Gå til innhold

Gastroskopi og beroligende?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt gastroskopi i narkose tidligere. Nå må jeg visst ta uten, og jeg gruer meg noe helt forferdelig. Men må gjør det.  Legen sa at man får noe beroligende. Hvilke beroligende er det? Og hjelper det? Første gangen jeg prøvde,  før jeg måtte i narkose fikk jeg bare noe så jeg ikke skulle brekke meg, hjalp ikke i det hele tatt. Så klarte ikke fullføre det. 

er det sånn at man får mye beroligende og blir «helt vekke»? 🤯

Anonymkode: 8a019...13f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har tatt gastroskopi i narkose tidligere. Nå må jeg visst ta uten, og jeg gruer meg noe helt forferdelig. Men må gjør det.  Legen sa at man får noe beroligende. Hvilke beroligende er det? Og hjelper det? Første gangen jeg prøvde,  før jeg måtte i narkose fikk jeg bare noe så jeg ikke skulle brekke meg, hjalp ikke i det hele tatt. Så klarte ikke fullføre det. 

er det sånn at man får mye beroligende og blir «helt vekke»? 🤯

Det blir å gå helt fint. Ta det de tilbyr. 

Jeg var på en «annen planet». Likegyldig. De var tre menn som holdt meg fast 🤣 Jeg brakk meg kontinuerlig og hørte til slutt han ene i bakgrunnen rope «vi må stoppe, hun får ikke puste!». Våknet deretter på et rom samtidig som en av de passet på meg.

Jeg var så rusa at det er ikke noe jeg ble traumatisert av eller har tenkt på i ettertid.. Tror ikke hele seansen tok så lang tid. 

Anonymkode: 201bf...ce2

Skrevet

Tipper du får premedikasjon med Sobril eller Vival. 

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (1 time siden):

Tipper du får premedikasjon med Sobril eller Vival. 

Når samboeren min hadde koloskopi så fikk han noe beroligende i armen? Er det noe det gir når det er gastroskopi også? 🤷🏼‍♀️

sobril eller vival virker ikke på meg, da må de gi en meget høy dose 😆

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir å gå helt fint. Ta det de tilbyr. 

Jeg var på en «annen planet». Likegyldig. De var tre menn som holdt meg fast 🤣 Jeg brakk meg kontinuerlig og hørte til slutt han ene i bakgrunnen rope «vi må stoppe, hun får ikke puste!». Våknet deretter på et rom samtidig som en av de passet på meg.

Jeg var så rusa at det er ikke noe jeg ble traumatisert av eller har tenkt på i ettertid.. Tror ikke hele seansen tok så lang tid. 

Hjelp 🤯 får ikke puste! Og holde fast? 

AnonymBruker
Skrevet

Sobril hjelper ikke stort. 

Anonymkode: 4ef67...cc7

Skrevet

Jeg fikk midazolam intravenøst etter behov underveis - jeg var noenlunde våken, men fikk i liten grad med meg hva som skjedde...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk midazolam intravenøst etter behov underveis - jeg var noenlunde våken, men fikk i liten grad med meg hva som skjedde...

Også god erfaring med midazolam

Anonymkode: 4ef67...cc7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva det het, men jeg fikk en sprøyte i armen (definitivt sterkere enn sobril) og husker jeg tenkte underveis "dette er da fryktelig ubehagelig - og det gir jeg fullstendig blaffen i".  Ble fortalt i etterkant at jeg var den høfligste pasienten de noensinne hadde møtt, da jeg åpenbart var centimeter fra å neie for legen ved avskjed...

Anonymkode: b3d07...f5b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok den for noen år siden, måtte prøve uten beroligende først. Det var mange uheldige forsøk. Da beroligende kicket inn gikk det fort å få undersøkelsen over. Det var som jeg var trøtt og full. 

Masse lykke til ❤️

Anonymkode: e1e6e...bf9

AnonymBruker
Skrevet

Det funket ikke på meg. Jeg vet ikke hva du får egentlig. Men fikk da jeg skulle ta koloskopi. Legen mente etterpå at jeg måtte ligge i en seng og vente og at mannen min måtte få info for jeg kom ikke til å huske noe. 🙈

Gikk rett ut derfra og på IKEA. Ved gastro måtte de bare stoppe og sette meg på venteliste i narkose. 

Men tror jeg tåler mye beroligende.  

Anonymkode: 378e3...3c3

AnonymBruker
Skrevet

Man får typisk Midazolam, som er et hurtigvirkende benzodiazepin som tas opp raskt og har kort halveringstid.
Man bør få det i god tid før undersøkelsen, helst før man stresser seg for mye opp (da får man gjerne mindre/ingen effekt eller det kicker inn akkurat når man er ferdig og "puster lettet ut" - skal si jeg var i tivoli-humør når de trillet meg i sengen gjennom gangene tilbake på avdelingen, armene i været og "TJOHEEEYYYYYYYY"...................). Adrenalin motvirker effekten/"tar" fra virkningen. Du kan høre om du feks kan få en vival å ta en time før feks, eller at du ber om at de setter litt Midazolam straks når de har satt inn veneflonen. 

En av fordelene med det er at selvom du ikke blir helt borte der og da (man kan bli litt sløvet, men på en behagelig måte - man føler seg bare varm, rolig og får litt velbehag i kroppen. Blir beroliget om en er litt redd/nervøs og slikt) forsvinner minnet (i noe varierende grad, alt fra at man ikke husker noe som helst mens det virker til at man husker bruddstykker/har svakere minne enn normalt), så om man opplever det som ubehagelig slipper man å huske noe særlig etterpå. Det er en fordel, syns jeg! Spesielt hvis det er fare for at man må ta flere gastroskopier i løpet av livet også. 

Det kommer til å gå helt fint! 
Er du veldig nervøs så anbefaler jeg som sagt å spørre om du kan få noe beroligende å ta i litt god tid før undersøkelsen, og at de setter litt Midazolam straks du får veneflon. Ikke vær redd for å be om mer ved behov. 
Masse, masse lykke til! 
Husk at det er mange som har klart det før deg, og som det har gått kjempebra med!
<3 

Anonymkode: 8ddc2...6a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hjelp 🤯 får ikke puste! Og holde fast? 

Haha. De stoppet før det gikk for langt😂 

Ja de måtte nesten det hvis de skulle få unnagjort undersøkelsen. Jeg vred meg instinktivt. Det var ikke noe jeg selv ville. Fikk en trang til å dra ut slangen.. 🤔

Jeg er glad for at jeg fikk den overstått. Ville ikke endret noe, så det sier deg kanskje litt. 👍🏻

AnonymBruker
Skrevet

Haha. De stoppet før det gikk for langt😂 

Ja de måtte nesten det hvis de skulle få unnagjort undersøkelsen. Jeg vred meg instinktivt. Det var ikke noe jeg selv ville. Fikk en trang til å dra ut slangen.. 🤔

Jeg er glad for at jeg fikk den overstått. Ville ikke endret noe, så det sier deg kanskje litt. 👍🏻

Oi. Hvor lang tid tok det?? Og får du svar med en gang? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Aner ikke. 😅 Jeg var der i noen timer. Vil tro at selve undersøkelsen gikk rimelig raskt. Anslår ti minutter? Høres det plausibelt ut? Men jeg var jo rusa så det blir en gjetning. Fikk deretter et eget rom som jeg lå på resten av tiden.

Nei, fikk ikke svar med en gang. De måtte analysere biopsien først ☺️ Tipper det tok en uke eller to. Kommer sikkert an på hva det er du skal undersøke. Spør de når du er der  

Skrevet

Alle brekker seg når de tar gastroskopi, det er helt normalt og gjør ingenting. Du har fastet på forhånd, så det kommer ikke noe opp. Man må faktisk bare beherske seg, og tenke at dette tar 4-5 minutter, og det går fint. 

Anonymkode: b9284...bb1

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Leste litt om det nå. Spurte ChatGPT, så ikke ta det helt for god fisk.. 😛 

«Ved gastroskopi ligger man normalt på siden, og personalet kan holde eller støttehodet/kjeven eller hjelpe med å holde deg i riktig stilling. Hvis en pasient er svært urolig, desorientert eller gjør bevegelser som kangjøre undersøkelsen vanskelig eller farlig, kan personalet i enkelte situasjoner måtte holde/stabilisere pasienten kortvarig.» 

Høres ut som at så lenge du ligger i ro og ikke skaper noe oppstandelse så trenger de ikke holde deg fast. Kan se for meg at det er utrygt om en pasient rykker ut slangen samtidig som den er nede i tarmen.. 😂

Skrevet

Min første gastroskopi var kun med sobril, det var grusomt. 

Andre gangen så skulle jeg ha koloskopi. Da fikk jeg sobril i forkant, og så fikk jeg smertestillende og beroligende intravenøst. Etter koloskopi sier legen at han vil ta gastroskopi i tillegg med det samme jeg var der. Jeg svarte "helst ikke, det var så ille sist". Han sa jeg skulle få litt mer beroligende og lovet være forsiktig. Jeg registrerte knapt at slangen gikk ned i halsen. Det føltes som han bare kikket i halsen og var ferdig på noen sekunder. 

Jeg følte meg ikke fjern eller ruset. Jeg bare var rolig og all angst ble borte. Hadde sjåfør, så fikk dra hjem med en gang. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Alle brekker seg når de tar gastroskopi, det er helt normalt og gjør ingenting. Du har fastet på forhånd, så det kommer ikke noe opp. Man må faktisk bare beherske seg, og tenke at dette tar 4-5 minutter, og det går fint. 

Anonymkode: b9284...bb1

Selv om du tåler den undersøkelsen fint, så er det ufint å si at man bare må beherske seg. Du aner ikke hvorfor noen har behov for beroligende i forbindelse med en behandling. 

Anonymkode: b674a...db7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt gastroskopi med kun bedøvelse i halsen og klarte undersøkelsen uten å brekke meg en eneste gang. Lå helt rolig med øynene lukket og pustet meg gjennom undersøkelsen. Var så pissredd for undersøkelsen og er en veldig engstelig person full av angst, men imponerte meg selv rett og slett😅

Anonymkode: a3837...777

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...