AnonymBruker Skrevet 28. september #1 Skrevet 28. september Hva er egentlig rimelig å forvente av lesenivået til ei i andre klasse? Alle foreldresamtaler er jo med barnet tilstede så jeg får ikke diskutert bekymringen med lærer, men regner med lærer gir beskjed hvis barnet ligger bak? Eller? Storesøskenet knakk lesekoden raskt, så jeg er usikker på om jeg sammenligner mot "feil" nivå. Ser at vennene hennes også leser mye bedre, men tror noen av de også ligger langt foran. Vi prøver å lese hjemme men hun blir så veldig sint og frustrert. Det er også vanskelig å finne tekster å lese som er enkle nok men givende å lese. Mange av Leseløven er for vanskelige. Hun greier å lese enkle ord, men hun får ikke med innholdet i setningen når setningen er på mer enn 4-5 ord, for da har hun jo glemt de første ordene innen hun har lest ferdig. Anonymkode: c0e96...4ad
AnonymBruker Skrevet 28. september #2 Skrevet 28. september Det er store variasjoner i andreklasse og ja dere skal i teorien få beskjed om det er bekymring. Send en melding til lærer og hør når det er mulig å ta en telefonsamtale om dette eller send en mail, du trenger ikke vente på utviklingssamtale. Anonymkode: 27847...1e7 3
AnonymBruker Skrevet 28. september #3 Skrevet 28. september Det er store variasjoner. Det er vanlig å utrede for dysleksi rundt 4.klasse. Anonymkode: d4896...b82
Bokslukern Skrevet 28. september #4 Skrevet 28. september Viktig at hun ikke får et negativt forhold til lesing i denne fasen. Les bøker for henne på senga, la henne lese enkelte ord når dere leser, og øk til flere ord etter hvert som hun blir flinkere. Mestring mestrin mestring er viktigst nå. Det finnes også noen fine lydbøker med bøker til som de kan bla i mens de hører på. 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. september #5 Skrevet 28. september Du kan jo be om en samtale med lærer UTEN barnet? Anonymkode: 387b3...269 1
AnonymBruker Skrevet 28. september #6 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan jo be om en samtale med lærer UTEN barnet? Anonymkode: 387b3...269 Ja, men greit å få litt input her på om det egentlig er noe vi trenger? Trenger jo ikke å mase på læreren hvis dette egentlig er helt normalt, det blir fort mye mas... Anonymkode: c0e96...4ad
AnonymBruker Skrevet 28. september #7 Skrevet 28. september Har lignende bekymringer, men hakket mer utfordringer hos mitt barn. Jeg ba om en samtale med lærer uten barnet i slutten av førsteklasse. PPT skal ta en test på barnet i løpet av en måneds tid. Storesøsken har dysleksidiagnose, satt i andreklasse. Anonymkode: 309cc...ffa
AnonymBruker Skrevet 28. september #8 Skrevet 28. september Jeg jobber som barnebibliotekar og opplever at det er mange som knekker lesekoden i løpet av andre trinn. Så det er ikke nødvendigvis rart at hun ikke har knekt den enda. Når du sier at dere har lest prøvd Leseløven har dere da prøvd de aller enkleste på nivå en (de som tilsvarer de «gamle» Løveungene)? De har en setning på hver side og setningene er ikke så vanskelige. De andre leseløvene har mer tekst per siden, litt avhengig av hvilket nivå det er. Ellers så støtter jeg det å lese på sengen for henne. Gå på biblioteket sammen og finn bøker dere har lyst til lese. (Mange i den alderen elsker Musse og Helium, bare sånn hvis dere ikke har prøvd den serien). Anonymkode: 25986...399
AnonymBruker Skrevet 28. september #9 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber som barnebibliotekar og opplever at det er mange som knekker lesekoden i løpet av andre trinn. Så det er ikke nødvendigvis rart at hun ikke har knekt den enda. Når du sier at dere har lest prøvd Leseløven har dere da prøvd de aller enkleste på nivå en (de som tilsvarer de «gamle» Løveungene)? De har en setning på hver side og setningene er ikke så vanskelige. De andre leseløvene har mer tekst per siden, litt avhengig av hvilket nivå det er. Ellers så støtter jeg det å lese på sengen for henne. Gå på biblioteket sammen og finn bøker dere har lyst til lese. (Mange i den alderen elsker Musse og Helium, bare sånn hvis dere ikke har prøvd den serien). Anonymkode: 25986...399 Ja, og enkleste nivå går sånn høvelig OK, men det er så dårlig utvalg av de. Anonymkode: c0e96...4ad
AnonymBruker Skrevet 28. september #10 Skrevet 28. september Har de vært gjennom hele alfabetet på skolen enda? Husker det var noen klasser som ikke rakk det ila. første skoleår da jeg gikk på skolen. Selv var jeg i en liten 1. klasse som var ferdig med hele alfabetet til jul, men i fritiden «leste» jeg fortsatt Donald-blader ved å se på bildene (uten å lese teksten) som før jeg begynte på skolen. Det var først om sommeren før 2. klasse at jeg begynte å lese bøker utenom leseleksene på skolen, og dette var på den tiden da vi begynte på skolen som sjuåringer, så da var jeg allerede fylt 8. Innbiller meg at dagens førsteklassinger lærer mindre ila. første året på skolen enn det vi gjorde siden de begynner ett år tidligere. Anonymkode: 678b1...686
AnonymBruker Skrevet 28. september #11 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har de vært gjennom hele alfabetet på skolen enda? Husker det var noen klasser som ikke rakk det ila. første skoleår da jeg gikk på skolen. Selv var jeg i en liten 1. klasse som var ferdig med hele alfabetet til jul, men i fritiden «leste» jeg fortsatt Donald-blader ved å se på bildene (uten å lese teksten) som før jeg begynte på skolen. Det var først om sommeren før 2. klasse at jeg begynte å lese bøker utenom leseleksene på skolen, og dette var på den tiden da vi begynte på skolen som sjuåringer, så da var jeg allerede fylt 8. Innbiller meg at dagens førsteklassinger lærer mindre ila. første året på skolen enn det vi gjorde siden de begynner ett år tidligere. Anonymkode: 678b1...686 Ja det var de gjennom før jul i første klasse. Anonymkode: c0e96...4ad 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå