Gå til innhold

Atopiker

Gjest Venn av atopiker

Fremhevede innlegg

Gjest Venn av atopiker
Skrevet

Jeg har en venn som er atopiker, det vil si han reagerer allergisk på masse forskjellig. Nå er han utrolig plaget av pollenallergi, men han er ikke så keen på å dra til legen, så han spiser opp Zyrtecene mine.

Er det noen her som vet om hva legene eventuelt kan gjøre for ham når han sliter sånn med allergien sin? Er det noe spesielt annet enn allergipiller han kan få? De setter ham vel ikke på kortison over lengre tid? Tror nemlig det hadde vært lettere å få dyttet ham til lege om han hadde visst litt om hva de kan gjøre for ham på forhånd, fordi han er veldig skeptisk til alt som ikke kan fikses med operasjoner når det gjelder medisin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, spesielt!! :ler: Si til kompisen din at han får te seg som en mann og dra til legen. Dårlig gjort å spise opp dine allergimedisiner!

Hvis man er riktig ille og ingenting hjelper, kan man vel få en kortisonsprøyte, men tviler sterkt på at han får det.

Jeg synes det er direkte uansvarlig og umodent å gå rundt å være syk, spise sine venners medisiner og nekte å gå til legen, for dersom det ikke er operasjon er det suspekt?!?

Høres ut som denne vennen din trenger hjelp til mer enn bare å få i seg medisiner!

Du kan jo evt anbefale ham å gå til homoepat eller akupunktør, hvis det er en mindre kamel for ham å svelge!

Og uansett!! Be ham ligge unna dine medisiner!!!! :frustrert::frustrert::frustrert:

Skrevet

Hei...

Jeg er atopiker selv og kan si at denne fyren ikke vet mye om å ha atopisk eksem i hvertfall...hehe...

Jeg har hatt atopisk eksem hele livet og vet mildt sagt hva det går i. Når han går til lege trenger han ikke frykte i det hele tatt. Han må først til fastlegen sin som egentlig bare ser så vidt på det men forhåpentligvis ikke gjør stort. Hun\han kan gjerne stille en diagnose men etter ærfaring kan jeg si at allmennleger ikke vet noe særlig om hud og derfor bør han kreve å bli videresendt til en hudlege som har hud som sitt spesialtfelt hvis fastlegen ikke gjør det uten at han vennen din spør.

Det hjelper IKKE å spise allergitabeletter. Atopisk eksem er rett og slett tørr hud...huden klarer ikke å produsere fett til huden selv og må derfor ha det på andre måter. Med andre ord han må smøre seg. Selv bruker jeg fuktighetskrem til vanlig bruk, og han vil ikke trenge å gå på kortisonkrem uten at han har alvårlige utbrudd. Men du kan med en gang si at det å trøkke i seg allergipiller ikke hjelper, og pollen har ikke noe å si på huden i den forstand.

Men ETT tips du kan gi han fra meg som faktisk vet veldig veldig godt hva jeg snakker om er å stort sett holde seg unna sitrusfrukter (appelsin, sitron, lime, mandarin o.s.v.) og sjokolade. Han kan spise disse tingene uten problemer normalt sett, men når huden er på sitt værste (spesielt om vinteren på grunn av kulden) er det lite smart å spise masse julesjokolade og mandariner for å si det sånn :)

Men kortisonsprøyte er heller neppe et alternativ så har vennen din sprøyteskrekk kan du trøste han med at jeg har hatt diagnosen siden jeg ble føtt (i litt over 18 år) og aldri fått en eneste kortisonsprøyte ;)

Er det flere spørsmål så bare spør i vei :) Og legen biter med andre ord ikke ;)

Rasken :D

• 2 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

At kortisonsprøyte ikke fungerer er bare tull. Det med sitrusfrukter er også tull. Atopisk eksem kan blusse opp av allergier som nøyaktig pollen og planter. Min gjør det, og jeg må gå på kortisonsprøyte. Mat som sitrusfrukter og sjokolade har ingenting å si. Tørr hud, ja, men eksemen kan også komme av allergi. Zyrtec etc vil ikke fungere, da det ikke er beregnet på kontaktallergi etc, kun på slimhinnene. Kortison er eneste veien å gå. Finnes også kortisonfrie hudkremer som legen kan skrive ut slik at man kan bruke det over lengere tid på ansiktet uten at huden tynnes ut som bivirkning av kortisonen.

Kjære deg, bare fordi at DU ikke tåler sitrus og sjokolade og at pollen ikke har noe å si, betyr ikke det at det gjelder for alle andre også. For enkelte er kortison eneste veien å gå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...