Gå til innhold

Behandlet psoriasis med kostholdsendring?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe som har lykkes med å bli bedre av psoriasis ved å endre kosthold? Hva spiste du, og hvor lang tid tok det før du opplevde bedring?

Anonymkode: 7927e...5cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eksen min har psoriasis, største endringene var med været, sol og sommer, men når han spiste makrell i tomat, tran, avokado, oljer i salat osv, så ble huden bedre også. 

Anonymkode: a8d5e...399

AnonymBruker
Skrevet

Droppet mat med gjær i, kuttet ned på hvetemel. Så går mye i havremel og bakepulver i stede. Sukker er nei-nei.

Anonymkode: 2b143...935

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg tok det så langt som til keto i et par år fordi også har leddgikt / revmatisme. Det var helt gull. 

i et « vanlig « kosthold reagerer huden min positivt på fett, spesielt avokado, nøtter, kokosolje . 
Mye svinekjøtt, løk, sitrusfrukt og sukker irriterer huden. 

Sol er det beste da. Husker jeg fikk gratis solarium 2 ganger i uka via Helfo før .  Slutt på det gitt, men prøver få til en tur sydover ila vinteren. 

Anonymkode: c621a...153

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eksen min har psoriasis, største endringene var med været, sol og sommer, men når han spiste makrell i tomat, tran, avokado, oljer i salat osv, så ble huden bedre også. 

Anonymkode: a8d5e...399

Jeg har også hatt positiv erfaring med sol og bading i saltvann. Gode tips på matvarer det der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Droppet mat med gjær i, kuttet ned på hvetemel. Så går mye i havremel og bakepulver i stede. Sukker er nei-nei.

Spennende, og det virker overkommelig å kutte ut gjær og begrense havregrøt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Spennende, og det virker overkommelig å kutte ut gjær og begrense havregrøt.

Jeg gikk på keto et par år også, og det var helt klart det beste for psoriasisen. Men det er livsbegrensende på så mange andre måter og jeg ble nesten spiseforstyrret av det. Så da tok jeg heller vekk de største synderne, som da som sagt er hvete, gjær og sukker. Mye lettere å forholde seg til😅 Lykke til!

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kutte ut lektiner. Gluten er det mest kjente lektinet. Lektiner ligner på våre egne celler, og kroppen kan begynne å angripe seg selv, altså gi autoimmune sykdommer som psoriasis. Dette viser også en studie på lektiner og psoriasis:  https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1346-8138.16323

Lektiner finner du særlig mye av i bønner, linser, soya, nøtter, frø, korn (særlig fullkorn), potet, tomat, paprika, squash.

Anonymkode: 64327...7c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...