AnonymBruker Skrevet 24. september #1 Skrevet 24. september Jeg sitter med en litt uggen magefølelse rundt et slags vennskapsforhold mellom en mann og en av mine eldre slektninger. Mannen er tidligere dømt for økonomisk kriminalitet. Nå hører jeg at han er veldig behjelpelig med tjenester for den eldre, og stiller opp med både det ene og det andre. Det er jo forsåvidt både fint og flott det, men jeg sitter som sagt med en liten følelse av at det er noe som skurrer. Det hadde nok vært mer naturlig å spørre meg, siden jeg er familie. Hvordan skal man finne ut om det er noe hold i mistanken? Litt vanskelig å spørre direkte. Det er ikke noe feil kognitivt med den eldre. Har også bedt hen vurdere framtidsfullmakt, men det er visst ikke et samtaleemne. . Noen tips om hva man kan se etter? Eller hvordan man kan fiske litt uten å virke altfor mistenksom? Anonymkode: a24b4...b34
AnonymBruker Skrevet 24. september #2 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg sitter med en litt uggen magefølelse rundt et slags vennskapsforhold mellom en mann og en av mine eldre slektninger. Mannen er tidligere dømt for økonomisk kriminalitet. Nå hører jeg at han er veldig behjelpelig med tjenester for den eldre, og stiller opp med både det ene og det andre. Det er jo forsåvidt både fint og flott det, men jeg sitter som sagt med en liten følelse av at det er noe som skurrer. Det hadde nok vært mer naturlig å spørre meg, siden jeg er familie. Hvordan skal man finne ut om det er noe hold i mistanken? Litt vanskelig å spørre direkte. Det er ikke noe feil kognitivt med den eldre. Har også bedt hen vurdere framtidsfullmakt, men det er visst ikke et samtaleemne. . Noen tips om hva man kan se etter? Eller hvordan man kan fiske litt uten å virke altfor mistenksom? Anonymkode: a24b4...b34 Men har du noen andre konkrete grunner til mistanke? Er det snakk om at den eldre kjøper seg noen praktiske tjenester? Snømåking, stabling og bæring av ved, plenklipping, mm? Anonymkode: 2f2f3...ff7
AnonymBruker Skrevet 24. september #3 Skrevet 24. september Hva bestod den økonomiske kriminaliteten av? Skattesnylting eller penger han har lurt til seg ved å utnytte sårbare mennesker. Suspekt uansett, men tenker at om det dreier seg om sistnevnte er det garantert fare på ferde. Anonymkode: 351c2...dc0 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #4 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men har du noen andre konkrete grunner til mistanke? Er det snakk om at den eldre kjøper seg noen praktiske tjenester? Snømåking, stabling og bæring av ved, plenklipping, mm? Anonymkode: 2f2f3...ff7 Egentlig ingen konkrete grunner. Men jeg er generelt skeptisk til glatte kriminelle. Men for all del, det kan godt være at jeg er rett ut paranoid! Praktiske tjenester, ja. Ihvertfall som jeg vet om. Anonymkode: a24b4...b34
AnonymBruker Skrevet 24. september #5 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva bestod den økonomiske kriminaliteten av? Skattesnylting eller penger han har lurt til seg ved å utnytte sårbare mennesker. Suspekt uansett, men tenker at om det dreier seg om sistnevnte er det garantert fare på ferde. Anonymkode: 351c2...dc0 Økonomisk kriminalitet gjennom firmaet. Vet ikke mer enn det, om det var skattesnusk eller noe annet. Men det var såpass ille at han fikk fengselsdom. Anonymkode: a24b4...b34
AnonymBruker Skrevet 24. september #6 Skrevet 24. september De som snyter på skatten er ikke nødvendigvis de samme som raner gamle mennesker, eller tusker til seg penger fra lommebaka. Anonymkode: 2f2f3...ff7 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #7 Skrevet 25. september Jeg ville vært litt ekstra oppmerksom - det kan jo utvikle seg til utnyttelse over tid. Så kommer det litt an på om den eldre kjenner til denne personen fra før, eller om den nå bare plutselig dukket opp? Går det an å sjekke kontoutskrifter eller lignende? Anonymkode: 49b75...099
AnonymBruker Skrevet 25. september #8 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg ville vært litt ekstra oppmerksom - det kan jo utvikle seg til utnyttelse over tid. Så kommer det litt an på om den eldre kjenner til denne personen fra før, eller om den nå bare plutselig dukket opp? Går det an å sjekke kontoutskrifter eller lignende? Anonymkode: 49b75...099 Det er da ulovlig å sjekke andres kontoutskrift!! Anonymkode: 1608a...75a
AnonymBruker Skrevet 25. september #9 Skrevet 25. september Du kan jo spørre den eldre hva hun betaler for disse tjenestene. Om de har blitt enige om en timepris eller om det er "fastpris". Betaler hun 200 kroner per time for at han stabler ved for henne er det jo greit. Betaler hun 15 000,- for det er det jo ikke innafor. Eller om han har spurt om å låne penger eller å få lønn på forskudd. Vil du være litt mer "lur" kan du jo kjøpe tjenester av mannen selv, for å se litt hva slags priser han foreslår etc. Eller spør ham, foran den eldre : Åh, jeg også trenger noen til å klippe plenen min, hvor mye tar du for det?" og så dobbeltsjekke med den eldre etterpå at det faktisk er dette hun betaler for planklippen. Anonymkode: e3da4...659
Apis Skrevet 25. september #10 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg sitter med en litt uggen magefølelse rundt et slags vennskapsforhold mellom en mann og en av mine eldre slektninger. Mannen er tidligere dømt for økonomisk kriminalitet. Nå hører jeg at han er veldig behjelpelig med tjenester for den eldre, og stiller opp med både det ene og det andre. Det er jo forsåvidt både fint og flott det, men jeg sitter som sagt med en liten følelse av at det er noe som skurrer. Det hadde nok vært mer naturlig å spørre meg, siden jeg er familie. Hvordan skal man finne ut om det er noe hold i mistanken? Litt vanskelig å spørre direkte. Det er ikke noe feil kognitivt med den eldre. Har også bedt hen vurdere framtidsfullmakt, men det er visst ikke et samtaleemne. . Noen tips om hva man kan se etter? Eller hvordan man kan fiske litt uten å virke altfor mistenksom? Anonymkode: a24b4...b34 Er det et naturlig vennskap? typ felles interesser, besøksvenn via bygdas helselag, etc..?
AnonymBruker Skrevet 25. september #11 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du kan jo spørre den eldre hva hun betaler for disse tjenestene. Om de har blitt enige om en timepris eller om det er "fastpris". Betaler hun 200 kroner per time for at han stabler ved for henne er det jo greit. Betaler hun 15 000,- for det er det jo ikke innafor. Eller om han har spurt om å låne penger eller å få lønn på forskudd. Vil du være litt mer "lur" kan du jo kjøpe tjenester av mannen selv, for å se litt hva slags priser han foreslår etc. Eller spør ham, foran den eldre : Åh, jeg også trenger noen til å klippe plenen min, hvor mye tar du for det?" og så dobbeltsjekke med den eldre etterpå at det faktisk er dette hun betaler for planklippen. Anonymkode: e3da4...659 Det er et godt tips. Jeg kan spørre om han får noe for tjenestene. Takk 😊 Anonymkode: a24b4...b34
AnonymBruker Skrevet 25. september #12 Skrevet 25. september Apis skrev (29 minutter siden): Er det et naturlig vennskap? typ felles interesser, besøksvenn via bygdas helselag, etc..? Nja. Han er i familie med noen andre i blokka. Men har aldri hørt særlig mye om han før nå de siste par årene. Anonymkode: a24b4...b34
AnonymBruker Skrevet 25. september #13 Skrevet 25. september Har han tilgang til hennes bankkort med koder? Anonymkode: e0e91...615
AnonymBruker Skrevet 25. september #14 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har han tilgang til hennes bankkort med koder? Anonymkode: e0e91...615 Det vet jeg ikke, men tror ikke det. Anonymkode: a24b4...b34
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå