AnonymBruker Skrevet 24. september #1 Skrevet 24. september Jeg lurer på om jeg har vært vitne til omsorgssvikt uten å vite helt sikkert. Så jeg spør generelt, selvom jeg vet at ting kan være engangstilfelle så er det allikevel noe som skurrer for meg. -Møkkete og rotete hjem -Røyklukt av hus, klær og barn -Barnerom bestående av bare en luftmadrass -Barnet hadde brunsvart synlig møkk i og rundt ørene -Lukt av avføring, urin og øl på nattbordet på soverom til foreldrene. Det er mye mer også, men det var noen observasjoner, jeg vet at barnevernet er inn i bildet. Og siden det ikke har blitt gjort noe så tenker jeg at det ikke er ille nok, samtidig som at jeg syns det virket grusomt. Hva tenker dere? Anonymkode: 40186...19d 4
AnonymBruker Skrevet 24. september #2 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg lurer på om jeg har vært vitne til omsorgssvikt uten å vite helt sikkert. Så jeg spør generelt, selvom jeg vet at ting kan være engangstilfelle så er det allikevel noe som skurrer for meg. -Møkkete og rotete hjem -Røyklukt av hus, klær og barn -Barnerom bestående av bare en luftmadrass -Barnet hadde brunsvart synlig møkk i og rundt ørene -Lukt av avføring, urin og øl på nattbordet på soverom til foreldrene. Det er mye mer også, men det var noen observasjoner, jeg vet at barnevernet er inn i bildet. Og siden det ikke har blitt gjort noe så tenker jeg at det ikke er ille nok, samtidig som at jeg syns det virket grusomt. Hva tenker dere? Anonymkode: 40186...19d Det høres ut som omsorgssvikt ja, men hvordan vet du at det ikke har blitt gjort noe? Det beste er jo om foreldrene kan få hjelp uten at barna må flyttes ut av hjemmet . Hvis du vil gjøre noe for barnet kan du jo være en trygg voksen å invitere på besøk osv. Da vil du også over tid se om det en nødvendig å ta kontakt med barnevernet igjen. Anonymkode: 44622...963 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #3 Skrevet 24. september Grensa går når det går utover barnets helse, trygghet og utvikling. Det du beskriver høres unektelig ut som elementer som kan være del i en omsorgssvikt. Men, barnet kan fortsatt være elsket, forstått og fulgt opp godt nok, selv om det er noen uønskede ting i hjemmet. Man må også sette det opp mot alternativet - mange barn i fosterhjem blir flyttet mange ganger, de mister relasjoner. Kanskje har de litt dårligere forhold hjemme, men bor nær en tante eller farmor som stiller godt opp, ved flytting mister barnet kanskje dette nettverket. Anonymkode: ec53d...37b 7 2
AnonymBruker Skrevet 24. september #4 Skrevet 24. september Selvfølgelig er det omsorgssvikt. Anonymkode: 577ab...020 7
AnonymBruker Skrevet 24. september #5 Skrevet 24. september Trist å høre. Du vet BV er i bildet så da får de forhåpentligvis veiledning. Spørsmålet blir om du syns det var så ille at barnet må flyttes? Ellers vet du jo ikke hva som blir gjort, Anonymkode: 880cf...afd 3
AnonymBruker Skrevet 24. september #6 Skrevet 24. september Det er tydelige indikasjoner på at svikt i omsorgen er sannsynlig, ja. Om du er bekymret, melder du fra. Det er ikke slik at barneverntjenesten vet alt om forholdene i et hjem selv om det er en pågående sak. (Det er selvfølgelig heller ikke slik at det er opp til deg å vurdere hvorvidt det skulle være grunnlag for omsorgsovertakelse. Det er jo ikke slik at dét er det umiddelbare alternativet til å leve med omsorgssvikt). Anonymkode: 66d45...235 4 4
AnonymBruker Skrevet 24. september #7 Skrevet 24. september Ja, dette er omsorgssvikt. Dette hørtes skikkelig ille ut. Gi beskjed til bv. Anonymkode: 466ea...432 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #8 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Trist å høre. Du vet BV er i bildet så da får de forhåpentligvis veiledning. Spørsmålet blir om du syns det var så ille at barnet må flyttes? Ellers vet du jo ikke hva som blir gjort, Anonymkode: 880cf...afd Veiledning betyr ikke automatisk at vedkommende endrer seg… Folk er så naive, blir som å forvente at folk skal slutte å røyke fordi en bedreviter kommer og sier at det er farlig og kan føre til sykdom og død. Anonymkode: fdfa1...fc3 5
AnonymBruker Skrevet 24. september #9 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veiledning betyr ikke automatisk at vedkommende endrer seg… Folk er så naive, blir som å forvente at folk skal slutte å røyke fordi en bedreviter kommer og sier at det er farlig og kan føre til sykdom og død. Anonymkode: fdfa1...fc3 Men barnevernet følger vel opp underveis og etter veiledning? Anonymkode: 44622...963 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #10 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Veiledning betyr ikke automatisk at vedkommende endrer seg… Folk er så naive, blir som å forvente at folk skal slutte å røyke fordi en bedreviter kommer og sier at det er farlig og kan føre til sykdom og død. Anonymkode: fdfa1...fc3 : I 1973 røykte 42 prosent av nordmenn daglig. Dagens nivå: Andelen dagligrøykere har sunket til 7 prosent (tall fra 2025) Ganske mange har sluttet å røyke fordi noen bedrevitere har kommet å fortalt at det er farlig... Anonymkode: ec53d...37b 5 2
AnonymBruker Skrevet 24. september #11 Skrevet 24. september Vet du at BV har vært inne da? Ville sendt bekymringsmelding uansett. Anonymkode: 6554c...cfb 3
Marijana Skrevet 24. september #12 Skrevet 24. september Det er det at barnet er skittent og lukten av avføring og urin. At barnet sover på en madrass, dersom det heller ikke er andre ting som tilsier at det er et barnerom, er også veldig urovekkende. Her må du kontakte barnevernet. Veldig mange barneverns barn, inkludert meg selv mener at barnevernet kom for sent. 4 5 1
Biloba Skrevet 24. september #14 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg lurer på om jeg har vært vitne til omsorgssvikt uten å vite helt sikkert. Så jeg spør generelt, selvom jeg vet at ting kan være engangstilfelle så er det allikevel noe som skurrer for meg. -Møkkete og rotete hjem -Røyklukt av hus, klær og barn -Barnerom bestående av bare en luftmadrass -Barnet hadde brunsvart synlig møkk i og rundt ørene -Lukt av avføring, urin og øl på nattbordet på soverom til foreldrene. Det er mye mer også, men det var noen observasjoner, jeg vet at barnevernet er inn i bildet. Og siden det ikke har blitt gjort noe så tenker jeg at det ikke er ille nok, samtidig som at jeg syns det virket grusomt. Hva tenker dere? Anonymkode: 40186...19d Møkk og rot: Er det helserisikonivå, eller bare svært utrivelig? Møkk i barnets ansikt: Barn kan bli veldig skitne på et øyeblikk. Hvis det derimot ikke får hjelp til nødvendig hygiene regelmessig, og skitt og bakterier bare bygger seg opp på barnet: omsorgssvikt. Kun luftmadrass: Svak økonomi og/eller redusert evne til å organisere hjemmet og livet. Hjelpetiltak aktuelt. Kan også være bevisst null vilje til å prioritere barnet, det er mer direkte i omsorgssviktgata. Røyklukt: Utrivelig, absolutt ikke ideelt for helse, men ikke omsorgssvikt. Foreldresoverommet: Barnet skal ikke ha søl av urin og avføring der de oppholder seg. Hvorfor lukt urin/avføring/øl der? Reiser spørsmål om foreldre faktisk er døddrukne i hjemmet og ikke har kontroll på hverken kroppsfunksjoner eller å ta hånd om griseri, og hvordan er barnet ivaretatt? Kan være helseplager med inkontinens og overveldelse eller depresjon som gjør at det ikke blir håndtert hygienisk nok. Kan være "alternative" fetisjer, som barnet er godt og forsvarlig skjermet for. Det er mange ting som skurrer samtidig her. Det er bra barnevernet gjør undersøkelser. I mange tilfeller skal svikt føre til tiltak og evalueringer over tid om forholdene blir rettet opp. Omsorgsovertagelse krever at rimelige støttetiltak som kan føre til tilstrekkelig bedring tilbys/prøves ut, dersom det er forsvarlig. Barnevernet vil ikke se alt i en undersøkelsessak, så det er viktig å melde bekymring selv om de har vært inne før eller aktivt er inne. Jeg ville vært VELDIG bekymret i denne saken. 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 24. september #15 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): : I 1973 røykte 42 prosent av nordmenn daglig. Dagens nivå: Andelen dagligrøykere har sunket til 7 prosent (tall fra 2025) Ganske mange har sluttet å røyke fordi noen bedrevitere har kommet å fortalt at det er farlig... Anonymkode: ec53d...37b Mange som har sluttet ja, men enda flere har vel dødd, det er 53 år siden. Anonymkode: 905b9...f25 2
AnonymBruker Skrevet 24. september #16 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg lurer på om jeg har vært vitne til omsorgssvikt uten å vite helt sikkert. Så jeg spør generelt, selvom jeg vet at ting kan være engangstilfelle så er det allikevel noe som skurrer for meg. -Møkkete og rotete hjem -Røyklukt av hus, klær og barn -Barnerom bestående av bare en luftmadrass -Barnet hadde brunsvart synlig møkk i og rundt ørene -Lukt av avføring, urin og øl på nattbordet på soverom til foreldrene. Det er mye mer også, men det var noen observasjoner, jeg vet at barnevernet er inn i bildet. Og siden det ikke har blitt gjort noe så tenker jeg at det ikke er ille nok, samtidig som at jeg syns det virket grusomt. Hva tenker dere? Anonymkode: 40186...19d Lukt av sur sneip, urin og øl er nok til å melde fra. Anonymkode: e4299...5e5
AnonymBruker Skrevet 24. september #17 Skrevet 24. september Jeg ville meldt ifra om dine observasjoner, selv om BV allerede er inni bilde. Anonymkode: 33ff3...bf2 2
Luckiness Skrevet 24. september #18 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg lurer på om jeg har vært vitne til omsorgssvikt uten å vite helt sikkert. Så jeg spør generelt, selvom jeg vet at ting kan være engangstilfelle så er det allikevel noe som skurrer for meg. -Møkkete og rotete hjem -Røyklukt av hus, klær og barn -Barnerom bestående av bare en luftmadrass -Barnet hadde brunsvart synlig møkk i og rundt ørene -Lukt av avføring, urin og øl på nattbordet på soverom til foreldrene. Det er mye mer også, men det var noen observasjoner, jeg vet at barnevernet er inn i bildet. Og siden det ikke har blitt gjort noe så tenker jeg at det ikke er ille nok, samtidig som at jeg syns det virket grusomt. Hva tenker dere? Anonymkode: 40186...19d Du melder til barnevernet. Eventuelt skriver at du er kjent med at de følges opp, men at du ønsker å informere om observasjoner. Barnevernet får dessverre ikke med seg alt. Og en vet ikke hvilke tiltak som er inne. 1 1
Fru Uperfekt Skrevet 24. september #19 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg lurer på om jeg har vært vitne til omsorgssvikt uten å vite helt sikkert. Så jeg spør generelt, selvom jeg vet at ting kan være engangstilfelle så er det allikevel noe som skurrer for meg. -Møkkete og rotete hjem -Røyklukt av hus, klær og barn -Barnerom bestående av bare en luftmadrass -Barnet hadde brunsvart synlig møkk i og rundt ørene -Lukt av avføring, urin og øl på nattbordet på soverom til foreldrene. Det er mye mer også, men det var noen observasjoner, jeg vet at barnevernet er inn i bildet. Og siden det ikke har blitt gjort noe så tenker jeg at det ikke er ille nok, samtidig som at jeg syns det virket grusomt. Hva tenker dere? Anonymkode: 40186...19d Jeg skiller mellom rot og møkk. Rot = ikke ideelt men ok Møkk = No go Røyklukt= No go Ørevoks som går ut av øret = ikke ideelt men ok Lukt av urin/øl/avføring på foreldrenes rom = Absolutt ikke ideelt men ikke like alvorlig som om det var barnas rom Luftmadrass som soveplass for barna = ikke ideelt men ok 2
AnonymBruker Skrevet 24. september #20 Skrevet 24. september Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Jeg skiller mellom rot og møkk. Rot = ikke ideelt men ok Møkk = No go Røyklukt= No go Ørevoks som går ut av øret = ikke ideelt men ok Lukt av urin/øl/avføring på foreldrenes rom = Absolutt ikke ideelt men ikke like alvorlig som om det var barnas rom Luftmadrass som soveplass for barna = ikke ideelt men ok Kombinert høres det ut som foreldre prioriterer feil, og at det antakeligvis er tyngre enn det man observerer. Anonymkode: e4299...5e5 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå