Gå til innhold

Redd for å ha hjernesykdom/svulst

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 23 år, og i den siste måneden har jeg hatt noe hodepinne her og der, og vært litt sliten. Men den siste ene uken har jeg hatt det mye verre. Har fått sånn trykk i hodet, svimmel, glemt et par ord her og der, og det verste er å sove. Jeg gruer meg til å sove fordi hver gang jeg legger meg får jeg trykk i hodet, uansett hvorda jeg sover. Så får jeg vondt i kjeven, får ømme armer og blir svimmel og våkner opp. noen ganger får jeg også sånn arm/ben/brain twitches. blir også varm i blant. Nå har jeg prøvd å sove i 2 timer og det funker ikke. 

Hver gang jeg søker opp symptomer får jeg enten stress eller hjernesvult opp og jeg er kjemperedd. I det siste har jeg også startet å få helseangst fordi jeg er redd for å dø. Jeg har noen ganger vondt i øynene/bak øynene men jeg bruker mye tid på mobilen. Jeg har ikke balansevansker, fler generelt ikke øm i ben eller armer når jeg er stående, og sånn typiske hjernesvulst trekk og en viktig ting jeg får ikke hodepinne om morgen men mest om kvelden. Har heller ikke kastet opp. 

Jeg har også gått gjennom en del dette året bla barndomshunden min sitt død, bestemoren min døde, hun andre fikk kreft og lever, jeg ble ferdig med bachelor, jeg starta en ny jobb osv. Jeg blir også stresset på jobben fordi jeg har mye ansvar og press og lederen forventer at man ikke er "syk og sliten" og alltid på. Og jeg har en tendens til å bli overstimulert fordi jeg er ganske engstelig. blodprvene mine har vært ok og jeg tørr ikke å gå til legen fordi tenk om de skal ta MR og jeg kommer til å bli kjempe stressa. Jeg vet at dette er sikkert idiotisk men har sett så mange tilfellr hvor folk blir diagnosert med stress og de har egentlig svulst, mange på min alder også. 

Anonymkode: b401b...2a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

blodprvene mine har vært ok og jeg tørr ikke å gå til legen fordi tenk om de skal ta MR og jeg kommer til å bli kjempe stressa. 

Anonymkode: b401b...2a8

Noe du ikke er nå, mener du? Langt bedre å være enormt engstelig og stressa den ene gangen, hvis man vurderer at det bør tas en MR, enn å gå rundt med påtrengende dødsangst hele tiden.

Du sier også at det er så mange tilfeller der folk som vurderes som bare stresset viser seg å ha en hjernesvulst. Det skjer selvfølgelig noen, men det tross alt er uendelig mye oftere at de ikke har en hjernesvulst. Hjernesvulst er langt, langt ned på listen over sannsynlige forklaringer på det du sliter med. Det vet du selv også. Det demper ikke angsten, selvfølgelig, men du vet også at det tross alt er mye mer sannsynlig at dette skyldes noe annet. Og det vil du heller ikke få rett behandling for hvis du ikke oppsøker lege. 

Anonymkode: 88e50...61e

• Liker 3
Skrevet

Du kan få beroligende før du tar MR. Bare fortell legen din at du er redd. 

Jeg tar MR minst én gang i året og det har jeg gjort i 20 år. 

Når du kommer til MR er helsepersonellet klar over at mange er redd og møter deg med ro og varme. 

De forklarer godt hva som skal skje. Du får en ledning med en knapp på du kan trykke på om det blir for ekkelt. Da kjører de deg rett ut igjen. 

Hvis du ligger helt i ro går det fort. Hvis det er kun hodet de vil se på tar det 10 minutter. Hvis de vil se flere deler av kroppen tar det litt lengre tid. 

Jeg har det nå såpass behagelig i en MR at jeg kan sovne der inne. Jeg har blitt vant til den høye lyden. Jeg vet jeg kan få ut av den når som helst. 

Men for all del, første gangen var pyton. Jeg skjønner deg godt. Det er noe med å ligge trangt inne i en veldig bråkete maskin. Men jeg fikk ut av den 3-4 ganger før de fikk gjort seg ferdig. 

Håper det hjalp litt? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som migrene. 

Anonymkode: 5fe6f...d57

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

MR går helt greit å ta. Jeg har skikkelig klaustrofobi, men jeg lukker øynene hele tiden jeg er inni der og prøver å tenke på noe hyggelig. Det går veldig fint.

Snakk med legen din. Alt du skriver tyder egentlig på angst pga det du har vært gjennom. Ikke uvanlig å bli engstelig og redd for å dø da. Hjertesykdom eller svulst i din alder er veldig sjelden. Men få det sjekka hos legen. Bestill en time i dag. Du skal ikke plages sånn her. 

Anonymkode: 4771e...536

• Nyttig 1
Skrevet

Du er inne i en dårlig sirkel med stress, angst og for lite søvn, høres det ut som

AnonymBruker
Skrevet

MR hode Evidia - 4000,-

Må ha henvisning fra legen, men hvis du sier at du betaler selv da får du.

Anonymkode: e28cc...3c1

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligheten for at det er hjernesvulst er svært liten. Mye av det du beskriver minner om mine symptomer når jeg har migrene, eller anspent nakke pga mye stress (som også kan gi migrene). Du bør gå til legen ts, ikke fordi det kan være hjernesvulst, men for at du skal få hjelp til å undersøke det uansett hva det er. 

Jeg hadde også en periode for mange år siden (før jeg fikk migrene) hvor jeg ofte våknet med hodepine og trykkfølelse i hodet. Det var mest sannsynlig stressrelatert, men legen henviste meg uansett til mr. Det var aldri snakk om at han mistenkte svulst, men jeg synes det var fint å få det sjekket ut. 

Anonymkode: eb06f...b81

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det beste du kan gjøre for deg selv nå er å komme deg til legen og få en ordentlig undersøkelse. Mest sannsynlig er det ikke noe alvorlig, men samtidig skal man ta slike symptomer på alvor, spesielt når det er nyoppstått. Om det skulle vise seg å være det du frykter er det veldig viktig å oppdage det så tidlig som mulig. 
Å gå slik å frykte det værste er vondt. Samtidig blir det en litt vond sirkel da symptomene du beskriver også kan forsterkes av stress/angst.

Anonymkode: c40df...78d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke tanken om at du ikke vil til legen. Du er jo allerede kjempestressa. Er det ikke bedre å få et svar, da?

Anonymkode: 24467...01c

AnonymBruker
Skrevet

Aldri sett noen skrive hodepinne før. Sitter hodet ditt på en pinne ts? 

Anonymkode: 7ead8...b50

AnonymBruker
Skrevet

Med stor sannsynlighet er ikke dette hjernesvulst. Om jeg skal berolige deg. Blir det forverring kan det jo utredes.

Men stress og angst (som kanskje du har utviklet) gjør også mye med kroppen og kan gi mange symptomer. Hodepine og vondt i øynene kan være så harmløst som dårlig syn. 

Anonymkode: 0a3ed...fa5

Skrevet

Stress fører til stive skuldrer og nakke som igjen fører til hodepine, trykk og stram kjeve. Trykk bak øynene kommer ofter fra spenningshodepine og blir absolutt ikke bedre av skjermbruk. 
Alt du nevner kommer mest sannsynlig fra stress og bekymringer. 

Jeg har hjernesvulst og mine symptomer var annerledes. Ekstrem svimmelhet, kvalme med oppkast og hørselstap. 

Uansett så synes jeg du skal ta en tur til legen, det bør man alltid når man ikke føler seg frisk. Det er ytterst sjelden noe alvorlig. 

Anonymkode: 32543...35b

Skrevet

Ca.2 % har godartet svulst i hodet, så helt sjeldent er det absolutt ikke. De fleste lever livet helt fint uten en gang å vite at de har det. Svært mange oppdager det ved tilfeldig MR for andre ting. Dersom hodepinen plager deg, må du ta en MR. Du kan da ikke gå rundt og bekymre deg konstant, det sliter på helsa. Sjansen for ondartet svulst er liten! 

Anonymkode: ffc24...48f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...