AnonymBruker Skrevet 27. september #1 Skrevet 27. september Jeg har begynt å tenke på å selge huset og flytte til leilighet. Foreløpig sjekker jeg hva som er på markedet, så det er ikke nært forestående. Jeg ser på boligannonser og ser at mange boliger presenteres som nærmest visningsboliger; nærmest strippet for personlighet. Nesten ikke møbler, tomme vegger. Hvor gjør folk av det som jeg antar normalt er der, som for eksempel bokhyller. Leier de lager eller flytter de vekk når de tar bilder? Jeg har begynt å tenke på hvordan jeg skal klargjøre egen bolig for salg. Jeg har et hus som det vises at noen bor i, det vil si at jeg har bokhylle, bøker, små møbler, ting stående rundt omkring - altså et bebodd hjem. Jeg skjønner at jeg i forkant for fotografering må rydde og fjerne en del personlige ting. Men samtidig har jeg ingen steder å gjøre av større møbler. Og hva med når det skal være visning? Hvor mye rydder man egentlig? Jeg skal selvsagt rydde, vaske og gjøre hele boligen presentabel. Jeg har bodd i huset mitt i 20 år og husker ikke hvordan vi klargjorde den boligen vi solgte. Hvor mye vi egentlig ryddet. Jeg skjønner at jeg må fjerne det som er personlig ting; verdisaker, medisiner og så videre. Men rydder man inne i kjøkkenskap? I klesskapet? Vaskerommet? Altså ting folk ikke ser uten å åpne skapdør. Dere som i det siste har kjøpt eller solgt bolig; hvordan forbereder man seg best mulig? Anonymkode: 5015f...943
AnonymBruker Skrevet 27. september #2 Skrevet 27. september Jeg har stått i tømme og klargjøre et hus til salgs i sommer. Jeg delte det opp i tre kategorier: det som skal selges (solgte fortløpende), det jeg skal beholde, og som jeg ikke trenger nå pakket jeg i flyttekasser, det som kunne doneres til en veldedighet som har bruktbutikk. Bøker har jeg kastet, jeg gidder ikke å drasse med meg bøker. Kjøkkenskapene ryddet jeg, klesskapet ryddet jeg, alt på badet (hvor jeg har vaskemaskin og tørketrommel) plasserte jeg i en bod, slik at det ikke sto fremme på badet. Så alt som sto her ved fotografering var møblene, lamper, noen få pyntesaker, par planter (jeg hadde ikke så mange heller). Hadde puter og pledd i sofaene, sengetepper på sengene. Ellers så var det temmelig tomt. En ting er sikkert, en har alt for mye saker, og en vet ikke hvor mye en har før en skal flytte. Anonymkode: a2455...1a9 4
AnonymBruker Skrevet 27. september #3 Skrevet 27. september Jeg har inntrykk av at det er to typer mennesker. De ene skyver alt inn i boder, skap, skuffer og under møbler. De andre fjerner det fra boligen - så enten eksternt lager, eller at de har ny bolig som de har begynt å flytte til. Anonymkode: f24c2...ed1
AnonymBruker Skrevet 27. september #4 Skrevet 27. september Megler og/eller fotograf pleier å si fra om hva som bør bort etc. har man en bod en kan putte ting i, så er det flott. Eller så må man leie lager, låne plass hos venner etc. Anonymkode: 93a76...d00
AnonymBruker Skrevet 27. september #5 Skrevet 27. september Vi har alltid leid minilager når vi skal selge, så putter vi sikkert 80 % av det vi har i boligen der, før visninger. Man trenger ikke ta bort så mye før fotografering, da kan det meste fikses underveis ved at man bare flytter på ting mens bildene tas. Når ting er satt på minilager henter vi det ikke tilbake igjen før vi har overtatt ny bolig og flytter alt rett dit. Anonymkode: 7fd79...2fa
AnonymBruker Skrevet 27. september #6 Skrevet 27. september Solgte vår store enebolig tidligere i år. Eiendomsmegleren tilbydde en interiørkonsulent som skulle gå gjennom boligen før fotografering, og hun gikk rundt og påpekte ting jeg allerede hadde tenkt jeg skulle fjerne (personlige bilder og håndkler som ikke matcher hverandre). Ellers har vi en clean stil uten mye greier, og huset hadde eget stort lager hvor jeg satte alt av ting og tang. Hadde også en ti måneder lang utrenskning/rydding av boligen hvor vi solgte, ga bort og kastet ganske mye, så da visningene pågikk var en god del forsvunnet ut av huset. Hadde aldri noe eksternt lager til tingene våre, ei heller noe nytt hjem før boligen var solgt, så alt sto i boligen under visningene. Anonymkode: 43393...195
AnonymBruker Skrevet 28. september #7 Skrevet 28. september Solgte unna møbler jeg ikke skulle ha i forkant av fotograferingen. Ryddet vekk alt personlig stæsj, ryddet i skap og skuffer. Til fotografering så kan man putte vekk det meste i skap, men til visning må det bort. Folk kikker inn overalt! Anonymkode: 0d2a0...589 1
AnonymBruker Skrevet 28. september #8 Skrevet 28. september Jeg har leid minilager til mye jeg vet ikke trenger før jeg overtar ny bolig. Så har jeg fylt masse esker med diverse ting fra hyller og slikt, og stablet på boder. Noen småmøbler pakket jeg inn på bod, kattekassene og støvsugeren flyttet jeg rundt etter hvert som fotografen tok bilder, og pakket kattekassene og kattene i bilen til visning. Til visning så rydder man unna like mye som til bildene. Omtrent alt personlig skal ryddes vekk. Ett normalt bebodd hjem ser fryktelig rotete ut på bilder, selv om det ikke ser rotete ut i virkeligheten. Det skal være ryddig og upersonlig nok til at noen fremmede klarer se for seg sin stil inn i din bolig. Når det gjelder møbler så tenk at du skal fremstille boligen som stor og luftig. Gulvplass selger. Mange skrur ned hyller fra veggene, fordi det er ønskelig ha de med til neste bolig. Bokhyller som står på gulvet tømmes uansett for nesten alt innhold. Da er det igjen enkelt å selge de, eller flytte på minilager, om man ønsker ha de med videre. Anonymkode: 6f4d1...09f
AnonymBruker Skrevet 28. september #9 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har begynt å tenke på å selge huset og flytte til leilighet. Foreløpig sjekker jeg hva som er på markedet, så det er ikke nært forestående. Jeg ser på boligannonser og ser at mange boliger presenteres som nærmest visningsboliger; nærmest strippet for personlighet. Nesten ikke møbler, tomme vegger. Hvor gjør folk av det som jeg antar normalt er der, som for eksempel bokhyller. Leier de lager eller flytter de vekk når de tar bilder? Jeg har begynt å tenke på hvordan jeg skal klargjøre egen bolig for salg. Jeg har et hus som det vises at noen bor i, det vil si at jeg har bokhylle, bøker, små møbler, ting stående rundt omkring - altså et bebodd hjem. Jeg skjønner at jeg i forkant for fotografering må rydde og fjerne en del personlige ting. Men samtidig har jeg ingen steder å gjøre av større møbler. Og hva med når det skal være visning? Hvor mye rydder man egentlig? Jeg skal selvsagt rydde, vaske og gjøre hele boligen presentabel. Jeg har bodd i huset mitt i 20 år og husker ikke hvordan vi klargjorde den boligen vi solgte. Hvor mye vi egentlig ryddet. Jeg skjønner at jeg må fjerne det som er personlig ting; verdisaker, medisiner og så videre. Men rydder man inne i kjøkkenskap? I klesskapet? Vaskerommet? Altså ting folk ikke ser uten å åpne skapdør. Dere som i det siste har kjøpt eller solgt bolig; hvordan forbereder man seg best mulig? Anonymkode: 5015f...943 Bodde like lenge i huset vårt. Siden jeg skulle inn i leilighet. Hadde jeg uansett ikke hatt plass til alt. Tok opprydding før salg. Barna tok sine ting og rom. De var voksne å skulle bo for seg selv. Jeg solgte ga bort det jeg ikke skulle ha videre. Den oppryddingen må jo tas uansett med flytting. Anonymkode: 69943...0f5
BBB12345 Skrevet 28. september #10 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har begynt å tenke på å selge huset og flytte til leilighet. Foreløpig sjekker jeg hva som er på markedet, så det er ikke nært forestående. Jeg ser på boligannonser og ser at mange boliger presenteres som nærmest visningsboliger; nærmest strippet for personlighet. Nesten ikke møbler, tomme vegger. Hvor gjør folk av det som jeg antar normalt er der, som for eksempel bokhyller. Leier de lager eller flytter de vekk når de tar bilder? Jeg har begynt å tenke på hvordan jeg skal klargjøre egen bolig for salg. Jeg har et hus som det vises at noen bor i, det vil si at jeg har bokhylle, bøker, små møbler, ting stående rundt omkring - altså et bebodd hjem. Jeg skjønner at jeg i forkant for fotografering må rydde og fjerne en del personlige ting. Men samtidig har jeg ingen steder å gjøre av større møbler. Og hva med når det skal være visning? Hvor mye rydder man egentlig? Jeg skal selvsagt rydde, vaske og gjøre hele boligen presentabel. Jeg har bodd i huset mitt i 20 år og husker ikke hvordan vi klargjorde den boligen vi solgte. Hvor mye vi egentlig ryddet. Jeg skjønner at jeg må fjerne det som er personlig ting; verdisaker, medisiner og så videre. Men rydder man inne i kjøkkenskap? I klesskapet? Vaskerommet? Altså ting folk ikke ser uten å åpne skapdør. Dere som i det siste har kjøpt eller solgt bolig; hvordan forbereder man seg best mulig? Anonymkode: 5015f...943 Det hjelper megler deg med. Styling kan også være lurt 1
AnonymBruker Skrevet 28. september #11 Skrevet 28. september Vi fylte stuene til både mamma og pappa + mamma sin garasje siden visning var en uke før vi overtok ny bolig. Det så helt jævlig ut hos begge to. Anonymkode: c1d23...31d
AnonymBruker Skrevet 28. september #12 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har begynt å tenke på å selge huset og flytte til leilighet. Foreløpig sjekker jeg hva som er på markedet, så det er ikke nært forestående. Jeg ser på boligannonser og ser at mange boliger presenteres som nærmest visningsboliger; nærmest strippet for personlighet. Nesten ikke møbler, tomme vegger. Hvor gjør folk av det som jeg antar normalt er der, som for eksempel bokhyller. Leier de lager eller flytter de vekk når de tar bilder? Jeg har begynt å tenke på hvordan jeg skal klargjøre egen bolig for salg. Jeg har et hus som det vises at noen bor i, det vil si at jeg har bokhylle, bøker, små møbler, ting stående rundt omkring - altså et bebodd hjem. Jeg skjønner at jeg i forkant for fotografering må rydde og fjerne en del personlige ting. Men samtidig har jeg ingen steder å gjøre av større møbler. Og hva med når det skal være visning? Hvor mye rydder man egentlig? Jeg skal selvsagt rydde, vaske og gjøre hele boligen presentabel. Jeg har bodd i huset mitt i 20 år og husker ikke hvordan vi klargjorde den boligen vi solgte. Hvor mye vi egentlig ryddet. Jeg skjønner at jeg må fjerne det som er personlig ting; verdisaker, medisiner og så videre. Men rydder man inne i kjøkkenskap? I klesskapet? Vaskerommet? Altså ting folk ikke ser uten å åpne skapdør. Dere som i det siste har kjøpt eller solgt bolig; hvordan forbereder man seg best mulig? Anonymkode: 5015f...943 Ber fotograf ta bilder av bad og vaskerom først, slik at jeg kan bruke de som bod. Et sted må man gjøre av tørkestativ, skittentøyskurver, støvsuger, mm. De fleste meglere anbefaler å fjerne bokhyller og LP-samlinger. Jeg har ikke hatt mulighet for det så da har jeg sitert bøkene etter farger eller snudd bøkene. Ser fullstendig dust ut, men det ser bedre ut på bilder. Vinduskarmer fulle av blomsterpotter og interiørnips er koselig når man er på besøk, men på bilder ser det rotete ut. Folk forstår at elektriske apparater trenger strøm for å kunne fungere, men på bilder ser det bedre ut når ledningene er gjemt. De aller fleste har det jeg kaller for «rotasjonsrot». Ting de bruker daglig, som ikke gir mening å rydde frem og tilbake. iPad, kaldendere, notatbøker, vannkoker, tørkerullholder, mm. Jeg slenger alt slikt i en pappeske og setter i bilen. Til visninger har jeg avtalt med naboer og familie om å få låne litt plass. Har leid lager for alt jeg vet jeg ikke trenger før flytting. Til visning har jeg vasket kjøleskap og komfyr, og ryddet i klesskap. Når jeg selv er på visning kan jeg finne på å ta bilder av innmaten i klesskap, ikke fordi jeg er så nysgjerrig på hva folk har, men fordi jeg som regel alltid må gjøre endringer i PAX-garderobeskap. Jeg tar også bilder av boder og vaskerom, siden de ofte ikke er avbildet i salgsoppgaven. Når jeg har visninger så har jeg det ryddig nok til at jeg tåler at folk tar tilsvarende bilder. Anonymkode: a8b8b...5af
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:06 #13 Skrevet torsdag kl. 20:06 Vi ryddet og solgte unna, ga bort til bruktbutikker, kastet ganske mye også. Ryddet i skap og skuffer før visning. Hadde et låsbart skap til verdisaker. Boden var ganske full, men det er jo det en bod er til. Anonymkode: f5ed8...fa1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:20 #14 Skrevet torsdag kl. 20:20 Det er helt vanlig å ha møbler i huset ved visning. Man bor jo ofte fortsatt i huset ved visning,så alt kan jo ikke ryddes bort. Alle rom må ryddes,for de kan gå inn over alt. Hos oss tittet de også inn i skap og boder. Vi satte en del ting/rot i garasjen,for der er det liksom "lov" at det er litt rot. Puttet også noen kasser i bilen. Anonymkode: 10e51...755
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå