Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg har jobbet på en arbeidsplass i 3 år nå. Jeg har en  rådgiver stilling i et mellomstort selskap. Jeg har  tenkt på å utvikle meg internt i selskapet. Men jeg ser at det er veldig vanskelig å utvikle seg internt i dette selskapet.

Jeg  har bachelor fullført og 1 årsstudium i et annet felt. Når jeg har dratt på intervju internt har jeg fått høre fra toppledere du har en svak CV. Dette har såret meg veldig å høre fra toppleder. Har også hørt flere ganger fra min leder at jeg er  for ung  for å rykke opp til å bli leder elle noe annet internt så må jeg vente i noen år til. Jeg fyller 30 snart, og føler jeg blir holdt tilbake. Jeg er aldri syk heller og har gode resultater ellers

Men samtidig ser jeg at flere av mine venniner på andre arbeidsplasser utvikler seg internt raskt. Og her er det ikke bare jeg som er den eneste som blir låst fast, men andre kollegaer også som har jobbet i 4-5 år som ikke har utviklet seg ennå internt

Skal jeg søke på andre jobber eksternt?  Når ikke jobben fokuserer på intern utvikling

Anonymkode: c5287...7f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener du har svaret på dette helt selv: selvsagt søker du andre stillinger. 

Unngå å klage på nåværende arbeidsplass, og husk at uviklingsmuligheter også kan initieres av deg selv. Ta alt du kan av relevante interne kurs, kartlegg hvilken kompetanse som er viktig, søk videreutdanninger selv (du har rett til permisjon, men ikke nødvendigvis med lønn). Fokuser også på prestasjoner, resultater og måloppnåelse.

At noen har sagt du har svak CV kommer jo an på konteksten det ble sagt i: hva slags stilling vedkommende vurderte deg for svak til, hvem vedkommende sammenliknet deg med, i hvilken sammenheng dette ble sagt osv osv. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan enten søke deg videre eksternt nå. Eller stå i en jobb du mestrer godt og bruke ekstra kapasitet på å engasjere deg i faglige nettverk og meetups, ta noen studiepoeng på egen regning. Sertifiser deg i noe. Ta frivillige verv. Alt dette "bygger cv". Og det viser at du tar initiativ og har god arbeidskapasitet. 

Er du 30, tatt en rett frem utdanning, ingen barn og yter okei i en stilling det er 20 av på dusinet så stikker du deg ikke ut på noen måte for å sette det på spissen.

For min egen del så tok jeg 5studiepoeng i programmering på kveldstid mens barna var små. Jeg leste med hørselvern mens pappaen la barna noen kvelder, eller satt igjen på kontoret en time her og der. Jeg gjorde dette to semestre, og det var nok til å bli headhuntet til en annen arbeidsgiver. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det gjelder arbeidsplassen din, men enkelte steder må man ha mastergrad og en del års erfaring for å kunne bli seniorrådgiver eller stige i gradene. Selv jeg som har studert i totalt ni år (ikke PhD) og snart har åtte års erfaring bak meg, er fortsatt «bare» rådgiver. Med tanke på at du ikke engang har fylt 30, synes jeg ikke du bør klage.

Når det er sagt, er det ingen som hindrer deg i å søke eksternt. Er man misfornøyd med jobben sin eller hvordan man blir behandlet av arbeidsgiver, er dette oftest det enkleste å gjøre :) 

Anonymkode: c65f1...248

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...