AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Skrevet 17 timer siden 3.klassingen har ofte villet gå hjem fra skolen alene, uten at vi har forstått hvorfor, for i nabolaget bor flere av de hun går i klasse med. På sfo oppfordres det til at flere går sammen dersom de skal samme vei og skal hjem til samme tid. De ansatte der ordner med dette slik at de sendes ut av døra i en samlet gruppe. Nå viser det seg at de andre ignorerer min datter helt når de går sammen hjem. De begynner f.eks å snakke et hemmelig «språk» sammen som hun ikke forstår og hun føler seg veldig utenfor. Dette føyer seg inn i en rekke andre hendelser der de heller ikke har vært særlig hyggelige. Er dette utestengelse som jeg bør gjøre noe med og i såfall hva? Anonymkode: e2197...5a7 6
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #2 Skrevet 17 timer siden Det kommer helt an på. Har hun andre venner? Om hun har andre venner på skolen og i fritiden så kan det være like greit å gå alene hjem fra sfo. Man MÅ ikke bli venner med folk som oppfører seg dårlig med en. Hvis de ellers ikke plager datteren din så er det bare å la de være.... Anonymkode: fa483...934 3
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #3 Skrevet 17 timer siden Det er ikke noe å lure på en gang, dette er helt klart utestengelse. Jeg opplevde noe av det samme, bortsett fra at her var det min datter og hennes venninner som utestengte en annen liten jente. Mest for "gøy", de hadde ingen konkrete årsaker til å gjøre dette, men selvsagt opplevdes det fælt for denne jenta. Heldigvis tok foreldrene hennes raskt kontakt med oss og gjorde oss oppmerksomme på dette, og vi tok selvsagt affære på en grei måte for alle parter. Det ordnet seg helt fint, nå er det ingen som går alene hjem lenger, og vi foreldre er veldig obs på at dette ikke skjer igjen. Anonymkode: d0d2c...e7c 5 2 2
Ibot Skrevet 17 timer siden #4 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke noe å lure på en gang, dette er helt klart utestengelse. Jeg opplevde noe av det samme, bortsett fra at her var det min datter og hennes venninner som utestengte en annen liten jente. Mest for "gøy", de hadde ingen konkrete årsaker til å gjøre dette, men selvsagt opplevdes det fælt for denne jenta. Heldigvis tok foreldrene hennes raskt kontakt med oss og gjorde oss oppmerksomme på dette, og vi tok selvsagt affære på en grei måte for alle parter. Det ordnet seg helt fint, nå er det ingen som går alene hjem lenger, og vi foreldre er veldig obs på at dette ikke skjer igjen. Anonymkode: d0d2c...e7c Takket være foreldre som deg så er det mulig å få bukt med slike problemer. Når foreldre tør å ta tak i egne unger. Håper ts møter like mye forståelse dersom hun tar kontakt med disse barnas foreldre. 12 3 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #5 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke noe å lure på en gang, dette er helt klart utestengelse. Jeg opplevde noe av det samme, bortsett fra at her var det min datter og hennes venninner som utestengte en annen liten jente. Mest for "gøy", de hadde ingen konkrete årsaker til å gjøre dette, men selvsagt opplevdes det fælt for denne jenta. Heldigvis tok foreldrene hennes raskt kontakt med oss og gjorde oss oppmerksomme på dette, og vi tok selvsagt affære på en grei måte for alle parter. Det ordnet seg helt fint, nå er det ingen som går alene hjem lenger, og vi foreldre er veldig obs på at dette ikke skjer igjen. Anonymkode: d0d2c...e7c Du gir meg håp, det er fortvilende med alle de barnslige foreldrene nå som tror at deres barn er de eneste som ikke trenger veiledning noen gang fordi de allerede er helt perfekte, og tar det som personlig kritikk når ungen deres har vært like dritt som alle unger kan finne på å være mer eller mindre bevisst... jeg har to barn hvor det er mange fornuftige foreldre på kullet til den eldste og få på kullet til den yngste, jeg er glad yngste er gutt for jente konfliktene hos ham ender med foreldre krig i stedet for løsninger vi fant sammen hos den eldste.... Anonymkode: f94df...f5f 3
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #6 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): 3.klassingen har ofte villet gå hjem fra skolen alene, uten at vi har forstått hvorfor, for i nabolaget bor flere av de hun går i klasse med. På sfo oppfordres det til at flere går sammen dersom de skal samme vei og skal hjem til samme tid. De ansatte der ordner med dette slik at de sendes ut av døra i en samlet gruppe. Nå viser det seg at de andre ignorerer min datter helt når de går sammen hjem. De begynner f.eks å snakke et hemmelig «språk» sammen som hun ikke forstår og hun føler seg veldig utenfor. Dette føyer seg inn i en rekke andre hendelser der de heller ikke har vært særlig hyggelige. Er dette utestengelse som jeg bør gjøre noe med og i såfall hva? Anonymkode: e2197...5a7 Lurer du virkelig på pm dette er utestengelse?!? Stakkkars jenta di, håper hun får seg bedre venner snart! Disse er bare å kaste. La henne heller gå alene, enn med disse "vennene". Anonymkode: 6bb72...490
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #7 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Lurer du virkelig på pm dette er utestengelse?!? Stakkkars jenta di, håper hun får seg bedre venner snart! Disse er bare å kaste. La henne heller gå alene, enn med disse "vennene". Anonymkode: 6bb72...490 Jeg er veldig uenig. Det er ikke bare å "kaste" alle som oppfører seg urimelig mot deg. I vårt tilfelle over her, var det en "morsom" lek, et barnslig påfunn, som utartet seg. Det er ikke sånn at barn automatisk er drittsekker og har onde hensikter selv om de gjør dumme ting. I vårt tilfelle gikk vi voksne inn og veiledet de involverte barna, nå er alle gode venner og har det supert sammen. Tenk så trist om man skulle fulgt ditt råd. Anonymkode: d0d2c...e7c 3
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Skrevet 11 timer siden Så må man jo spørre, hvordan oppfører ditt barn seg mot disse jentene? Er de venner ellers? Jeg hadde nabojenter jeg ikke ville være med som barn, fordi jeg syns oppførselen deres var utrolig slitsom. En var manipulativ, en annen utrolig klengete. Noen ganger må man ta en titt på egen unge før man kritiserer alle andre. Anonymkode: 6dc2b...615
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ikke noe å lure på en gang, dette er helt klart utestengelse. Jeg opplevde noe av det samme, bortsett fra at her var det min datter og hennes venninner som utestengte en annen liten jente. Mest for "gøy", de hadde ingen konkrete årsaker til å gjøre dette, men selvsagt opplevdes det fælt for denne jenta. Heldigvis tok foreldrene hennes raskt kontakt med oss og gjorde oss oppmerksomme på dette, og vi tok selvsagt affære på en grei måte for alle parter. Det ordnet seg helt fint, nå er det ingen som går alene hjem lenger, og vi foreldre er veldig obs på at dette ikke skjer igjen. Anonymkode: d0d2c...e7c Samme erfaring ang andre hendelser på skolevei, at det har nyttet masse å ta dette opp med foreldrene. Hos oss ville datter plutselig gå alene, skjønte jo at det lå noe bak. Fikk tilslutt frem at det ene barnet i følget klarte å lage masse drama på veien. Andre barn som gråt og bare kaos. Min datter ville ikke gå med henne mer. De bor i nærheten og jeg kjenner foreldrene sånn passe godt, så jeg tok med meg datter og banket på og sa at vi må snakke litt om ting som skjer på skoleveien. Men har også lært å aldri anklage andre barn, jeg får bare en side av historien. Så jeg sier alltid no ala "Mitt barn opplever at" og tar det derfra. Og legger meg med en gang flat for at jeg bare vet hva mitt barn forteller. Og at jeg derfor lurer på om de har hørt noe om saken. Bare gjort det en gang hittil, med begge barna til stede. Det andre barnet bare kviet seg skikkelig og svarte "vet ikke" på alt foreldrene spurte henne om. Helt opplagt ubekvem pga avslørt slik jeg så det. Uansett avsluttet vi bare med at vi voksne sa tydelig til begge at alle skal ha det bra på skoleveien, det forventer vi. Fra den dagen null problem på skolevei... hadde nok bare fortsatt om ikke det ble konfrontert. Dette en 2. og en 3. klassing. Så anbefaler absolutt å ta tak i det med foreldrene til de andre først. Hvis ingen endring må du forklare for SFO at de ikke kan sende ditt barn hjemover med folk som behandler andre barn slik. Bedre å få gå alene da. Ikke alltid foreldre er lydhøre nemlig. Men kan komme veldig an på hvordan man selv kommuniserer. Vær ydmyk for at du ikke vet alt, for vi vet aldri alt. Forklar bare hva barnet opplever og at det er leit om det er sånn. Se om ikke foreldrene da tar oppvasken selv så lenge de ikke føler at du anklager barna deres. Større sjans da vil jeg faktisk tro. Anonymkode: a0592...44c
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samme erfaring ang andre hendelser på skolevei, at det har nyttet masse å ta dette opp med foreldrene. Hos oss ville datter plutselig gå alene, skjønte jo at det lå noe bak. Fikk tilslutt frem at det ene barnet i følget klarte å lage masse drama på veien. Andre barn som gråt og bare kaos. Min datter ville ikke gå med henne mer. De bor i nærheten og jeg kjenner foreldrene sånn passe godt, så jeg tok med meg datter og banket på og sa at vi må snakke litt om ting som skjer på skoleveien. Men har også lært å aldri anklage andre barn, jeg får bare en side av historien. Så jeg sier alltid no ala "Mitt barn opplever at" og tar det derfra. Og legger meg med en gang flat for at jeg bare vet hva mitt barn forteller. Og at jeg derfor lurer på om de har hørt noe om saken. Bare gjort det en gang hittil, med begge barna til stede. Det andre barnet bare kviet seg skikkelig og svarte "vet ikke" på alt foreldrene spurte henne om. Helt opplagt ubekvem pga avslørt slik jeg så det. Uansett avsluttet vi bare med at vi voksne sa tydelig til begge at alle skal ha det bra på skoleveien, det forventer vi. Fra den dagen null problem på skolevei... hadde nok bare fortsatt om ikke det ble konfrontert. Dette en 2. og en 3. klassing. Så anbefaler absolutt å ta tak i det med foreldrene til de andre først. Hvis ingen endring må du forklare for SFO at de ikke kan sende ditt barn hjemover med folk som behandler andre barn slik. Bedre å få gå alene da. Ikke alltid foreldre er lydhøre nemlig. Men kan komme veldig an på hvordan man selv kommuniserer. Vær ydmyk for at du ikke vet alt, for vi vet aldri alt. Forklar bare hva barnet opplever og at det er leit om det er sånn. Se om ikke foreldrene da tar oppvasken selv så lenge de ikke føler at du anklager barna deres. Større sjans da vil jeg faktisk tro. Anonymkode: a0592...44c Jeg synes det er bedre at de voksne snakker sammen først, og så tar en prat med sitt eget barn på dette barnets premisser. Barn er forskjellige, og det å ta med seg barnet og banke på og forvente en smidig og grei samtale er i beste fall naivt og en lite smidig løsning. Mange barn vil finne det svært ubekvemt å bli stilt til veggs foran andre voksne (og andre barn) på denne måten, selv om forelderen er med. Anonymkode: d0d2c...e7c
Gaia Skrevet 11 timer siden #11 Skrevet 11 timer siden Skoleveien og det som skjer der er skolens ansvar. Dette må du ta opp med kontaktlærer, TS. Det må skrives en 12-4-melding. Barnet ditt har det ikke trygt, og da må skolen ta tak i det. 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Skrevet 11 timer siden Gaia skrev (Akkurat nå): Skoleveien og det som skjer der er skolens ansvar. Dette må du ta opp med kontaktlærer, TS. Det må skrives en 12-4-melding. Barnet ditt har det ikke trygt, og da må skolen ta tak i det. Hvorfor ikke prøve den enkleste og raskest løsningen først; snakke sammen som foreldre? Vet du hvor lang tid slike saker kan ta? Anonymkode: d0d2c...e7c 2
Gaia Skrevet 10 timer siden #13 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hvorfor ikke prøve den enkleste og raskest løsningen først; snakke sammen som foreldre? Vet du hvor lang tid slike saker kan ta? Anonymkode: d0d2c...e7c Ja, det vet jeg. Jeg er lærer. På vår skole tar vi slike saker med en gang. 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes det er bedre at de voksne snakker sammen først, og så tar en prat med sitt eget barn på dette barnets premisser. Barn er forskjellige, og det å ta med seg barnet og banke på og forvente en smidig og grei samtale er i beste fall naivt og en lite smidig løsning. Mange barn vil finne det svært ubekvemt å bli stilt til veggs foran andre voksne (og andre barn) på denne måten, selv om forelderen er med. Anonymkode: d0d2c...e7c Nettopp dette ubehaget er ofte det som skal til for å få slutt på sånn oppførsel. Mange foreldre tåler ikke å se barnet sitt få ubehag og setter alt for lave krav til sosial fungering. Ofte har man et overblikk over hvilke barn som ikke takler samtaler med andre voksne og det er kanskje ikke disse barna som er pådrivere av mobbing heller. Starter man samtalen på en respektfull måte ovenfor både voksne og barn så burde barna tåle såpass. De får også mulighet til å fortelle sin versjon eller la være. Anonymkode: 1f261...a32
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Skrevet 5 timer siden Dette er utestengelse, og jeg støtter absolutt å snakke med foreldrene og lærer. Men, nesten alle jenter opplever utestengelse på minst ett tidspunkt iløpet av oppveksten. Det er jævlig kjipt, men det er realiteten. Så snakk med datteren din om hvor vanlig det er, at det er tilfeldig at det rammer henne denne gangen og ikke noe hun har skyld i. Anonymkode: 6de12...f22 2 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Skrevet 5 timer siden Jeg hadde ikke latt ungen min gå hjem alene. Hvem vet hva de ungene kan finne på. Anonymkode: 08339...0fb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå