Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet på et sted som kalles Vinn en sånn værnet bedrift. Og har opplevd vonde ting der og dårlig miljø

1. at en arbeidsveileder bare byttet på en frukt kjøring rute uten og ha et møte med meg en gang. At hun hadde bestemt og bytte på meg og en annen Persson. Jeg ville ordne opp i dette og spurte den andre Personen Om vi kunne bytte på oppgaven sånn at vi ikke ble lei eks og han var bare ja det går Ann. Og da ble arbeidsveileder 😡🤬 og sa til meg i stygg Tone NÅ HAR JEG AKURATT AVTALT MED HAN AT SÅNN BLIR DET! DET ER DU SOM IKKE FÅR DET MED DEG. Jeg ble så 😭😢 skuffet og ble😡 hvorfor tok hun arbeidsveilederen ikke et info møte med meg ? 

2. samme Arbeidsveileder nektet meg og være sammen med Jobbvenninen min Når hun var syk og måtte hjem. For jobbvenninen min hadde dårlig balanse og kunne slå seg fort. derfor var det naturlig at jeg ville passe på henne til noen hentet henne fordi jeg viste at hun stolte kun på meg og en annen. Men nei jeg ble sendt til en annen avdeling og Arbeidsveileder sto i dør åpningen til kantinen som hun nektet meg adgang. jeg bare 😡😢 at det går Ann. Jeg er voksen liksom. Er ikke noe barn.

3. gang jeg fikk kjeft for og ikke finne på noe siden jeg bare gikk rundt. Jeg tenker så hjelp meg til og finne på noe gøy da. Men nei dem hadde kun Jobbfrukt . Vaskeri og ved og tre. Og det ble kjedelig for en som meg. Som var vant til et Inn på Tunet/grønn omsorg opplegg som var mer Fleksibelt og kunne gjøre mye annet enn og ha et stramt strengt jobb opplegg 

4. En annen Arbeidsveileder i ved og tre stasjonen. sa til meg i vond Tone (ER DET IKKE KJEDELIG OG IKKE FINNE PÅ NOE ?) Jo sa jeg og svaret ble (TROR IKKE DU PASSER INN HER JEG! ) og da sa jeg at jeg skal slutte uansett og han sa (KANSKJE LIKE LURT DET! ) jeg tenker at dem vil gidder ikke en gang legge tilrette for mine interesser så det kan bli gøy for meg også. Og jeg trodde tilrettelagt arbeid var at dem hadde gode opplegg som gjelder den ene personen altså meg. Men nei da 

5. folks utenfra syn på vinn.                                folk sa alltid til meg at vinn var så mye mer at det var musikk linje og sy klær og mye annet gøy. Det tok ikke lang tid for jeg skjønte at det var en stor LØGN folk ville bare gi meg et godt inntrykk. Og det var også Kommunen som presset vinn på meg også og sa akkurat det samme. Dem legger tilrette for deg. Det er bare jug. Sånn går det når offentlig etat tar kontroll og tar vekk private aktører som grønn omsorg som passet meg utmerket godt. Men nei kommuen klager da på at det finnes ikke penger. Jeg tenker dem vil altså ikke bruke penger på det. Men det sier dem ikke. 
jeg har nå på fredag sakt opp Vinn As. Det er grenser for hvor mye skjeft en skal få og hvor lite inkludert en skal være. Så nå sitter jeg hjemme og mange mener det er feil og gjøre. Men det er faktisk ikke mitt Problem. Når ikke offentlig etat kan tenke seg litt om. Så mister jo jeg motivasjonen og gleden det er jo logisk. 

sånn har jeg det med det autisme liv 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du har misforstått litt.

Tilrettelagt arbeid betyr ikke at du skal kunne velge og vrake akkurat det du synes er gøy og har lyst til å gjøre der og da. Det er arbeid for de med utfordringer hvor oppgaven tilpasses slik at den er mulig å utføre for alle. Tilrettelagt arbeid betyr at arbeidsforhold, oppgaver, arbeidstid eller utstyr endres slik at en ansatt kan utføre jobben sin på en god måte ut fra sin personlige arbeidsevne.

Det kan gjøres endringer der som alle andre steder og du kan ikke bare gå fra når du selv ønsker.

Men man skal snakkes til med respekt, der har du rett.

Anonymkode: 53eac...e0a

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Arbeid er ikke dine interesser, det er arbeid  om det er tilrettelagt eller ikke ..

interesser har du utenom arbeid.

Anonymkode: 5a874...36d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror du har misforstått litt.

Tilrettelagt arbeid betyr ikke at du skal kunne velge og vrake akkurat det du synes er gøy og har lyst til å gjøre der og da. Det er arbeid for de med utfordringer hvor oppgaven tilpasses slik at den er mulig å utføre for alle. Tilrettelagt arbeid betyr at arbeidsforhold, oppgaver, arbeidstid eller utstyr endres slik at en ansatt kan utføre jobben sin på en god måte ut fra sin personlige arbeidsevne.

Det kan gjøres endringer der som alle andre steder og du kan ikke bare gå fra når du selv ønsker.

Men man skal snakkes til med respekt, der har du rett.

Anonymkode: 53eac...e0a

Det var ingen som sa dette til meg ikke en gang kommunen

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan be veilederen din om en oppfriskning i arbeidslivet? ❤️ Jeg tror kanskje det er litt misforståelser her, og selv om du har kjipe opplevelser er det ikke nødvendigvis fordi noen andre har gjort noe som faktisk er kjipt mot deg. 

Hvem ordnet deg jobb på Vinn? Kan du ta kontakt med vedkommende og be om å få litt mer opplæring/innføring i konseptet? Og hvordan man oppfører seg med kollegaer, ledere og så videre. 

Anonymkode: 76951...84e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør meg skikkelig vondt å lese hvordan du ble behandlet på Vinn. Du har helt rett: Du er en voksen person, og du fortjener å bli møtt med respekt og profesjonalitet, ikke med kjefting og dører som blokkeres!

For mange med autisme er forutsigbarhet, tydelig kommunikasjon og logikk helt avgjørende for å føle seg trygg på jobb. Når en arbeidsveileder plutselig endrer en kjørerute uten å ta et møte eller gi beskjed på forhånd, bryter de med dette grunnleggende behovet. At du i tillegg får kjeft når du prøver å finne en fleksibel og logisk løsning med kollegaen din, er helt bakmål.

Det er også helt naturlig at du følte omsorg for jobbvenninnen din. Å bli fysisk stengt ute fra kantinen på den måten er direkte respektløst og barnsliggjørende.

Du har helt rett i din definisjon: Tilrettelagt arbeid skal tilpasses mennesket, ikke omvendt. Når oppgavene på Vinn ble for rigide og monotone, var det veiledernes jobb å hjelpe deg med å finne oppgaver du trivdes med – ikke å kjefte på deg eller si at du ikke passer inn.

Jeg synes det var utrolig tøft og riktig av deg å si at du skal slutte når de ikke gidder å legge til rette for interessene dine. Du fortjener en arbeidsplass hvor du blir sett, forstått og verdsatt for den du er

Anonymkode: 42262...915

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det gjør meg skikkelig vondt å lese hvordan du ble behandlet på Vinn. Du har helt rett: Du er en voksen person, og du fortjener å bli møtt med respekt og profesjonalitet, ikke med kjefting og dører som blokkeres!

For mange med autisme er forutsigbarhet, tydelig kommunikasjon og logikk helt avgjørende for å føle seg trygg på jobb. Når en arbeidsveileder plutselig endrer en kjørerute uten å ta et møte eller gi beskjed på forhånd, bryter de med dette grunnleggende behovet. At du i tillegg får kjeft når du prøver å finne en fleksibel og logisk løsning med kollegaen din, er helt bakmål.

Det er også helt naturlig at du følte omsorg for jobbvenninnen din. Å bli fysisk stengt ute fra kantinen på den måten er direkte respektløst og barnsliggjørende.

Du har helt rett i din definisjon: Tilrettelagt arbeid skal tilpasses mennesket, ikke omvendt. Når oppgavene på Vinn ble for rigide og monotone, var det veiledernes jobb å hjelpe deg med å finne oppgaver du trivdes med – ikke å kjefte på deg eller si at du ikke passer inn.

Jeg synes det var utrolig tøft og riktig av deg å si at du skal slutte når de ikke gidder å legge til rette for interessene dine. Du fortjener en arbeidsplass hvor du blir sett, forstått og verdsatt for den du er

Anonymkode: 42262...915

Ja dem har nok sett på meg som at jeg er for oppegående autist enn at jeg fatisk hadde vanskeligheter det ble oversett

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kanskje du kan be veilederen din om en oppfriskning i arbeidslivet? ❤️ Jeg tror kanskje det er litt misforståelser her, og selv om du har kjipe opplevelser er det ikke nødvendigvis fordi noen andre har gjort noe som faktisk er kjipt mot deg. 

Hvem ordnet deg jobb på Vinn? Kan du ta kontakt med vedkommende og be om å få litt mer opplæring/innføring i konseptet? Og hvordan man oppfører seg med kollegaer, ledere og så videre. 

Kommunen ga meg det. Men dem gadd ikke en gang si hva det innebar 

AnonymBruker
Skrevet
Tannstol skrev (Akkurat nå):

Kommunen ga meg det. Men dem gadd ikke en gang si hva det innebar 

Ta kontakt med dem igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Arbeid er ikke dine interesser, det er arbeid  om det er tilrettelagt eller ikke ..

interesser har du utenom arbeid.

Anonymkode: 5a874...36d

Det har blitt mer vanlig at arbeid retter seg mer mot brukeren sine interesser.

For eksempel unge som liker gaming, og holder på å havne utenfor arbeid/skole kan få delta på tiltak som bruker gaming som en måte å komme tilbake i jobb/skole. Har til og med sett tiltak i kommunen som retter seg mot bilcross. 

Anonymkode: d8125...917

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

arbeid betyr ikke at du skal kunne velge og vrake akkurat det du synes er gøy og har lyst til å gjøre der og da.

Det har vært et probleme hele livet 🥹

Anonymkode: 05c01...98b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har blitt mer vanlig at arbeid retter seg mer mot brukeren sine interesser.

For eksempel unge som liker gaming, og holder på å havne utenfor arbeid/skole kan få delta på tiltak som bruker gaming som en måte å komme tilbake i jobb/skole. Har til og med sett tiltak i kommunen som retter seg mot bilcross. 

Anonymkode: d8125...917

Nja, det handler ofte om å få belastet ungdom bort fra gata. De som vil ha en jobb, som vil gå på skole men trenger hjelp med det får ikke kjøre bilkross og game. De blir satt i arbeidspraksis, kurs ol. 

Anonymkode: 50421...733

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det her høres ikke bra ut. 

Her så har jeg en sønn med autisme, med høy IQ, og gode kunnskaper innen medier og IT. Vi har 4 tilrettelagte bedrifter her vi bor, og håpet at han skulle kunne jobbe et av stedene. 3 av stedene lovet at han kunne jobbe med IT og medier, og sitte på kontor. Men viste seg at det var kun en av de, som hadde den muligheten. Men det stedet krevde at han jobbet minst 60%, lite fravær. Og de var ikke noe fleksible med arbeidstiden. For vi ba om at han kunne starte 30 min senere. For han sliter med å ta buss, spesielt da den er full av skoleungdom. Og den bussen han måtte ta, er full av skoleungdom. 30 min etterpå, er den ikke det. Men det gikk ikke. Så her ble det ikke noe for han, da ingen ville tilrettelegge.

Anonymkode: 3d73f...a07

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her så har jeg en sønn med autisme, med høy IQ, og gode kunnskaper innen medier og IT. Vi har 4 tilrettelagte bedrifter her vi bor, og håpet at han skulle kunne jobbe et av stedene. 3 av stedene lovet at han kunne jobbe med IT og medier, og sitte på kontor. Men viste seg at det var kun en av de, som hadde den muligheten. Men det stedet krevde at han jobbet minst 60%, lite fravær. Og de var ikke noe fleksible med arbeidstiden. For vi ba om at han kunne starte 30 min senere. For han sliter med å ta buss, spesielt da den er full av skoleungdom. Og den bussen han måtte ta, er full av skoleungdom. 30 min etterpå, er den ikke det. Men det gikk ikke. Så her ble det ikke noe for han, da ingen ville tilrettelegge.

Kan ta bussen før da…? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har vært et probleme hele livet 🥹

Anonymkode: 05c01...98b

Kanskje du skulle hatt faste samtaler hver uke med leder frem til det ikke er ett problem. Du er i en bedrift og disse bedriftene har krav om å produsere noe som de kan tjene penger på. Slik er det på alle disse stedene som driver med tilrettelagt arbeid, det er ikke hobby. Noen trives så godt at de føler det som en hobby selv om det er en jobb. Inn på tunet tiltak, der trenger de ikke tjene penger for det er ikke jobb det er aktivisering og da kan du oftere få oppgaver som du velger selv. 

Anonymkode: 50421...733

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan ta bussen før da…? 

Det er jo ikke sikkert det går buss før? Hos oss er første buss på morgenen skolebuss. 

Anonymkode: 4aeab...6eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er trist at dem som vil tilrettelegge får gjerne mindre og rutte med fordi sjefen skal følge sin plan uansett han er ikke interessert i alternativer han er opptatt av bedriften enn og se pensjonene som jobber der 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan ta bussen før da…? 

Den er like full av skoleungdom. Vi søkte om plass der, for å se om det ville gå. Men han fikk avslag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ta kontakt med dem igjen.

Hvorfor skal jeg ta kontakt med en etat som gir blanke i meg egentlig ?

AnonymBruker
Skrevet
Tannstol skrev (19 minutter siden):

Hvorfor skal jeg ta kontakt med en etat som gir blanke i meg egentlig ?

Eh….. er du seriøs? Det er jo du somntrenger hjelpen deres. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...