjer.

Anonymkode: 4b75b...28b

Ja, jeg må kanskje det. Men, ikke så lett å bli student når man har hus, bil og barn. Det høres spennende ut. Jeg er veldig interessert i teknologi, har ikke tenkt at jeg kan gå videre med det med min barnehagelærer bachelor? 

Lykke til på jobbjakt ☺️

AnonymBruker
Skrevet

I datteren min sin barnehage er det sjeldent noen som er sykemeldt over lengre tid. Og om noen blir borte er det faste vikarer som kommer, og skulle de mangle folk noen timer stepper styreren i barnehagen inn. 

Jeg har jobbet i 2 barnehager som jeg selv gikk som barn når jeg var i begynnelsen av 20 årene, og flere ansatte var der når jeg gikk der. Så de har holdt ut en stund, men de har hatt en styrer som gjerne kan hjelpe om nødvendig. Sånn om de ikke får vikarer. 

Sånn egentlig plassene jeg har hatt dårlig erfaring med har styreren deltatt veldig lite i barnehagen, og jeg tenker enkelt dårlige valg har vært pga det. Feks ene gangen satt jeg som student med en totalt ukjent vikar for meg og ungene på avdelingen (8 barn på 1 år), og det var lite folk på alle avdelingene... men jeg tenker iallefall at det ville vært enklere forklare en 5 åring at en fremmed må passe en 1 åringer. Ideelt ville den situasjonen aldri blitt uansett. Jeg skulle være der 6 timer, men endte opp med å spørre om min far kunne hente mine for å kunne være til barnehagen stengte. 

Det er flere episoder, men fellesnevneren for min del er hvor delaktig styreren faktisk er. Muligens en delaktig styrer forstår mer av hverdagen, en økonomifyren som bare sitter på kontoret. 

Anonymkode: 11d03...ba4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...