AnonymBruker Skrevet 24. september #1 Skrevet 24. september Vi har klassekasse, har dere? En ivrig klassekontakt har nå satt opp innsamling i Spond. Samtidig som vi skal selge som dugnad for idrettslaget. Dette føles litt uholdbart nå i høstferien og alt. Vil gjerne bruke ekstra penger om vi har, på barna i ferien. Så hører jeg noen mener klassekasse ikke lenger er lov pga gratisprinsippet i skolen. Undersøker dette og ser at det er «lov» om det er helt frivillig innsamling. Som en innsamling jo er. Men jeg ble fortalt at flere skoler nå dropper dette mtp gratisprinsippet i norsk skole. Har dere klassekasse og hva syns dere om det? Anonymkode: 1b25d...2f9
AnonymBruker Skrevet 24. september #2 Skrevet 24. september Vi har klassekasse i eldstes klasse, men ikke innsamlinger eller dugnad til den, det har kommet litt penger der etter klassen vant en konkurranse blant annet. Men det stemmer det med gratisprinsippet, og en slik innsamling er litt spesielt synes jeg. Her er det kun innsamling til en liten oppmerksomhet til lærerne ved jul og sommer, og ellers hvis det arrangeres f.eks halloweenfest for trinnet, alt frivillig og fritt beløp. Anonymkode: 1821a...a29 2
AnonymBruker Skrevet 24. september #3 Skrevet 24. september Her har vi hatt klassekasse i alle trinn. Men! Fra 1-7kl blir den fylt på av FAU, og dugnad som feks 17. Mai (2. Trinn her). Vi har loddsalg og kakesalg på avslutninger (klassene rullerer). Klassekassen blir brukt på rimelige ting som leker, og 7kl avslutning. Noe klasser velger å feks sette inn 50kr i halvåret pr barn, men det er jo frivillig. På ungdomskolen har vi også klassekasser, men her er det en del dugnader. De skal ha penger til ball i 10kl og en avslutningstur. Klassene velger selv hva de vil og hva de legger i dugnadene. Vi har valgt å ikke selge noe, men skal ha forskjellig vaffelsalg, salg av ved, rydde via naturfondet etc. Vi sparer til tusenfryd tur, mens en annen klasse satser på London og de har mye mer dugnad enn oss. Jeg tenker at det er greit, så lenge dugnadene er mer enn å bare selge til eget nettverk. Og gjerne at barna kan bidra. Anonymkode: 17db1...cef 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #4 Skrevet 24. september Hva er formålet med klassekassen? Er det skoletur, strider det mot gratisprinsippet, er det oppmerksomhet til lærere er det OK ( selv om man kan hevde at skolen selv har ansvar for å gi en hyggelig gest til sine ansatte). Er det for å lage noen sosiale arrangementer for klassen utenom skoletid for å bedre miljøet er det også OK. Men poenget er uansett at ingen kan drive «innsamling». De kan be om bidrag og så er det frivillig å gi og hemmelig hvem som har gitt. Anonymkode: c36ce...390 2
AnonymBruker Skrevet 24. september #5 Skrevet 24. september Det har vi! hvordan skal vi ellers kunne gjøre noe med klassen utenfor skoletiden? hos oss har vi hatt loddsalg på skoleavslutninger, som har generert en god sum, samt at vi har gjort at de som ønsker kan vipse en liten sum til klassekassen ved noen anledninger. Anonymkode: 80b8c...e68 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #6 Skrevet 24. september Jeg har i alle år bidratt til klassekassa i form av å kjøpe lodd på avslutninger. Rene innsamlinger har jeg oversett. Anonymkode: 5e9ed...089 3
AnonymBruker Skrevet 24. september #7 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi har klassekasse, har dere? En ivrig klassekontakt har nå satt opp innsamling i Spond. Samtidig som vi skal selge som dugnad for idrettslaget. Dette føles litt uholdbart nå i høstferien og alt. Vil gjerne bruke ekstra penger om vi har, på barna i ferien. Så hører jeg noen mener klassekasse ikke lenger er lov pga gratisprinsippet i skolen. Undersøker dette og ser at det er «lov» om det er helt frivillig innsamling. Som en innsamling jo er. Men jeg ble fortalt at flere skoler nå dropper dette mtp gratisprinsippet i norsk skole. Har dere klassekasse og hva syns dere om det? Anonymkode: 1b25d...2f9 Jeg hadde nektet å selge. Folk må virkelig gi seg med dette salget og støtte griske aktører som ønsker seg gratis salgsagenter i form av utslitte småbarnsforeldre. Annen dugnad: ja. Salg: nei. Det er nok salg som det er, vi trenger ikke å bidra til enda mer overforbruk, pengepress og søppel. Vi har klassekasse, men der havner penger fra arrangementer som solidaritetskafe og påskesamling. Vi selger ingenting. Anonymkode: 24d86...488 11
AnonymBruker Skrevet 24. september #8 Skrevet 24. september Det er jo ikke frivillig. Kun i prinsippet. Har de klassekasse så må man som foreldre bidra Anonymkode: 40e74...535 2
AnonymBruker Skrevet 24. september #9 Skrevet 24. september Aldri hatt. Og enda har våres hver høst hatt overnatting i telt fra 1 til 7. 7 klasse leier tur i 6 dager. Ungdomskole 2 døgns tur i 8 klasse, 3 døgn 9 klasse og 4 døgn i 10 klasse. Anonymkode: fc197...eba 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #10 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo ikke frivillig. Kun i prinsippet. Har de klassekasse så må man som foreldre bidra Anonymkode: 40e74...535 Men ikke med tvungen salg av dyre, dårlige produkter for rike firma. Anonymkode: 24d86...488 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #11 Skrevet 24. september På ungdomsskolen har vi hatt innsamlinger til lommepenger på skoletur. Kommunen sponser med tur til Tyskland for å lære om 2.verdenskrig og vi familiene hjelper til med dugnad slik at alle elevene får med seg kr.1500,- hver i lommepenger. Pengene som blir igjen går til noe som elevene bestemmer selv. På barneskolen var det utstillinger, foreldrekafe o.l. Da fikk de inn noen kroner som de brukte på klassetrinnet. Anonymkode: c1966...1f9
AnonymBruker Skrevet 24. september #12 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det har vi! hvordan skal vi ellers kunne gjøre noe med klassen utenfor skoletiden? hos oss har vi hatt loddsalg på skoleavslutninger, som har generert en god sum, samt at vi har gjort at de som ønsker kan vipse en liten sum til klassekassen ved noen anledninger. Anonymkode: 80b8c...e68 Ja vi har også loddsalg og 17. mai. Men nytt nå innsamling i Spond. Føler vi har nok innsamlinger og dugnad innen idretten. Pengene skulle gå til klasseturen. Jeg bare reagerer på at Spond innsamlingen kommer nå samtidig som andre skoler i kommunen har droppet klassekassa. Anonymkode: 1b25d...2f9
AnonymBruker Skrevet 24. september #13 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men ikke med tvungen salg av dyre, dårlige produkter for rike firma. Anonymkode: 24d86...488 De kjeksene? Å jeg elsker de. Anonymkode: 38906...6e0
AnonymBruker Skrevet 24. september #14 Skrevet 24. september Vi har hatt dette i alle år, det er helt frivillig å delta, og alle er inkludert selv om du aldri har bidratt. I mange kommuner har ikke skolen råd til noe, å trist for elevene som sitter dag ut og dag inn uten noen opplevelser. Vår kasse går til jule og påske lunsj, kino eller teater, Halloween fester, og avslutningstur i 7 klasse. Vi foreldre arrangerer da overnatting på en leirskole som vi foreldre er med på. Jeg forstår ikke den motstanden til at barna skal oppleve noe med klassen sin i løpet av 10 år. Det styrker klassemiljøet, og skaper gode vennskap. Det er helt frivillig å betale og delta, eneste som ikke er frivillig er 17 mai arrangementet der må foreldrene stille med kake, og 2,5 time arbeid. Vi får ofte inn mellom 30-40 tusen pr klasse denne dagen. Anonymkode: dbfc3...362 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #15 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har hatt dette i alle år, det er helt frivillig å delta, og alle er inkludert selv om du aldri har bidratt. I mange kommuner har ikke skolen råd til noe, å trist for elevene som sitter dag ut og dag inn uten noen opplevelser. Vår kasse går til jule og påske lunsj, kino eller teater, Halloween fester, og avslutningstur i 7 klasse. Vi foreldre arrangerer da overnatting på en leirskole som vi foreldre er med på. Jeg forstår ikke den motstanden til at barna skal oppleve noe med klassen sin i løpet av 10 år. Det styrker klassemiljøet, og skaper gode vennskap. Det er helt frivillig å betale og delta, eneste som ikke er frivillig er 17 mai arrangementet der må foreldrene stille med kake, og 2,5 time arbeid. Vi får ofte inn mellom 30-40 tusen pr klasse denne dagen. Anonymkode: dbfc3...362 Vi gjør nettopp allerede dette, men en ren innsamling i tillegg? Rett før høstferien? Samtidig med salgsdugnad i idrettsklubben? Kan forstå mange som er alene ikke klarer det. Har da allerede bakt kaker og lagd mat og kjøpt masse lodd helt slekta. Når blir det nok? Anonymkode: 1b25d...2f9 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #16 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vi gjør nettopp allerede dette, men en ren innsamling i tillegg? Rett før høstferien? Samtidig med salgsdugnad i idrettsklubben? Kan forstå mange som er alene ikke klarer det. Har da allerede bakt kaker og lagd mat og kjøpt masse lodd helt slekta. Når blir det nok? Anonymkode: 1b25d...2f9 Så la være å selge da, hva er problemet? Hvorfor skal man sjekke med idrettsklubben når de har loddsalg først, blir det mye la være. Det går til egne barn, det er kun eget barn som tjener på at foreldrene gidder. I vår klasse er det kun 1/3 som kjøper lodd på avslutninger, de dukker ikke opp på 17 mai, baker ikke kake, men barnet demmes skal delta på alt. Det får de til, derfor er man avhengig av mer penger for det er en del gratispassasjerer som verken bidrar med å stille opp på noe, aldri vært klassekontakter, baker ikke kake, eller kjøper ett lodd. De roper høyt om gratisprinsippet, men bidra det skal de ikke. Anonymkode: dbfc3...362
AnonymBruker Skrevet 24. september #17 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så la være å selge da, hva er problemet? Hvorfor skal man sjekke med idrettsklubben når de har loddsalg først, blir det mye la være. Det går til egne barn, det er kun eget barn som tjener på at foreldrene gidder. I vår klasse er det kun 1/3 som kjøper lodd på avslutninger, de dukker ikke opp på 17 mai, baker ikke kake, men barnet demmes skal delta på alt. Det får de til, derfor er man avhengig av mer penger for det er en del gratispassasjerer som verken bidrar med å stille opp på noe, aldri vært klassekontakter, baker ikke kake, eller kjøper ett lodd. De roper høyt om gratisprinsippet, men bidra det skal de ikke. Anonymkode: dbfc3...362 Ja, det er akkurat dette jeg tenker på også. Denne kassen gjelder for hele trinnet og det er et fåtall som bidrar. Det er en flerkulturell skole i en lavkulturell by. Jeg er ikke interessert i å betale for 60 elever. Jeg er den som stiller opp og jeg bidrar. Men ser jo det blir for mye når idretten også krever mye. Vi som har flere barn i flere idretter, han ganske mye å gjøre på Spond, og dugnader både fysisk og økonomisk i tillegg til at vi betaler kontigent. Allikevel var det gratisprinsippet jeg tenkte på. Betenkeligheten kom da jeg hørte flere skoler har droppet kassa pga gratisprinsippet. Neste som skjer at en ren pengeinnsamling dukker opp i Spond. Har dere hatt rene pengeinnsamlinger i Spond? Anonymkode: 1b25d...2f9
AnonymBruker Skrevet 24. september #18 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg hadde nektet å selge. Folk må virkelig gi seg med dette salget og støtte griske aktører som ønsker seg gratis salgsagenter i form av utslitte småbarnsforeldre. Annen dugnad: ja. Salg: nei. Det er nok salg som det er, vi trenger ikke å bidra til enda mer overforbruk, pengepress og søppel. Vi har klassekasse, men der havner penger fra arrangementer som solidaritetskafe og påskesamling. Vi selger ingenting. Anonymkode: 24d86...488 Salget gjalt idrettsklubben. Så vi selger og holder på konstant føler jeg. Trinnet på skolen har i tillegg en ren pengeinnsamling på Spond til klassekassa (trinnkassa). Anonymkode: 1b25d...2f9
AnonymBruker Skrevet 24. september #19 Skrevet 24. september Du høres slitsom ut, som en dem som ikke deltar som klassekontakt, men gjerne vil overstyre det de frivillige klassekontaktene vedtar. Har du ikke råd, lar du være å betale. Verre er det ikke. Og som regel er disse innbetalingene 50-100kr, altså ingen avskrekkende sum. Anonymkode: 0d206...a50
AnonymBruker Skrevet 24. september #20 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du høres slitsom ut, som en dem som ikke deltar som klassekontakt, men gjerne vil overstyre det de frivillige klassekontaktene vedtar. Har du ikke råd, lar du være å betale. Verre er det ikke. Og som regel er disse innbetalingene 50-100kr, altså ingen avskrekkende sum. Anonymkode: 0d206...a50 Ja jeg høres sikkert slitsom ut, men jeg er både klassekontakt på andre året og foreldrekontakt i idretten samtidig, så som nevnt i tråden, blir det veldig mange innsamlinger. Allikevel er det jo loven rundt gratisprinsippet i skolen som ble interessant. Anonymkode: 1b25d...2f9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå