Gå til innhold

Pasienttransport

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn som nærmer seg tenårene, har fått påvist autisme, og skal på behandling.

Vi bor  ikke i sentrale strøk, og buss passer ikke alltid. Men neste gang passer tidene. Da må barnet først ta lokaltog, så buss. Samme hjem.

Barnet er VELDIG skeptisk. Det er ikke det at barnet ikke har tatt buss og tog før, det er kombinert med et behandlingsforløp som hun vet lite om i praksis. 

Da sier hun at " det blir for mye for meg, jeg blir stressa, jeg blir bekymra". Nå har barnet endelig forsøkt å forsone seg med diagnosen, og hun og hast rett inn i et behandlingsforløp. 

Selv har jeg en hjerneskade så jeg kan ikke kjøre 

Anonymkode: d5ec5...36d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere mener hun ikke kan reise alene, må dere følge henne. Da er ikke problemet hvorvidt dere har krav på å få reisen dekket.

Anonymkode: 41a5b...927

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis dere mener hun ikke kan reise alene, må dere følge henne. Da er ikke problemet hvorvidt dere har krav på å få reisen dekket.

Anonymkode: 41a5b...927

Hun skal selvfølgelig ikke reise alene. Jeg luftet bare at hun ikke klarer hele greia. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener vi gjør barn en bjørnetjeneste ved å holde i hånda eller forlange dekket taxi etc. ved enhver ubehaglig anledning

Hun må jo bli i stand til å takle voksenlivet og hvis hun skal skånes for at hun er skeptisk til, blir det tungt i framtida.

En 12 åring som bor i grisgrendte strøk bør bli vant til tog og buss slik at hun får  mestringsfølelse.

Anonymkode: 8eff3...3ce

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt om pasienttransport da? De har blitt veldig strenge da. 

Anonymkode: 7b63f...3a8

AnonymBruker
Skrevet

Ser nå at hun ikke skal reise alene, jeg får ikke tak i problemstillingen her?

At hun er stressa for behandlingsforløpet?

At du mener dere skal ha taxi på statens regning?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hva er det du vil? Utsette behandlingsforløpet? Få dekket taxi? Hvis det som stresser barnet er at hun ikke vet nok om det som skjer, er vel løsningen å møte det med informasjon?

Anonymkode: 77d31...1ea

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mitt barn som nærmer seg tenårene, har fått påvist autisme, og skal på behandling.

Vi bor  ikke i sentrale strøk, og buss passer ikke alltid. Men neste gang passer tidene. Da må barnet først ta lokaltog, så buss. Samme hjem.

Barnet er VELDIG skeptisk. Det er ikke det at barnet ikke har tatt buss og tog før, det er kombinert med et behandlingsforløp som hun vet lite om i praksis. 

Da sier hun at " det blir for mye for meg, jeg blir stressa, jeg blir bekymra". Nå har barnet endelig forsøkt å forsone seg med diagnosen, og hun og hast rett inn i et behandlingsforløp. 

Har du snakka med behandlingsstaden? Eller jenta sin fastlege? 

Det er mogleg ho kan få hjelp til reisa: sak-12-2022---vedlegg-1--retningslinjer-for-rekvirering-av-pasientreiser.pdf

Anonymkode: f3db6...017

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener vi gjør barn en bjørnetjeneste ved å holde i hånda eller forlange dekket taxi etc. ved enhver ubehaglig anledning

Hun må jo bli i stand til å takle voksenlivet og hvis hun skal skånes for at hun er skeptisk til, blir det tungt i framtida.

En 12 åring som bor i grisgrendte strøk bør bli vant til tog og buss slik at hun får  mestringsfølelse.

For en snart-tenåring med normalt funksjonsnivå er jeg helt enig. For en person på samme alder, men på autismespekteret, kan det være andre behov i slike situasjoner. I alle fall i en tilvenningsfase og hvis det skjer endringer i transporten. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med støttekontakt? Kanskje det er en god løsning?

Autisme er jo en veldig alvorlig diagnose som kan utvikle seg til katastrofale følger både for pasienten og omgivelsene.

Underlig at dette ikke ble tilrettelagt i barnehage/skole. 

Anonymkode: 4ad85...30e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Autisme er jo en veldig alvorlig diagnose som kan utvikle seg til katastrofale følger både for pasienten og omgivelsene.

Hva mener du en støttekontakt skulle bidra med her? Kjøre mor og barn? Nei, det er ikke så rart at ting ikke ble rettelagt før diagnosen var på plass. 

Anonymkode: 7b63f...3a8

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er god læring i buss og tog. Når du ikke kan kjøre, så er det noe barnet må gjøre før eller siden. Start alltid før.

Anonymkode: ecd0a...82c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke reise sammen da?

Anonymkode: fc58f...886

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du spør om. 

Anonymkode: c2139...cb6

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal hun få behandling for?

Om dere ikke vurderer det nødvendig eller riktig tidspunkt, er det lov å takke nei eller drøfte tidspunktet med behandlingsstedet.

Det samme gjelder transport. Det er selvsagt ikke slik at barn med autisme ikke kan strekke sin kapasitet i blant, men de fleste gjør det kontinuerlig og sendiagnostiserte jenter trenger vanligvis mer erfaring med å gjenkjenne egne grenser og bli møtt på disse, ikke mindre. 

Dersom transportetappen tapper kapasiteten i så stort omfang at hun kommer ut på minussiden av denne behandlingen - som sikkert også krever sitt - blir det jo meningsløst. Drøft med behandlingsstedet. Det er absolutt mulig å få innvilget andre typer pasienttransport om behovet er betydelig. 

Anonymkode: 85ab7...fd1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere øve på reisen på forhånd? Evt. deler av reisen? I det minste ta lokalbussen rundt i nærheten av hjemmet?

Se på bilder av endestasjonen og sykehusområdet på Google. Legg en plan for hvor dere skal gå. F.eks. «Når i går av toget så må vi gå mot det grønne huset og så forbi blomsterbutikken.» Så har hun holdepunkter å forholde seg til.  

Ta med kjent/trygg mat hjemmefra som ikke krever noe av henne (tenker på f.eks. lukt, konsistens, farge).  

Velg også klær som ikke stjeler energi.  

Bruk eventuelt støykansellerende headset, solbriller og caps mot lys og annet som hjelper henne å spare energi på reisen. 

Anonymkode: 580f1...3dc

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dere må selvfølgelig kjøre og støtte henne... Har gjort slikt i mange år pga barn med diagnoser! Voksen no og gjør det selv, men en sjelden gang trenger de hjelp. Da stiller jeg selvsagt opp. Barnet deres er 17år, barnet har diagnoser så fri med betaling?

Anonymkode: c6c29...c0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere må selvfølgelig kjøre og støtte henne... Har gjort slikt i mange år pga barn med diagnoser! Voksen no og gjør det selv, men en sjelden gang trenger de hjelp. Da stiller jeg selvsagt opp. Barnet deres er 17år, barnet har diagnoser så fri med betaling?

Anonymkode: c6c29...c0f

...nå sier jo vedkommende at barnet - som nærmer seg tenåra, ikke er 17 - ikke skal reise alene og at mor ikke kan kjøre. Man får forøvrig ikke nødvendigvis fri for å følge barn over 12 til behandling.

Mente du å svare noen andre? 

Anonymkode: 85ab7...fd1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går an å få pasientreiser, men du må snakke med behandlende lege siden det er vedkommende som må gi tillatelse til det. Jrg får dekket bruk av privatbil når jeg skal til og fra sykehustimer så lenge jeg har bekreftelse på det fra nevrologen min.

Anonymkode: c1d1f...225

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2026 den 16.00):

Transport av et barn til og fra helsetjenester er absolutt ingen støttekontaktoppgave. Det er en oppgave for enten foreldre, pasientreiser eller andre tilrettelagte tjenester hvis det finnes. Støttekontakten er en fritidskontakt, ikke en sjåførtjeneste. Hvis støttekontakten skal kjøre, så handler det om å reise til en eller annen fritidsaktivitet sammen med brukeren.  

Anonymkode: c3fc2...80a

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...