Gå til innhold

Hvordan akseptere egen kropp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er K43 og sliter med å akseptere kroppen min. Som ung voksen var jeg godt fornøyd med en sunn og sterk kropp, men etter graviditeter og småbarnsliv ble jeg overvektig. For tre år siden gikk jeg ned 30 kilo, og endelig hadde jeg den kroppen jeg drømte om! Jeg veide 63 kilo, og brukte størrelse 38 (er 172 cm). 

Jeg gikk ned i forbindelse med et samlivsbrudd hvor jeg knapt klarte å spise på et halvt år. Når jeg kom meg på beina igjen har jeg jobbet hardt med å få på plass et sunt kosthold som også er bærekraftig over tid. Jeg spiser ca. 1500 kalorier om dagen, mye protein og frukt/grønnsaker. Likevel opplever jeg at vekta kryper stadig oppover, klærne strammer og jeg er oppblåst og pløsete. Tør ikke å veie meg, men jeg tipper vekta nå svinger mellom 70 - 75 kilo. Jeg trener styrke 3 ganger i uken, og beveger meg så mye jeg kan ellers. Jeg er frisk. I et forsøk på å kvitte meg med kiloene har jeg nå kuttet ut all alkohol, sukker og snacks. Spiser så magert jeg kan, og så lite karbo som mulig - vekta står stille og kroppen min tviholder på fettet….

Sammenliknet med sånn jeg var før vektnedgangen burde jeg jo være fornøyd, men det er jeg ikke! Hvordan skal jeg akseptere at jeg nok aldri får flat mage eller slanke lår?  

Anonymkode: e68a0...247

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får mer av det du fokuserer på! En sunn kropp starter innenfra, start med å anerkjenn det du faktisk liker med kroppen din og fokuser på det. Da skal du se at ytre følger med.

Det er så mye å akseptere og like med kroppen sin, feks:

- at den tar deg opp fra sengen hver morgen

- at den har bært fram barn

- at du har syn/sanser som fungerer

Anonymkode: 9b700...d0b

Skrevet

Og stakkar kroppen din som må høre at du tenker sånn om den.

Anonymkode: 9b700...d0b

• Nyttig 2
Skrevet

Kan det være du spiser så lite at kroppen tvuholder på fettet?

Kan det være overgangsalder og hormoner som spiller kroppen et puss?

Anonymkode: 012d9...7e9

Skrevet

Du sier jo ingenting om om du faktisk rører på deg. Om du bare spiser sunt vil du jo aldri blir definert eller bygge noe muskulatur. Tvert om. Kroppen vil bare lagre på energien siden du ikke bruker den. Man blir da såkalt "tynnfeit". 

3-4 økter med tyngre styrketrening hadde nok gjort deg godt. 

Anonymkode: c2917...1d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2026 den 19.18):

Du sier jo ingenting om om du faktisk rører på deg. Om du bare spiser sunt vil du jo aldri blir definert eller bygge noe muskulatur. Tvert om. Kroppen vil bare lagre på energien siden du ikke bruker den. Man blir da såkalt "tynnfeit". 

3-4 økter med tyngre styrketrening hadde nok gjort deg godt. 

Anonymkode: c2917...1d0

Trener styrke 3 ganger i uken, inkludert en Hyrox økt (gruppetime). Jeg går også lange fjellturer med sekk så ofte jeg kan, men det er begrenset hvor mye tur jeg får til i en veldig travel hverdag🏋️

Skrevet

Da spiser du mer enn du forbrenner.

Anonymkode: ad84c...a3c

• Liker 1
Skrevet

Må du akseptere å leve i en kropp du ikke er komfortabel med? Kroppen din "tviholder" ikke på fett. Om du faktisk er helt ærlig med det du rapporterer her så er det en biologisk umulighet at du ikke vil gå ned i vekt. Jeg har også slanket meg 30 kg, og trodde at jeg bare spiste 1400-1500 kcal til dagen uten å gå ned. Men da jeg virkelig begynte å regne på det, det vil si absolutt alle utskeielser og ikke bare ukedagene, så ble det selvfølgelig en god del mer. 

Det er ikke feil å sikte deg mot 60-tallet igjen. Og det vil du oppnå dersom du har kuttet ut det du rapporterer, og kanskje legge mer strukturert kardio til treningen din. 

Det er mitt perspektiv. Livet er for kort til å ikke være på en vekt man er komfortabel med. Men andre perspektiver kan være vel så nyttige å ta med seg her. Prøv å bli fornøyd med kroppen uansett vekt er også en fin tankegang. Det har ikke funket for meg, men kanskje det kan funke for deg?

Anonymkode: 3e290...b28

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2026 den 13.30):

Trener styrke 3 ganger i uken, inkludert en Hyrox økt (gruppetime). Jeg går også lange fjellturer med sekk så ofte jeg kan, men det er begrenset hvor mye tur jeg får til i en veldig travel hverdag🏋️

Stress hormon tviholder på fett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...