Gå til innhold

Venninne -eller ikke??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når du har en venninne som er uten jobb, deprimert og alene hver kveld, for hun kommer seg ingen steder. Slutt med kjæresten og dårlig råd. Hun svarer ikke på tlf når du ringer, og er avvisende og negativ på meldinger, og du er redd hun kanskje vil gjøre ende på alt (hun har nevnt det)  men du bor på den andre kanten av landet, har to små barn, -ene er syk, og kommer ikke fra. 

Så får du vite at hun har løyet til deg og et par små ting, har snakket stygt om deg, og oppå det hele har dratt ut på fest uten å gi fra seg den minste lyd om dette, til deg som sitter og bekymrer deg. Ikke misforstå, å dra på fest er utrolig bra, men hvorfor ikke fortelle det da dere uansett hadde kort kontakt samme kveld??

Jeg kjenner jeg kanskje burde bruke energien min på barna mine, og innse at det som skjer 70 mil unna ikke er mitt problem! 

Jeg har invitert henne hit, men hun orker ikke ungene, og mannen min liker henne ikke. 

Anonymkode: ca28d...e29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La henne dø🤷‍♀️

Anonymkode: 0db2e...3a7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Dra ut på fest er vel ikke det beste om hun drikker når hun er deprimert. hun har vel heller ikke meldeplikt til deg. Veldig unødvendig å snakke stygt om deg, da tenker jeg du kan velge å la være så stille opp.

Anonymkode: 2d1a7...e7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dra ut på fest er vel ikke det beste om hun drikker når hun er deprimert. hun har vel heller ikke meldeplikt til deg. Veldig unødvendig å snakke stygt om deg, da tenker jeg du kan velge å la være så stille opp.

Anonymkode: 2d1a7...e7b

Nei, jeg føler at hun enten lurer meg, eller ikke vil ha noe med meg å gjøre. Trist etter over 25 år. 

Skrevet

Du har ikke ansvar for andre voksne mennesker.

Du har kun ansvar for deg selv og barna dine.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Noen vennskap brenner ut etterhvert. Hadde bare latt det fisle ut. 

Anonymkode: 67c40...6dc

• Liker 2
Skrevet

Kutt henne ut. 

Livet ditt er for kort for denslags.

Anonymkode: 102ba...44d

Skrevet

Vis/send henne denne meldingen, og si til henne at det er du som søker råd i et diskusjonsforum (stryk det om mannen din )

Så tar du det derfra. Ærlighet varer aller lengst.

Anonymkode: c9da6...00c

Skrevet

La henne dø🤷‍♀️

Anonymkode: 0db2e...3a7

Jeg innser at det kan bare være noe hun har sagt fordi jeg "er så mye heldigere enn henne"  Hun bor i kommunal leilighet og jeg i helt nytt hus, og har en mann som tjener veldig bra.  

Har kommet med utrolig mange råd til henne, men hun mener jeg bare er dum som ikke forstår. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har kommet med utrolig mange råd til henne, men hun mener jeg bare er dum som ikke forstår. 

Og er det noe som er tungt og frustrerende å forholde seg til når man har det vanskelig, er det "gode" råd fra andre som faktisk ikke har peiling... Spør hva hun trenger fra deg og hvordan hun har det istedet, og ikke forvent at hun skal melde fra til deg om alt hun gjør - særlig ikke hvis du finner det naturlig å fortelle henne hva du synes om det og hva hun heller burde gjøre.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så får du vite at hun har løyet til deg og et par små ting, har snakket stygt om deg, og oppå det hele har dratt ut på fest uten å gi fra seg den minste lyd om dette, til deg som sitter og bekymrer deg.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, jeg føler at hun enten lurer meg, eller ikke vil ha noe med meg å gjøre. Trist etter over 25 år. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Rettferdig eller ikke, jeg tror hun er føkkings inn i helvete lei av deg og det formynderiet du forsøker deg på. 

Anonymkode: 2bd8c...da3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Rettferdig eller ikke, jeg tror hun er føkkings inn i helvete lei av deg og det formynderiet du forsøker deg på. 

Anonymkode: 2bd8c...da3

Det var da litt voldsomt da. 

Jeg var bra nok da jeg betalte nesten halve bryllupet hennes (og hun skilte seg etter 1,5 år) samt da jeg spanderte sydentur på henne, og da jeg brukte en hel uke på å male alle takene fordi hun hadde vondt i nakken. 

Hun har også stilt opp for meg, særlig med god hjelp til å lage mat i ulike settinger, så det har gått begge veier. Litt verre etter at jeg flyttet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at folk som snakker stygt om meg til andre ikke er mine venner. Der går en grense for meg. 

Det spiller ingen rolle om de er misunnelige, eller står i noe vanskelig selv. Det kan jeg eventuelt vurdere dersom det kommer en skikkelig unnskyldning. 

Anonymkode: db724...27f

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror ikke dere er venninner lenger. 

Jeg forstår at du er velmenende. Hvis det er slik at hun ikke ønsker den omsorgen du tilbyr, finnes det 1000 måter for henne å sette grenser på som er bedre enn det hun gjør. Det er fullt mulig å si fra på en ordentlig måte istedenfor å lyve og baksnakke. Måten hun oppfører seg på kan selvsagt også handle om det faktum at hun er psykisk ustabil, men sykdom skal ikke brukes som unnskyldning for å oppføre seg dårlig mot andre. 

At hun har gått på fest uten å fortelle det til deg må være innafor. Hvis hun har gått på fest, men sagt til deg at hun ikke har vært ute på noe som helst, så lyver hun. Det er ikke innafor. Det er heller ikke innafor å snakke stygt om noen. 

Du har full rett til å slutte å kontakte henne. Visst er det sårt når vennskap opphører, men slik du beskriver henne er hun jo ikke den personen du ønsker at hun skal være. Ikke høres hun ut som en man egentlig ønsker i livet sitt, heller. Du fikk råd fra en annen om å spørre henne hva hun har behov for fra deg. Hvis du vil gi henne en sjanse til, så er det en mulighet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva i huleste leste jeg akkurat? 

Du har en venninne, som ligger nede - og du sier "Hun er negativ, hun har feil prioriteringer i livet, hun bor i kommunal bolig og jeg bor i et helt hus"......

Du er i hvertfall ikke mye til venninne. Du ser jo ned på henne. Du sier "Mitt liv er ryddig, jeg bor langt unna, har skaffet meg hus, mann og barn. Venninnen min derimot har ingen mål og retning i livet. Og atpåtil prioriterer hun å reise på fest uten å melde i fra om det til meg som sitter her å bekymrer meg for prioriteringene hennes. 

Jeg hadde ikke meldt fra til deg jeg heller. Jeg hadde opprettet et innlegg som hadde sett omtrent slik ut: 

"Jeg har ei venninne som hele tiden skal gni det inn at jeg har tatt dårlige valg i livet, hun bruker all sin tid på å følge med på alt jeg gjør når hun egentlig burde konsentrere seg mer om barna sine og mannen sin. Hun tror hun er så innmari mye bedre enn meg. Er det lov for meg å kutte kontakten med henne?" 

- Dette høres ut som et klassisk eksempel på at dere har vokst fra hverandre. Kanskje møtes dere igjen lenger nede i veien, men akkurat nå er dere ikke gode venninner for hverandre noen av dere. 

Anonymkode: 55fba...191

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var da litt voldsomt da. 

Jeg var bra nok da jeg betalte nesten halve bryllupet hennes (og hun skilte seg etter 1,5 år) samt da jeg spanderte sydentur på henne, og da jeg brukte en hel uke på å male alle takene fordi hun hadde vondt i nakken. 

Hun har også stilt opp for meg, særlig med god hjelp til å lage mat i ulike settinger, så det har gått begge veier. Litt verre etter at jeg flyttet. 

Dette må være tull. Hvem i alle dager betaler halve bryllupet for en venninne??

Anonymkode: 58540...0df

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Makan! Hun er ikke ditt ansvar eller ditt problem. Hun har slem oppførsel jo! Snakket stygt om deg og liker ikke barna dine engang. I tillegg er hun avvisende? 

La helsepersonell ta ansvar for å hjelpe henne. 

Anonymkode: 04e6a...23b

Skrevet

Som en her sier, har hun ikke meldeplikt til deg. Skjønner at du mener det godt, men det kan virke som om at du er mer engasjert i dette vennskapet enn hun er. Det er ikke så mye du får gjort på så lang avstand, og problemene hennes er mest sannsynlig for omfattende til at du kunne ha gjort noe uansett. 

Det beste er nok å trekke deg litt tilbake. Du trenger jo ikke å droppe henne helt, men det er ikke ditt ansvar å ordne opp for henne. La henne selv finne ut av dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tenker du hun skal melde fra til deg om hun går på fest?

Anonymkode: fbe0f...0eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dere virker rare begge to. Hvorfor skal hun rapportere til deg om/hvis hun drar på fest? Og hvorfor har du angivelig betalt halve bryllupet hennes?

Hun er rar som snakker stygt om deg.

Hvis du er fryktelig bekymret for henne, sender du bekymringsmelding til fastlegen hennes. Vet du ikke hvem fastlegen er, kan du sende bekymring via kommuneoverlegen.

Anonymkode: 30c4f...207

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...