Gå til innhold

Sko til overvektig tenåring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenåringen som er overvektig trenger nye sko. Han får mye vondt i føttene når han går en del. Er det noen som har noe merke å anbefale? Regner med det er lurt med god demping? Vi skal spørre om hjelp i butikken også altså, men tenkte det er greit med litt input på forhånd hvis noen har erfaring. Bør vi gå på skobutikk eller sportsbutikk? Erfaringsmessig er det ingen vits med vintersko da de ikke blir brukt, så regner med vi må se etter vanlige joggesko eller en slags mellomting.

(Når det gjelder overvekten så jobber vi med saken i samarbeid med helsevesenet, så trenger ikke råd eller kritikk angående dette.)

Anonymkode: e122c...741

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hoka Bondi. 

Anonymkode: c5238...630

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Få han til å teste Gaiteline. De her en litt annerledes støtte inni som er fantastisk og er utrolig gode over tid.

Kjøpte de da jeg gikk utrolig mye i jobb og fikk aldri vondt i beina etter det.

Anonymkode: 9af96...cba

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis dere er på jakt etter joggesko (aka sneakers) har sportsbutikker mye større utvalg når det gjelder ulike såler med ulik demping. Jeg er selv tung, og har fått god hjelp til å finne sko som passer meg på sportsbutikker. Både HOKA, Asics og Nike (og mange flere) har bra sko. Ulike personer liker ulike sko, så man må ofte prøve seg fram. Samtidig har jeg også funnet gode og rimeligere varianter på skobutikk, som Skechers. 

Det er også lurt å ha flere par å bytte mellom. Dette for at skoene skal kunne tørke skikkelig hvis de har blitt rå (enten av vær og føreforhold eller av svette). 

Endret av Ullvott
Skrevet

sportsbutikk. regner med han ønsker populære sko og ikke fornuftige. Mitt beste tips som feit er å ha flere å bytte på fordi dempingen i skoen blir redusert fortere med mye vekt i skoen, så den må få hente seg inn. 

Anonymkode: be85c...88e

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tenåringen som er overvektig trenger nye sko. Han får mye vondt i føttene når han går en del. Er det noen som har noe merke å anbefale? Regner med det er lurt med god demping? Vi skal spørre om hjelp i butikken også altså, men tenkte det er greit med litt input på forhånd hvis noen har erfaring. Bør vi gå på skobutikk eller sportsbutikk? Erfaringsmessig er det ingen vits med vintersko da de ikke blir brukt, så regner med vi må se etter vanlige joggesko eller en slags mellomting.

(Når det gjelder overvekten så jobber vi med saken i samarbeid med helsevesenet, så trenger ikke råd eller kritikk angående dette.)

Asics.

Anonymkode: 6c355...d61

Skrevet

Hoka sko om dere har budsjett til det? 

Skrevet

Styr unna mykje demping. Nulldrop, fleksible sko, og brei tåboks. Kombiner dette med gode øvingar for å styrke fotmuskulatur, leggar og eventuelt stive hofter. Det her kan ein fint gjera sjølv om ein er tjukk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for gode svar. Da har vi litt å jobbe ut fra. 😊

Jeg har ikke tenkt på det med å ha flere par å bytte mellom, men det høres lurt ut. Det virker som han er utvokst i føttene, så det bør gå greit. Vi er innstilt på å bruke litt penger for at han forhåpentligvis skal få litt mindre vondt og kunne gå mer.

• Liker 1
Skrevet

Det KAN være en ide å få sjekket føttene også, feks hos fysio. Jeg har hatt mye vondt i føttene, og trodde lenge det var fordi jeg var tung, men det viser seg at det var først og fremst på grunn av en medfødt "feil" i føttene. Spesialsåler har virkelig gjort en helt enorm forskjell, som gjør at jeg ikke vegrer meg for å gå lengre turer etc.

• Liker 1
Skrevet

Ang. dette med tenåringer som ikke vil ha vintersko. 
Vi har god erfaring med å kjøpe gore-tex joggesko til tenåringen i høst/vintersesong. Da har de i det minste ikke blitt så våte på bena. 

Ikke helt like bra som vintersko, men mye bedre enn vanlige joggesko. 

Hoka passer ikke min fot i det hele tatt. De får jeg vondt av å gå i. Så selv om noe "passer alle" og "mange er veldig fornøyd", så er det ikke sikkert det passer for ditt barn.

Anonymkode: beee1...b11

• Liker 1
Skrevet

Mange med ekstra vekt har også veldig brede føtter. Smale sko på brede føtter blir vondt, sørg for at de er brede nok til foten uten å klemme den sammen. Hvor mye/lenge fikser han å gå?

Skrevet

En tenåring som skal bruke Hoka og gaitlaine? Han er en tenåring ikke en kvinne i 40 åra.

New balance er bra, spesielt de dyrere modellene, de ser passer og en tenåring bedrem. Goretex Asics eller Merrell til våte dager. 

Viktig at han har sko å variere med.

Anonymkode: b1f9a...fce

• Liker 2
Skrevet
Viktualia skrev (12 timer siden):

Det KAN være en ide å få sjekket føttene også, feks hos fysio. Jeg har hatt mye vondt i føttene, og trodde lenge det var fordi jeg var tung, men det viser seg at det var først og fremst på grunn av en medfødt "feil" i føttene. Spesialsåler har virkelig gjort en helt enorm forskjell, som gjør at jeg ikke vegrer meg for å gå lengre turer etc.

GMT800 skrev (1 time siden):

Mange med ekstra vekt har også veldig brede føtter. Smale sko på brede føtter blir vondt, sørg for at de er brede nok til foten uten å klemme den sammen. Hvor mye/lenge fikser han å gå?

Signerer begge disse svarene. Hvis han har hatt vondt lengre enn noen mnd vil jeg anbefale ortoped. Sko med mye demping kan og sannsynligvis vil, forverre problemene på lang sikt. De kjennes fantastiske på i starten og man tenker "aldri mere vondt" men føtter trenger å brukes, ikke pakkes i madrasser.  En så ung gutt skal ikke ha fotsmerter, han veier vel ikke 200 kilo? 

Anbefaler å søke opp dr Angela Walk og andre som har spesialisert seg på plantar f. Uansett årsak så er det viktig å forstå fotens anatomi. 

Hilsen ei som måtte operere to bein pga hun ventet for lenge og trodde sko og turer skulle være nok. 

Anonymkode: d6afa...12a

• Liker 1
Skrevet
Viktualia skrev (19 timer siden):

Enig, viktig å ikke glemme at overvektige ikke er immune mot alle andre tilstander som kan påvirke helsa. 

Skrevet

Jeg har fotsenger som jeg får hos sophies minde. Fikk disse først etter at jeg hadde hatt mye smerter og det viser seg at jeg har leddbånd som er både fortykket og forlenget.

Nå kan jeg ikke gå uten, men klart det er mer pes å finne sko.

Anonymkode: eaab7...db7

Skrevet

Grensen sko Oslo. 

Anonymkode: 695c9...c43

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

En tenåring som skal bruke Hoka og gaitlaine? Han er en tenåring ikke en kvinne i 40 åra.

Her går alle tenåringene med Hoka 🤔

Anonymkode: 844af...3c4

Skrevet

Sketchers. De har også sko som er bredere. 

Anonymkode: 81116...978

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...