Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i uke 17 av svangerskapet. På timen hos jordmor fortalte jeg at jeg ønsker planlagt keisersnitt, og ba om henvisning til sykehuset for vurdering.

Jeg forklarte at jeg har  panikkanfaller, at jeg har slitt med depresjon siden i fjor og at jeg brukte medisiner mot det, og at praksisen min på fødeavdelingen har gjort meg svært redd for komplikasjoner under vaginal fødsel. Jeg er spesielt redd for at barnet kan sette seg fast, få asfyksi og pådra seg hjerneskade. Denne frykten påvirker meg mye i hverdagen. Og pga panikkanfall jeg er redd at under fødselen alt skal gå gale.

Jordmor begynte imidlertid å overtale meg til å revurdere ønsket mitt. Hun sa at det var for tidlig å sende henvisning, fordi jeg ville få 100 % avslag nå, og at hun først ville sende henvisningen  bare i desember. Men til den tid helt sikkert hun skal overtale meg.

Jeg opplevde at bekymringene mine ikke ble tatt på alvor, og at ønsket mitt om en vurdering ved sykehuset ikke ble møtt slik jeg hadde håpet. 

Har dere hatt erfaring med ks pga fødselsangst? Og er det ikke for sent å begynne med henvisning i desember?

Anonymkode: 5528b...84a

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En ting er å sende henvisning, men du får ikke time hos lege dagen etter den er mottatt. Så sender dere henvisning i desember får dere samtale tidligst i januar. 

Jordmor kan også sende henvisning, så ta det opp på neste time der. Hvis ikke hadde jeg insitert på neste time hos fastlege, Fastlege trenger ikke være enig om ks, fastlege trenger kun å be om at du skal ha en samtale med lege på føden. 

Selv hadde jeg termin i midten av april og fikk time og dato for planlagt KS før jul.

Anonymkode: 848e7...70a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

En ting er å sende henvisning, men du får ikke time hos lege dagen etter den er mottatt. Så sender dere henvisning i desember får dere samtale tidligst i januar. 

Jordmor kan også sende henvisning, så ta det opp på neste time der. Hvis ikke hadde jeg insitert på neste time hos fastlege, Fastlege trenger ikke være enig om ks, fastlege trenger kun å be om at du skal ha en samtale med lege på føden. 

Selv hadde jeg termin i midten av april og fikk time og dato for planlagt KS før jul.

Anonymkode: 848e7...70a

Hvilken uke i svangerskapet var du i da henvisningen til sykehuset ble sendt?  Fikk du innvilget sitt ønske?

Jeg har ikke neste time hos jordmor før 1. desember. På timen i dag var hun veldig bestemt på at hun ikke ville sende henvisning nå. Hun sa at det var for tidlig, at jeg ville få avslag, og at henvisningen først skulle sendes i desember. Hun sa også at keisersnitt kan føre til mange helseproblemer for barnet og mora, og at jeg derfor burde føde vaginalt osv. Hun hadde null respekt at jeg selv er helsepersonell mer erfaren 16+ år og at nå jeg har depresjon med panikkanfall.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er i uke 17 av svangerskapet. På timen hos jordmor fortalte jeg at jeg ønsker planlagt keisersnitt, og ba om henvisning til sykehuset for vurdering.

Jeg forklarte at jeg har  panikkanfaller, at jeg har slitt med depresjon siden i fjor og at jeg brukte medisiner mot det, og at praksisen min på fødeavdelingen har gjort meg svært redd for komplikasjoner under vaginal fødsel. Jeg er spesielt redd for at barnet kan sette seg fast, få asfyksi og pådra seg hjerneskade. Denne frykten påvirker meg mye i hverdagen. Og pga panikkanfall jeg er redd at under fødselen alt skal gå gale.

Jordmor begynte imidlertid å overtale meg til å revurdere ønsket mitt. Hun sa at det var for tidlig å sende henvisning, fordi jeg ville få 100 % avslag nå, og at hun først ville sende henvisningen  bare i desember. Men til den tid helt sikkert hun skal overtale meg.

Jeg opplevde at bekymringene mine ikke ble tatt på alvor, og at ønsket mitt om en vurdering ved sykehuset ikke ble møtt slik jeg hadde håpet. 

Har dere hatt erfaring med ks pga fødselsangst? Og er det ikke for sent å begynne med henvisning i desember?

Tror ikke kroppen evner å få et sånt anfall under en fødsel. Men det er kun mine tanker da. 

Anonymkode: e20a6...04c

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Få unna henvisningen så du får kommet til samtale på sykehuset. Der fikk jeg mye mer trygging og kunnskap og vi fikk skrevet en konkret fødselsplan for mange ulike scenarioer. Å vite at smertelindring osv var banket inn i en plan hjalp meg mye.

I mitt tilfelle gikk det jo til helvette uansett, men da var det i det minste ingen som sa meg imot da jeg var gravid med nummer 2. KS var en fantastisk opplevelse.

Anonymkode: 202a2...a4b

AnonymBruker
Skrevet

Dette har JM kontroll på. Send henvisning i desember🙂

Anonymkode: baa14...81b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror ikke kroppen evner å få et sånt anfall under en fødsel. Men det er kun mine tanker da. 

Kanskje du bør tenke på andre ting i stedet?

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke bare bestemme keisersnitt selv, så jeg ville bedt om samtaletilbud for fødselsangst, det kan ofte behandles og legges gode planer som ivaretar frykten underveis. 

Snakk også med jm eller fastlege om støtte etter fødsel, med depresjon og panikkanfall som du tydeligvis ikke helt håndterer må du ha behandling for det asap (før baby kommer) og støtte etter fødsel for å passe på at baby får det hen trenger. 

Anonymkode: 6d4d8...332

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet du, i praksis har jeg selv sett en situasjon der en kvinne fikk et kraftig panikkanfall under fødselen og nærmest låste seg helt. Helsepersonellet måtte først bruke vakuum, men da det ikke hjalp, måtte de bruke tang. Det var en veldig vanskelig og skremmende opplevelse å være vitne til, og barnet fikk skader etterpå.

På grunn av det jeg har opplevd, og fordi jeg selv har utfordringer med psykisk helse nå, er jeg veldig redd for å havne i en lignende situasjon. Jeg ønsker ikke å ta den risikoen, og derfor ønsker jeg en grundig vurdering av planlagt keisersnitt.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Babyen min lå i sete og jeg ble også da forsøkt overtalt til vaginal fødsel. Jeg tenker ikke hensikten er å overkjøre deg, men at de ønsker å se om frykten roer seg noe frem mot desember. Det aller beste for de fleste barn er å bli født vaginalt, for ikke å snakke om for mor. 

Når det er sagt vet jeg om flere som fikk godkjent pga angst. Så få henvisning i desember og vær tydelig på hva du vil og hvorfor. Heier på deg ❤️

Anonymkode: 4dd9e...5af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette har JM kontroll på. Send henvisning i desember🙂

Anonymkode: baa14...81b

Å gå å være redd helt til desember er slitsomt.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan ikke bare bestemme keisersnitt selv, så jeg ville bedt om samtaletilbud for fødselsangst, det kan ofte behandles og legges gode planer som ivaretar frykten underveis. 

Snakk også med jm eller fastlege om støtte etter fødsel, med depresjon og panikkanfall som du tydeligvis ikke helt håndterer må du ha behandling for det asap (før baby kommer) og støtte etter fødsel for å passe på at baby får det hen trenger. 

det er overlege på sykehus som bestemmer. men alle gravide som har fødselsangst har lov å få henvisning til sykehus. Der de for samtaler og hvis det hjelper ikke da lege som bestemmer, men ikke jordmor som begynner å overkjøre den gravid.

AnonymBruker
Skrevet

Hør om du kan få samtaler på sykehuset, angående din fødselsangst.

Jeg hadde en første traumatisk fødsel, ble og grovt seksuelt misbrukt som barn. Så jeg ville ha keisersnitt andre gang. Men fikk gå i samtaler på sykehuset, hvor vi pratet mye. Jeg fikk flere turer på føden, hilste på jordmødre, og leger der. Så skrev vi en detaljert fødselsplan. Og jeg hadde en fantastisk fødsel, og jordmor var fantastisk, og fulgte planen min. 

Anonymkode: fa25d...ec0

• Liker 4
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Snakk med fastlegen din, de kan sende henvisning til sykehuset også.  Sykehusene anbefaler jo at man henvises tidlig til samtale og vurdering av dem. De sier ikke nei bare basert på tidspunktet man er henvist, det er bare tull! 

Anonymkode: 8e73d...9bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Av ulike grunner var jeg ikke hos jordmor i kommunen før i uke 23 eller noe sånt, og jeg ble også henvist til samtale med en jordmor på sykehuset pga. fødselsangst. Årsaken hos meg har å gjøre med traumer(foreligger ikke diagnose), og jeg følte meg veldig tatt på alvor, både av jordmor i kommunen og jordmor jeg snakket med på sykehuset. Jeg venter nå på å snakke med lege, men da vil jeg jo være noen uker inn i 3.trimester. Jeg husker jordmoren i kommunen sa at sykehuset også ønsker å få planlagte KS tidlig avklart. Så 3. trimester er visst tidlig:P Om du bare er i uke 17 så kan det være de tenker de har tid til å jobbe med dette sammen med deg og få deg trygg. Men selv om de forsøker så er det jo ikke sånn at du blir det, men hadde forsøkt å gå inn med åpent sinn. Jeg gikk jo egentlig inn i graviditeten med planer om vaginal fødsel, plutselig hadde jeg et panikkanfall(jeg har hatt slitt med panikkanfall før, men det er mange år siden og stakkars mannen min ble jo livredd😅). Og det var kort tid etter det det gikk opp for meg jeg hadde traumer(jeg har ironisk nok jobbet med folk med traumer!). Å oppdage det under graviditet er visstnok veldig vanlig:P Så ikke få helt panikk enda, selv om jeg har full forståelse for at du føler deg engstelig! Fokuset hos alle jeg snakket med var at jeg skulle gå inn i fødsel, uansett metode, og føle meg trygg. 

Anonymkode: d75e9...791

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bestemmer jo selv om du vil følges opp av lege eller jordmor i svangerskapet, så om du opplever at jordmor ikke tar hensyn er det jo bare å bestille time hos fastlegen. Du trenger ikke å “kreve” en time der. 

Jeg ville gjort som flere andre sier, heller få en henvisning for samtale først. Sykehuset skal ha et tilbud for dette for de med fødselsangst. 
Tror du vil få et ekstremt langt og tungt svangerskap om du allerede nå låser deg helt på at du “skal” ha keisersnitt. Skjønner at opplevelsen du var vitne til var vond, men du må få hjelp med tankene dine. Å få innvilget ks er en quick fix-løsning og gjør deg ikke friskere. 

Anonymkode: 4a5a6...39e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bestemmer jo selv om du vil følges opp av lege eller jordmor i svangerskapet, så om du opplever at jordmor ikke tar hensyn er det jo bare å bestille time hos fastlegen. Du trenger ikke å “kreve” en time der. 

Jeg ville gjort som flere andre sier, heller få en henvisning for samtale først. Sykehuset skal ha et tilbud for dette for de med fødselsangst. 
Tror du vil få et ekstremt langt og tungt svangerskap om du allerede nå låser deg helt på at du “skal” ha keisersnitt. Skjønner at opplevelsen du var vitne til var vond, men du må få hjelp med tankene dine. Å få innvilget ks er en quick fix-løsning og gjør deg ikke friskere. 

Anonymkode: 4a5a6...39e

Alvorlig talt, du snakker som om TS skal føde 50 barn de neste årene. Hvor nødvendig er det å bruke svangerskapet på å fikse denne angsten? Den er trolig bare aktuell 1-3 ganger i TS sitt liv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Enig, og det sier jeg som en som har fødselsangst selv. Jeg fikk det riktignok etter traumatisk fødsel, så det blir litt annerledes. 
Be om oppfølging for fødselsangsten din. Det virker som du har helsefaglig utdanning, siden du har vært i praksis på føden? Da bør du begynne med å få hjelp til å vurdere statistikk. De vanligste årsakene til fødselsangst er tidligere traumatisk fødsel, opplevd overgrep, og at man har psykiske lidelser fra før. Du er vel da antagelig i sistnevnte gruppe. 

Samtaleterapi og å lage gode avtaler rundt fødselen kan hjelpe mye. Du bør i alle fall gi det en sjanse. Å ta keisersnitt er IKKE en enkel utvei, hverken på kort eller på lang sikt. 

Anonymkode: a2a6e...9b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alvorlig talt, du snakker som om TS skal føde 50 barn de neste årene. Hvor nødvendig er det å bruke svangerskapet på å fikse denne angsten? Den er trolig bare aktuell 1-3 ganger i TS sitt liv.

En unødvendig bukoperasjon kan få konsekvenser i resten av TS sitt liv. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En unødvendig bukoperasjon kan få konsekvenser i resten av TS sitt liv. 

Det kan jaggu en fødsel også..

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...