AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:29 #1 Skrevet tirsdag kl. 16:29 Hei, Noen som vil dele erfaring fra samtaler på sykehuset ang fødselsangst? hadde første samtale i dag, og jordmor der sa vi skulle ha 3 samtaler til før fødsel. Føler ikke denne første samtalen hjalp noe særlig, selv om jeg setter pris på at angsten tas på alvor.. Jeg har utrolig lyst på en fin fødsel, men det føles så håpløst foreløpig… Har ikke lyst til å gi helt opp og be om at keisersnitt blir vurdert enda. noen som vil dele sine erfaringer? Anonymkode: ac274...04a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:33 #2 Skrevet tirsdag kl. 18:33 Hadde slike samtaler på Ullevål for sikkert 15 år siden, de var kjempefine. Jeg hadde flere enn 4 vet jeg. Men hadde en helt fantastisk fødsel etterpå! Fra å egentlig tenke at jeg aldri skulle ha et barn til (første fødsel var ekstremt traumatiserende) og få total panikk når testen var positiv. Men som sagt, helt nydelig andre fødsel. Anonymkode: 2bd67...07e 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:36 #3 Skrevet tirsdag kl. 18:36 Les deg opp på fødsel. Positive bøker om fødsel, ikke skrekkhistorier på nett Anonymkode: 19aef...ebf
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:28 #4 Skrevet tirsdag kl. 20:28 Kan man be om keisersnitt om man ikke ønsker å føde vaginalt? Anonymkode: e582d...e6a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:31 #5 Skrevet onsdag kl. 07:31 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kan man be om keisersnitt om man ikke ønsker å føde vaginalt? Anonymkode: e582d...e6a Nei, det er en unntaksprosedyre. I ekstreme tilfeller av fødselsangst kan det vurderes. Men generelt så kan man ikke velge keisersnitt i Norge, nei. Anonymkode: 62e23...90f
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:36 #6 Skrevet onsdag kl. 07:36 Vet ikke om dette hjelper å høre. Men jeg hadde en ganske så komplisert fødsel i mars. Innlagt på sykehuset i over en uke. Igangsatt pga mistanke om morkakesvikt og jenta ville ikke ut så det var tiltak etter tiltak. Men jeg ble så godt ivaretatt. Jeg ble slitnere og slitnere, men følte meg i så trygge hender hos personalet. Jeg hadde mannen min der hele tiden også, det var viktig for meg. Jeg tenker tilbake på fødselen og syns jeg hadde en veldig fin opplevelse. Husker jeg beskrev rett etter fødselen at det var som en «fest» å føde, med toppen av alt i det øyeblikket hun ble født. Ingen fødsler er like. Men dersom det skulle være grusomt å føde, så hadde jeg jo syntes det var helt forferdelig. Men nei det kan jeg virkelig ikke si. Jeg er så takknemlig for den opplevelsen, verdens fineste opplevelse ❤️ Anonymkode: 8e1fc...249 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:37 #7 Skrevet onsdag kl. 07:37 Jeg lurer litt på hva du ser for deg? Fødsel er jo ikke noe man gleder seg til (med noen unntak), fødsel er vondt, føles dramatisk og gir ofte plager etterpå. Anonymkode: e0018...cef
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:45 #8 Skrevet onsdag kl. 07:45 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg lurer litt på hva du ser for deg? Fødsel er jo ikke noe man gleder seg til (med noen unntak), fødsel er vondt, føles dramatisk og gir ofte plager etterpå. Anonymkode: e0018...cef Dårlig svar til en som har fødselsangst. Anonymkode: 8e1fc...249 1 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:21 #9 Skrevet onsdag kl. 15:21 ts her: Tusen takk til de som har svart 🥰 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Les deg opp på fødsel. Positive bøker om fødsel, ikke skrekkhistorier på nett Anonymkode: 19aef...ebf jordmor mente dette var unødvendig pengebruk da angsten ikke kommer fra «feil mindset» sliter med følelsen av å ikke bestemme over meg selv/min egen kropp i en veldig sårbar situasjon. Er veldig engstelig for å få samme følelse som når jeg har vært utsatt for overgrep tidligere. Har veldig lyst til å få en fantastisk fødsel, men kjenner kun at jeg vil gråte/ panikk/ angst… Anonymkode: ac274...04a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:50 #10 Skrevet onsdag kl. 17:50 Kan du bytte jordmor? Jeg hadde ikke fødselsangst men gruet meg til å miste kontrollen under selve fødselen. Dermed tok jeg et fødselskurs, skrev fødebrev og fødte uten epidural men med lystgass og følte at jeg hadde en form for kontroll hele veien. Ikke har jeg noe varig men eller plager etter fødselen heller og gruer meg ingenting til neste fødsel nå som jeg er gravid igjen. Anonymkode: 9d55b...804
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:05 #11 Skrevet onsdag kl. 23:05 AnonymBruker skrev (7 timer siden): ts her: Tusen takk til de som har svart 🥰 jordmor mente dette var unødvendig pengebruk da angsten ikke kommer fra «feil mindset» sliter med følelsen av å ikke bestemme over meg selv/min egen kropp i en veldig sårbar situasjon. Er veldig engstelig for å få samme følelse som når jeg har vært utsatt for overgrep tidligere. Har veldig lyst til å få en fantastisk fødsel, men kjenner kun at jeg vil gråte/ panikk/ angst… Anonymkode: ac274...04a Kjenner jeg blir irritert på denne jordmoren din. JO det hjalp meg MASSE å ta positiv fødsel kurset!!!! Hadde ødelagt selvtillit etter mye mobbing både i oppvekst og i daværende jobb, samt møtt dårlige menn før nåværende samboer. Hadde absolutt ingen tro på egne evner til å føde…. Helt til jeg tok positiv fødsel-kurset. Bytt jordmor om du kan! Og ta kurset ❤️ Anonymkode: 8e1fc...249 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:31 #12 Skrevet onsdag kl. 23:31 AnonymBruker skrev (På 29.9.2026 den 18.29): Hei, Noen som vil dele erfaring fra samtaler på sykehuset ang fødselsangst? hadde første samtale i dag, og jordmor der sa vi skulle ha 3 samtaler til før fødsel. Føler ikke denne første samtalen hjalp noe særlig, selv om jeg setter pris på at angsten tas på alvor.. Jeg har utrolig lyst på en fin fødsel, men det føles så håpløst foreløpig… Har ikke lyst til å gi helt opp og be om at keisersnitt blir vurdert enda. noen som vil dele sine erfaringer? Anonymkode: ac274...04a Pratet med jordmor om det, og fødte i badekar. Anonymkode: 670ef...624
AnonymBruker Skrevet i går, 13:01 #13 Skrevet i går, 13:01 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kjenner jeg blir irritert på denne jordmoren din. JO det hjalp meg MASSE å ta positiv fødsel kurset!!!! Hadde ødelagt selvtillit etter mye mobbing både i oppvekst og i daværende jobb, samt møtt dårlige menn før nåværende samboer. Hadde absolutt ingen tro på egne evner til å føde…. Helt til jeg tok positiv fødsel-kurset. Bytt jordmor om du kan! Og ta kurset ❤️ Anonymkode: 8e1fc...249 Jeg mener Positiv Fødsel er noe forbanna tull. Veldig glad jeg ikke tok det før første fødsel for da hadde fødsel blitt enda mer krise. Tok kurset for å se om det kunne bidra positivt til neste fødsel men kurset var så fullt av tull at jeg bare ble mer negativ. Men ja, hun hadde nok klart å lure meg om jeg så det før første fødsel. Det som fungerte aller best var å snakke med jordmødre på sykehuset. Anonymkode: 7af80...548
AnonymBruker Skrevet i går, 16:26 #14 Skrevet i går, 16:26 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg mener Positiv Fødsel er noe forbanna tull. Veldig glad jeg ikke tok det før første fødsel for da hadde fødsel blitt enda mer krise. Tok kurset for å se om det kunne bidra positivt til neste fødsel men kurset var så fullt av tull at jeg bare ble mer negativ. Men ja, hun hadde nok klart å lure meg om jeg så det før første fødsel. Det som fungerte aller best var å snakke med jordmødre på sykehuset. Anonymkode: 7af80...548 Kan du spesifisere hva med kurset du mener er tull? Anonymkode: 8e1fc...249
AnonymBruker Skrevet i går, 16:35 #15 Skrevet i går, 16:35 AnonymBruker skrev (På 30.9.2026 den 17.21): ts her: Tusen takk til de som har svart 🥰 jordmor mente dette var unødvendig pengebruk da angsten ikke kommer fra «feil mindset» sliter med følelsen av å ikke bestemme over meg selv/min egen kropp i en veldig sårbar situasjon. Er veldig engstelig for å få samme følelse som når jeg har vært utsatt for overgrep tidligere. Har veldig lyst til å få en fantastisk fødsel, men kjenner kun at jeg vil gråte/ panikk/ angst… Anonymkode: ac274...04a Jeg fødte for under et år siden og slet med akkurat det samme som deg. Jeg var på samtaler, følte ikke at de direkte hjalp, men det hjalp meg mye å få se avdelingen, føderom, og få en del praktisk informasjon rett og slett. Jeg "ga opp" eller hva jeg skal si, tenkte at kroppen ordner det vel, for ungen må ut... Fødselen var litt dramatisk, med klipp og tang (nesten hastekeisersnitt), men så gikk det vaginalt likevel. Jeg opplevde aldri noe av det jeg fryktet, eller noen vonde flashbacks eller minner. Man er så pumpa på adrenalin, får beskjed om hva man skal gjøre, kjenner kroppen jobber, og er godt ivaretatt. Håper dette kan være litt til hjelp fra ei som har stått i det samme. Ærlig talt tar jeg heller denne fødselen igjen flere ganger, enn å gå gravid 😅🥰 Anonymkode: ff2f4...530 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå